Hae Anna.fi-sivustolta

Oppisopimuspaikan haku vinkkejä

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Amarillox, 24.08.2007.

1. Amarillox Vierailija

Olen ajatellut hommata taloushallinnon at: n oppisopimuspaikan. Alalta minulla on jo opistoasteen tutkinto ja taloushallinto on vielä minulle musta aukko.

Kertokaa hyviä vinkkejä, että miten sen oppisopimuspaikan voisi saada? Haen sitä kaupungista jossa työllisyystilanne ei ole kovin hyvä, enkä ole mikään myyjä tyyppi ja pitäisi saada aikaiseksi 1,5 vuoden määräaikainen työsopimus koulutuksen ajalle.

2. käypä Vierailija

paikkakuntasi oppisopimustoimistosta kyselemässä. On esitteitä ja oppimispaikkoja iso pino.

3. Äimistynyt Vierailija

Ai oppisopimustoimistossa paikkoja esillä?Asun pienellä paikkakunnalla. Aikani hain innokkaasti oppisopimuspaikkaa. Työkkäriä ei kiinnostanut auttaa, oppisopimustoimistosta totesivat, että juu hae paikka niin katsotaan. Ajattelin nääs, että jollakin virastolla ois lista tms työnantajista, jotka tällaisen henkilön haluaisivat ottaa. Ei mitään...pommitin ihan summa mutikassa työnantajia hakemuksilla.Ei tulosta. Ilmoitin jopa paikallisessa lehdessä, enkä millään ostetaan/myydään palstalla. Onnea hakuun sinulle! Täällä paikkakunnalla ei kyllä onnannut :( Pääsin sitten töihin ja hieman myöhemmin kävin sitten kauppiksen. Sain tutkinnon sitten kuitenkin.

4. Minulla on kanssa se kokemus, että oppisopimustoimisto ei kyllä tasan auta sen paikan etsimisessä. Työkkäriin sen sijaan kannattaa ilmoittaa, että on kiinnostunut ko. alan oppisopimuspaikasta ja pyytää että se laitetaan omiin hakuammatteihin. Jos sattuisi käymään oikein hyvä tuuri, että joku hakisi työntekijää, virkailija saattaisi silloin hoksata sinutkin yhtenä mahdollisuutena hakua tehdessään. Työkkäristä kannattaa myös kysyä olisiko heillä sen alan osaamis-/soveltuvuus-/ammattitaitokartoituksia, niistä on jotkut päässeet jopa suoraan töihinkin, kun ovat olleet sen pari viikkoa harjoittelussa ja kouluttajakin on antanut oman arvionsa osaamisesta ja soveltuvuudesta alalle.

5. kuplako? Vierailija

Koko helkutin oppisopimus on ihan kupla! Toimii varmasti vain tietyillä aloilla, josko niilläkään. Hirveesti mullekin sitä markkinoitiin, mutta vuodenpäivät tässä pää hiessä olen yrittänyt löytää oppisopimustyöpaikkaa, eikä löydy. Samoin käy monimuoto- opintojeni, ei näyttöpaikkoja riittävästi. Että miten ihmeessä tässä nyt sitten aikuisena jo opintovelkaisena ja lisäkoulutusta tarvitsevana pitäisi toimia????? En ole minäkään tukea saanut , en työkkäristä, en os-tpoimistosta.
    Ja aika usein näemmä oppisopimusta käytetään jo olemassaolevan työntekijän lisäkoulutukseen/pätevöitymiseen firmassa.

6. nainen 30+ Vierailija

Oletko maininnut, että saat työllistämistukea oppisopimuskoulutuksen ajalta? Kaikki oppisopimuskoulutukseen hakevat ei sitä saa. Varmasti on tiukassa, ne työantajat ketkä maksavat osamattomalle henkilökunnalle lähes täyttä palkkaa.

Jos taasen saat reilua kompensaatiota "osaamattomuudestasi" ja "koulutuksessa olostasi" eli työllistämistukea/palkkatukea, tilanne muuttuu työantajan vinkkelistä ratkaisevasti.

7. kuplako? Vierailija

Siis olen oikeutettu korkeimpaan työllistämistukeen, mutta ei ole muuttanut kenenkään suhtautumista. Ala, jolle halajan on sellainen, jolla tarvitaan uusia työntekijöitä koko ajan ja jo olemassaolevasta koulutuksestani on siellä hyötyä, mutta ei onnistu. Työkkäri on tarjoutunut myöskin ostamaan minulle yksittäisen koulutuspaikan jostakin ko. alan koulusta, mutta alkaneet koulutukset ovat jotakin monimuotoja, joten ei riitä kriteerit työkkärin tukea opintojani sellaisessa.

8. tvk Vierailija

Jos työvoimatoimisto ostaa sinulle yksittäisen koulutuspaikan, se tarkoittaa sitä, että koulutuksesi olisi työvoimakoulutusta ja saisit sen ajalta työttömyyskorvauksen + 8 €/päivä. Se miten opetusjärjestelyt on toteutettu, ei vaikuta asiaan kun kyseessä on työvoimakoulutus eikä omaehtoinen koulutus. Käytännössä yksittäiset koulutuspaikat ostetaan usein siten, että opiskelet ihan normaalin omaehtoisen koulutusryhmän kanssa, mutta työvoimatoimisto maksaa sinun koulutuksestasi oppilaitokselle. Ja koska olet tuona aikana ns. "toimenpiteessä" ja työttömyyskassa (tai KELA jos saat työmarkkinatukea) maksaa koulutustukesi, se tarkoittaa sitä, että sinun tulee osallistua opetukseen säännöllisesti ja luvattomia poissaoloja ei saa olla.

9. tvk Vierailija

Kannattaa ehdottomasti kysellä lisää siitä yksittäisestä koulutuspaikasta - sehän on kuin lottovoitto! Ei tarvitse kituuttaa opintotuen ja -lainan kanssa ja hyvällä tuurilla saattaa käydä vielä niin, että koulutuksesi voidaan henkilökohtaistaa niin, että pystyt suorittamaan sen nopeammassa tahdissa kuin normaaliopiskelijat, jos sinulla on aiempaa pohjakoulutusta, työkokemusta tms. osaamista alalta.

10. kuplako? Vierailija

Joo-o, minä tiedän, mitä se tarkoittaa. Ongelma onkin, että ne koulutukset, joihin haluan, eivät täytä työkkärin kriteereitä! Ja muunlaista ei lähiseuduilla bussimatkan päässä ole.

11. kuplako? Vierailija

Joo ja tuo henk kohtaistaminen ym, kuule mun kaupungissa työkkärin sedällä on tullut jo raja vastaan säätää mun juttuja. En jankuttamisestani huolimatta saa asioitani eteenpäin, enkä ole ainoa!
    Ei tässä ole auttanut mitkään sössötykset pohjakoulutksista ja työkokemuksista ja ties mistä. Minä en voi muuttaa työkkärin asenteita tai halua topimia tai joustaa. En jaksa nyt juurtajaksain tätä kaikkea selittää, mutta olen todellakin selvittänyt jokaisen mahdollisuuden, enkä jaksa höyrytä enää. Työkkärin höpinät on täyttä paskaa, kun on vähän monimutkaisempi kuvio, eikä lähihoitajakolutus. Usko pois.

12. kiinnostaa Vierailija

Kertoisitko vähän, miksi ehdottamasi koulutukset eivät täytä työkkärin kriteereitä? Mikä niissä tökkää? Liian pitkiä? Väärä ala?

13. Vai onko kysymys työkkärin kriteereistä ollenkaan, vai oppilaitoksen/suoritettavan tutkinnon kriteereistä? Esim. moniin ammattitutkintokoulutuksiin pitää olla taustalla saman alan perustutkinto tai pitkästi työkokemusta.

14. kuplako? Vierailija

Miksi te vänkäätte ja yritätte hakea syytä muusta, kuin siitä, minkä jo sanoin?! Ko. tutkinto on ihan oikea tutkinto ja erkoistumisopintoja, johon oppilaitos valitsi ja hyväksyi minut alan pitkän ja monipuolisen työkokemuksen perusteella, vaikka varsinainen sen alan pohjakoulutus puuttuu. Minulla on kuitenkin sivuavan alan amk: si rinnastettava opistotason koulutus. Ja työkokemusvuosia yli 10 alueelta, johon tulisin sijoittumaan.

Työkkärille työvoimakoulutukseksi ei kelpaa monimuoto- opinnot, koska ei lueta päätoimiseksi. Oppisopimuspaikkaa en seutukunnastani löydä, jossa voisin siis samaisen tutkinnon suorittaa niin ja vaikkapa näyttöinäkin, mutta "resurssipulaan" vedoten en saa edes näyttöpaikkoja kasaan opintojen eri osa- alueita varten.
    Oppisopimusta työkkäri itse tuputti minulle, mutta tarkemmin selviteltyäni, paljastuikin, että 2n vuoden oppisopikseen ei saa työllistämistukea, eli liian pitkä koulutusaika. Tämä on se huvittavin puoli, että työkkäri mainostaa minulle ja markkinoi palveluitaan ja ratkaisuja, jotka käytännössä osoittautuvat mahdottomiksi toteuttaa!!!!!
    Jopa ko. oppilaitos nauroi, että olen ensimmäinen joka tällasta läpi saa tietyn kaupungin työkkärissä, jos läpi menee. Sanoivat, että muualla maakunnassa muut työkkärit soveltavat ja saadaan asiakasta oikeasti auttavia päätöksiä ja ratkaisuita, mutta tämä minun kotikaupunkini työkkäri takkuaa, en ole ainoa.
    Pettymys on hirveä, koska olen nähnyt todella paljon vaivaa yrittäessäni löytää oikeanlaista koulutusta/tutkintoa/os-työpaikkaa/näyttöpaikkaa. Työkkäri on ihan suoraan sanonut minulle, ettei ymmärrä alastani ja tästä sivuavasta tulevasta tai tilanteestani yhtään mitään! Emme voi auttaa, oli yksi vastaus mm. ihan suoraan.
    Opintoneuvojat vastaavat säännönmukaisesti, että katso netistä! Ja niille palkka maksetaan siitä, että neuvovat spesifisesti kussakin tilanteessa- eivätkä osaa!

15. ghjukh Vierailija

Oppisopimuspaikoissa maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

16. yököttää Vierailija

ihan yhtä tyhjän kanssa, vain pahan mielen sain kun nöyränä kyselin ja (ehkä omaa kuvitelmaani, mutta kuitenkin) Ivallisen loppukommentin.

17. kuplako? Vierailija

Eikun nyt puhun kahdesta eri asiasta ristiin, sori!
    Siis oppisopimuspaikkaa ei löydy. Sitten nämä monimuoto- yms opinnot, joihin tarvitaan harjoittelu/näyttöpaikkoja, niitäkään ei löydy juurikaan. Ja opiskelupäiville olisin halunnut sen ylläpitokorvauksen, joka kattaisi bussilipun. Ja kolmisensataa oli opiskelumaksu + tutkintomaksu 50e. Tiukkaa, jos sitä työkkäristäs maksaisit ja joka kuukausi bussireissut lähipäiville. Kun ei työkkä muutenkaan meinaa riittää tavallisiin menoihin. Tämä siksi, että ei ole päätoimista opiskelua. Jos on päätoimista, sitten pitää hakea opintotukea, jolla taas ei pelkästään pärjää, joten tarvitaan opintolainaa, jota en saa, kun vanhakin maksamatta vielä.
    Työkkärin oma koulutusvalikoimassa ei ole mitään minua auttavaa.
    Näyttöpaikkoja olen löytänyt yhden varman, mutta se ei riitä ko. koulutuksessa. Oppisopimuspaikan saavat täällä meillä päin esim. kunnalla töissä jo olevat ja lisäkoulutusta haluavat, ei oteta ulkopuolisia.

18. eräs,.,.,.,., Vierailija

En oikein tajua nyt. Toki riippuu paljon alasta mihin on työpaikkaa hakemassa. Mutta voin sanoa että nykyiseen työpaikkaani sekä miehen yritykseen pääsee harjoittelemaan, oppisopimuksella työhön jne. Todelliseen työhön tekemään ja oppimaan. Harjoittelemaan pääsee aina, työllistämistuellakin on hyvät mahdollisuudet päästä. Ns. täydellä palkalla onkin sitten jo heikommat mahdollisudet työllistyä oppisopimuksella. Koska täydellä palkalla voi ottaa ammattitaitoisen ihmisen töihin, ei osaamatonta koulutettavaa ihmistä.

Pääsisit suurella todennäköisyydellä omaan työpaikkaani heti harjoitteluun mutta käsitin ettet asu ns. "ruuhkasuomessa".

19. kuplako? Vierailija

No, pointti tälle tietylle alalle siirtymisessä, tai painottumisessa, on juurikin se, että pystyisin hyödyntämään vanhaa tutkintoani ja sen kautta hankkimaani monipuolista työkokemusta. Ko. alalla painotukset ovat muuttuneet, joten tällainen vauhdissa kelkkaan hyppääminen ei näytä onnistuvan, vaikka työkkäri niin väittää. Kyseessä on kuitenkin ihan kasvava ala, jossa tarjolla monipuolisesti työpaikkoja, mutta ei nappaa. Tutkintouudistukset ovat vieneet meikäläisiltä työllistymismahdollisuudet, osaamisella ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.

Siis tarkoitat, että valitsen työpaikan itselleni summamutikassa alalta kuin alalta, kunhan saan oppisopimuksen? Jatkuvasti tulee työkkärin suunnalta sellaista viestiä, siis sen jälkeen kun ideat loppuu, että ikäänkuin tekisin "mitä tahansa". Kai sitä nyt sentään saa työtönkin vielä tänä päivänä valita soveltuvan alan opiskella, vai elämmekö jo jossain sellaisessa valtiomuodossa, että valtio päättää köyhän puolesta ammatin ja työpaikan? Ja ne, joilla on varaa, voivat vapaasti valita? Suomessahan piti olla taloudellisesta tilanteesta riippumatta kaikilla tasavartainen mahdollisuus opiskeluun....? Ja minä tarvitsen kuitenkin "vain" n. 2 vuoden täydentävän tutkinnon, jolloin pätevöidyn omaa alaani sivuavalle alalle, eli piti olla muodoltaan tuokin asia helppo ja järkeenkäypä toimintasuunnitelma, mutta mahdotonta näköjään toteuttaa.

Tämän koko höpinäni ydin on siis, että työkkärin ja ym mainostama oppisopimus ja opiskelupaikkojen ostelu ja mahdollisuus opiskella täydentävästi, alanvaihtajana, EI TOIMI! ON PELKKÄÄ PUHETTA MINUN JA MONEN MUUN KOLLEGAN KOHDALLA, KUN EI OLE JO SITÄ OMAA TYÖPAIKKAA, JOSSA LISÄKOULUTTAUTUA PAREMPAAN ASEMAAN.

Hyvä, kun löytyy helppoja ratkaisuita tarjota toisen elämään.......

Jaa että ratkaisuko olisi sitten muuttaa Helsingin seudulle? En pysty kuvittelemaan itseäni asumassa siellä muurahaispesässä valitettavasti.

20. kuplako? Vierailija

Luin uudestaan vastaustasi. Miten niin ei vaikuta opiskelujen muoto?! Näin minulle perusteltiin työkkäristä, että ko. opinnot, joihin halusin ovat näitä monimuotoja. Eli taasen tarkoitettu työn ohessa tehtäväksi. OP:T ja kesto on siinä päätoimisen ja sivutoimisen rajalla, eli ei oikeutettu opintotukeen. Tämä oli työkkärin perustelu, että ei ole päätoimista. Ja toinen syy, että ehtii alkaa, ennenkuin päätökseni on tehty, eli kaksi lähipäivää olisi ehtinyt olla. Käytännössä olisin saanut osallistua niihinkin ja ope olisi merkinnyt sitten vaan opinnot alkaneeksi virallisesti, kun työkän päätös olisi tullut. Ei käynyt. Onko siis perusteltu asia minulle oikein!?
    Miksi en voinut saada kustannuksiani vastaavaa rahaa työkkäriltä? Enhän minä muuta pyytänyt? Bussilipulle raha lähipäivämatkoista ja opintojen maksu ainoastaan?

Nyt olisin jo tekemässä ensimmäisiä näyttöjäni/ harjoittelemassa ja varmasti tekemässä sijaisuuksia, eli paljon lähempänä työllistymistä.........

21. kuplako? Vierailija

Ja vielä yksi pointti ;oD
    Oppisopimustyöpaikat haluavat, että minusta saa palkkatukea! Ja työkkäri vastaa, että että 2 vuoden oppisopiskoulutukseen ei myönnetä palkkatukea. tää oli se juttu. Järkevää tutkintoa ei vuodessa tuunata....

22. opiskelija Vierailija

Olen 16 vuotias tyttö ja haen oppisopimuspaikkaa Pohjois-karjalasta. ilmoittakaa jos on ideota tai tiedätte jonkun joka ottaa töihin. En tiedä vielä ammattia, mutta otan ideoita vastaan.

23. Onnekas Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari