Osa-aikatyö, saisinko soviteltua päivärahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhh

Vieras
Saisin vakituisen paikan mutta osa-aikaisena, töitä 25 tuntia viikossa. Laskin että bruttona saisin 1050 euroa, eli nettona noin 850 euroa. Saisinkohan soviteltua päivärahaa lisäksi ja jos, niin paljon suunnilleen voisi olla? Olen nyt töissä jossa kuukausipalkkani bruttona on noin 1300-1500 euroa, tässä loppuu siis työsopimus. Yritin laskea sillä laskurilla, sen mukaan saisin nettona 260 euroa. Kokemuksia? Millaisia tuloja teillä on ja oletteko saaneet?

Todennäköisesti saisit muutaman satasen päälle. Itselläni on tullut ainakin ihan sihteessa kokonaiseen ansiosidonnaiseen eli jos brutto jää alle niin sitten loput tulee soviteltuna.

monta vuotta tehnyt osa-aika hommia eikä olisi kannattanut jos en olisi saanut soviteltua liitolta….tietty mielipiteitä on monia siitä mikä kannattaa ja mikä ei.
ota viim.vuoden tulot, jaa 12= yhden kk tulot noin keskimäärin.siitä lähdetään, se on pohjana mistä aletaan laskemaan minkä verran saa liitolta. kärjistettynä otat 300e suoja-osan pois tuloista ja lopun jaat 2 ja vähennät pohjana käytettävästä tulosta. ytk.n sivuilla ainakin selkeät ohjeet. mutta ota huomioon että sun pitää onn 1.työkkärissä kirjautuneen työssäkäyvänä työnhakijana 2.ollut tietty aika töissä ja liiton jäsenenä ennenkuin saat mitään.
siitä en itsekään tällä hetkellä ole varma miten tuo 300e suoja vaikuttaa työssäoloehdon kertymiseen...

Hankalia asioita. Liitossa olen ollut ja nykyisessä työssä pari vuotta. Jos tuon 200 euroa NETTONA saisin liitosta lisäksi, niin silloin tuon työn ottaminen kannattaa :)

[QUOTE="kesis";29549456]ota huomioon sit kans että nykyään on tuo 300e suojaosuus ennenkuin tulot otetaan huomioon sovitellussa…=paremmin tienaa[/QUOTE]

Eli tämä siis olisi minun kannaltani hyvä juttu?

kaikkien kannalta =) tuloistasi vähennetään 300e ennenkuin tulota alkaa vaikuttamaan liitos soviteltavaan rahaan.
työtulot 1000e
osa-aika tulo 800e-300e suoja-osa=500e
250e vaikuttaa liiton ansioonsuhteutettuun. ennen olisi vaikuttanut 400e….
mutta kuten sanottu, en tiedä miten sitten tuo 300 vaikuttaa siihen työssäoloehtoon jossa åitäisi tulla jotain 18h/vko töitä ja olisiko ollut 26vko töissä 28kk aikana.

miten tuo soviteltu toimii.. saako sitä vain liitossa olevat? jos ensimmäinen työsuhde on osa-aikainen niin onko mahdollista saada soviteltua jos ei ole tuloja viimeisen 12kk aikana siis olllut? Saako kelalta?

kait sen kelaltakin saa mutta en tie sit miten tuo työssäoloehto täyttyy kelalla jos olet ollu noin kauan työttämänä…luulis sen olevan suht sama kuin liitolla eli jos sinulla on ollut töitä jossa olet ollut min.18h/vko, 26vko viim 28kk aikana…. ja eikö tuo suoja-osuus ole kaikilla…eli jos saat minipäivärahaa saat tienata 300e ennenkuin tulot vähentää päivärahaasi..

MINÄ saisin tuossa tilanteessa liitosta soviteltua 400, mutta me emme pysty sinun päivärahaa laskemaan kun ei tiedetä paljonko se on ja onko Kelan vai liiton maksama....

[QUOTE="viera";29549736]MINÄ saisin tuossa tilanteessa liitosta soviteltua 400, mutta me emme pysty sinun päivärahaa laskemaan kun ei tiedetä paljonko se on ja onko Kelan vai liiton maksama....[/QUOTE]

Liitosta :) katsoin sitä laskuria netistä, mutta ei ollut pitääkö laittaa bruttona vai nettona palkka, olettaisin että bruttona. Päivärahan suuruus tuli kuitenkin nettona.

Yhteistyössä