Osa vanhemmista viihtyy jo liikaa somessa ja mammapalstoilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä,

Vieras
Osa vanhemmista viihtyy jo liikaa somessa ja mammapalstoilla - Pahimmillaan sosiaalisuus lapsen kanssa unohtuu - ESS.fi
Joidenkin vanhempien kanssa esille on tullut tilanne, jossa netissä ja varsinkin sosiaalisessa mediassa (some) vierähtää aikaa turhankin paljon.

- Jos sosiaalisessa mediassa ollaan todella paljon, jää muu sosiaalinen kanssakäyminen vähäiseksi, jopa oman lapsen kanssa, Ylä-Soininmäki huomauttaa.

Välillä vanhempia joudutaan neuvoloissa muistuttamaan, että myös lapsi tarvitsee kontaktia ja vuorovaikutusta, ja lapsen kansa pitää olla läsnä...

Kyllä surullisen moni istuu puistossaki penkillä älyluurinsa kanssa ku voisi lapsen kanssaki leikkiä.

Ei hitto taas näitä äitejä. :laugh:
Oletko tullut ajatelleeksi, että se on joillekin äideille AINOA hetki kun saa hetken rauhoittua ja tehdä omiaan. Sellainen henkireikä päivässä kun laspet leikkivät keskenään eikä ole syytä mennä niskaan hengittämään? Minä tapasin lueskella lehteä kesäpäivisin penkillä kun isommat lapset leikkivät ja vauva nukkui vaunuissa. :)
Nyt en voi kun on niin pieni vahdittava, mutta kohta saan taashetkeni. On meinaan ihanaa kun saa hetken levähtää päivisin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
On hyvä että lapsi osaa leikkiä myös ilman vanhemman jatkuvaa mukanaoloa. Mutta ei nyt sentään ulkopuoliseksi saisi kokea itseään. Mielestäni somessa oleva vanhempi ehtii yleensä huomioida lastaan yhtä paljon kuin muissakin askareissaan oleva.

Oletko tullut ajatelleeksi, että se on joillekin äideille AINOA hetki kun saa hetken rauhoittua ja tehdä omiaan. Sellainen henkireikä päivässä kun laspet leikkivät keskenään eikä ole syytä mennä niskaan hengittämään? Minä tapasin lueskella lehteä kesäpäivisin penkillä kun isommat lapset leikkivät ja vauva nukkui vaunuissa. :)
Nyt en voi kun on niin pieni vahdittava, mutta kohta saan taashetkeni. On meinaan ihanaa kun saa hetken levähtää päivisin.

Tarkoitin lähinnä niitä tapauksia surulliseksi, kun lapsi leikkii yksinään ja äiti vaan näpyttelee kännykkäänsä huomioimatta lasta ollenkaan. Ja surullisia ovat myös tapaukset joissa lapsi tekee pahojaan ja äitiä ei kiinnosta ku kännykkä.

Kyllä surullisen moni istuu puistossaki penkillä älyluurinsa kanssa ku voisi lapsen kanssaki leikkiä.

Puistossahan on juuri oiva hetki hinkata oikein huolella puhelinta, kun lapsella on kavereita ja leikkii omiaan.
Kotona menee helpommin lapsen viihdyttämiseksi ja tuleekin enempi touhuiltua yhdessä ihan vaan perus askareita tai vaikkapa kirjojen tai pelien parissa, mutta puistossa lapsi ei tarvitse mua kuin "reuna-apinaksi".

Mua huvittaa, kun tyypit paheksuu puhelimen ränkläystä, mutta en ole muistaakseni koskaan kuullut paheksuttavan vaikkapa puistossa kirjaa lukevaa äitiä.
Ei siinä, että pitäisikään paheksua, mutta faktahan se vaan on, ettei puhelimen räpellys tuossa valossa ("voisi lapsen kanssaki leikkiä") eroa vaikkapa kirjan lukemisesta tai kutomisesta.

Kyllä, varmasti noin. Tämä on valitettavan koukuttavaa. nyt raskausaikana olen liikaa roikkunut koneella, enkä ollut lapselle läsnä. Välillä aina päätän että nyt en avaa konetta kun lapsi on hereillä. Sitten tulee se hetki kun itseä supistelee/ väsyttää, lapsi ei malta rauhoittua leikkeihin/ itse ei jaksa keskittyä niin tulee laitettua lapselle Muumit ja itse oltua koneella. Vakaa aikomus on kyllä ryhdistäytyä kun saa tämän yhden ulos ja pääsee taas liikkumaan edes normaalisti.

Surullisinta kyllä lienee jos vanhempi ei edes tiedosta riippuvuuttaan tai sitä että lapsi on hänkin liikaa ruudun edessä. Silloin ei voi muuttuakkaan.

Koskaan ei ole minään aikakautena vanhemmat olleet niin paljon lasten kanssa kuin nyt. Ennen oli muita askareita enempi ja se kotonaoleva äiti ei todellakaan leikkinyt lasten kanssa lattialla päivät pitkät. :D
Ihme kun sitä kännykällä räpläystä pidetään niin isona asiana. Miksi ei paheksuta vaikka sitä kun ennen niin oi niin hyvinä aikoina meni moneen kotityöhön tuplasti se aika mitä nyt? Miksi se puhelin on niin pahasta, mutta samalla tavalla LAPSEN KANSSA AIKAA on mennyt hukkaan aina. Miksi ihmeessä siellä puistossa pitäisi erityisesti mennä lapsilaumaan tunkemaan itseään kun voi vähän hengähtääkin? Lukea vaikka kirja samalla. :)

Kotonakin yhdessäolomme on enemmänkin sellaista arkista, tehdään yhdessä ruokaa, jutellaan ja autan rakentelemaan jos lapsi ei jotain itse ihan osaa. tehtävävihkot ja askartelu on aina myös kivaa ja ohjeistan lapselle mitä tehdä. Eilen teimme muun muassa koruja. Lapsi leikkii usein itsekseen ja tulee kyselemään jos on kysyttävää, näyttää minulle leikkejään ja olen sillä tavalla läsnä. Olen aina kiinnostunut lapsen kertomuksista ja välillä saatan mennä ihan leikkiinkin mukaan vaikka maistamaan leikkiruokaa. Saatan välillä tehdä koulutehtäviäni koneella, lukea lehden KONEELLA (usein tämä mielletään pahemmaksi kuin tavallisen lehden lukeminen jostain syystä) :D tai sitten teen kotitöitä. Saatan myös palstaillakin välillä tai soittaa ystävälle. Jälkimmäinen on ilmeisesti sallitumpaa.

Pidän tärkeänä sitä että lapselle ollaan läsnä, hän tuntee olevansa kiinnostava ja tärkeä, sekä joka päivä haluan antaa jokaiselle jakamatonta huomiota ja opettaa jotain uutta maailmasta. En silti näe siinä mitään pahaa, vaikka päivän aikana äiti lukisi ohjekirjasta uusia reseptejä ruokiin, kävisi juttelemassa pihalla naapurin kanssa, soittaisi äidilleen, lukisi päivän lehden ja pari kappaletta lempikirjastaan.

Nämä kaikki tavalliset asiat kun tekee puhelimella, se muuttuu ihmeellisen paheelliseksi. :D

Niin samaa mieltä, ja yleensä lapsi ottaa kontaktia puistossa muihin lapsiin, mutta jos vanhempi on kokoajan hengittämässä niskaan ei lapsi ehkä tule leikkineeksi muiden kanssa.
Tällä palstallahan osa äideistä on sitä mieltä, ettei 3-vuotiasta voi päästää ulos ilman vanhempaa. :D Itse en tule kuulumaan tuollaiseen "koulukuntaan".

4l9wl83ze2p.png

Yhteistyössä