Hae Anna.fi-sivustolta

Osaako miehenne siivota

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Annitanni, 07.12.2016.

1. Annitanni Vierailija

Olen huomannut että mies ei enää osaa siivota, onkohan dementian oire?

Hän valloittaa pikkuhiljaa useat keittiön laatikot, heittää niihin tavaroitaan ja sitten kun täyttyvät, minä järjestelen laatikot. Tänäänkin laitoin hänen lääkkeensä yhteen laatikkoon ja otin turhia tavaroita pois, siis monia paksuja ohjekirjasia ym. Kysyin eikö ollut huomannut että oli paljon turhaa tavaraa laatikossaan, ei kuulemma. Hylly, jossa suolat, teet, mausteet ym. olivat, siirtyi aikoinaan hänen lääkehyllykseen, nyt siirsin ne pois, olipa kivaa kun jäi tilaa sinne kuuluville tarvikkeille.

Meillä vähän tilaa keittiössä, mutta mies haluaa että kaikki hänen tarvitsemansa on lähellä, siis kun käden ojentaa niin löytää tarvitsevansa. Siis työkaluja, ei nyt ihan vasaroita, mutta pienempiä on useassa paikassa. Nojatuolin viereisellä rahilla on santapaperi, jolla hioo kovettumia (maton päälle) on myös sakset, hammastikut ym, ym...

2. Siivouksesta Vierailija

Osaa siivota kyllä mutta lopputulos ei vastaa laadullisesti sitä mitä se olisi jos itse siivoan. Jostain olen kuitenkin kuullut tai lukenut, että älä koskaan arvostele tai tee korjauksia toisen nähden koska se tappaa sitten viimeisenkin yrittämisen.
    Miesten maailma on niin erilainen kun naisen koska heille käytännöllisyys menee esteettisyyden tai minkä tahansa edelle.
    Kovasti nyt puhutaan tästä Konmarista mutta harva todellisuudessa ymmärtää, että kyseessä ei ole pelkkä siivoaminen ja järjestely, vaan kyseessä on syvällisempi ideologinen ajattelutapa lähes uskonto, jossa "siivotaan"myös päänsisus.
    Pitääkö siis olla huolissaan jos mies ei osaa siivota ja pitää paikkoja järjestyksessä emännän odotusten mukaisesti niin vastaus on ei pidä.

3. Hommat sujuu Vierailija

Mulla on käynyt niin hyvä mäihä, että mies osaa kaikki taloustyöt ns. miesten töiden lisäksi. Toki teen kotihommat ja laitan sapuskat tätä nykyä aina itse, koska olen nautiskelemassa työvuosien eläkemaksuista ja mies vielä tekee täyttä päivää.
    Sitten kun tilanne muuttuu, uskon, että mies tekee pyytämättä osuutensa, sillä niin hän teki minun työssä käydessäni.
    Siistikin hän on, ei tarvitse jälkiä parsia! Näitä ihmeitä taitaa olla harvassa?

4. luonnekysymys Vierailija

Eiköhän siisti mies ole yhtä yleinen ilmiö kuin siisti nainenkin ;).

Siisteys on ihmisessä sisään rakennettuna, se on luonteen piirre, samassa määrin kuin sotkuisuuskin. Siisti on siisti jo lapsena, sotkuinen on sotkuinen jo lapsena sukupuolesta riippumatta. Suttapytty-ominaisuutta saadaan pois kasvatuksella, joihinkin kasvatus tepsii, joihinkin ei, lian ja sotkujen sietokyky on ihmisillä erilainen eikä se ole sukupuolesta kiinni.

Sitten on ne aikuiset miehet jotka äiti on passannut pilalle ja tehnyt lapsensa eteen kaiken mahdollisen. Tytöille harvemmin tehdään äitien puolelta mitään valmiiksi, koska pitäähän tyttöjen yhäkin osata kotitöitä tehdä. Ikiaikainen naisen roolimalli istuu tiukasti naisten mielissä vieläkin.

Hyvin usein nämä mamman pojat ottavat aikuisena itselleen äitinsä kaltaisen vaimon ja vaimo passaa joko hampaat irvessä tai ihan mielellään, täm riippuu täysin naisesta. Ne miehet jotka eivät äitinsä kaltaista kotiorjanaista löydä, joutuvat tyytymään nalkuttavaan emäntään jolle ei kelpaa mikään mitä mies siisteyden puolella tekee.

5. ei siivoa Vierailija

Mieheni osaa kyllä siivota jotenkuten, mutta ei kuitenkaan siivoa edes omia sotkujaan.
    Se on melkoinen ongelma, kun äidit eivät opeta poikiaan siivoamaan edes vaatteita lattialta ja laittamaan ottamiaan tavaroita omille paikoilleen. Mammat kulkee poikiensa perässä siivoten niiden jälkiä! Sellaisina homsuina ne sitten saa vaimo huollettavakseen.

6. kaikkea kanssa Vierailija

No jopas on! En minä vaan ole miestä ottanut huollettavakseni vaan tasaveroiseksi kumppaniksi kaikissa asioissa. Ehkä kannattaisi jo ennen eläkeikää opettaa mieskin noita hommia hoitamaan.

7. Isäukko Vierailija

Huomasin isäukostani, että hän alkoi siirrellä tavaransa näkösälle ja käden ulottuville vanhetessaan. Niitä ei saanut siirrellä ja siivotessamme hän vartioi visusti, että ne laitettiin takaisin siihen, missä olivat.
    Sitä ennen hänen tavaransa olivat aina sortin mukaan omissa paikoissaan, kuten lääkkeet lääkekaapissa omalla hyllyllä, työkalut paikassaan ja hygieniatarvikkeet kylppärin laatikossa. Ei ollut puhettakaan, että nenäliinat ja kynsisakset olisivat olleet pöydällä tai lääkkeet.

Muistista se on kiinni ja siitä, että ajatus sekoaa pienestäkin poikkeamasta. Hänellä ei ollut muistisairautta kuitenkaan ja hoksotti toimi loppuun asti.
    Käytimme siskon kanssa jopa hyväksi tätä muistamattomuutta välillä, kun laitoimme kaappeihin kertynyttä käyttämätöntä tavaraa pois. Isän tapana oli aina ollut säästää rompetta, "sitä voi joskus tarvita" periaatteella.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri