Osaako täällä kukaan kertoa masennuksen lääkettömästä hoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmikuussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Helmikuussa

Jäsen
29.02.2012
66
0
6
Tk-lääkärin diagnoosi oli lievä masennus.

Löi masislääke reseptin kouraan.

Vaikka kerroin kokeilevani lääkettömiä keinoja mieluiten ensin kerta kun masennuskin on lievää. Lääkärin mielestä lääkettömiä hoitokeinoja ei ole edes olemassa ja ovat pelkkää hömppää. Koska käyn jo muissa asioissa keskustelemassa perheneuvolassa sosiaalityöntekijän kanssa mulla ei kuulemma ole tarvetta päästä minnekkään pyskologille terapiaan tms.

Ei tainnut varmaan lääkärillä itselläänkään olla kaikki kunnossa koska haisi todella voimakkaasti tupakalle ja kun lähemmäs tuli haistoin selvästä viinan hajun.. :/

Eli jäin nyt sitten aika vaille sitä tietoa että millaisia ne lääkettömät hoidot on?
Meinaan kyllä hakeutua toiselle lääkärille vielä mutta onko nämä lääkettömät hoidot jotain mitä voin itsenäisesti suorittaa vai millaisia ovat?

Ei suomessa sellaisia olekkaan. Minulta jäi aikoinaan monia asioita käsittelemättä: ero, läheisen ihmisen kuolema, keskenmeno jne. ja halusin niistä sitten mennä puhumaan.

En muista montako kertaa kävin psykologilla, mutta aika lyhyeen ne käynnit loppuivat, kun joka ikinen kerta meni väittelyksi minun lääkkeiden käytöstäni. Lääkkeitä siis työnnettiin minulle aivan väkisin, vaikka tein kantani hyvin selväksi että mitään lääkkeitä en ala syömään, ne eivät kohdallani ratkaise mitään.

Minulta on vuosia sitten mennyt usko suomen mielenterveyshoitoon.

Mä oon hoitannut lievää masennustani lääkeettömästi. Sain psykiatrilta B-lausunnon (sen saamiseen tarttee sen, että masennus häiritsee opiskelua tai työntekoa) ja sen avulla Kelan maksamaan suurimman osan terapiastani. Aloitin psykoterapian, joka kestää noin kolme vuotta.
Sen lisäksi huolehdin varsinkin silloin aluksi, että syön ja nukun kunnolla ja harrastan tarpeeksi liikuntaa. (Huolehdin toki nykyäänikin, mutta nyt menee jo paremmin niin nuo asiat hoituvat aika omalla painollaan)

Lääkärit ei välttämättä tällaista vaihtoehtoa tarjoa, jos ovat lääkemielisiä. Vaihda silloin lääkäriä. Etenkin lievän masennuksen voi hyvin hoitaa ilman lääkkeitä, tosin se vaati potilaalta aktiivista asennetta ja hyvää motivaatiota parantua.

Tsemppiä! Siellä terveydenhuollossa joutuu taistelemaan oikeuksistaan...

Jos on sulla on mahdollisuus, niin ota ihmeessä yhteyttä vaikkapa johonkin yksityiseen psykologiin tms., jonka kanssa voit käydä juttelemassa kaikista mieltäsi painavista asioista. Jos psykologilla käyminen tuntuu liialliselta, niin tietysti yleensäkin se juttelu; etsi ihminen, jolle tunnet voivasi puhua vaikka mistä. Jos kontakteja ei löydy sieltä päästä, niin ehkä joku täältä palstalta? Joitakin on auttanut blogin pitäminen; se voi olla yllättävän terapeuttistakin...

Masennuksellesi on varmaan myös ns. laukaisijatekijöitä. Mitä ne ovat? Niiden hoitoon pitäisi keskittyä.

Tuota olen miettinyt että mitkä mahtaa olla ne tekijät jotka on laukaissut tämän masennuksen. Luulen että on monta tekijää.

Lisäksi tajusin että olen ollut ennenkin masentunut. Joskus 18-17-vuotiaana minulla oli takuu varmasti masennus. Tosin en tiennyt mitä se oli joten eipä ikinä tullut tehtyä sille mitään ja sitten elämässä tapahtui asioita jotka varmaan vaikutti siihen että se masennus helpotti.

Mutta nyt se ilmeisesti on tullut takaisin. Luulen että tämä vuodenaika kevät vaikuttaa. Lisäksi on tapahtunut paljon asioita viimeisen 3-vuoden sisällä ja mulle ne on ollu isoja asioita vaikka jollekkin toiselle ne onkin pikkujuttuja. Ja mä olen jäänyt aivan yksin näitten asioitten kanssa.

Tuota olen miettinyt että mitkä mahtaa olla ne tekijät jotka on laukaissut tämän masennuksen. Luulen että on monta tekijää.

Lisäksi tajusin että olen ollut ennenkin masentunut. Joskus 18-17-vuotiaana minulla oli takuu varmasti masennus. Tosin en tiennyt mitä se oli joten eipä ikinä tullut tehtyä sille mitään ja sitten elämässä tapahtui asioita jotka varmaan vaikutti siihen että se masennus helpotti.

Mutta nyt se ilmeisesti on tullut takaisin. Luulen että tämä vuodenaika kevät vaikuttaa. Lisäksi on tapahtunut paljon asioita viimeisen 3-vuoden sisällä ja mulle ne on ollu isoja asioita vaikka jollekkin toiselle ne onkin pikkujuttuja. Ja mä olen jäänyt aivan yksin näitten asioitten kanssa.

Pari vastausta ainakin jo suoraan tekstistäsikin pystyi bongaamaan; nimenomaan tuo, että sulle on tapahtunut lyhyessä ajassa paljon ja että olet kokenut ne isoiksi asioiksi (vaikka toisaalta myös ns. "pikkujutut" voi kasautuessaan tuntua vuoren korkuisilta...) plus sitten se, että olet ollut näiden asioiden kanssa yksin.

Minkälainen elämäntilanne sinulla on? Oletko perheellinen vai sinkku? Onko ystäviä, tuttavia, sukulaisia kenen kanssa voit halutessasi viettää aikaa? Löytyykö näistä ihmisistä sellaista, jonka kanssa voisit vielä lisäksi jutella - tai jolle voisit purkaa sydäntäsi? Tärkeintä olisi, että et jäisi yksin. Että olisi niitä ihmisiä.

Tuli mieleen, että mahdollisuuksien mukaan sun olisi myös hyvä keskittyä tekemään sellaisia asioita, joista pidät ja jotka tuovat sulle energiaa ja positiivisia ajatuksia. Harrastuksia, joiden parissa viihdyt. Ihan vaikka vain joku lukeminen, näpertely - tai mistä nyt ikinä satut tykkäämäänkin.

Luin kerran, että kun ihminen liikkuu, alkaa puolen tunnin jälkeen elimistöön erittyä jotain mielihyvää tuottavaa ainetta, olisiko ollut dopami... jotain. Väittävät, että jos vain jaksaa, niin sitä liikuntaakin olisi hyvä harrastaa, pysyisi paremmalla mielellä.

Mun mielestä tärkeää on kuitenkin myös se, että annat itsellesi luvan olla sairastunut - etkä "hoputa" sairautta menemään pois. Eli keskityt hoitoon, mutta annat kuitenkin asioiden mennä omalla painollaan. Kun eipä sitä masennusta voi kenestäkään pakkokeinoin häätää. Ja muistathan myös levätä. :)

Kyllä voi lääkkeettömästikin masennusta (lievää) hoitaa! Oman alani koulutuksessa hyvinkin paljon asiaa käsiteltiin.

- Liikunta (lisää mielihyvä hormonin tuotantoa) tuo myös sisältöä elämään
- Mielekäs tekeminen, mitä se kellekkin onkin
- Monipuolinen ruokavalio
- Läheiset ihmiset

Suosittelen myös päiväjärjestyksen tekemistä ja muutenkin "kalenterin täyttämistä" eli nuo harrastukset, liikunta, ihmisten tapaamiset, ruokakaupassa käymiset ym. kannattaa ihan kellottaa kalenteriin.

Minulla on avopuoliso ja kaksi lasta. Parisuhteemme on huono joten en oikein saa mitään apua puolisoltani.

Minulla ei ole ystäviä eikä oikein mitään tuttujakaan. Muutin tänne noin puolivuotta sitten(tätä muuttoa pidän yhtenä laukaisijana). On täällä toki miehen sukulaisia mutta ne on tyyliin vain sellaisia joitten kanssa voi jutella vaan"onpas tänään kaunis sää".

Omat sukulaisen asuvat sitten vähän kauemmpana mutta yritän käydä sielä mahdollisimman usein ja se antaa mulle sitä voimaa ja puhtia jaksaa eteenpäin.

Mutta tätä mun mies ei ymmärrä. Hän käyttäytyy siten kuin mun pitäisi unohtaa omat läheiseni täysin muutettuani tänne.

Omalle äidilleni voin tietty puhua mutta tiedät varmaan ettei oma äiti kovin helposti halua hyväksyä että oma tytär on sairastunut masennukseen.

Lievää masennusta voi hoitaa, ja kannattaakin hoitaa ilman lääkitystä. Ruokavalio, vitamiinit, urheilu, ystävät, puhuminen jollekkin, joka ymmärtää..rentoutuminen, yrittää mahdollisimman paljon laittaa elämästä pois niitä stressaavia tekijöitä

Varmasti mutta mitä voin sille edes tehdä? Koen itseni niin voimattomaksi. Kaikki asiat tuntuu niin ylisuurilta ettei niille voi tehdä mitään. Mistä edes aloitan?

Yritä parantaa parisuhdetta, juttele miehen kanssa, ehdota pariterapiaa jne. Aloita uusi harrastus tai etsi muuta kautta ystäviä. Jos suhdetta ei voi parantaa jätä mies ja muuta toiselle paikkakunnalle, missä on ystäviä tai sukulaisia.

Varmasti mutta mitä voin sille edes tehdä? Koen itseni niin voimattomaksi. Kaikki asiat tuntuu niin ylisuurilta ettei niille voi tehdä mitään. Mistä edes aloitan?[/QUOTE]

Itsestäsi, koska sä olet se tärkein! Jos stressaat kotitöistä, jätät surutta hoitamatta ne, mitä et jaksa; ja annat vastuun muille. Jos et jaksa tehdä ruokaa, tehköön mies, tai syötte valmista. Lähdet lastesi kanssa omien sukulaistesi luo joksikin aikaa kyläilemään, ja siellä saat ehkä asioita ajateltua.

Mies tuskin muuttuu, ja se paikkakunta ei muutu, joten ajattele itseäsi ja lapsiasi

Jos jätän kotityöt, ruuat ym tekemättä mies huutaa ja on vihainen kun ne ei hänen mielestään kuuluu hänelle koska hän käy töissä ja minä en.

Minä opiskelen ja nyt mun opinnot on venähtäneet tän masennuksen takia. Mun olisi pitänyt valmistua nyt keväällä. Mies on äkäisenä koska en valmistu ja hän joutuu "elättämään" meitä.

Mies hoitaa kaikki asumiskulut kun talo ja laina kerta on vain hänen nimissä. Ruokakulut menee tasan puoliksi ja itse maksan kaikki lastenkulut esim vaatteet ja lasten harrastukset, lääkkeet ym.

Tälläkin hetkellä mies ei ajattele mitään muuta kun pihan kuntoon laittamista ja terassin tekoa.

Jos jätän kotityöt, ruuat ym tekemättä mies huutaa ja on vihainen kun ne ei hänen mielestään kuuluu hänelle koska hän käy töissä ja minä en.

Minä opiskelen ja nyt mun opinnot on venähtäneet tän masennuksen takia. Mun olisi pitänyt valmistua nyt keväällä. Mies on äkäisenä koska en valmistu ja hän joutuu "elättämään" meitä.

Mies hoitaa kaikki asumiskulut kun talo ja laina kerta on vain hänen nimissä. Ruokakulut menee tasan puoliksi ja itse maksan kaikki lastenkulut esim vaatteet ja lasten harrastukset, lääkkeet ym.

Tälläkin hetkellä mies ei ajattele mitään muuta kun pihan kuntoon laittamista ja terassin tekoa.

Kuulostaa siltä, että teillä meneee todella huonosti parisuhteessa. Keskittyisin ensinnä korjaamaan sitä.

Mitä ajattelet siitä terapiasta?
Jos opinnot on masennuksen takia viivästyneet, niin saata aivan varmasti kelalta tukea terapiaan. KOetko sen ajatuksen mahdolliseksi? Terapia voisi auttaa sinua löytämään itse ne kohdat, mihin tarvitset muutosta.

Joo, sun täytyy päästä psykiatrille, joka voi sitten kirjoittaa sen b-lausunnon. Mitä pikemmin menet, sen parempi, prosessi vie joka tapauksessa aikansa! Siis, se, että ootellaan kaikkia papereita ja päätöksiä ja että löydät sopivan terapeutin.

[QUOTE="ninni";26043913]Joo, sun täytyy päästä psykiatrille, joka voi sitten kirjoittaa sen b-lausunnon. Mitä pikemmin menet, sen parempi, prosessi vie joka tapauksessa aikansa! Siis, se, että ootellaan kaikkia papereita ja päätöksiä ja että löydät sopivan terapeutin.[/QUOTE]

Tai tietysti jos rahaa on niin voi etsiä yksityisen terapeutin, pääsee heti.

[QUOTE="vieras";26043928]Tai tietysti jos rahaa on niin voi etsiä yksityisen terapeutin, pääsee heti.[/QUOTE]

No voi joo, mutta saa olla aika paljon rahaa. Mulla menee kelan tuenkin kanssa äkkiarviolta pari tonnia vuodessa terapiaan. Ilman kelan tukea menis kolminkertaisesti sama määrä...

Kertakäynti maksaa 50-80€, kela korvaa yli 26-vuotiaille olikohan se nyt 45 € / kerta asti. Alle 26-vuotiaille korvataan isompi summa.

Yhteistyössä