Osaatko rentoutua tutkimuspöydällä?

  • Viestiketjun aloittaja Elinaah
  • Ensimmäinen viesti
Kassu77
Alkuperäinen kirjoittaja Elinaah:
Kiitos vaan kaikista rentoutumisvinkeistä!

Kiva tietää, että moni muukin kärsii samasta "ongelmasta" kuin minä. En mitenkään kammoa gynekologilla käymistä, vaikkakin on pakko myöntää että ensimmäisillä kerroilla se oli hyvinkin kiusallista. Rentoutumaan en ole pystynyt täysin yhdelläkään kerralla.

Muutamat kertoivat täällä, että lääkäriopiskelijoita on joskus paikalla tutkimuksen aikana. Siis mitä, tekevätkö hekin gynekologisen tutkimuksen potilaalle vaiko vaan seuraavat vierestä kun gynekologi tekee sen?
Kyllä minulle ainakin ensin sisätutkimuksen teki opiskelija lääkärin opastuksella ja lääkärin vahtiessa vieressä ja sitten lääkäri itse. Ja samalla vielä, kun lääkäri teki tutkimusta hän selitti opiskelijalle.

Itse olin muutes aina ennen sitä ollut sitä mieltä, että jos lääkärillä on opiskelijoita, niin kiellän kyllä. Mutta ei se nyt loppujen lopuksi niin paha tilanne ollut. Odotushuoneesta minut kutsui sisälle opiskelija, joka kysyi jo heti käytävässä, että sopiiko, että on mukana. Tämä ensimmäinen opiskelija oli niin reipas tapaus, että ajattelin, että no mikäs siinä. Toisen kerran polilla käydessäni ja tullessani vastaanottohuoneeseen lääkäri totesi (ja oli siis ihan todella ystävällinen lääkäri) ettö koska tämä on opetussairaala, täällä on kandit mukana. Loppujen lopuksi ihan sama, kunhan ei mitään laumaa ollut paikalla. Se olis jo ollut aika paksua.
 
Ettei jäisi väärää kuvaa
Jos potilas kieltää opiskelijoiden mukanaolon, niin myös toivetta yleensä kunnioitetaan. Lääkäri ei voi vaatia hyväksymään opiskelijan mukana olon. Olkaa tietoisia oikeuksistanne!!!!!
 
Elinaah
Alkuperäinen kirjoittaja Kassu77:
Kyllä minulle ainakin ensin sisätutkimuksen teki opiskelija lääkärin opastuksella ja lääkärin vahtiessa vieressä ja sitten lääkäri itse. Ja samalla vielä, kun lääkäri teki tutkimusta hän selitti opiskelijalle.

Itse olin muutes aina ennen sitä ollut sitä mieltä, että jos lääkärillä on opiskelijoita, niin kiellän kyllä. Mutta ei se nyt loppujen lopuksi niin paha tilanne ollut. Odotushuoneesta minut kutsui sisälle opiskelija, joka kysyi jo heti käytävässä, että sopiiko, että on mukana. Tämä ensimmäinen opiskelija oli niin reipas tapaus, että ajattelin, että no mikäs siinä. Toisen kerran polilla käydessäni ja tullessani vastaanottohuoneeseen lääkäri totesi (ja oli siis ihan todella ystävällinen lääkäri) ettö koska tämä on opetussairaala, täällä on kandit mukana. Loppujen lopuksi ihan sama, kunhan ei mitään laumaa ollut paikalla. Se olis jo ollut aika paksua.
Kassu, eikö sinusta ollut inhottavaa, että sisätutkimus tehtiin sinulle kahteen kertaan? Itse ehkä sallisin jonkun kandin katselevan, mutta en kyllä ihan heti suostuisi siihen, että minua ronkittaisiin kaksin eri sormin saman käynnin aikana. Etenkin kun on noita rentoutumisongelmia kyseisessä tilanteessa. Ja ujouskin vaikuttaa... vieraille miespuolisille, vaikkakin ovat lääkäreitä tai harjoittelijoita, oman alapään paljastaminen ei ole niitä maailman helpoimpia/mukavimpia juttuja.

 
Diana74
Käyn gynellä n. joka toine vuosi ja joka kerta sama juttu; tutkimusta ei meinata saada tehtyä, kun jännitän niin kovin. Viimeiksi kävin papassa, kun 30-vuotiaana otettiin kohdunkaulaseulantapapa ja papan ottanut henkilö (oisko ollut sh) sanoi, että eipä ole aikoihin tavannut yhtä kovin jännittävää ihmistä papassa. Menen konkreettisesti niin lukkoon, että sisälleni ei pääse tutkimaan tai näytettä ottamaan eli jonkinlainen "vaginismi" iskee päälle tiedostamatta.
 
Kassu77
Alkuperäinen kirjoittaja Elinaah:
Alkuperäinen kirjoittaja Kassu77:
Kyllä minulle ainakin ensin sisätutkimuksen teki opiskelija lääkärin opastuksella ja lääkärin vahtiessa vieressä ja sitten lääkäri itse. Ja samalla vielä, kun lääkäri teki tutkimusta hän selitti opiskelijalle.

Itse olin muutes aina ennen sitä ollut sitä mieltä, että jos lääkärillä on opiskelijoita, niin kiellän kyllä. Mutta ei se nyt loppujen lopuksi niin paha tilanne ollut. Odotushuoneesta minut kutsui sisälle opiskelija, joka kysyi jo heti käytävässä, että sopiiko, että on mukana. Tämä ensimmäinen opiskelija oli niin reipas tapaus, että ajattelin, että no mikäs siinä. Toisen kerran polilla käydessäni ja tullessani vastaanottohuoneeseen lääkäri totesi (ja oli siis ihan todella ystävällinen lääkäri) ettö koska tämä on opetussairaala, täällä on kandit mukana. Loppujen lopuksi ihan sama, kunhan ei mitään laumaa ollut paikalla. Se olis jo ollut aika paksua.
Kassu, eikö sinusta ollut inhottavaa, että sisätutkimus tehtiin sinulle kahteen kertaan? Itse ehkä sallisin jonkun kandin katselevan, mutta en kyllä ihan heti suostuisi siihen, että minua ronkittaisiin kaksin eri sormin saman käynnin aikana. Etenkin kun on noita rentoutumisongelmia kyseisessä tilanteessa. Ja ujouskin vaikuttaa... vieraille miespuolisille, vaikkakin ovat lääkäreitä tai harjoittelijoita, oman alapään paljastaminen ei ole niitä maailman helpoimpia/mukavimpia juttuja.
Niin.. Ei se loppujen lopuksi niin inhottavaa ollut. Luulin (ennen sitä), että en kyllä ikinä suostu mihinkään harjoittelijaan gynellä, mutta ensinnäkin se harjoittelija (puhun tästä ensimmäisestä reippaasta tytöstä, en siitä toisesta punastelevasta pojasta) oli jotenkin niin reipas ja ystävällinen, että minulle tuli olo, että eipä sillä ole mitään väliä. Sekä opiskelija että lääkäri (+ huoneessa ollut hoitaja) olivat kaikki niin mukavia ja rentoja, että jännitys katosi. vaikka nolottihan se jokatapauksessa. Ehkä sitä jännitystä helpotti, että koko ajan lääkäri selitti sekä minulle että opiskelijalle että mitä tapahtuu ja oli myös itse äärimmäisen rento. Ajattelin myös etukäteen, että koska kyseessä on naistentautien poli, niin kyllä se lääkäri päivän mittaan katselee jos vaikka minkälaisia alapäitä, että tuskin meikä mikään poikkeus on.

Itse kyllä ihnoan kaikkia gynen tutkimuksia ja vatsassa kiertää aina inhottavasti, mutta minkäs teet, tämmöistä on :)
 
Kieltäytynyt
Ymmärrän että myös harjoittelijoille on tärkeää nämä aidot tilanteet. Itse olen kieltäytynyt päästämään synnytykseeni harjottelijoita, jotka olivat naisia. Koin tilanteen niin henkilökohtaisena ja en todellakaan kaivannut siihen ylimääräisiä henkilöitä. Aikaa tuosta on pian 18 v. Lääkärillä olin koko raskauden ajan käynyt yksityisellä puolella ja hän myös käynnisti synnytykseni ja hoiti synnytykseni kätilön kanssa keskussairaalassa.
 
n47
MInä annoin kahdelle opiskelijalle, nuori tyttö ja poika, luvan tulla katsomaan synnytystä kun kätilö pyysi lupaa. Sanoin että katsoa saa mutta eivät saa koskea minuun eivätkä vauvaan eli mitään toimenpiteitä ei saa tehdä.

Äitini, joka on 73-vuotias kieltäytyi viime kesänä myös harjoittelijan tekemästä kokeesta sairaalassa vaikka häntä kuinka yritettiin puhua ympäri, kävi monenlaista lääkäriä selittämässä, että opiskelijoidenkin on saatava harjoitella. Äitiä oli monta päivää pistelty ja otettu koetta sieltä ja täältä, imetty keuhkoista nestettä jne ja sitten hän sanoi että koekaniiniksi hän ei enää kenellekkän suostu. Lopulta kokeen teki lääkäri.
 
Elinaah
Alkuperäinen kirjoittaja Kassu77:
Niin.. Ei se loppujen lopuksi niin inhottavaa ollut. Luulin (ennen sitä), että en kyllä ikinä suostu mihinkään harjoittelijaan gynellä, mutta ensinnäkin se harjoittelija (puhun tästä ensimmäisestä reippaasta tytöstä, en siitä toisesta punastelevasta pojasta) oli jotenkin niin reipas ja ystävällinen, että minulle tuli olo, että eipä sillä ole mitään väliä. Sekä opiskelija että lääkäri (+ huoneessa ollut hoitaja) olivat kaikki niin mukavia ja rentoja, että jännitys katosi. vaikka nolottihan se jokatapauksessa. Ehkä sitä jännitystä helpotti, että koko ajan lääkäri selitti sekä minulle että opiskelijalle että mitä tapahtuu ja oli myös itse äärimmäisen rento. Ajattelin myös etukäteen, että koska kyseessä on naistentautien poli, niin kyllä se lääkäri päivän mittaan katselee jos vaikka minkälaisia alapäitä, että tuskin meikä mikään poikkeus on.

Itse kyllä ihnoan kaikkia gynen tutkimuksia ja vatsassa kiertää aina inhottavasti, mutta minkäs teet, tämmöistä on :)
Sen minäkin ymmärrän, että tietty opiskelijoille tulisi antaa mahdollisuus harjoitella ihan oikeilla potilailla, mutta jotenkin mieluummin jollain muulla kuin itselläni. Se vain tuntuisi niin oudolta antaa ikäiseni ja tai jopa vähän nuoremman opiskelijapojan tehdä tutkimusta omaan jalkoväliini, olipa sitten kuinka reipas hyvänsä. Mutta hyvä, että on olemassa sellaisiakin, joita ei nolota liiaksi kyseinen tilanne. Itseäni nolottaisi niin paljon, etten ehkä suostuisi.
 
Lääkisopiskelija
Opiskelen lääkiksessä nyt kolmatta vuotta ja ainakin minä ja monet muutkin opiskelijat kokevat sen melkeinpä ainoana mahdollisena tapana oppia kunnolla tutkimustoimenpiteitä yms. jos itse pääsee mukaan näkemään ensin miten se tapahtuu. Pelkästään kirjoja lukemalla ja teorian osaamalla ei kasva hyväksi lääkäriksi. Käytännön harjoittelu näissä opetustilanteissa on siksi tärkeää opiskelijoiden näkökulmasta. Toivonkin siis positiivista suhtautumista meidän kandien läsnäoloon näissäkin tutkimustilanteissa.
 
Minna85
Alkuperäinen kirjoittaja Lääkisopiskelija:
Opiskelen lääkiksessä nyt kolmatta vuotta ja ainakin minä ja monet muutkin opiskelijat kokevat sen melkeinpä ainoana mahdollisena tapana oppia kunnolla tutkimustoimenpiteitä yms. jos itse pääsee mukaan näkemään ensin miten se tapahtuu. Pelkästään kirjoja lukemalla ja teorian osaamalla ei kasva hyväksi lääkäriksi. Käytännön harjoittelu näissä opetustilanteissa on siksi tärkeää opiskelijoiden näkökulmasta. Toivonkin siis positiivista suhtautumista meidän kandien läsnäoloon näissäkin tutkimustilanteissa.
Oletko sinä ollut mukana seuraamassa gynekologista tutkimusta? Minä en ole gynellä käydessäni vielä törmännyt kandeihin ja varmastikin kyllä kieltäytyisin, jos minulta kysyttäisiin, saavatko he olla katsomassa saati tekemässä itse tutkimusta. Käyn tosin gynellä yksityisellä puolella, jossa yleensä ei ole opiskelijoita seuraamassa tarkastusta. Hyvä niin. Nostan toki hattua niille naisille, jotka rohkeasti sallivat opiskelijoiden läsnäolon, sillä sehän on selvää, etteivät he muuten opi kuin käytännön harjoittelun kautta.

 
Lääkisopiskelija taas
Alkuperäinen kirjoittaja Minna85:
Oletko sinä ollut mukana seuraamassa gynekologista tutkimusta? Minä en ole gynellä käydessäni vielä törmännyt kandeihin ja varmastikin kyllä kieltäytyisin, jos minulta kysyttäisiin, saavatko he olla katsomassa saati tekemässä itse tutkimusta. Käyn tosin gynellä yksityisellä puolella, jossa yleensä ei ole opiskelijoita seuraamassa tarkastusta. Hyvä niin. Nostan toki hattua niille naisille, jotka rohkeasti sallivat opiskelijoiden läsnäolon, sillä sehän on selvää, etteivät he muuten opi kuin käytännön harjoittelun kautta.
Olen ollut seuraamassa kahteenkin kertaan. Meitä oli siinä kaikkiaan kolme opiskelijaa lääkärin lisäksi ja potilaina ensimmäisellä kerralla noin 45-vuotias nainen ja toisella vähän alle kolmekymppinen. Kumpikin suhtautui meihin varsin positiivisesti. Ja ei kai täytyne enää muistuttaa, että kaikilta potilailta kysytään aina, antavatko he luvan meidän opiskelijoiden olla läsnä tutkimuksen aikana vai eivät. Kieltäytyä tietty voivat, joskaan se ei palvele meitä lainkaan.

 
Käytännön tietoa
Opiskelijat ovat opiskeluaikanaan etenkin opetussairaaloissa, yliopistolliset keskussairaalat, keskussairaalat etc. Yksityissektorilla he eivät seuraa tutkimuksia, koska yksityispotilailla ei harjoitella eivätkä heitä myöskään hoida harjoittelijat.
Siis heihin et törmää naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin eli gynekologin yksityisvastaanotoilla.
 
###
Mua ei gynellä ole ikinä pahemmin jännittänyt. Kierukan laittokin meni ihan OK, vaikka oli kuulemma poikkeuksellisen ahdas kohdunkaula. Tietty ei siinä aivan reporentonakaan ole, joten mä olen opetellut rentouttamaan itseni nopeasti: siinä pöydällä maatessa lasken käden vatsan päälle, ja tietoisesti rentoutan sitten kaiken, mitä mun käden alla on. Kannattaa reenata himassa, vaikka sohvalla lötkötellessä.
 
maaria_
Alkuperäinen kirjoittaja Elinaah:
Se vain tuntuisi niin oudolta antaa ikäiseni ja tai jopa vähän nuoremman opiskelijapojan tehdä tutkimusta omaan jalkoväliini, olipa sitten kuinka reipas hyvänsä.
Tämä "itseään nuoremman" ajatteleminen on mielenkiintoinen asia. Vanheneminen on vääjäämätöntä. Tulee aika jona kaikki, joiden kanssa päivän mittaan asioi ovat pääasiassa "itseä nuorempia". Ainakin jos vanhaksi elää.

Mitä näihin opiskelijoiden läsnäoloon tutkimustilanteessa tulee, itse olen sallinut naispuolisen opiskelijan seurata kohdunkaulan tähystystä. Olin itse tuolloin muistaakseni 20-vuotias, opiskelija kaiketi hieman minua vanhempi. Opiskelija tuntui lähinnä ylimääräiseltä "hoitajalta" tutkimushuoneessa, ei häirinnyt lainkaan. En osaa sanoa, kuinka olisin reagoinut jos kyseessä olisi ollut miespuolinen opiskelija. Olisi se kai vähän enemmän häirinnyt, vaikka itse toimenpiteen tekikin vanhempi mieslääkäri.

 
ajankohtaista mulle...
On ajankohtainen aihe, viikonloppuna meen yksityisgynelle tarkastukseen... Aikaa varatessa pyysin päästä naislääkärille ja jännittämisestä huolimatta uskon asian sujuvan ok. Edellisestä tarkistuksesta on luvattoman kauan, kun ei ole ollut oireita eikä ehkäisytarvetta. Nyt on ilmennyt jälkimmäistä... ;)

Seulontapapakokeissa olen kyllä käynyt, viimeksi viime syksynä (ikää 40v). Olen pienen paikkakunnan terveyskeskuksessa töissä (teen muuta kuin sair. tai terveydenhoitotyötä) ja seulontanäytteet ottavat tutut terveydenhoitajat... Oli sekin eka kerralla jotenkin noloa mennä työkaverin eteen tutkimuspöydälle. Heidän ammattimainen suhtautumisensa auttoi ja taisin joskus 5 v. sitten (eli edellisen seulonnan yhteydessä) päästää terkkariopiskelijan mukaan. Samassa kahvipöydässä sitten istuttiin myöhemmin..

Tiedän myös ihan täsmälleen, keiden lääkäreiden puheille tässä talossa menisin, jos gyneasioissa olisi jotain akuuttia. Ja varsinkin tiedän, keiden vastaanotolle EN menisi...
 
Uskalsin
Minä olin oman myyomakohtuni takia sairaalan gynepolilla. Lääkärin vastaanotolle astuessani minulta tiedusteltiin, että saanko kaksi opiskelijaa olla läsnä, nuori mies ja nainen. Sopi minulle. Kieltämättä siinä ajattelin, että ovat vaan läsnä. Tutkimuspöydällä ollessani gyne tutki ja koitti ensin. Myoomani olivat loistavia ja kysyi opiskelijoilta, että ovatko saaneet kokeilla ennen suurentunutta myoomakohtua. Eivät olleet. Seuraava kysymys oli minulle, saavatko kokeilla? Sopihan tuo minulle. Olisi jotenkin hölmöltä tuntunut siinä maatessani yhtäkkiä olla häveliäs ja kieltää. Että eikun sormet sisään vaan. Sitten ihasteltiin kaikki ultrasta kasvannaisiani. Mutta olisin mielestäni ollut umpityhmä, jos en olisi sallinut heidän kokeilla ja koskea minuun. Tuskin meistä kukaan siitä nautti mitenkään. Tai minä kyllä jälkeenpäin, kun saatoin todeta olla olleeni hyödyksi.
 
Toivotaan gynelle jatkuvaa nuhaa
Alkuperäinen kirjoittaja Sen kun oppis:
Olen yli 40-vuotias.
Joka kerta gynelle meno jännittää. On se vähän muuttanut muotoaan vuosien mittaan. Se jännitys siis. Mulla noita gynekäyntejä tulee 3-5 vuodessa, joten kokemuksen puutteesta ei ole kysymys. Tai korkeintaan sitä kokemusta saisi olla tuolla makuukammarin puolella enemmän.

Nykyään varaan aikaa siihen, että ennätän käydä polin vessassa ulostamassa. Se on selvä jännitysoire.

Kaikkia rentoutusjuttuja voi kokeilla, mutta ehkä kaikkein paras yksittäinen on: rentouta polvet.

Osittain kysymys on myös itsestä riippumattomista asioista. Esimerkiksi polin tutkimuspöydän vaihto helpotti rentoutumista.

Lääkärin rentoutuneisuus auttaa myös. Samoin se, että lääkäri kertoo, mitä tekee. Saatan pyytää sitä, jos on uusi ja hiljainen ihminen.
Mahtaa gynellä olla oltavat, nuuskia ja tutkia paskanhajuista persettä. Toivottavasti se reppana saa edes likaisentyönlisän. En kylläkehtais mennä paskantamisen jälkeen mihinkään jos en olis käynyt suihkussa,et paljoa häpeä. Voi gyne raukka.
 
hohhoijaa
uskoisin että alapääsuihku löytyy joka vessasta. Ja varmaan jokainen sitä älyää käyttää. Sinusta en tiedä. Parempi onkin käydä "tyhjentämässä" itsensä ennen gynekäyntiä, jos yhtään siltä tuntuu.
 
itse olet likainen
Kai jokainen nyt tajuaa käyttää sitä vessan bideesuihkua??? Ihan muutenkin, paskallakäynnin jälkeen, eikä vain silloin kun lääkärille menossa???!!

Voi hyvänen aika...
 
haistelu osa tutkimusta
Tottakai jokainen gynelle menijä pesee itsensä, mutta...

Syynä gynelle menoon voi olla esimerkiksi pahan hajuinen valkovuoto. Gynekologille se haju kertoo suuntaa. On osa oireistoa, jonka perusteella päätellään, missä vika, miten tutkitaan.

Haju voi olla esimerkiksi hapan tai makea tai kuin härski silli. Hajut voivat kertoa bakteeriston epätasapainosta, hiivasta jne.
 
Wulff
Aikoinaan nuorena tyttönä jännitin ensimmäistä gynekäyntiäni ihan tolkuttomasti, ja valitin siitä tietysti hyvälle ystävälleni. Tämäpä lohkaisi siihen että "ei se sen kummempaa ole kuin hammaslääkärillä käynti. Sama se on kumpaa päätä tutkitaan -kunhan et erehdy sitä kautta sanomaan "aaaaa" ". Tämä tyhmä juttu tulee aina mieleeni kun olen gynen vastaanotolla, ja sen ansiosta olen ikäänkuin unohtanut jännittää. Olisihan se aika hassua jos.....
 

Yhteistyössä