Osaisko täällä joku neuvoa mitä seuraavaksi (vauvan av:llä ei vastattu lainkaan). Silmien allergisesta reaktiosta kyse.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamuinen punasilmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aamuinen punasilmä

Vieras
Taustaa;

2 vuotiaana todettu atopia, nyt käyn jo neljättäkymppiä.
Allerginen eläimille sekä joillekin ruoka-aineille.

Silmäni ovat alkaneet reagoida ehkä n. pari kk sitten. Aina ennen olen ollut niin tyytyväinen siihen, että silmäni ovat jääneet allergia oireiden ulkopuolelle.
Aamuisin silmät vuotavat, punoittavat ja ovat kuin hiekkaa täynnä. Tämä kestää max puolituntia ja häviää vaikkei mitään tippoja niihin edes laittaisi tai ottaisi mitään muutakaan lääkettä, esim. antihistamiinia.

Olen käynyt yleislääkärillä ja sain paritkin tipat. Myös silmälääkäriltä kysyin asiasta samalla kun lastani käytin. Ilmeisimminkin allergista reagointia ja silmälääkäri kehoitti syytä etsimään kotoa.
Silmäni ovat siis sen puolen tunnin jälkeen normaalit.

Meillä on kotona tehty ilmasta mittauksia 11 vuotiaan yskimisen vuoksi (helmikuu-11 ja elokuu-11), sekä myös sellaisella pintamittauslaitteella mittauksia.

Ilmamittauksissa kovat hiilidioksidiarvot (korjaantuu ilmanvaihdon korjauksella) sekä joitakin sädesieniä löytyi, mutta alta raja-arvojen. (meidän makuuhuoneesta löytyi vain peniciliumia tosi pieniä määriä, muttei kuulemma mitenkään poikkeava löydös, tosin olen penisiliini allergikko myös)

Itse syytän ensimmäisenä meille kesäkuun alussa tullutta ilmalämpöpumppua. Kun se on ollut nyt pois päältä, niin on kyllä ollut helpompi olla.
Ja kun meillä lapset sen pari kertaa laittaneet päälle niin selvästi silmät alkaa reagoimaan.

Olin muualla pari yötä ja silmäni eivät reagoineet. Tulimme kotiin ja nukuin omassa sängyssä, niin taas alkoi silmät aamulla vuotamaan.
Eilen illalla nukahdin hetkeksi omaan sänkyyn ja eikös taas silmät alkaneet vuotamaan.
Menin sitten sohvalle nukkumaan loppuyöksi eikä aamulla ollut silmissä juuri mitään.

Makuuhuoneemme on juuri käyty läpikotaisin läpi. Patjat saunotettu ja imuiroitu kahteen otteeseen, kaikki vuodevaatteet pesty 60 asteessa. Hyvin imuroitu ja klorin vedellä kaikki pyyhitty.
Tämä siksi, että epäilin ensiksi, että josko tässä olisi kyse vaikka pölypunkkiallergiasta.

Nyt en sitten tiedä miten etenisimme.
Syyllinen mikä nämä karseat silmät aiheuttaa, on saatava kiinni tavalla tai toisella.

Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että jokin meidän huoneessamme on pielessä, mutta mikä? Ja mitä tuo ilmalämpöpumppu kierrättää, mikä silmiini vaikuttaa? Tuskin kuitenkaan itse ilmalämpöpumppu on se syyllinen.

Voi osaisko joku neuvoa miten tästä eteenpäin?
Kutsunko ottamaan poranäytteitä makuuhuoneestamme vai saisiko ne jotenkin minusta mitään irti labrakokein?
Minä kun en halua alistua vain lääkitsemään oireita vaan saada sen oikean syyllisen kiinni!

Anteeksi pitkä tilitys, mutta olen todellakin niin väsynyt tähän...

Hei!

Kuulostaapa tutulta...kuivat silmät? Itse käytän Bepanthenin silmätippoja (yksittäispakatut pipetit --> ei säilöntäaineita) ja oon ollu tyytyväinen. koostumus kosteuttava mutta ei "vetinen". Mullakin siis allergia/atopia -tausta, ikää kolmekymppiä.

Välillä pakko pyytää resepti (tosi n todella vaikea saada) kortisonisilmävoiteeseen, parin päivän - viikon kuurina niin rauhoittuu. Lääkärit ei vaan millään tahdo uskoa ensin, että se on allergista vaan tyrkyttävät antibioottitippoja/-voidetta...

Mitä pyykinpesuainetta käytät? huuhteluaine? Voisiko niiden vaihtamisesta olla apua?

Tsemppiä!

Itse epäilisin tuon ilmalämpöpumpun kuivattamaa huoneilmaa ja kuivia silmiä. Ei siis sen vakavampaa.. Kuvailemasi oireet on kyllä ihan perus-kuivasilmäisyydestä johtuvaa. Se kannattaa kuitenkin hoitaa (eli niitä kostutustippoja), riskinä mm. kaihi. Muistathan että osa allergialääkkeistä kuivattaa limakalvoja, eli siten myös silmiä.

En halua kuitenkaan pelotella, mutta itsellä on todennäköisesti huonosta sisäilmasta johtuvaa oireilua, silmät, iho, jatkuva flunssa. Töissä siis huonot oltavat, tutkimukset vasta aluillaan mutta en ole ainut joka oireilee. Taustana mullakin allergiaa ja atopiaa, joten herkemmin varmaan reagoin kuin monet muut.

ja hyväksi todettu.
Pyykinpesukonekin on puhdistettu ja nukkasihdit tyhjätty.

Itseasiassa kokeilinkin juuri noita suosittelemiasi bepanthen eye- silmätippoja, mutta en sitten ole käyttänyt niitä lääkärissä käynnin jälkeen, kun sain toisia tippoja haettavaksi apteekista. Se että auttoiko nuo tipat, niin vaikea sanoa, ehkei kummemmin kuitenkaan.

Lääkäri määräsi mulle oftan c-c tippoja muutman pv:n ajaksi käytettäväksi (sis antibioottia ja hydrokortisonia). Muutaman päivän jälkeen tuntui, että nuo tipat senkun pahensi tilannetta (=> silmät oli jo päivälläkin kipeen tuntoiset).
Käytin kuitenkin ehkä 4 päivää.
Hain sitten apteekista toiset tipat (oisko ollut zaditen), mutta niitä en ole vielä aloittanut käyttämään. Niitä suositteli silmälääkäri käytettäväksi kuukauden päivät. Kai niitä pitää alkaa käyttämään, vaikka tosiaan välillä tuntuu jotenkin turhalta kun nuo silmät lähinnä aamusta kipeät ja menee ohi ilman mitään.

Tosin kotona saunoessani myös silmät tulee tuhannen punaiseksi välillä, mutta eivät ole silloinkaan niin kipeät kuin aamuisin. Juuri saunoin muualla viikonloppuna, eikä silmät reagoineet.

Nyt myös huomasin, että äsken paistoin kyljyksiä ja tuo öljy tuntui ottavan silmiin, myös aiemmin oikein "käryttäminen" on tuntunut silmissä, mutta se ei liene kovin erikoista.

Hei!

Kuulostaapa tutulta...kuivat silmät? Itse käytän Bepanthenin silmätippoja (yksittäispakatut pipetit --> ei säilöntäaineita) ja oon ollu tyytyväinen. koostumus kosteuttava mutta ei "vetinen". Mullakin siis allergia/atopia -tausta, ikää kolmekymppiä.

Välillä pakko pyytää resepti (tosi n todella vaikea saada) kortisonisilmävoiteeseen, parin päivän - viikon kuurina niin rauhoittuu. Lääkärit ei vaan millään tahdo uskoa ensin, että se on allergista vaan tyrkyttävät antibioottitippoja/-voidetta...

Mitä pyykinpesuainetta käytät? huuhteluaine? Voisiko niiden vaihtamisesta olla apua?

Tsemppiä!

mutta saattaa johtua siitäkin, että myös pukuhuone vieressä, jossa kuivataan pyykkiä.

Iho ei juurikaan oireile ja jos oireilee niin siitä voi syyttää esim. suklaalla herkuttelua.

Meillä kyllä aivastellaan välillä paljon, muutkin kuin minä.

Kesälomareissun eka aamu oli hirveä kun piti melkein tikut pistää silmiin, että sain pidettyä auki. Noh, sängyn yläpuolella oli yllätys, yllätys, ilmalämpöpumppu.

Kaiken kaikkiaan mies on pitänyt minua suunnilleen vainoharhaisena, mutta ihanat aamusilmäni nähtyään on alkanut jotenkin asiaan paneutumaan.

Se tässä eniten ihmetyttää, että onko normaalia kuivasilmäisyydelle, että lähinnä vain aamuisin reagoi?

Itse epäilisin tuon ilmalämpöpumpun kuivattamaa huoneilmaa ja kuivia silmiä. Ei siis sen vakavampaa.. Kuvailemasi oireet on kyllä ihan perus-kuivasilmäisyydestä johtuvaa. Se kannattaa kuitenkin hoitaa (eli niitä kostutustippoja), riskinä mm. kaihi. Muistathan että osa allergialääkkeistä kuivattaa limakalvoja, eli siten myös silmiä.

En halua kuitenkaan pelotella, mutta itsellä on todennäköisesti huonosta sisäilmasta johtuvaa oireilua, silmät, iho, jatkuva flunssa. Töissä siis huonot oltavat, tutkimukset vasta aluillaan mutta en ole ainut joka oireilee. Taustana mullakin allergiaa ja atopiaa, joten herkemmin varmaan reagoin kuin monet muut.

muistaakseni n. 3 kk:n välein oli suositus. Voin toki olla väärässäkin tuon suosituksen suhteen.

Heh, luin ensiksi, että oletteko pussanneet...pieni lukihäiriö;)

[QUOTE="vieras";24670013]Olettekko putsanneet ilmalämpöpumppua säännöllisesti?[/QUOTE]

Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy myös.
Ja mitä tuohon ikään vielä tulee, niin olen siis 35v, eli käyn neljättä kymppiä kohden eli ei ihan vielä iske nuo vaihdevuodet.

Pari tuntia sitten makoilin pojan sängyssä ja se oli virhe!
Alkoi kutittamaan ihan hirveästi silmiä ja oli ihan pakko ottaa antihistamiini sekä laittaa zaditen tippoja silmiin. Alkoi onneksi pian helpottamaan.
Syylliseksi alkaa nousta pölypunkki, sillä lasten patjoja emme vielä "saunottaneet".

Antihistamiinia en siis ole käyttänyt kovinkaan paljon elämäni aikana, mutta nyt on ollut muutama pakko ottaa viimeisten viikkojen aikana. Viittaan tässä nyt lähinnä noihin kuivasilmäisyyden syihin (voi olla antihistamiinien käyttö).

Nyt sitten kai mennään oireiden lievityksellä toi kuukausi silmätippojen osalta (silmälääkärin suositus) ja sitten pari viikkoa tuota voimakkaampaa antihistamiinia mitä mulle on määrätty mahdollisiin pattitilanteisiin (kesällä oli nokkosrokko episodi muutaman päivän).

Kiva ois tosiaan tietää oikea syyllinen, ettei tartteis lopun ikäänsä syödä lääkkeitä oireiden lieventämiseen/poistamiseen.

Pölypunkki oli aikoinaan (oisko ollut 2005) herkistymisasteella, joten en ihmettelisi jos olisi painunut jo allergiaksi.

Juuri tänään tuli raportti elokuun mittausmieheltä ja ilmankosteus tosiaan oli 72% ja sehän on todella ihanteellista elintilaa pölypunkille.

Mutta kai se alettava nukkumaan. Ehkä omaan sänkyyn kun mitään menetettävää ei silmien osalta taida enää olla:( Sohvalla ei kyllä nuku pirukaan toista yötä...

[QUOTE="vieras";24671828]Kuullostaa kyllä kuivasilmäisyydeltä ainakin tämän Terveyskirjaston artikkelin mukaan...

Kuivat silmät :: Terveyskirjasto[/QUOTE]

nyt on kyllä ollut poikkeuksellisen lämmpin ja kostea syksy, kaikkia sieniä ja homeita on todella paljon ilmassa.

mun yhden tutun silmä meni ihan puaniseksi (koira/kissa/heinä-allergikko) ja parin tippakuurin jälkeen saikin diagnoosin iriitti.
Ja onneksi niin pian, ei ollut päässyt vielä pahaksi, selvisi muutaman viikon tipotuksella (jtn tunnin välein piti laittaa tippa).

Mulla ei onneksi kuitenkaan ole valonarkuutta eikä särkyä silmissä, eikä näkökykykään ole alentunut.

Tosi on, että hirmu moni asiakas (olen asiakaspalvelytyössä) on puhunut juuri tuota samaa loppukesästä/ syksystä, sekä siitä, että silmäoireisia on todella paljon.
Minulla tosin nämä oireet keskittyy sisätiloihin, joten nuo syyt eivät liene minun oirehdintani takana.

Täytyy vain toivoa, että lääkitykset tehoaa, eikä samaa ongelmaa ihan heti tulis, mutta sellainen pelkohan tässä persuuksissa on:(

[QUOTE="vieras";24672757]nyt on kyllä ollut poikkeuksellisen lämmpin ja kostea syksy, kaikkia sieniä ja homeita on todella paljon ilmassa.

mun yhden tutun silmä meni ihan puaniseksi (koira/kissa/heinä-allergikko) ja parin tippakuurin jälkeen saikin diagnoosin iriitti.
Ja onneksi niin pian, ei ollut päässyt vielä pahaksi, selvisi muutaman viikon tipotuksella (jtn tunnin välein piti laittaa tippa).[/QUOTE]

vaan vesipallot silmien alla, varsinkin toisen silmän alla.

Olen nyt tämän päivää yrittänyt saada lähetettä pölypunkki ja hometesteihin.
Kiven alla tuntuu olevan, mutta onneksi eräs hoitsu lupasi yrittää hommata lähetteen, sillä itsekin samoja kokeita ja oireita läpikäyneenä tietää tarkalleen miltä minusta tuntuu.

Olen jokseenkin katkera siitäkin, että eri paikkakunnilla tuntuu olevan aivan eriarvoista tuo hoito ja hoitoon pääsy.
Ystäväni suurelta paikkakunnalta saa välitöntä hoitoa oma lääkäriltä, kun taas minä saan taistella täällä tutkimuksiin pääsystä. Noh, tämä on taas ihan eri stoori tämä asia, mutta koskettaa kyllä aihetta.

Homekeskustelut on varmasti pinnassa monilla paikkakunnilla ja tuntuu, että jos tahtoo ko tutkimuksia niin pidetään ongelmaa lähinnä päässä olevana vikana.
Kuitenkin nyt tämä ihana hoitaja yrittää saada minulle pöly, pölypunkki sekä homekokeet tehtäväksi.
Toivottavasti onnistuu, niin homma etenisi johonkin päin.

Yhteistyössä