Osittainen hoitovapaa - kumpi parempi; 4 pvää / vko vai 6 t / pvä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljä lasta päiväkotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neljä lasta päiväkotiin

Vieras
Meillä siis kotiäitivuodet alkaa olla ohi ja huhtikuussa alkaa päiväkotielämä. Lapset 5v ja 4v tytöt sekä 1v8kk ikäiset kaksospojat.

Olen anonut osittaista hoitovapaata vuoden loppuun asti. Lupasin ilmoittaa pomolle huomenna, että kummalla em tavoista haluan osittaisen toteuttaa.

Olen nyt tässä ihan kahden vaiheilla. Itselle tuntus mielekkäämmältä 4-päiväinen työviikko, kun kuitenkin ne lähtemiset ym on oma rumbansa neljän pienen kanssa.

Toisaalta, pari päiväkodissa työskentelevää kaveriani sanoi, että lapsille ehdottomasti mukavempi on lyhyemmät hoitopäivät.

Käytännössä ekassa vaihtoehdossa lasten hoitoaika olis 8.30-17.30 ja vapaapäivä olisi aina keskiviikko.
Toisessa vaihtoehdossa lasten hoitoaika olisi 9.30-16.30 ma-pe.

Valitsisin varmaan alkuun ainakin lyhyemmät päivät kun pienimmät noin pieniä vielä. Vaikka tyhmäähän se on kun sulla työmatkaan menee sen verran aikaa että mukavampi olis säästyä siltä yhdeltä työmatkalta. Sitte ku lapset olis tottunu tuohon päiväkotitouhuun niin jaksavat ehkä paremmin pitkät päivät.

Mä tein hetken lyhennettyä päivää, mutta hyvin pian vaihdoin sen 4 päivän viikoksi. Lyhyessä työpäivässä tuntui olevan koko ajan kiire ja jo puolilta päivin alkoi kellon vahtaus, koska pitää lähteä kotiin. Neljä täysimittaista työpäivää sen sijaan tuntuvat tehokkaammilta ja kolmen päivän viikonloppu pitkältä. Lasten hoitopäivän pituutta säädeltiin sillä, että toinen vie myöhään ja toinen hakee aikaisin.

Teidän tapauksessanne tuo 6h olisi lasten kannalta varmasti parempi. Kyllä tuo 8.30-17.30 kotivuosien jälkeen voi lapsista aika rankalta tuntua, joten päätyisin siihen kuuteen tuntiin. Voihan sitä sitten vaikka syksyllä muuttaa jos haluaa. (Mutta kevyempi se lasten näkökulmasta varmasti olisi. Olen päiväkodissa töissä ja peilaan sitä kautta näkemystäni)

Meille oli 4 pv viikossa toimivin systeemi. Kolmen päivän viikonlopun aikana ehti palautua, eikä neljän päivän viikko tuntunut tuskaisen pitkältä. Se oli mukava pehmeä lasku työelämään ja lapsillekin kivaa, kun ehti välillä tehdä rauhassa vaikkapa viikonloppureissuja kaukana oleviin mummoloihin.

Lisäksi säästyi rahaa, kun bensoihin ei mennyt niin paljon (työmatka 20 km per suunta).

Itse teen 4 päiväistä viikkoa, mutta minulla onkin jo kouluikäiset lapset. Sinun tilanteessasi tekisin lyhyempää päivää. Ensimmäisessä vaihtoehdossa hoitopäivä on lapsille tosi rankka.

Mä tekisin nelipäiväistä viikkoa, jos lapsi olisi päiväkodissa. Lyhennettyä päivää, jos lapsi olisi jo koulussa. Päiväkoti-ikäisille ajattelen, että se kolme vapaata viikossa olis kiva, ja kun se vapaa vielä sulla osuu keskelle viikkoa, niin kaksi päivää hoitoa, päivä vapaata, kaksi päivää hoitoa, kaksi vapaata. Kuulostais musta hyvältä :).

Koululaisen kanssa taas ei yhdestä arkivapaasta ole mitään iloa, kun se koululainen on kuitenkin koulussa. Mieluummin lähtisin aikaisemmin töistä.

Minulle 4 päivää viikossa tulee olemaan ainoa mahdollinen syksyllä. Pääsisin välillä päiväuniaikaan töistä, vaikea ottaa lapsi matkaan siihen aikaan. Sinulla ehkä olisi parempi lyhyemmät päivät. 9 tunnin päivät jatkuvasti on pitkiä noille kaksosille. Ja aika myöhä jo tuo 17.30.

Tekisin lyhyempää työpäivää. Hirveän pitkät päivät muuten noin pienille, onko pk edes auki puoli kuuteen? Siinä on tosi kiire että ehtii edes päivällistä syödä ennen iltapalaa..

Teen 4 päivää viikko. Koen muutenkin saavani enemmän vastinetta vapaa-ajalle kun on yksi ylimääräinen päivä tehdä ihan mitä huvittaa lasten kanssa. Ei ole kiire, voidaan nukkua pitkään jos huvittaa, mennä uimahalliin, retkelle tai mitä mieleen juolahtaakin. Lyhennetyssä päivässä pitää joka tapauksessa hoitaa se pk rumba, pitää ajella työpaikalle ja pahimmassa tapauksesa tehdä kahdeksan tunnin työt kuudessa tunnissa. Kannattaa tarkistaa esim onko sulla normaali ruokatauko jos teet vain 6 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30724019:
Mä tekisin nelipäiväistä viikkoa, jos lapsi olisi päiväkodissa. Lyhennettyä päivää, jos lapsi olisi jo koulussa. Päiväkoti-ikäisille ajattelen, että se kolme vapaata viikossa olis kiva, ja kun se vapaa vielä sulla osuu keskelle viikkoa, niin kaksi päivää hoitoa, päivä vapaata, kaksi päivää hoitoa, kaksi vapaata. Kuulostais musta hyvältä :).

Koululaisen kanssa taas ei yhdestä arkivapaasta ole mitään iloa, kun se koululainen on kuitenkin koulussa. Mieluummin lähtisin aikaisemmin töistä.[/QUOTE

Meidän tilanteessa ehdottomasti parempi näin koululaisten vanhempana tehdä 4 päiväistä, koska pystyn pitämään miehen iltavuoropäivät vapaata. Jos tekisin lyhyempää päivää, olisin kotona vasta klo 16.30. Meidän tilanteessa ei sinänsä olisi hyötyä siitä, että olisin aiemmin kotona, koska myös mies on kotona kun lapset tulevat koulusta (eli miehen aamu-ja yövuoroina). Teen myös lauantaisin töitä, jolloin voin käyttää vapaani tietysti myös lauantaina, kun lapset kotona.

Mutta tämä vai näin yhtenä näkemyksenä. Tilanteita / perheitä on niin monenlaisia.

Ota ap huomioon myös se että nelipäiväistä viikkoa tehdessä saat ehkä alennusta hoitomaksuista, koska hoitopäiviä tulee vähemmän. Meillä ainakin saa alennusta jos on maksimissaan 16 päivää kuussa hoidossas, neljän lapsen hoitomaksuilla se on jo varsin paljon. Jos ovat 6 tuntia päivä niin menee täysi maksu.

Itse olen aina tehnyt 6-tuntisia päiviä 4-päiväisen viikon sijaan. Mielestäni se on toimivampi ratkaisu, kun lasten tarhapäivät ei pienillä veny niin pitkäksi. Itsekin jaksaa paremmin lyhyemmillä päivillä. Työpaikallakin on helpompi, kun ei tarvitse toisten muistaa, että on jonain tiettynä päivänä töistä pois esim. palaverivarauksissa.

Ota ap huomioon myös se että nelipäiväistä viikkoa tehdessä saat ehkä alennusta hoitomaksuista, koska hoitopäiviä tulee vähemmän. Meillä ainakin saa alennusta jos on maksimissaan 16 päivää kuussa hoidossas, neljän lapsen hoitomaksuilla se on jo varsin paljon. Jos ovat 6 tuntia päivä niin menee täysi maksu.

Meillä saa alennuksen myös jos hoitopäivä on korkeintaan 7 tuntia(20% alennusta). Mut kuntakohtaista tämä.

Omaa lastani kun katsoo, niin 4- päiväinen viikko. Mutta meillä onkin hyvä ja pieni päiväkoti eikä hoitopäivä nouse yli 8,5h koskaan. Tuo ylimääräinen vapaapäivä viikossa kun on levon kannalta järkevämpi kuin se tunnin pari lyhyempi hoitopäivä. Tekisin lyhennettyä työaikaa vasta lasten mentyä kouluun. Tuo teidän lyhennetyn päivän pituuskin on kyllä aika pitkä joten teidän tapauksessa olisi varmaan pakko valita se, jotta päivä olisi lapsille edes jotenkin inhimillinen.

Itse tehtiin silleen, että päiväkotiaikana pidin perjantait vapaata, jolloin viikonloput olivat pitkiä ja jäi aikaa enemmän tehdä kaikkea perheen kanssa, sitten kun kaksoset menivät kouluun, aloin tekemään 6 t päivää, olin töissä 9-15, toimi tosi hyvin.

Yhdeksän tunnin hoitopäivä on 2-vuotiaalle ihan järkyttävän pitkä. Ettekö saa järjestettyä jotenkin, että toinen menisi aamulla aikaisemmin töihin ja pääsisi aikaisemmin hakemaan lapset.

Järjestely riippuu työstäkin. Mä olen tehnyt 6tuntista, mutta kyseisessä työssä tein käytännössä hirveällä kiireellä saman kuin ennenkin ilman lounastaukoja. Kivaa toki oli, ettei lasten päivä venynyt mahdottomaksi. Mulla oli tuohon aikaan myös pitkä työmatka, joten siksikin päivän lyhennys helpotti, kun ehdin kotiin ennen neljän ruuhkia. Työn puolesta 4päivää oli helpompi järjestää. Perjantaita en alkuun voinut olla pois, joten olin hetken keskiviikon kotona. Tuo oli huono, koska se oli lapsille juuri se päivä, kun oli helppo mennä hoitoon. Torstai toimi meillä hyvin vapaapäivänä.
Meillä ei päiväkoti ollut auki puoli kuuteen. Vaihtoehtona olisi ollut vuoropäiväkoti, mutta sinne olisi ollut mahdoton päästä vain puolen tunnin takia.

Yhteistyössä