osittainen hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pipopää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pipopää

Vieras
Kokemuksia osittaisesta hoitovapaasta kyselisin. Eli ajatuksena olisi tehdä vanhempainvapaan jälkeen 6h päivää, jolloin isännän iltavuoroviikolla ei tarvitsisi lapsia viedä ollenkaan hoitoon ja jäisi iltaisinkin enemmän aikaa pikkusille. Kelan sivuilta löysinkin jo tiedon, että maksavat 70e/kk+palkka varmaankin suhteutetaan työaikaan. Työnantajalle en ole halunnut asiasta vielö mitään ilmotella, joten kyselen täältä=) Eli onko työnantajan pakko suostua tuohon lyhennettyyn päivään, vai voiko esim. pakottaa tekemään mieluummin 4 päivästä viikkoa? Entäs kertyykö kesä/talviloma normaalisti tuono aikana? Ja oletteko laskiskelleet, että kuinka paljon taloudellisesti häviätte osittaisenhoitovapaan aikana? Niin ja ylitöitä ei ilmeisesti saa tuona aikana tehdä? Pelottaa vaan se, että pääsenkö todellisuudessa ikinäkään lähtemään sovittuna aikan pois töistä...asiakaspalvelussa kun olen, niin voi asiakas pamahtaa nenäneteen koska vaan ja töistä lähtö sen takia viivästyä. Eli laittakaahan kaikenlaisia kokemuksia asiasta tulemaan, kiitos!

Eli työnantajan ei ole pakko suostua tuohon osittaiseen hoitovapaaseen, jos se on työn järjestelyn kannalta erityisen vaikea toteuttaa.
Palkkaa tulee tietenkin 75% täydestä kun työtuntejakin on sen verran (mä tein 4 pv / viikko, pomon mielestä oli parempi olla päivä viikossa pois kun aina tulla myöhään ja lähteä ajoissa). Kela maksaa 70 egeä / kuukausi. Tietenkin vero% laskee kun työtulot laskee ja lasten päivähoitomaksu laskee jos päiviä on vain 4 / viikko.
Lomat kertyy ihan normaalisti (tämän tarkistin liiton lakimieheltä).

Mä olin lasten äikkärien välisen ajan osittaisella hoitarilla. Mä tein siis 4 päivästä viikkoa. Lopputulos oli se, että taloudellisesti tappiota ei juuri tullut pienemmän tulovero%:n ja pienemmän hoitomaksun takia. Lisäksi kun aina perjantait oli vapaita, niin viikonloppu tuntui mukavan pitkältä :)
Ei tuo lyhempi viikko ole mitenkään hullumpi sekään. Lapselle päivä on kuitenkin pitkä, joten pari tuntia siinä ei mielestäni ole niin iso asia. Yksi kokonainen päivä enemmän kotona viikossa oli mun mielestä tärkeämpää.
Mä suosittelen kyllä tuota 4 päivästä viikkoa! Jääpähän ne perjantain inhottavimmat duunit muille :) (Mun duunissa kaikki inhottavimmat hommat kaatuu niskaan vasta perjantaina klo 15, joten oli ihana viettää perjantait himassa).

Kunhan tämän kakkosen jälkeen työt taas alkaa, niin meinaan tehdä tuota 4 päivästä viikkoa kunnes pienempi on sen 3v.

Olen juuri ensi viikolla palaamassa hoitovapaalta töihin ja alan tehdä tuota osittaista hoitovapaata. Itse olisin halunnut tehdä lyhennettyä työviikkoa, mutta meillä ei pomo siihen suostunut, tästä väännettiin kättä pitkään. Eli työnantaja päättää sen kummalla lailla työajan lyhennys käytännössä toteutetaan. Saapa nähdä miten tuo kuuden tunnin päivä alkaa toimimaan itse olen vähä epäileväinen sen suhteen. Saa nähdä miten pomo suhtautuu asiaan kun lähden kahdelta töistä kesken palaverin, sen olen kumminkin päättänyt että jos alan kovin joustamaan tuosta kuudesta tunnista niin saan aina joustaa, ja se ei kai ole tämän osittaisen hoitovapaan tarkoitus että puolet päivistä teen 7-8 tuntia.

Onko muuten niin että tuota työajan lyhennystä voi käyttää vain kun lapsi on alle 3 tai kun menee kouluun? Minä kun olin käsittävänäni että tuota työajan lyhennystä voi tehdä niin kauan kun lapsi menee tokalle, mutta tuota hoitarahaa kelalta saisi vain kun lapsi on alle kolme tai ekaluokalla?

Alkuperäinen kirjoittaja työläinen:
Onko muuten niin että tuota työajan lyhennystä voi käyttää vain kun lapsi on alle 3 tai kun menee kouluun? Minä kun olin käsittävänäni että tuota työajan lyhennystä voi tehdä niin kauan kun lapsi menee tokalle, mutta tuota hoitarahaa kelalta saisi vain kun lapsi on alle kolme tai ekaluokalla?

Ihan oikein olet käsittänyt; osittaista voi tehdä koko ajan, korvausta saa vain alle kolmen vanhasta jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan oikein:

Ihan oikein olet käsittänyt; osittaista voi tehdä koko ajan, korvausta saa vain alle kolmen vanhasta jne.

Paitsi siis, saahan sitä rahaa myös siitä tokaluokkalaisesta. Eli alle kolme vuotiaasta ja eka- ja tokaluokkalaisesta.

Paitsi siis, saahan sitä rahaa myös siitä tokaluokkalaisesta. Eli alle kolme vuotiaasta ja eka- ja tokaluokkalaisesta.

Hyvä homma, jos tämä kuuden tunnin päivät ei ala sujumaan, niin toivottavasti pomoni antaa minun siirtyä lyhennettyyn työviikkon, tämän jälkeen teen seuraavat kuusi vuotta sitä =D

Eipähän nuo tulot niin paljon putoa, ja kompensoihan se verotuskin sitä.

Yhteistyössä