osittaisimetys on todella rankkaa, pullot, rintakumit jne..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynytäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynytäiti

Vieras
vauva on 1kk ikäinen, on saanut laitokselta asti lisämaitoa. Neuvolasta sanoivat että paino ei ole noussut tarpeeksi ja pitää jokaikisellä syötöllä, joita vähintään oltava 8 vuorokaudessa annettava 40-50ml korviketta. Eli eka imetän sitten pullosta maitoa päälle.

tossa imetyksessä ja pullon syönnissä menee yhteensä tunti, vauva nukahtelee eikä saa otetta rinnasta, joten mulla on pakko olla vielä rintakumit käytössä. Laitokseltakin sanoivat että parempi käyttää kumeja kun ei näistä tisseistä vauva saa otetta. Sitten vielä se helvetin välinehuolto rintakumien ja pullojen pesun ja keittämisen kanssa useamman kerran päivässä.

Musta tuntuu että mä en ehdi yhtään mitään muuta ku imettää, pullosta syöttää ja pestä välineitä. Sitten kun joka ikisellä syötöllä on lähdettävä yölläkin sängystä ylös lämmittää vielä lisämaitoa.

Haluaisin imettää sen lapsen vastustuskyvynkin takia, mutta kyllä tää on todella syvältä kun on kumit, ja pullot vielä imetyksen kanssa. Tuntuu niin raskaalta ja kun hoidan kaiken syöttöpuuhan yksin.

Onko muilla kokemusta tällasesta osittaisimetyksestä. Neuvolasta sanoivat että lisämaidon antamista en saa lopettaa ja syöttövälit oltava sen 2-3hvälein vähintään että paino saatais nousuun.

Osittaisimetys on varmasti rankin tapa ruokkia vauvaa. Mutta valitettavasti et nykytyylillä pääse täysimetykseen. Sinun pitäisi koittaa pumpata mahdollisimman suuri osa lisämaidosta, jotta saisit maitomäärän nousuun ja olisi toivoa saada vauva jossain vaiheessa kokonaan rinnalle.

Itsekin jouduin alkuun käyttämään rintakumia, eikä vauva saanut sen läpi vastasyntyneenä tarpeeksi maitoa (välillä syöttöpunnitusten tulos oli 0 g), joten jouduin jo synnärillä antamaan lisämaitoa. Mutta tilanteeseesi nähden sellainen ero, että se oli kokonaan omaa maitoa. Pumppaamalla sain maitomäärän riittäväksi ja kun vauva virkistyi ja vahvistui, hän sai itse imettyä riittävästi suoraan rinnasta ja pullorumban pystyi lopettamaan jo parin viikon jälkeen. Rintakumi oli käytössä pidempään, mutta siitäkin pääsi eroon kun vauvan suu kasvoi ja nännit venyi.

Joten jos imetys on sinulle tärkeää, voisit hetken aikaa koittaa panostaa siihen vielä entistä enemmän ja pumpata aina vauvan ruokinnan päätteeksi.

on tuttua ja toivotan sulle voimia. vhitellen helpottaa kun lapsi kasvaa ja voimistuu. Jos saisit viela jonkun imetysasiantuntijan mielipiteen tuosta rintakumin kaytosta, siis, etta olisiko vinkkia mten paasta siita eroon. Itse kaytin koko imetyksen kumia ja myohemmin mietin kuinka paljon helpompi olisi ollut ilman sita. Musta ei oo nyt sulle apua mutta myotatuntoa ja ymmarran etta on rankkaa. Ekat kuukaudet vaikeinta ja sen jalkeen yleensa syottovali pitenee ja lapsi jaksaa syoda nopeammin. jostain syysta mun a ja o kirjaimet havisi -siis ne joissa on pisteet paalla.

mä olen kokeillut pumppaamista ja en saa sillä oikein mitään tulemaan. Rinnat tuli vaan tosi kipeiksi.

lisäksi mun pitää aina vauvan syönnin yhteydessä riisua se vaippasilteen, että söisi kunnolla, kun muuten vaan nukahtelisi. Ei tuo jaksa yleensä rintaa imeä pitkään kun on nukahtamassa heti , sitten pitää kutitella että heräisi syömään taas. pullosta juo paremmin.

Onnistuisko antaa huoneenlämpöistä maitoa? Mites jos antaisit vaikka 20ml korviketta ennen syöttöä niin vauva ehkä jaksaisi syödä paremmin rinnasta ja jos ei tule kylläiseksi niin sitten sitä korviketta lisää.
Ylipäänsä vauva joka ei saa tarpeeksi ruokaaa voi olla just tuommoinen väsähtänyt ja nukahteleva kun saat painon kunnolla nousuun voi rinnastakin jaksaa syödä paljon paremmin.

Pullojen keittäminen kerran päivässä riittää.

Tuolla lisää
http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/09914d8bc556685d3b625b7c1ff51c15/1391809504/application/pdf/816691/PULLONPYORITTAJAT-2010-2.pdf

Tsemppiä.

Kuulostaapa tutulta. Esikoisen kanssa oli tuollaista taistelua. Rinnat haavoilla imetin itkua tihrustaen ja annoin pullosta lisää. Pumppaamalla ei tullut kuin muutama ml pullon pohjalle. Ei motivoinut ei. Imetin, pumppasin, itkin, imetin ja keittelin pulloja... Rinnat pakkautui ja kuume nousi. Karmea alku mutta jotenkin siitä selvisin ja lopulta imettelin pullon ohella puoli vuotta. Hirvee rääkki. Kakkosen kanssa maitoa olisi tullut yli omien tarpeiden, pumppaamallakin tuli yllin kyllin. Rinnat ei vaan kestäneet eikä tulehtuneet nännit eivät lähteneet paranemaan vaikka mitä kokeiltiin. Sisäänpäin kääntyneet nännit eivät ole ne parhaat mahdolliset imettämiseen ainakaan minun kohdallani. Kakkosen kohdalla mietin pitkään haluanko ylipäätään imettää, niin pahat fiilikset jäin esikoisen "imettämisestä". Alku oli kuitenkin niin lupaava, kaksi viikkoa sujui kuin leikiten, nautin ja olin niin onnellinen. Sitten alkoi ongelmat ja parin viikon kamppailun jälkeen annoin itselleni luvan luovuttaa. Stressaus loppui siihen ja vauvalle kelpasi pullomaito. Vauva-aika tuntui niin helpolta verrattuna tuohon järjettömään pullo-imetysralliin mitä harrastin esikoisen kohdalla. Eli oman kokemukseni perusteella järkevintä on joko tai. Kyllä myös se äidin hyvinvointi on miellyttävän vauva-ajan a ja o. Mulle oli suunnaton helpotus antaa pullosta, vaikka toki pettynyt olinkin. Mutta oli silti oikea ratkaisu.

Minkä verran vauvan paino on noussut ensimmäisen kuukauden aikana? Kun on vieläkin noin väsynyt, niin varmasti ykkösprioriteetti on saada vauva syömään riittävästi.

Millainen pumppu sinulla on? Pumppaaminen kyllä edistää maidontuotantoa, vaikket paljoa maitoa ulos saisikaan. Mutta varmasti on muutenkin rankkaa ja jos tuntuu, että pumppaaminen toisi ainoastaan lisästressiä, niin ei unohda sitten se. Se on vaan vaihtoehto, jos haluat vielä pyrkiä täysimetykseen.

Vaikka moni luulee, että pullolasten vanhemmat pääsee helpolla, näin ei todellakaan ole! On niin helppoa antaa vauvalle rintaa, on sopivan lämpöistä ja aina saatavilla. Yölläkin helppo napata vauva kainaloon ja vain imettää. Pullojen kanssa on oikeasti työtä.
Jos antaa vauvalle korvikemaitoa, suosittelen antamaan ihan huoneenlämpöisenä. Säästyy jo pajolta, kun jää lämmittäminen väliin.
Its eolen imettänyt osittain viittä ensimmäistä lasta ja täsysimettänyt kuopusta. Huomattavasti helpommalla pääsin kuopuksen kanssa, joka ei koskaan huolinut pulloa tai tuttia. Osaimetys oli huomattavasti vaivalloisempaa.
Jos tuntuu, että on helpompi antaa vauvalle vain pullosta , niin ihan hyvällä omalla tunnolla sitten vaan annat pullosta. Ihan hyvin ne silläkin kasvavat.
Itselläni on sellainen kokemus, että yritin tuskalla imettää esikoista (joka raivosi ja itki rinnalla syntymästään asti), koska lääkäri sanoi, että pitää imettää, ettei tule allergiaa vauvalle (itse olen atoopikko).
Seuraus tästä:esikoisella paha maitoallergia, joka loppui vasta, kun lopetin imettämisen. Todettiin, että vaikka kuinka vältin haittallisia ruokia, vaualle tuli ihottumaa. Vasta kun lopein imettämisen kokonaan, vauvan vointi parani.
Muitten kohdalla annoin korviketta imetyksen ohella ja kellekään muille ei tullut allergiaa.
Kuopusta imetinkin sitten 2v9kk, ei koskaan hulinut pulloa. Todella helppoa hoitaa ruokinta, tosin kuopuksella lievästi atooppinen iho ja pienenä oli usein flunssassa, joten kai minulla sitten viallista maitoa..

Oletko kokeillut, miten imetys onnistuisi, jos aloitat kumin kanssa ja kun vauva on hetken syönyt, otat kumin pois. Itse olen aina joutunut aloittelemaan näin vastasyntyneen kanssa, kun alkuun ei ole saanut otetta. Vähitelelen ne nännit on muotoutuneet isommisksi, mistä saa otteenkin.

Pumppu ei aina sitä maitoa irrota kovin hyvin. Kannattaa kokeilla välillä ihan käsin lypsämistäkin, on huomattavasti hellävaraisempaa kuin koneella pumppaaminen. Osalla pumpuista saa vaan rinnanpäät kipeiksi. Muistathan itse nauttia nesteitä tarpeeksi, että sitä nestettä riittää maidontuotantoonkin. Anna väliin vaikka nukkuakin siellä rinnalla, sekin lisää usein maidontuotantoa.

Siinä mielessä pullolasten vanhemmat pääsevät helpommalla, että pulloa voi antaa myös lapsen isä. Myös se ruokailutoimitus on ajallisesti lyhyempi mitä imetys, ja ruokailuvälit usein pidempiä ja säännöllisiä. Tietää myös tarkalleen kuinka paljon lapsi syö. En kokenut yhtään työlääksi pullon lämmittämistä ja pullojen pesua. Pulloja kun oli tarpeeksi niin ei tarvinnut joka ruokailun jälkeen olla pesemässä vaan kerta päivässä riitti. Höyrysterilaattori oli oiva apuväline. Öisin se maitopullon laittaminen kävi parissa minuutissa ja tosi rutiinilla, ei ollut yhtään vaivalloista tai rankkaa.

Tietysti onnistuessaan täysimetys on kätevin tapa, mutta minä olin onnellinen "pullomamma". Energiataso oli ihan toista mitä osittaisimettäessä. Oikein ihmettelin, miten vauva-arki onkin näin helppoa ja rentoa. Mitä se varmaan on myös niillä, joilla imettäminen sujuu ongelmitta :-)

Saisitko jostain vuokrattua tehokkaan rintapumpun?

Aluksi oma vauvani ei jaksanut syödä rinnalta, joten sairaalassa ollessa pumppasin maitoa sairaalan sähköpumpulla, joten kolmenviikon jälkeen pääsin täysimettämään. Vauvan painon nousun tueksi otettiin myös rypsiöljy.

Jouduin käyttämään myös rintakumia, ja tein kotona niin, että ostin niitä 8 kpl eli joka syötölle ja pesin sitten kerran päivässä, jonka jälkeen laitoin höyrysteriloijaan. Rintakumia käytinkin sitten johonkin 6kk ikään asti, jonka jälkeen vauva oppi niistä pois ja pystyin imettämään ilman.

Tsemppiä sinne, sillä ei tosiaan ole kiva kun ruokailut kestää tunnin ja sitten vielä pitää pumpata päälle!

jos annan korviketta ennen imetystä ei ota enää tissiä. ja huoneenlämpöistä korviketta
on paha antaa, kun muuten menee purkki hukkaan. käytän nan valmistetta ja pienin purkki oli kaupassa 200ml.
pakko laittaa loput jääkaappiin kun ei sitä mene kuin se 40-50ml syöttö. ja vauva ei kylmänä korviketta juo,
kokeiltu on, sylkee pois.

sitten kun noita pulloja saa olla se 8 vähintään, niin on siinä aika paljon keittämistä.
sama kun rintakumit 8 kertaa.

paino oli noussut vain vähäsen syntymäpainosta, pitäisi olla 150g viikossa ja meillä oli tullut vain 90g.

eniten mä pelkään sitä että jos vauva olis pelkällä korvikkeella niin sairastelisi enempi, kun ei saa rintamaitoa
tai saa sen 1 tyypin diabeteksen mitä meillä on suvussa paljon..jostain oon lukenut että lehmänmaito
vauvalla altistaisi sille jos korvikkeella on. Onko muut tästä kuulleet`?

En tiiä, alunperin mietin että jaksaisin tätä osittaisimetystä 6kk mutta oon jo ihan puhki kuukauden jälkeen. Josko vielä muutaman kuukauden jaksaisi. mutta en todellakaan vuotta tähän pysty..

Sairaalassa muuten pumppaamani maito lämmitettiin laittamalla pullo muovimukiin, jossa oli kuumaa vettä. Eli tuttipullossa oleva maito lämpeni sen aikaa kun imetin.

jos annan korviketta ennen imetystä ei ota enää tissiä. ja huoneenlämpöistä korviketta
on paha antaa, kun muuten menee purkki hukkaan. käytän nan valmistetta ja pienin purkki oli kaupassa 200ml.
pakko laittaa loput jääkaappiin kun ei sitä mene kuin se 40-50ml syöttö. ja vauva ei kylmänä korviketta juo,
kokeiltu on, sylkee pois.

sitten kun noita pulloja saa olla se 8 vähintään, niin on siinä aika paljon keittämistä.
sama kun rintakumit 8 kertaa.

paino oli noussut vain vähäsen syntymäpainosta, pitäisi olla 150g viikossa ja meillä oli tullut vain 90g.

eniten mä pelkään sitä että jos vauva olis pelkällä korvikkeella niin sairastelisi enempi, kun ei saa rintamaitoa
tai saa sen 1 tyypin diabeteksen mitä meillä on suvussa paljon..jostain oon lukenut että lehmänmaito
vauvalla altistaisi sille jos korvikkeella on. Onko muut tästä kuulleet`?

En tiiä, alunperin mietin että jaksaisin tätä osittaisimetystä 6kk mutta oon jo ihan puhki kuukauden jälkeen. Josko vielä muutaman kuukauden jaksaisi. mutta en todellakaan vuotta tähän pysty..

Tuo sairastelu voi olla monen sattuman summa, mutta meillä kuopus sairastellut vauvana/taaperona eniten, vaikka imetin siis 2v9kk ja koskaan ei huolinut korviketta.
Lisäksi on atoopinen iho. Muita imetin 8kk ja alle.
Ykköstyypiin diapeteksen ei pitäisi olla perinnöllistä. Meillä miehen suvussa ollut sitä ja lääkäri sanoi, että kyse sattumasta, ei perimästä.
Meillä lapset vielä tuon suhteen ok, vanhin on pian 18v.

Älä oikeasti stressaa. Lapsen kehityksessä tuo imetysaika on hirveän lyhyt ja ihan oikeita ja kunnollisia kasvaa myös korvikkeilla. Ei äidinmaito ole hyvän äidin tai terveen lapsen mitta!!

Onko sinulla tehty ollenkaan syöttöpunnituksia? Näin tietäisi paljonko sitä maitoa menee imettäessä. Voisit kokeilla vaikka neuvolassa eli punnitsen vauvan ennen ja jälkeen imetystä, 1g vastaa noin 1ml eli jos vauvan paino nousee 24g menee maitoa 24ml.

Toinen on se että tuleeko sinulta miten maitoa? Tunnetko herumista vauvan imemisen aikana? Saatko maitoa tulemaan käsin lypsämällä?

Kun vauva vähän kasvaa, niin kaikki helpottuu :)

Mulla ihan samat ongelmat aluksi. Meillä nyt 5 kk ikäiset kaksoset. Olivat pieniä ja uneliaita alkuun, ja nukahtelivat rinnalle. Maitomäärän nostatus oli siksi hitaampaa.

Alussa piti käyttää rintakumia, pääsin siitä 1,5 viikon sairaala-aikana kuitenkin eroon. Molemmille annettiin korviketta imetyksen lisäksi. Pumppasin ja pumppasin, ja 1 kk iässä päästiin korvikkeesta eroon. Imetin ja annoin lypsettyä maitoa pullosta toiselle, jos oli yhtä aikaa nälkäinen. Sitten alkoivat malttaa odottaa omaa syöntivuoroaan, ja noin 2,5 kk iässä päästiin pullostakin eroon. Nyt on helppoa ja mukavaa!

Luota itseesi, kyllä se onnistuu :)

Pullojen keiton kanssa voit helpottaa itseäsi, on pulloja jotka voi steriloida mikrossa, kuten ainun mam koliikki pullot, vettä vain pohjalle ja kasataan ( ohjeet paketissa) kätevää, helpotti ainakin meillä. Ja yösyötöillä kokeille joisko huoneen lämpöstä, ja kun avaat niin viet sitten jääkaappiin.. Ja itse laitoin illalla pullot valmiiksi jääkaappiin ja yöllä vain lämmitin, ei tarvinut alkaa läträilemään.

Ei rintakumia tarvitse joka käytön jälkeen streriloida, eikä tietääkseni nykysuositusten mukaan tuttipullojakaan.

Rintakumin voi vaan huuhdella käytön jälkeen ja kerran vuorokaudessa sitten steriloida. Näin minulle opetettiin jo synnärillä, kerran päivässä sielläkin vaan rintakumi vaihdettiin. Ja kun maalaisjärjellä ajattelee, niin eihän sitä nänniäkään streriloida, joten miksi muut maidonantovälineet olisi niin eri asia. Rintoja ei edes yleensä edes joka käytön jälkeen pestä.

Tiedän tunteen, esikoista osittaisimetin 4 kk ja olin ihan puhki. Tämän toisen kohdaalla päätin, etten siihen rupea. Alusta asti rintaa tiheään. Vauva ei ole saanut vielä kertaakaan pullosta koska pelkään ettei sen jälkeen suostu ottamaan rintaa. Käy tutustumassa maitolaiturin keskustelupalstaan, sieltä voisi saada apuja siihen että pääsisit täyimetykselle. Imetät tiheään niin maitoakin alkaa tulemaan enemmän.

Mä keittelin ekan lapsen kohdalla pulloja tiheään mutta tokan kohdalla keitin ehkä kerran viikossa, aina kyllä pesin syötön jälkeen hyvin.

Perustelu: se vauva imeksii omia nöyhtäisiä nyrkkejään, vaatteita, äidin ei-steriloitua tissiä, leluja, pölyä, eikä niistäkään mitään tautia tule.

Eli mun mielestä tavallinen, huolellinen pesu riittää...

sterilointia minäkin vähentäisin jos se helpottaa. 1 kk on jo kestävämpi bakteereille kuin viikon ikäinen. itse siirryin keittämään välineet kerran päivässä kun vauva oli 3 vko.

kun tuon uneliaisuuden saisi vähenemään, olisi koko homma ohi paljon nopeammin. onko vauvaa tutkittu muuten jos on jatkuvasti väsynyt? taustalla voisi olla joku sairauskin.

joka tapauksessa 3 kk vauva on jo helpompi joten älä nyt tavoittele puolta vuotta vaan koeta jaksaa vaikka 2 vko vielä ja arvioi sitten tilanne uudelleen.

Mä yritin imettää joitakin kertoja, mutta se sattui kuin ois sukkapuikolla pistetty. Sairaalassa katsoivat että ote on oikea. Yritin rintakumeillakin ja se onnistui välillä, välillä ei.
Pumppasin sitten kaikki maidot ja annoin pullosta, maitoa ei vain tullut kovin kauaa, kun lapsi nukkui yöt kokonaan (kai), vaikka mitään ongelmaa ei ollut määrässä eikä siinä miten lähtee tulemaan. Vauva kun parkaisi niin yöpaita kastui samantien.

Yhteistyössä