Ositus avioeron jälkeen, kiinnostaako se verottajaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietäähän joku??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietäähän joku??

Vieras
Jos meillä kummallakin on nimissämme omaisuutta ja ositus tapahtuu vähän niinkuin epäsuhtaisesti eli toinen saa enemmän ja yksi talo, joka on miehen nimissä jää minulle eli omistaja vaihtuu - onko verottaja kiinnostunut tästä omistajanvaihdoksesta avioeron osituksen yhteydessä?

Kivoja joulukysymyksiä :Q

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla on sellainen käsitys että osituksesssa omaisuutta voi jakaa ilman veroseuraamuksia. Vaikka toinen saa enemmän sitä ei katsota lahjoitukseksi tms.

Tälläinen uskomus minullakin on, mutta pitänee tarkistaa verottajalta.

Jos tilannetta tasataan ulkopuolisella rahoituksella, ts. otat lainaa talon puolikkaan lunastamista varten, joudut silloin maksamaan varainsiirtoveroa lainoitetusta osuudesta. Lisäksi kaikki osituksessa jaettavat asiat kannattaa kirjata, sillä osituspaperi on ainoa, mistä ovat kiinnostuneita.
Joka tapauksessa virheestäni oppineena mä ainakin pyytäisin ennakkopäätöksen, kirjallisena, verotoimistosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Omasta kokemuksesta:
Jos tilannetta tasataan ulkopuolisella rahoituksella, ts. otat lainaa talon puolikkaan lunastamista varten, joudut silloin maksamaan varainsiirtoveroa lainoitetusta osuudesta. Lisäksi kaikki osituksessa jaettavat asiat kannattaa kirjata, sillä osituspaperi on ainoa, mistä ovat kiinnostuneita.
Joka tapauksessa virheestäni oppineena mä ainakin pyytäisin ennakkopäätöksen, kirjallisena, verotoimistosta.

Mitenkähän, jos en ota lainaa, mutta miehelle jää kaikki meidän velat, myös omaisuutta jää, mutta minulle jää enemmän.

Yhteistyössä