Ostaisitteko näillä tuloilla asuntoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä mies töissä, minä vielä opiskelen (kolmen vuoden päästä valmistun yliopistosta alalta, jolla varmasti töitä). Miehellä ei isot tulot, kuukaudessa käteen jää verojen jälkeen noin 1600 euroa (vaihtelee, mutta vuoden tulot jos jakaa kuukaudelle niin brutto on siinä 2200-2400e:n välillä). Mulla siis opintotuki.
Mietittiin, että uskaltaisko lähteä ostamaan 80 000 euron asuntoa, laina siihen pankista saataisiin. Onko muilla, joilla näin pienet tulot asuntolainaa ja minkä verran, miten olette pärjänneet? Tuntuu niin turhalta maksaa vuokraa "hukkaan" ja nyt löytyi niin kiva asuntokin kivalta alueelta tuohon hintaluokkaan..

Varmaankin voitte pankin kanssa sopia, että alkuun lyhennykset ovat pienemmät! Nyt saa varmasti hyvällä sopimuksella lainan, kun asuntokauppa on hiipunut. Kannattaa ostaa oma asunto!

https://www.nordea.fi/Henkil%c3%b6asiakkaat/Asuminen/Ty%c3%b6kalut%2bja%2bapuv%c3%a4lineet/Tulo-%2bja%2bmenoarvio/701314.html

Käykää täyttämässä tuo ja miettikää sitten kannattaako.

Sori, tuo kaamean pitkä linkki, kopion suoraan... Löytyy myös Nordean sivulta: Asuminen -> laskimet -> tulo ja menoarvio

Kyllä varmaankin uskaltaisin. Meillä tuttu pariskunta, jotka molemmat opiskeli + teki töitä vain satunnaisesti, ottivat kimpassa asuntolainan. Maksoivat lyhennystä vähemmän kuin aiemmin vuokraa eli kannatti.

otettiin lainaa 80000? olin silloin äitiyslomal nyt hoitovapaalla,miehen nettotulot 1000?kk äitiyslomal mul jäi käteen n.800? suht hyvin pärjätään lisäks on viel 3 lasta

Vähän hankala aika nyt on ostaa kun korot on aikas korkealla ja asuntojen hinnat taas saattavat romahtaa tai jos nyt ei romahtaa niin laskea aika paljon... Itse en ehkä ihan just nyt uskaltas ostaa jos ei ylimääräistä olis. Puoli vuottakin kun katsoo eteenpäin niin näkee mihin tää maailman talous menee...Toki vuokraakin on tyhmää maksaa, mutta jos asunnon arvo laskee kovasti niin siinä menettää helposti paljon rahaa. Ja uhkailevathan he että työpaikkojakin menis alta monelta. Tosin tuo riippuu paljon siitä mitä miehesi tekee työkseen.

Mulla on nyrkki sääntönä ollut tuon lainan suhteen että maksimissaan puolet tuloista menee lainan lyhennyksiin. Toki kannattaa ensin syynätä tarkasti mitkä on teidän perheen kuukautiset menot; Ruoka, vaatteet, vakuutukset, sähkö, puhelinlaskut, nettimaksut jne jne ja muistakaa myös laskea paljon uuden asunnon asumiskustannukset on (vastikeet). Siitä saa aika hyvää pohjaa sille paljonko on kuukaudessa varaa maksaa lainaa. Toki maksamanne vuokran suuruus toimii myös hyvänä mittarina laina maksu kyvystä. Varaa kuitenkin kannattaa eriin jättä jos korot vaikka nousevat niin ei tule paniikkia.

Lisätään nyt tähän että olen yltiö varovainen noissa asunnon osto jutuissa. Löytyy pari sijoitusasuntoa "plakkarista" ja niitten kanssa on saannut toki riskinsäkin ottaa, mutta hallitun sellaisen.

Yhteistyössä