Ostaisitteko nyt talon vai vasta myöhemmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettijä

Vieras
Meillä siis tulot nyt 2000e/kk ja itse olen vielä kotiäitinä.

Vuoden päästä kun menen töihin tulot on 3200e/kk.

Nyt löytyi tosi kiva talo, mutta se taas pidentäisi mun työmatkaa 30km, mutta taas toisaalta, en jaksais maksaa enään vuokraa kun laina on pankista myönnetty, mutta taas toisaalta saatas varmaa enemmän lainaa kun menen töihin ja voitas ostaa parempi talo, mutta kun tuo vuokran maksu tympii..

Help me!!! Mitä te tekisitte??

Ei liene mikään salaisuus, että lama on taas tulossa ja uusi sukupolvi ihmisiä saa kohta taistella tuskissaan kun velkaa tuli otettua liikaa kun sitä niin helposti sai. Muutaman vuoden kuluttua on paljon hyviä taloja myynnissä kun rahat on ihmisiltä loppunu kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Me ostettiin talo kun mä olin pääasiassa opiskelija. Sen suurunen laina että miehen tuloilla yksistään lyhentää. Ja sitten voi sitä lyhennystä vaikka lisätä kun meet töihin taas

Niin no tää on kyllä totta.. Mulla on nyt työmatka 40km yhteen suuntaan, talon ostaessa se pitenis 70km yhteen suuntan tuokin mietityttää, kun työt on kuitenkin 3-vuorotyötä..

Alkuperäinen kirjoittaja vastaaja:
Ei liene mikään salaisuus, että lama on taas tulossa ja uusi sukupolvi ihmisiä saa kohta taistella tuskissaan kun velkaa tuli otettua liikaa kun sitä niin helposti sai. Muutaman vuoden kuluttua on paljon hyviä taloja myynnissä kun rahat on ihmisiltä loppunu kesken.

Hyvä pointti.

Alkuperäinen kirjoittaja vastaaja:

HA!

Tulevasta lamasta on höpötetty jo iät ja ajat. Todellisuus lienee kuitenkin että korot on nyt nousseet muiden euroopan maiden tasolle ja asuntojen hintojen suuri romahtaminenkaan ei ole kovinkaan todennäköistä. Jos katsoo korkoja pitkällä aikavälillä ne nousee ja laskee näin se maailmantalous heittelee..

Ei tule olemaan mitää hätää kun ei ota lainaa liikaa suhteutettuna tuloihin. Sopiva lainan takaisin määrä on noin 40% netto tuloista.

No jos asunto on teidän "unelma" ja tarpeenne sitä vaatiin,kannattaa se ostaa silloin kun se edessä.Lainarahalla jos maksaa se nyt on sama onko talon hinta alhaalla ja korot korkealla vai talon hinta ylhäällä ja korot alhaalla.

oihan sitä sitten vaihtaa parempaan kun on varaa, niin on aina ennen tehty, ja yleensä siinä voittaa aina vaihdossa. Eli suosittelen kyllä ostamaan, jos nuo muut jutut kuten työmatka ei tunnu liian pahalta. Missä päin Suomea sinulla on tuollainen matka?

Alkuperäinen kirjoittaja pientenäiti:
oihan sitä sitten vaihtaa parempaan kun on varaa, niin on aina ennen tehty, ja yleensä siinä voittaa aina vaihdossa. Eli suosittelen kyllä ostamaan, jos nuo muut jutut kuten työmatka ei tunnu liian pahalta. Missä päin Suomea sinulla on tuollainen matka?

Asun lapissa ns maalla ja käyn kaupungissa töissä, ihan normi matka täältä jos käy kaupungissa. Tuo talo ois sitten kauempana mun työpaikkaa, eri kaupungissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Me ostettiin talo kun mä olin pääasiassa opiskelija. Sen suurunen laina että miehen tuloilla yksistään lyhentää. Ja sitten voi sitä lyhennystä vaikka lisätä kun meet töihin taas

Niin no tää on kyllä totta.. Mulla on nyt työmatka 40km yhteen suuntaan, talon ostaessa se pitenis 70km yhteen suuntan tuokin mietityttää, kun työt on kuitenkin 3-vuorotyötä..

no en todella ostas jos työmatka yhteen suuntaan ois 70km. kävik koulua vuoden ja mulla oli ton pitunen koulumatka yhteen suuntaan. ja raskasta oli.... en rupeis uudelleen

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

no en todella ostas jos työmatka yhteen suuntaan ois 70km. kävik koulua vuoden ja mulla oli ton pitunen koulumatka yhteen suuntaan. ja raskasta oli.... en rupeis uudelleen

Niin, mulla kyllä hirvittää jos yövuoron jälkeen pitää lähteä ajamaan tuota matkaa, varsinkin talvella.

Matka on minusta suurin ongelma. Hinnoissa muualla kuin Helsingissä ei ole vastaavia kuplia, ja korot pitkissä lainoissa ovat joka tapauksessa välillä ylhäällä ja välillä alhaalla. Mutta jos talo ei ole se lopullinen unelma, niin kannattaa miettiä, onko se alueella, jossa talot käyvät kaupaksi, eli pääseekö siitä eroon.

Vuokralla lahjoitat rahaa toiselle, viisaampaa on maksaa omaa. Jos asunto on alueella, jossa on kysyntää eli sen arvo nousee, voi hinnan nousullakin tienata kivasti rahaa, kun myöhemmin myy asunnon. Vaikea sanoa, mutta eri vaihtoehdot kun lasket, niin löydät ratkaisun.

Ehdottomasti odottaisin vähintään ensi kevääseen asti. Mistään päin maailmaa ei kuulu talouden saralta hyvää. Olemme talouden osalta kuilun partaalla. Saatamme selvitä tai sitten ei. Kyllä niitä taloja on ensi vuonnakin myytävänä, saattavat olla jopa halvempiakin:)

Alkuperäinen kirjoittaja Velaton:
Ehdottomasti odottaisin vähintään ensi kevääseen asti. Mistään päin maailmaa ei kuulu talouden saralta hyvää. Olemme talouden osalta kuilun partaalla. Saatamme selvitä tai sitten ei. Kyllä niitä taloja on ensi vuonnakin myytävänä, saattavat olla jopa halvempiakin:)

Tässä miettiessäni, kyllä odotan ensi vuoteen, että aloitan taas työt. Ja katsellaan taloa jopa lähempää työpaikkaani, kyllä uo on aika hurja matka ajaa päivittäin, varsinkin kun on vuorotyö. Ei se vuosi tai parikaan ole niin pitkä aika että taloa ostaessa kannattaa hätiköidä =) Kiitos, kuitenkin vastauksistanne.

Yhteistyössä