Ostatteko omille lapsillenne synttärilahjaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko teillä tapana ostaa omille lapsillenne synttärilahja? Meillä se on aina ollut jotenkin itsestään selvää, ei välttämättä jotain suurta mutta kuitenkin aina on päivänsankarille olllut paketti meiltä vanhemmilta ja sisaruksilta.

Aloin vaan miettiä asiaa kun tuli erään tutun kanssa puheeksi jolla itsellään jo lapsenlapsiakin ja hän oli vahvasti sitä mieltä että ei omien vanhempien tarvitse lapselle ostaa synttärilahjaa tai joululahjaa kun muutenkin saavat lahjoja ja lapset oppivat sitten kinuamaan aina tavaroita jos vanhemmat ostavat lahjoja. Onko tällainen käytäntö yleinenkin että omat vanhemmat eivät osta lapsille lahjoja?

Annetaan omillekin lahja, samoin itse lapsena sain ja sisarukseni.

En ymmärrä että miten oppisi kinuamaan jotain vanhemmiltaan koko ajan jos saa synttärinä ja jouluna lahjan? Eri asia jos vanhemmat ostaa joka viikko jotain.

No höh!! Onpa hassu ajatusmaailma... En osaa kuvitellakaan ettei olis hankittu lapsille lahjat. No joo, appivanhemmat ei koskaan antaneet omille lapsilleen mitään mutta niitä nyt oli 6 ja ajat toiset... Ei ne kyllä koskaan antaneet meidänkään lapsille yhtikäs mitään paitsi kun ne valmistui ja ne tuli juhliin. Mutta synttäreille ja jouluksi ei koskaan mitään. Onneksi ukko kuitenkin osaa antaa :flower: Ehkä se on se sukupolvi semmoinen tiukan linjan porukka?

Kaverillani on sama ajatustapa ja mun mielestä se on outo. Tottakai me ainakin itse annamme lahjat lapsillemme. Muut antaa, jos haluavat, mut ainakin kotoa saa jotain jouluna ja synttärinä.

Erikoinen näkemys tuttavaperheessä. Joskus lahja voi olla pieni mieluinen lelu, joskus polkupyörä. Mutta aina on lapset lahjottu tavalla tai toisella.

19-vuotislahjaksi annettiin esikoiselle juuri autokoulun kakkosvaihe, ja nyt sanottiin, että jatkossa tuodaan heijastimia ja vessapaperia synttärilahjuksiksi.

Oikein odotan että saan valita synttärisankarille jotain mieluista. Ja samoin jouluna. Toki saavat lahjoja esim.isovanhemmilta yms. mutta kyllä mulle on itsellenikin tärkeää valita ja ostaa jotain. Mun lapsiahan nuo ovat! :)

Me ollaan alettu ostaa lapsille lahjat vasta, kun ovat olleet sen ikäisiä että ymmärtävät lahjojen päälle. Esim. 1v synttärilahjaa ei itse erikseen ole ostettu, kun se hukkuisi kuitenkin sinne lahjakasaan. Eikä lapsi ymmärrä siinä iässä mistä on mitäkin saanu, tai että edes miksi saa lahjoja juuri sinä päivänä (sama jouluna). 4v synttäreille taidettiin ostaa ekat lahjat itse ja annettiin oikeana synttäripäivänä. Minusta siinä ei ole mitään kummallista, en pidä ostamisesta ostamisen vuoksi, jos lahjan saaja ei ole kykenevä käsittämään lahjaa. Muuten ollaan toki ostettu kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin mitä vuoden aikana on tullut mieleen.

Meidän vanhemmat eivät ostaneet meille synttärilahjoja, koska suku oli suuri ja lahjoja saatiin paljon muutenkin. Myöhemmin taas ei tietysti synttäreille kutsuttu ketään, joten taisi lahjatkin jäädä saamatta. Juhlittiin kyllä kakun kanssa, mutta ilman lahjoja ja tavaraa ostettiin silloin, kun sitä tarvittiin. Joulukin oli lähellä, joten silloin kyllä tuli paketteja. Nekin tosin ainakin pikkulapsina varmaan pääosin muilta sukulaisilta. Mielestäni ihan hyvä käytäntö oli tuokin. Toki joskus ihmettelin, että joku kaveri kertoi saaneensa vanhemmiltaan jotain lahjaksi, mutta ei se minua ihmeemmin harmittanut. Äidillä oli tapana kysyä kaupassa, kun halusin jotain, että tarvitsetko sitä oikeasti. Usein pienen harkinnan jälkeen totesin, etten itse asiassa tarvitsekaan. Lapsethan tahtovat kaiken maan ja taivaan väliltä, jos ei heitä itseään laita pohtimaan, onko kaikelle todella tarvetta tai haluatko mieluummin tämän vai tuon lahjaksi.

Yhteistyössä