Ostin juuri höyrykattilan, joten mitä ruokaa sillä voisi tehdä 9,5kk vanhalle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lokakuisen vauvan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lokakuisen vauvan äiti

Vieras
Ostin jo kukkakaalia, parsakaalia, perunoita ja porkkanoita, ja mausteita kaupasta. Mitä muuta vois tehdä tällä, ja kertokaa samalla helppoja ja nopeita reseptejä millä teette omillenne?
Ollaan tähän asti syöty valmiita purkkeja, mutta nyt näyttää tulleen stoppi niille. Ja niin oisko myös jotain muita mitä vois esim. syöttää sormiruokana kuin noita edellä mainittuja?
Mitä mausteita käytätte, jne ;)

Noita edellä mainitsemiasi kasviksia (varsinkin parsakaalia kannattaa suosia, on todella terveellistä) höyryttelisin, keittäisin mukaan hieman täysjyväpastaa ja lisäisin annokseen hieman keitettyä kalkkunaa, kalaa, tofua ym. Sitten vain haarukalla mössäisin.

Itse olen käyttänyt mausteina valkosipulia, kuivattuja yrttejä, hiukan tuoretta basilikaa. Varsinkin valkosipuli maistuu meillä.

Sormiruokana voi antaa esim. jälkiuunileipää, riisikakkuja, marjoja, hedelmien paloja...

Unohdin mainita, että palsternakka on myös hyvä höyrytetty lisäke, samoin bataatti.

Ja vielä lisäys, kesäkurpitsa on nyt halpaa. Se ei sovi oikein sormiruuaksi, mutta voit höyryttää sitä ja muussata sitten soseeksi. Kaikki vauvalle tarkoitetut kasvikset kannattaa höyryttää kunnolla pehmeiksi.

kiitos teille.. Kauankos ja miten noita höyrytetään? Ja toinen tyhmä kysymys, miten lihaa keitetään, kuinka kauan, mimmosta lihaa, ja ihanko raakana heitetään kiehuvaan veteen? Anteeksi tyhmyyteni, mutta tahdon mielelläni saada tyttärelleni hyvän alun ruokailuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Noita edellä mainitsemiasi kasviksia (varsinkin parsakaalia kannattaa suosia, on todella terveellistä) höyryttelisin, keittäisin mukaan hieman täysjyväpastaa ja lisäisin annokseen hieman keitettyä kalkkunaa, kalaa, tofua ym. Sitten vain haarukalla mössäisin.

Itse olen käyttänyt mausteina valkosipulia, kuivattuja yrttejä, hiukan tuoretta basilikaa. Varsinkin valkosipuli maistuu meillä.

Sormiruokana voi antaa esim. jälkiuunileipää, riisikakkuja, marjoja, hedelmien paloja...

Tofua? Kuin pienelle sitä voi antaa?

Mun on pitänyt kysellä kanssa ohjeita, että tekisin jotain, mutta en oo saanut aikaseksi.. meillä vähän pienempi, 7 kk. Ihan soseita syö, siis siloisia, ja on alottanut ihan juuri vasta kiinteät..

Höyryttämisaika vaihtelee, eli aluksi kannattaa höyryyn laittaa kovat kasvikset (esim. porkkana) ja viimeisenä nopeasti tulevat kuten kesäkurpitsa. Kokeile haarukalla niin tiedät milloin kasvikset ovat valmiit. Vauvalle saavat olla ihan pehmeitä ettei tule mahakipuja.

Liha ja kala tosiaan keitetään. Laitat veden kiehumaan kattilaan, leikkaat sillä aikaa esim. kananfileen vähän pienempiin osiin ja lisäät veteen. Myös kalan kanssa toimit samoin. Jauhelihan voi myös keittää. Toki lihaa voi vähitellen alkaa myös paistamaan jos teet esim. pastakastiketta jauhelihasta, mutta keittäminen on "miedointa" lihan käsittelytapaa.

Tofun kanssa kannattaa aloittaa varovasti, koska soija voi olla allergisoiva aine. Valmista tofua ei tarvitse erikseen käsitellä, vaan sitä voi sekoittaa suoraa vauvan ruokaan jos tekee esim. itse kasvissoseen. Itse en uskaltanut antaa tofua heti vaan tyttöni maistoi sitä vasta muutama viikko sitten, eli noin 9,5kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tyhmä jatkaa, mistä tiedän että liha on kypsää keittäessä?
Ja siis kuinka kauan yleensä esim. jauheliha kypsyy kiehuvassa vedessä?

Lihan väri muuttuu keittäessä samoin kuin paistaessa. Jauheliha tulee todella nopeasti ihan muutamassa minuutissa. Kana muuttuu keittäessä valkoiseksi, eikä siinäkään kovin montaa minuuttia mene.

Parasta on keittää lihaa esim. 5 min ja ottaa sitten lusikallinen sivuun ja tutkia/maistaa onko liha kypsää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tyhmä jatkaa, mistä tiedän että liha on kypsää keittäessä?
Ja siis kuinka kauan yleensä esim. jauheliha kypsyy kiehuvassa vedessä?

Lihan väri muuttuu keittäessä samoin kuin paistaessa. Jauheliha tulee todella nopeasti ihan muutamassa minuutissa. Kana muuttuu keittäessä valkoiseksi, eikä siinäkään kovin montaa minuuttia mene.

Parasta on keittää lihaa esim. 5 min ja ottaa sitten lusikallinen sivuun ja tutkia/maistaa onko liha kypsää.

Kiitos kaikista ohjeista.

Kyllä, mä olen oikeasti ennestään jo äiti. :ashamed: Mutt oon tehnyt tähän asti vain kasvissoseet itse, ja kaiken muun ostanut.. Nyt muuttuu tahti. :D

Yhteistyössä