Ostin koiranpennun ja yksi asia harmittaa ihan hirveästi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmittaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmittaa

Vieras
Kävin katsomassa pentuja pari kertaa, ennen kun tein ostopäätöksen. Pennut ovat hieman harvinaisempaa rotua, joten en usko, että hetkeen Suomessa pentuetta tulee.
No eniveis. Päätöksen tein ja sovinkin siitä kasvattajan kanssa sekä puhelimitse, että vielä sähköpostivarmistuksella, että yksi tietty pentu tulee meille.

Halusin hakea pennun kun se täyttää 8 viikkoa. Kasvattaja alkoi luovuttamaan pentuja kun olivat 7-viikkoisia. En silloin todellakaan halunnut mennä ja minulla oli siihen oikea estekin, minkä kerroin kasvattajalle(en sitä, että haluan nimenomaa edes viikon vanhempana).

Kun menin hakemaan pentua, yllätys olikin melkoinen. Kasvattaja olikin luovuttanut minun pentuni jo toiseen perheeseen. Tämä, mikä minulle jäi, on täysin erivärinen ja eri luonteella varustettu kuin se, minkä meille piti tulla. Itse asiassa juuri se jäljelle jäänyt pentu oli se, mitä vähiten halusin.

Olin kyllä häkeltynyt ja se kasvattaja kun on kova puhumaan, niin se pelasti itsensä siitä tilanteesta pois.

En vaan pääse yli siitä, ettei pentu ole se, mitä halusin. Mutta kun halusin nimenomaa kyseisen rodun edustajan itselleni, niin minun on nyt pakko tyytyä tuohon, vaikka se ei ihan minun tarkoituksiin sovikaan, mutta keksin sen kanssa sitten jotain muuta. : / Esim. näyttelyt on nyt poissuljettu kokonaan, koska tuon värinen pentu ei pärjää siellä, vaikka rakenne olisi kuinka hyvä tahansa.

Mutta nyt minua alkaa katkeroittamaan tämä asia. Kasvattaja laittaa aika usein kuvia pennuista uusien omistajien kotoa otetuista kuvista ja aina kun näen "oman pentuni" kuvia, minua alkaa raivostuttaa, ihan oksettaa.

Tiedän, että tällainen katkeruus on pahasta, mutta en voi sille mitään, että olen niin karvaan pettynyt, etten saanutkaan sitä pentua, minkä halusin. :(

Rotua en uskalla paljastaa, koska tätä lukee niin moni, niin joku joko tietää tapauksen, tai osaa laskea 1+1, niin jätän yksityiskohtia kertoilematta.

Mua pännisi myös, ihan kamalasti!! |O

En varmaankaa pystyisi elämään asian kanssa. Mäkin nimittäin ostan persoonan, en rotua tai sukupuolta. Mulla on erittäin tärkeää minkalainen koira mulle tulee.

Kasvattaja on toiminut väärin ja sinulla on oikeus perua kauppa. Kun pentua valitaan huolella, niin se valitaan aina luonteensa perusteella ja siten, että se sopii juuri siihen tiettyyn perheeseen. Saman pentueen eri pennuissa kun voi olla ihan erilaisia pentuja. Jos toiveenasi on vielä ollut saada näyttelypentu, niin homma on tosi huono kasvattajan kannalta. Palauta pentu.

Törkeä tempaus kasvattajalta, itse olisin jättänyt pennun kokonaan ottamatta. :( Ymmärrän kuitenkin että halusit kauan odottamasi koirarodun, jos niitä ei useasti saatavilla. Kasvattajan olisi kuulunut palauttaa sinulle pentu. Outoa käytöstä keskustelematta kanssasi ja jos vielä olisit ollut valmis näyttelytouhuihinkin... Voisit ottaa yhteyttä kyseiseen rotuyhdistykseen. Kurja juttu, kun pentusi varmasti on jo kiintynyt sinuun, niin tylsää jos koira kärsii tilanteesta.

[QUOTE="vieras";26139338]Pentutehdas?

Voitko ajatella, että juuri tämä pentu oli tarkoitettu teille?[/QUOTE]

Tämä kasvattaja ei ole pentutehtailija. Muuten vaan melkoisen hankala tapaus, muuttaa mieltään joka hengenvetoon. Nähtävästi.

Kyllä minä tämän kyseisen pennun kanssa pärjään, vaikka emme päädykään sen kanssa sinne, minne halusin.

Mutta minun täytyy nyt vaan saada mies puhuttua ympäri, et otetaan toinen samanrotuinen meille jossain vaiheessa, joltain eri kasvattajalta. Ulkomailta asti, jos niikseen tulee. :ashamed:

Tämä kasvattaja ei ole pentutehtailija. Muuten vaan melkoisen hankala tapaus, muuttaa mieltään joka hengenvetoon. Nähtävästi.

Kyllä minä tämän kyseisen pennun kanssa pärjään, vaikka emme päädykään sen kanssa sinne, minne halusin.

Mutta minun täytyy nyt vaan saada mies puhuttua ympäri, et otetaan toinen samanrotuinen meille jossain vaiheessa, joltain eri kasvattajalta. Ulkomailta asti, jos niikseen tulee. :ashamed:

Ulkomailta se kannattaa ostaa tuossa tapauksessa, ihan ehdottomasti. Varmasti on enemmän valinnan varaakin sitten kun kerran on niin harvinainen täällä.

Ensinnäkin, miksi kyseinen pentu oltiin luovutettu toiseen perheeseen? Kysyitkö asiasta mitään tarkempia yksityiskohtia kasvattajalta?

Voi olla, että kasvattaja on katsonut pennun sopivan paremmin tähän perheeseen, mutta jos asiasta on tehty kirjallisesti sopimus (vaikkapa sitten sähköpostilla, josta tulisi näkyä kasvattajan ja pennun tiedot), ei pentua saisi luovuttaa muulle kuin sille, kenelle se on luvattu tämän sopimuksen nojalla. Ellei kyseessä ole oikeasti joku niin painava syy, että pentu katsotaan parhaammaksi sijoittaa toisaalle ja ehdottaa korvaavaa pentua tämän "menetetyn" tilalle.

Vaikka on kuinka harvinainen rotu kyseessä, sopimuksista yleensä pidetään kiinni. Jos löytyy joku syy miksi sopimusta muutettaisiin, täytyisi siitä ehdottomasti ilmoittaa ajoissa toiselle osapuolelle -oli syy lähtöisin sitten kasvattajasta tahi ostajasta. Jokaisen rodun kunniallinen kasvattaja pitää maineestaan kiinni, ja tällainen käytös ei edesauta hyvän kasvattajan mainetta, mielestäni. (tämän kertomuksen perusteella, siis)

Jos kerran olet näyttelyistä ollut kiinnostunut kyseisen pennun kanssa, en käsitä kasvattajan logiikkaa tässä asiassa.

itsellä kisuja. Ei samanlaisia joka kuoli. kaikilla on oma persoona. Se kisu oli omaansa ja näillä kisuilla on oma persoona. Kaipaan sitä kisua mutta uskon jälleensyntymään ja se jatko eteen päin.

Ymmärrän täysin, kyllä minuakin ottaisi pattiin ja rankasti. Kasvattajalta aika ala-arvoinen temppu, että antaa pentusi toiselle, ilmeisesti päästäkseen kaikista pennuista eroon, jos se sinulle tullut oli sitten ns. pahnanpohjimmainen? Toisaalta sinun koirasi on varmasti myös ihana, ja mistä sen tietää - sillä sinun "ykkösvalinnallasi" voi myös ilmetä myöhemmin jotain, mikä estää näyttelyt sun muut. Mikään ei ole koskaan varmaa. Jos yhtään lohduttaa, minäkin ostin tunnetulta kasvattajalta pennun, jolle tulikin aikuisena "virheellinen" turkki, mutta en ikinä vaihtais pois, vaikka ei kehään kelpaakaan :)

• Tykkää
Reactions: sinisulka
Ensinnäkin, miksi kyseinen pentu oltiin luovutettu toiseen perheeseen? Kysyitkö asiasta mitään tarkempia yksityiskohtia kasvattajalta?

Voi olla, että kasvattaja on katsonut pennun sopivan paremmin tähän perheeseen, mutta jos asiasta on tehty kirjallisesti sopimus (vaikkapa sitten sähköpostilla, josta tulisi näkyä kasvattajan ja pennun tiedot), ei pentua saisi luovuttaa muulle kuin sille, kenelle se on luvattu tämän sopimuksen nojalla. Ellei kyseessä ole oikeasti joku niin painava syy, että pentu katsotaan parhaammaksi sijoittaa toisaalle ja ehdottaa korvaavaa pentua tämän "menetetyn" tilalle.

Vaikka on kuinka harvinainen rotu kyseessä, sopimuksista yleensä pidetään kiinni. Jos löytyy joku syy miksi sopimusta muutettaisiin, täytyisi siitä ehdottomasti ilmoittaa ajoissa toiselle osapuolelle -oli syy lähtöisin sitten kasvattajasta tahi ostajasta. Jokaisen rodun kunniallinen kasvattaja pitää maineestaan kiinni, ja tällainen käytös ei edesauta hyvän kasvattajan mainetta, mielestäni. (tämän kertomuksen perusteella, siis)

Jos kerran olet näyttelyistä ollut kiinnostunut kyseisen pennun kanssa, en käsitä kasvattajan logiikkaa tässä asiassa.

Itse asiassa myös suullinen sopimis on sitova Suomen lain mukaan, eikä myyjä (eli kasvattaja) saisi yksipuolisesti muuttaa sopimusta.

• Tykkää
Reactions: sinisulka
[QUOTE="vieras";26139444]Itse asiassa myös suullinen sopimis on sitova Suomen lain mukaan, eikä myyjä (eli kasvattaja) saisi yksipuolisesti muuttaa sopimusta.[/QUOTE]

Olet ihan täysin oikeassa. Kirjallinen sopimus on kuitenkin aina ehdottomasti parempi, koska suullista sopimusta et voi mennä mitenkään todistamaan kun on sana sanaa vastaan. Laki on aina laki, mutta valitettavasti kaikki kanssaeläjämme eivät sitä kunnioita.

Harmillista, että et ole vielä oppinut pitämään puoliasi. Anteeksi, se ei ole tarkoitus mollaamiseksi, vaan sellaiseksi, että pidä ihminen puolesi. Aina on ihmisiä, jotka yrittää ja jopa onnistuukin jyräämään toiset. Jos aikaa ei ole ihan törkeästi mennyt kannattaa kauppa ehkä purkaa ja odotat sitten hieman kauemmin. Jos kasvattaja on järkevä, ymmärtää kyllä että halusit sen toisen koiran. Sitten taas, miksi on niin hirveä kiire hankkiutua pentueesta eroon, joskus kun otettiin aikoinaan koiraa, sitä ei saanut yhtään ajoissa......

Joo miksi otit sen? Mut tosissaan mieti nyt! Mieti! Että jos haluat sen pennun palauttaa, niin se täytyy tehdä aivan just nyt heti! Koska kohta koiraparka kiintyy suhun ja teet sille vain pahoin jos sen sit hylkäät. Mut toisaalta ajan myötä sä myös kiinnyt siihen entistä enemmän ja lakkaat harmittelemasta ja lopulta ajattelet että se on sun kaikkein parhain ja rakkain koira :heart:

Mitä helvettiä! Sinä siis OTIT pennun, jota et edes halunnut :O On kuinka harvinaista rotua tahansa, kyllä pitäisi olla niin paljon malttia, että odottaa itselle sopivaa pentua jos kerran noin mulkkumaisesti on tehty, että se haluttu pentu on luovutettu muualle.

Minulle kävi _tismalleen_ sama juttu kissan kanssa, kasvattaja halusi välttämättä antaa sen liian aikaisin ja oli sitten antanut varaamani pennun jo jollekkin toiselle...oma tilanteeni ei ole noin ikävä koska emme käy näyttelyissä eikä kissanpoikien luonne ole ihan pikkuisena niin havaittavissa kuin koiran (ja kissa on nyt rakas ja vallan mainio yksilö) mutta kyllähän se silloin kyrpi ja pahasti.

En nyt oikein käsittänyt miksi ei pärjää näyttelyssä värin vuoksi jos rakenne ym. on kunnossa?
Onko pentu värivirheellinen?
Silloinhan pennusta saa alennusta jos on värivirhe tai muu pikkuvika?

Harmillista, että et ole vielä oppinut pitämään puoliasi. Anteeksi, se ei ole tarkoitus mollaamiseksi, vaan sellaiseksi, että pidä ihminen puolesi. Aina on ihmisiä, jotka yrittää ja jopa onnistuukin jyräämään toiset. Jos aikaa ei ole ihan törkeästi mennyt kannattaa kauppa ehkä purkaa ja odotat sitten hieman kauemmin. Jos kasvattaja on järkevä, ymmärtää kyllä että halusit sen toisen koiran. Sitten taas, miksi on niin hirveä kiire hankkiutua pentueesta eroon, joskus kun otettiin aikoinaan koiraa, sitä ei saanut yhtään ajoissa......

Perus vätystelevä palstamamma joka ei saa suutaan auki silloin kuin se olisi tarpeen ja sitten tilittää täällä katkeruuttaan seuraavat kymmenen vuotta.

Asialle nyt ei enää mitään voi ja sinun täytyy keksiä keinot päästä katkeruudesta eroon, jotta ei kostaudu viattomalle koiralle.
Minkä ikäinen koira nyt on?
Vaikka koirasi olisi näyttelyyn kelpaamaton, voit keksiä jonkun toisen tavoitteen sen kanssa.
Agilitymestari 2015?

Ei saisi koskaan pentua hankkiessa asennoitua ostamaan Näyttelykoiraa, niitä kun ei kukaan pysty myymään.
Mistäs sen tietää minkälainen rumilus näyttelymielessä siitä alkuperäisestä pennusta vielä tulee?
Vaihtaisitko vielä oman pentusi siihen alkuperäiseen jos kasvattaja sitä ehdottaisi?

[QUOTE="vieras";26144921]En nyt oikein käsittänyt miksi ei pärjää näyttelyssä värin vuoksi jos rakenne ym. on kunnossa?
Onko pentu värivirheellinen?
Silloinhan pennusta saa alennusta jos on värivirhe tai muu pikkuvika?[/QUOTE]

no esim. kun meille oli kultainen noutaja se ei pärjännyt värin vuoksi koska oli liian tumma. silloin muodissa oli vaaleat, kerman väriset kultsut ja meidän yksilö oli tumma, kullanvärinen. ja oli väriltään ihan rotumääritelmän mukainen.

Ei tuota olisi missään nimessä pitänyt hyväksyä. Sinun olisi pitänyt kieltäytyä ottamasta väärää pentua vastaan. Nyt voit yrittää saada kauppaa purettua, tai voit myydä pennun eteenpäin ja ostaa sitten uusi pentu rehelliseltä kasvattajalta. Kyseessä olisi muuten petos, mutta myyjä sai sinut susotuamaan ostamaan toisen pennun.

Yhteistyössä