Ostin tuoretta tilliä ja persiljaa, jotka on semmosissa pienissä ruukuissa. Saako niitä kasvatettu isommiksi ja enemmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Siis kasvaako ne lisää jos törkään ne ulos ja kastelen niitä? Vai onko noi nyt kasvanut sen, minkä ne kasvaa?

Ymmärsiköhän joku, mitä tarkotin :/

Nää on siis semmosia mitä on joka kaupassa...semmosessa muovipussissa tms. myydään.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Ne lähtee kasvamaan ja tekee lisää "alkuja". Mutta älä laita jääkaappiin säilytykseen nyt, vaan tungesuoraanmultaan.

Jaa ettei saa jääkaappiin laittaa :whistle: :ashamed: no ei ne varmaan 10 minuutissa ehtinyt kuolla :ashamed: :laugh:

Miksi mun kaupasta ostamat basilika ja oregano nuupahti heti kun laitoin ne ikkunalaudalle? Tarkoituksena oli antaa kasvaa siinä ja napsia välillä lehtiä mausteeksi ruokaan. Miten niitä pitää "hoitaa", laitoin purkiin ja kastelin, ne nuupahti pari päivää ostamisen jälkeen

ne on puutarhalla kasvatettu ravinneliuoksessa. voi olla etteivät jaksa kasvaa mullassa. Mutta jos juuret on valkoiset ja hyväkuntoiset, niin voithan kokeilla laittaa ruukkuun kasvamaan. Ulos ei vielä näillä keleillä kannata laittaa . yöllä voi olla pakkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ne on puutarhalla kasvatettu ravinneliuoksessa. voi olla etteivät jaksa kasvaa mullassa. Mutta jos juuret on valkoiset ja hyväkuntoiset, niin voithan kokeilla laittaa ruukkuun kasvamaan. Ulos ei vielä näillä keleillä kannata laittaa . yöllä voi olla pakkasta.

Ok...mutta mä voin ne siirtää sitten myöhemmin ulos? Tai ainakin siis yrittää?

Jos tää on kerran näin ehlppoa, niin miksi ihmiset ei kasvata noita itse vaan ostaa kaupasta?! Meinaan ei noi ihan ilmaisia ollut, joten mieluummin mä kasvattelen noita kun ostelen jatkuvasti kaupasta uusia ja maksan niistä.

Mulla on ollut vaikeuksia saada noita yrttiruukkuja elämään sisällä. Joku sanoi, että ne on tottuneet kasvaan viileässä, niin eivät siksi menesty sisällä? Voisko pitää paikkansa?

Olen siis laittanut multaan ja varjoisalle ikkaunanlaudalle.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Jos tää on kerran näin ehlppoa, niin miksi ihmiset ei kasvata noita itse vaan ostaa kaupasta?! Meinaan ei noi ihan ilmaisia ollut, joten mieluummin mä kasvattelen noita kun ostelen jatkuvasti kaupasta uusia ja maksan niistä.

Niitähän on TODELLA helppoa kasvatella siemenestä asti omalla ikkunalaudalla. Mutta niin moni muukin asia on niin simppeli, ja ah, tosiaan, miksi me ihmiset ollaan niin laiskoja? :D

Kokeilkaa herneenversoja, niistä saa tietysti herneenpalkoja kasvatettua :D :D

Viime kesänä pistin kokeeksi yhden kaupasta ostetun nipun multaan, kyllä oli muksulla mukavaa kun sai herneen palkoja itse poimia.

Noita herneenversoja on myös helppo itse kasvattaa, kasvavat alle viikossa.

Mulla ei menesty kovinkaan hyvin sisällä, liian vähän valoa. Mutta heti kun säät sallivat, hankin pihalle yrttejä. Yhtenä vuonna mulla basilikan intoutuivat kasvamaan niin, että sain niiden suurista lehdistä tehtyä viininlehtikääryleitä vastaavia alkupaloja. Salaattia ja retiisejä kasvatan siemenistä, niitä kun voi kylvää pitkin kesää.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili82:
Miä taas en onnistu noissa saalaatin kasvatuksissa, siis jos siemenistä kasvatan :/
Mä laitan vaan altakasteluparvekelaatikkoon hyvää multaa, vedän parin sentin päähän toisistaan sormella noin 0,5 cm syvän uran, ripottelen uraan salaatinsiemeniä ja peitän urat mullalla. Sitten säiliö täyteen vettä, laatikko valoisalle paikalle ja unohdan koko salaatin. Kun taas muistan, että ai niin mulla on se salaattilaatikkokin ja menen lisäämään vettä säiliöön, mulla on siellä odottamassa salaatitkin. Kerään salaatit ja heittelen vähän siemeniä lisää ja unohdan taas koko laatikon. Näin mennään yleensä koko kesä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Miä taas en onnistu noissa saalaatin kasvatuksissa, siis jos siemenistä kasvatan :/
Mä laitan vaan altakasteluparvekelaatikkoon hyvää multaa, vedän parin sentin päähän toisistaan sormella noin 0,5 cm syvän uran, ripottelen uraan salaatinsiemeniä ja peitän urat mullalla. Sitten säiliö täyteen vettä, laatikko valoisalle paikalle ja unohdan koko salaatin. Kun taas muistan, että ai niin mulla on se salaattilaatikkokin ja menen lisäämään vettä säiliöön, mulla on siellä odottamassa salaatitkin. Kerään salaatit ja heittelen vähän siemeniä lisää ja unohdan taas koko laatikon. Näin mennään yleensä koko kesä :D
Tuommoinen hortonomia sopisi varmaan minullekin, pidän erityisesti noista unohdan koko-osioista
:D

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Eli mun ei tarvi muuta tehdä, kun törkätä ulos ja kastella...ja se on sitten siinä? Ja sitten vaan aina leikkelen sieltä kun tartten?

No älä nyt vielä ulos laita, paleltuvat ressukat! osta keväämmällä torilta ihan sitä varten kasvatettuja mausteita, että voit istuttaa ne parvekkeelle! tai siemeniä jo nyt :)

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tuommoinen hortonomia sopisi varmaan minullekin, pidän erityisesti noista unohdan koko-osioista
:D

Sama täällä. Mut ei vaan onnistu. Saan ne kyl aina versoomaan, mut sit tapahtuu jotain ja kaikki kuolee... Millasta salaattia kasvatat?

Uusimmat

Yhteistyössä