V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:Alkuperäinen kirjoittaja uskoa itseen:Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:Mä suunnittelin, että ottaisin nuo 3v & 4v pois päiväkodista kun vauva keväällä syntyy. Jatkan syksyllä koulua, mutta iltalinjalla, joten lapset olisivat kotona silloinkin ja isännän kanssa ne illat, jolloin mulla on lähitunteja.
Mun mielestä toi on ihan luonnollinen ratkaisu, MUTTA nyt on alkanut tulla kaikenmaailman ihme juttuja mieleen, että mitä jos en keksikään tarpeeksi tekemistä (koska päiväkodissa tehdään JATKUVASTI jotain erilaista) ja virikkeitä heille...jos he eivät kehitykään sen takia normaalisti, jne. Juujuu, ihan tosissani mietin näitä, jotta älkää naurako... :snotty:
Kirjaston satutunnit ehkä ainut "harrastusmainen" juttu, jota lapsille voisi sitten järjestää...
Se voi käydä melko rankaksi opiskelu sulla jos päivisin hoidat kaikki kolme lastanne ja illaksi lähdet opiskelemaan. Missä välissä ehdit ja jaksat tehdä omat koulujutut. Eriasia jos olisit kotiäitinä pelkästään. Jos opiskelisin vaikkakin iltaisin, antaisin lasten olla aluksi päiväkodissa vielä päivällä, ihan varulta jos tuntuu ettei hommat sujukkaan.
En ota joka illalle niitä tunteja, ja kouluhommat teen kuten tälläkin hetkellä, eli lasten mentyä iltaisin nukkumaan. Koska me muutamme ihan virallisesti toiselle paikkakunnalle, niin lasten pitäisi myös vaihtaa päiväkotia tuolta tutusta ihan uuteen... Eikä mua yhtään tippaa huvittaisi lähteä viemään heitä aamuisin hoitoon, mieluummin pitäisin kotona, mutta nyt huolettaa vaan se, että saavatko he tarpeeksi kaikenlaista...puuhaa...? Kun ovat tottuneet päiviksessä tekemään jatkuvasti jotakin uutta, ja mun mielikuvitus on vaan rajallinen![]()
Kyllä sä niitä virikkeitä keksit. Laulat, leikit, otat esiin vesivärit, leivot niiden kanssa, annat puuhakirjat ja kynät, luette, kuuntelette satucd:tä, askartelette, muovailette, pesette pyykkiä, lajittelette sukkia,
tiskaatte, osa leluista pois ja osa leluista piilossa ja vaihdellen esiin, niin lapsille löytyy uusia leluja, joilla leikkivät pitkäänkin. Ulkona voi touhuta kaikenlaista. Meillä lapset on myös taitavia kehittämään leikkejä ilman aikuisen ohjaustakin.
Kiitos...Ehkä se siitä. Ei mulla ollut tällaisia mietteitä ennen, kun lapset menivät päiväkotiin ja huomasin sen puuhailun määrän
![]()
Lisään vielä, että mä teen lasten kanssa jotain erityistä eli laulan ja leikin tai leivon tai askartelen tai maalaan 1-2 kertaa päivässä, jos ei käydä perhekerhossa, jossa oma askartelutuokio tai satutunnilla tms., lisäks luetaan ehkä yksi tai kaksi kertaa päivässä, välissä saatan auttaa jossain esim. palapeleissä tai leikin alulle laittamisessa. Muuten puuhailen omiani ja lapset on mukana jos haluaa. Tosi paljon leikkivät keskenään.