Ottaisitteko lapsen hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Minulla on eräs tuttava jolla on 4v lapsi. Lasta olen hoitanut joskus kun hän on ollut 1-2-vuotias eli ei enää muista minua. Asuvat toisella paikkakunnalla melko kaukana enkä ole nähnyt tätä tuttavaani enkä hänen lastaan pariin vuoteen, paitsi kerran nopeasti viime kesänä.

Lapsen äiti ruinaa nyt minua ottamaan lapsen yöhoitoon että pääsee itse baariin, melkein joka viikonloppu tätä samaa pyytelyä. Toisi siis lapsen tänne, lähtisi ja hakisi joskus seuraavana päivänä. Itselläni ei ole lapsia eikä minulla ole täällä mitään leluja tai mitään "viihdykettä" lapselle.

Ei tässä muuten mitään, mutta säälittää lapsi. Tuskin olisi lapsesta kiva tulla hoitoon noin vaan jollekin vieraalle "tädille" jonka luona ei edes olisi mitään tekemistä !?

Lapsen äidillä ei silloin muita hoitajavaihtoehtoja varmaankaan ole kun hän minua pyytää, eli jos en suostu niin hän ei baariin voi mennä. Olen kyllä pyytänyt että tulisivat vaikka muutaman kerran täällä muuten vaan käymään että lapsikin voisi minuun ja kotiini tutustua, mutta se ei käy.

Ottaisitteko te lapsen hoitoon?

Aika outoa pyytää lapselle yöhoitoa, jos ei muuten käy kylässä. Aivan oikein, että pyydät käymään ensin kylässä ja sitten vasta lapsi yöksi kylään.

Kuulostaa mieheni ex-vaimolta. Tunkisi lapset mihin tahansa kunhan vain baariin pääsee. Nytkin laitto lapset isovanhemmilleen vaikka toinen kuumeessa. Viimeksi lapset olleet yli kuukausi sitten äitinsä luona koko viikon.

Ehdottaisin että menisin lapsen kotiin hoitamaan. Siis tietysti vain jos haluaisin hoitaa, muuten kieltäytyisin.

Se olisi tietysti joo vaihtoehtona sinällään hyvä, mutta mulla ei ole autoa, eikä kys. paikkakunnalle kulje junat eikä bussit.. Tietysti voisi lapsen äidiltä kysyä josko hän voisi minua kuskata. Mutta yleensä haluaa tulla tänne paikkakunnalle baariin kun siellä missä hän asuu, ei oikein baareja ole.

Lapseton ihminen keksii 4-vuotiaan kanssa varmasti tekemistä ilman leluvarastojakin. Jos siis haluaa. Ja jos olisi esim. kummilapsi. Että ei sen takia tarvi kieltäytyä. Riippuu neljävuotiaasta tosi paljon, tulisiko mielellään vai ei. Kivahan se ois käydä vaikka kirjastossa, uimassa, pulkkamäessä, syödä lettuja jne. Mutta yleensä vähän tutumman lapsen kanssa tällaista tehdään.

[QUOTE="vieras";22969842]Aika outoa pyytää lapselle yöhoitoa, jos ei muuten käy kylässä. Aivan oikein, että pyydät käymään ensin kylässä ja sitten vasta lapsi yöksi kylään.[/QUOTE]

Joo eikä hän muutenkaan pidä yhteyttä, silloin vain jos tarvisi hoitajaa lapselleen. Siksi häntä tutuksi sanonkin, enkä esim. kaveriksi : /

Niin ja tosiaan lapsen äiti on yksinhuoltaja ja sillä tavalla tekisi mieli kyllä auttaa että hän saisi omaa aikaakin. Mutta itteä hieman hirvittää just sekin kun ei ole kokemusta lapsista enkä tiedä mitä 4-vuotiaan kanssa tehdään. Yllä tulikin jo kyllä ehdotuksia :)

Mutta yritän vielä äidille ehdottaa että kävisivät ensin ihan muuten vaan kylässä, olisi sitten kenties lapsellekin helpompi tulla yöhoitoon :)

Vaikea kuvitella,että edes ottaisin jonkun "tutun" lapsen hoitoon, voisin kuvitella hoitavani hyvien ja läheisimpien ystävieni lapsia,en edes kavereiden.
Saatika sitten itse laittaisi jollekin tutulle hoitoon, kun en ole uskaltanut vähän yli 3-vuotiastakaan vielä antaa ystävälleni hoitoon.
Tuossa tilanteessa fiksuinta olisi olla ottamatta lasta, hyvä vain jos ei pääse baariin kun sinne on kerran "pakko" päästä,ei kuulosta järin terveeltä touhulta.

jos tukiverkkojja ei ole niin ihan hyvin voisin ottaa hoitoon että tuo äiti joskus pääsee baariin. Vaikka en itse käy baareissa, en ole käynyt vuosiin. Liian väsynyt.

ei siihen leluja tarvita. voihan hän ottaa mukaan. ja jos äiti on puhunut sinusta niin lapsi voi kyllä muistaa. ei se lapsi kuule välttämättä muista sen paremmin 2 viikkoa tapahtunutta kuin 2 vuottakaan. se muistaminen on pitkälti kiinni sitä kertaamisesta. Mun lapsi ei muista mitä oli eilen koulussa ruokana, tai jos en aivan heti koulun jälkeen kysy jotain, niin muutaman tunni päästä ei enää muista.

Toisekseen, MLL hoitajia tilataan jopa pienemmille.

entä jos on välimatkaa mummoloihin satoja kilometrejä? Näkee muutaman kerran vuodessa. Pieni lapsi ei tosiaan muista isovanhempia paitsi niin että heistä puhutaan.

Ja jos lapsella on hyvä varhaislapsuus ja turvallinen ja on kohdeltu hvyin niin lapsi nauttii siitä että pääsee kylään, jos sellaista harvoin tarjolla.

esim. meillä lapsi oli 3v kun isovanhemmat kävivät. Viimeksi nähnyt heitä puoli vuotta sitten. He kysyivät ihan kiusallaan että lähteekö mukaan (heillä sellainen tapa) eivät uskoneet että lapsi tosiaan lähtisi. No hän kävi hakemassa itse laukun ja sanoi että hän pakkaa ensin.

Joten älä ota lasta hoitoon, jos et halua hoitaa toisten lapsia, jonkun tutun lasta. Mutta älä puolustele päätöstäsi sillä, että siitä olisi lapselle jotain haittaa, että äiti käy baarissa (varsinkin jos muita hoitopaikkoja ei ole) tai että hän käy hoidossa ihmisellä, jota ei hirveä hyvin tunne.

Joo no mun käsityksen mukaan tää äiti on pari kertaa kuussa baarissa. Ainakin FB-päivityksiensä mukaan. Ja olisi tosiaan varmaan joka viikonloppu jos saisi hoitajan lapselleen, mua tosiaan kyselee melkein joka viikonloppu.

Mutta totta, voihan se lapsi mut muistaa jos äiti minusta hänelle puhuu, siitä en tosiaan tiedä.

Joo no mun käsityksen mukaan tää äiti on pari kertaa kuussa baarissa. Ainakin FB-päivityksiensä mukaan. Ja olisi tosiaan varmaan joka viikonloppu jos saisi hoitajan lapselleen, mua tosiaan kyselee melkein joka viikonloppu.

Mutta totta, voihan se lapsi mut muistaa jos äiti minusta hänelle puhuu, siitä en tosiaan tiedä.

Aika ristiriitaisesti puhut. Alussa sanot ettei ole muita hoitaja vaihtoehtoja kuin sinä ja nyt äiti käykin jo pari kertaa kuussa baarissa... vai ymmärsinkö jotain väärin...

[QUOTE="Piiku";22970266]Aika ristiriitaisesti puhut. Alussa sanot ettei ole muita hoitaja vaihtoehtoja kuin sinä ja nyt äiti käykin jo pari kertaa kuussa baarissa... vai ymmärsinkö jotain väärin...[/QUOTE]

Niin siis tarkoitin sitä, että kun hän minua pyytää, niin muita vaihtoehtoja ei silloin ole, eli olen ns. viimeinen vaihtoehto.

Mä varmaan ottaisin. Ikinä en ole kieltäytynyt ja usein sukulaislapsia ja kummilapsia pyydettiinkin ennenkuin oli oma. Meillä on aina ollut jotain halpoja perusleluja (hiekkaleluja, Kimble, Afrikan tähti, vähän legoja, muutama kirja ja DVD ym) laatikossa vieraitten ja hoitolapsille. Hoitolapsille hain lisää kirjoja kirjastosta, mentiin puistoon, käytiin kaupassa, tehtiin herkkuruokaa, kylvettiin pesuvadissa ym.

no kyllä se on niin helppo 1vuorokaudesta selvitä yhden lapsen kanssa että ei siihen mitään dvd leffoja tarvitse!

ota ihmeessä hoitoon jos pystyt, mutta lapselle varmaan ois parasta jos ois eka äitin kanssa käymässä. käytte lapsen kanssa pulkkailemassa, pelaatte muistipeliä,jos on poika tykkää varmaan auto ja/tai taisteluleikeistä. majan voitte rakentaa,useammat lapset nauttii siitä. meidän poika tykkäsi myös olla tyyny"sotaa", maalaaminen on kivaa(joskin sotkuista).

yms yms. helposti sitä pärjää

Juu no kyllähän minä voin ottaa :) Mutta tosiaan olisi parempi jos kävisivät eka muuten vaan kylässä, vaikka paria päivää ennen yöreissua. Saisi lapsi tutustua vähän minuun ja minä häneen.

Yhteistyössä