Oudot, polttelevat alavatsakivut - endometrioosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelko ja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelko ja ahdistus

Vieras

Onko kellään kokemusta?

Mikä mua vaivaa?

Pelkään lapsettomuutta, esim. endometrioosia tms.
Muutaman kerran ollu yhdyntäkipuja ja ovulaation aikaan on myös kipuja. En käytä hormonaalista ehkäisyä, pillerit lopetin reilu vuosi sitten. Ikää 27 v.

Tammikuusta asti ollut lieviä alavatsakipuja, jotka tuntuu varsinkin istuma-asennossa, jotenkin "polttelee" ja polttelee reisiinkin ja nivusiin.

Oon käyny gynekologilla perustarkastuksessa (ultra) eikä kuulemma mitään. Kaikki virtsa&verikokeet tehty (sukup.taudit, raskaustesti). Paksusuolentähystys myös tehty, eikä sielläkään mitään.

Tuntuu tyhmältä lähtee valittamaan lääkäriin, jos ei mussa sit ole kerran mitään "vikaa".

Kokemusta on endosta, mutta kivut eivät kyllä ole mistään lievästä päästä vaan melko h****tilliset! Ultrallahan endometrioosia ei yleensä todeta vaan esim. laparoskopialla

muoks. Endoonhan kuuluu esim. tärähtelykipu, onko sellaista?

Kannattaahan se tutkia jos kerran kipuilua on päivittäin/melkein päivittäin, että mikä vaivaa!

Alkuperäinen kirjoittaja pieras-:
Kokemusta on endosta, mutta kivut eivät kyllä ole mistään lievästä päästä vaan melko h****tilliset! Ultrallahan endometrioosia ei yleensä todeta vaan esim. laparoskopialla

muoks. Endoonhan kuuluu esim. tärähtelykipu, onko sellaista?

Kannattaahan se tutkia jos kerran kipuilua on päivittäin/melkein päivittäin, että mikä vaivaa!

Nyt oviksen aikoihin tärähtely esimerkiksi juostessa kyllä "tuntuu" alavatsassa, muttei kovin kivuliaana kuitenkaan.

Lisäisin vielä, että kierto on säännöllinen.
Nyt menossa kp 14/31-32 ja muutaman päivän ollu jo iskiastyyppisiä alaselkäkipuja, ja luulen että ne johtuu tulevasta oviksesta.

Menkatkin on tosi, tosi niukat! Siis jos verrataan aikaan jolloin söin pillereitä, puhumattakaan ajasta ennen pilleritä. Silloin ongelman oli tosi runsaat menkat! Ehdin käyttää niitä kuitenkin noin 11 vuotta.

Liikun paljon, enkä ukso, että selkä menis kipeeks liikunnan puutteesta. Olen ruvennut seuraamaan, että ennen ovista tulee yleensä selkäkivut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt menossa kp 14/31-32 ja muutaman päivän ollu jo iskiastyyppisiä alaselkäkipuja, ja luulen että ne johtuu tulevasta oviksesta.

Menkatkin on tosi, tosi niukat! Siis jos verrataan aikaan jolloin söin pillereitä, puhumattakaan ajasta ennen pilleritä. Silloin ongelman oli tosi runsaat menkat! Ehdin käyttää niitä kuitenkin noin 11 vuotta.

Liikun paljon, enkä ukso, että selkä menis kipeeks liikunnan puutteesta. Olen ruvennut seuraamaan, että ennen ovista tulee yleensä selkäkivut.

Siis mulla kanssa jotain tällästä jaa luulen/olen luullut niitä oviskivuiksi,kun kestävät aina 1-2pv ja sitte häviää

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis mulla kanssa jotain tällästä jaa luulen/olen luullut niitä oviskivuiksi,kun kestävät aina 1-2pv ja sitte häviää

siis mulla kanssa ihme menkkakipuja jossain vaiheessa kiertoa ja ihme muitakin kipuja ja tosiaan luullut ,että ovulattiosta kyse.Kesstää sen 2pv.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras*:
Endometrioosi EI ole = lapsettomuus!!!!!!!

Mutta tuohon liittyy lapsettomuuttakin!

Minulla on kaksi lasta ja sairastin yli 7v endomeetrioosia.Leikkauksessa olin toukokuussa endon takia (kohtu ja munasarjat poistettu) ja nyt mennään näillä eväillä.Hybvin vahvat endon oireet.Minulla heijastui myöstakareiteen ikäänkuin iskiaskipuina...Ja kivut oli järisyttävät.Synnytys kivut on pientä endo kipuihin verrattuna ja ultrassa ei endoa laparosskopia on ainoa tapa varmistaa diagnoosi.Itse juoksin yli 5v lääkäreissä, ennenkuin minulta endo löydettiin ja kaikki mahdolliset särkylääkkeet kokeiltiin.Kävin myös fysioterapiassa,ortopedin konsultaatiossa, vyöhyketerapiassa, akupunktio hoidossa.. Tuli sellainen olo, ettäon korvien välissä vika

on tää naisen keho niin kummallinen ja näköjään iän myötä muuttuu vissiin koko ajan kummallisemmaks :D
Vai tuleekohan sitä paremmin vaan seurattua sen toimintoja kun joskus aikasemmin...?

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:

Minulla on kaksi lasta ja sairastin yli 7v endomeetrioosia.Leikkauksessa olin toukokuussa endon takia (kohtu ja munasarjat poistettu) ja nyt mennään näillä eväillä.Hybvin vahvat endon oireet.Minulla heijastui myöstakareiteen ikäänkuin iskiaskipuina...Ja kivut oli järisyttävät.Synnytys kivut on pientä endo kipuihin verrattuna ja ultrassa ei endoa laparosskopia on ainoa tapa varmistaa diagnoosi.Itse juoksin yli 5v lääkäreissä, ennenkuin minulta endo löydettiin ja kaikki mahdolliset särkylääkkeet kokeiltiin.Kävin myös fysioterapiassa,ortopedin konsultaatiossa, vyöhyketerapiassa, akupunktio hoidossa.. Tuli sellainen olo, ettäon korvien välissä vika

Nyt alkoi kyllä pelottamaan että mullakin olis se endometrioosi.
Mutta onkohan siinä kivut aina kauhean kovat, siis voiko olla semmosta lievää kipua vaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:

Minulla on kaksi lasta ja sairastin yli 7v endomeetrioosia.Leikkauksessa olin toukokuussa endon takia (kohtu ja munasarjat poistettu) ja nyt mennään näillä eväillä.Hybvin vahvat endon oireet.Minulla heijastui myös takareiteen ikäänkuin iskiaskipuina...Ja kivut oli järisyttävät.Synnytys kivut on pientä endo kipuihin verrattuna ja laparosskopia on ainoa tapa varmistaa diagnoosi.Itse juoksin yli 5v lääkäreissä, ennenkuin minulta endo löydettiin ja kaikki mahdolliset särkylääkkeet kokeiltiin.Kävin myös fysioterapiassa,ortopedin konsultaatiossa, vyöhyketerapiassa, akupunktio hoidossa.. Tuli sellainen olo, että on korvien välissä vika

Nyt alkoi kyllä pelottamaan että mullakin olis se endometrioosi.
Mutta onkohan siinä kivut aina kauhean kovat, siis voiko olla semmosta lievää kipua vaan?

kaverillani oli endometrioosi, muttei oireillut mitenkään ja minullakin oli vain 3cm:n mittanen tuo minun endo pesäkkeeni pahasti kohdun takana ja silti aiheutti massiiviset kivut....

Yhteistyössä