outo ja "tyhmä" kysymys...migreeniin liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja A shadieeyah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

A shadieeyah

Vieras
siis tiiän et valot voi aiheuttaa herkkyyttä jne jne(tai siis että ei sillon siedä valoja ja ääniä )..
mut eilen sattui vallan omituinen kohtaus ja tuumailin että onko kenelläkään ollut samanlaista.

Eli rupesin lueskelemaan iltasella kirjaa sängyssä ihan normaalisti...laitoin tuon yöpöytä lampun päälle ja siinä se varjostin ei pysy kunnolla että se keikkuu. Ei oo mikään superspotti vaan ihan standardi valo..
No se keikahti kesken lukemisen se varjo pois ja periaatteessa oli se pelkkä lamppuvalo näkyvissä. Se osu jonnin sekunnin verran tohon oikeeseen silmään se valonsäde. Eihän siinä mitään mutta samalla hetkellä tuli jumalaton pyörtymisen tunne voimakkaana(että nyt lähtöö jalat alta). Korjasin varjoa ja se meni ohi se tunne. No se tipahti toisenkin kerran ja tuli sama tunne ku se valo osu silmään että nyt menee taju. Sit sammutin lampun ja menin olkkariin lukemaan ja olo oli ihan normaali :o outoa ja jäi vaivaamaan.. :ashamed: (ja kuitenkin et huoneen valonmäärä ei muuttunut äkisti. Ainoastaa ku se lamppu sohotti silmään n.3sekunnin ajan se sai tuon pyörtymis tunteen tosi mega hypervahvana)

onko kenelläkään muulla tullut tommosia jutskia et valo saa "tajun menemään" ?

Jep. En voi käydä esim. kaupassa, jossa valot vilkkuvat tai elektroniikkaliikkeessä, jossa useampi TV-ruutu on vierekkäin ja päällä. Oksettaa ja pyörryttää... viimeisiään vetelevät loisteputket ovat karmeita!

Toisaalta kärsin migreenistä ja toisaalta syy voi olla aistiyliherkkyyksissäkin... Otapa tuosta sitten selkoa. Lopputulos on joka tapauksessa epämiellyttävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Jep. En voi käydä esim. kaupassa, jossa valot vilkkuvat tai elektroniikkaliikkeessä, jossa useampi TV-ruutu on vierekkäin ja päällä. Oksettaa ja pyörryttää... viimeisiään vetelevät loisteputket ovat karmeita!

Toisaalta kärsin migreenistä ja toisaalta syy voi olla aistiyliherkkyyksissäkin... Otapa tuosta sitten selkoa. Lopputulos on joka tapauksessa epämiellyttävä.

Ai :o tuo lamppu ei ees vilkkunut eikä ollu loisteputki. Ei siis tullut oksettava olo vaan että maata kaatava tajunnan menetys fiilis(jotakin asteikolla 1-10 niin 12).
Ei mulla ainakaan aiemmin oo ollut tommosta sillä säikähin pirusti.Ei oo tehny toi telsu ruutu juttu pahaa eikä elektroniikkaliikkeiden valot(paitsi jos on ollut migreeni päällä ja eilen ei ollut).

mitä toi aistiyliherkkyys on? (ei oo ainakaan todettu)..no migreeni mulla on toistaiseksi tosin lääkärit eipäs juupastelee et tiedä sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Ai :o tuo lamppu ei ees vilkkunut eikä ollu loisteputki. Ei siis tullut oksettava olo vaan että maata kaatava tajunnan menetys fiilis(jotakin asteikolla 1-10 niin 12).
Ei mulla ainakaan aiemmin oo ollut tommosta sillä säikähin pirusti.Ei oo tehny toi telsu ruutu juttu pahaa eikä elektroniikkaliikkeiden valot(paitsi jos on ollut migreeni päällä ja eilen ei ollut).

mitä toi aistiyliherkkyys on? (ei oo ainakaan todettu)..no migreeni mulla on toistaiseksi tosin lääkärit eipäs juupastelee et tiedä sitten.

En kestä tietynlaisia aistiärsykkeitä, esim. korkeita kaula-aukkoja, kiristäviä sukkia, kahnaavia saumoja, jonkin taajuuden ääniä, kevyttä hipaisevaa kosketusta, joitain tuoksuja jne. Reaktio on lähinnä raivokohtaus... Ja silti on myös aistialiherkkyyksiäkin: en juurikaan tunne kipua, toisia kuvottava löyhkä voi olla siedettävää ja muuta ristiriitaista. =)

Värisevä valo saa pimenemään silmissä, oksettamaan ja pyörryttämään. Ikävää, joskus olen kaupassa joutunut sanomaan lapsille, etten VOI tulla jollekin tietylle käytävälle vilkkuvan valon vuoksi. Epileptikko en ole.

Sori menee ihan asian vierestä. Tuli vain Jonseredin viestistä mieleen että mä en kestä ollenkaan pieniä kaula-aukkoja koska musta rupee heti tuntumaan että kuristun. Mulla oli syntyessäni napanuora kaulan ympärillä ja oon aina ajatellut et se tunne vois juontaa sieltä asti... voi kyl olla kaukaa haettu selitys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sori menee ihan asian vierestä. Tuli vain Jonseredin viestistä mieleen että mä en kestä ollenkaan pieniä kaula-aukkoja koska musta rupee heti tuntumaan että kuristun. Mulla oli syntyessäni napanuora kaulan ympärillä ja oon aina ajatellut et se tunne vois juontaa sieltä asti... voi kyl olla kaukaa haettu selitys.

Väittävät, että siinä olisi perää... siis selityksessä. Itselläni ei tuo kyllä pidä paikkaansa, mutta keskimmäisellä tytölläni voi olla. Ei edes takkia sulje ylös saakka ja napanuora oli kaulan ja vyötärön ympärillä syntyessään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:

En kestä tietynlaisia aistiärsykkeitä, esim. korkeita kaula-aukkoja, kiristäviä sukkia, kahnaavia saumoja, jonkin taajuuden ääniä, kevyttä hipaisevaa kosketusta, joitain tuoksuja jne. Reaktio on lähinnä raivokohtaus... Ja silti on myös aistialiherkkyyksiäkin: en juurikaan tunne kipua, toisia kuvottava löyhkä voi olla siedettävää ja muuta ristiriitaista. =)

Värisevä valo saa pimenemään silmissä, oksettamaan ja pyörryttämään. Ikävää, joskus olen kaupassa joutunut sanomaan lapsille, etten VOI tulla jollekin tietylle käytävälle vilkkuvan valon vuoksi. Epileptikko en ole.

kiitos selvennöksestä :) eli juu ei mulla oo näköjään kumpaakaan noista(ei yli eikä aliherkkyyttä ).
Värisevä valo mulla ainoastaan aiheuttaa sillon jos mulla on kohtaus meneillään. Ja selkeetä laukaisevaa tekijää ei oo(ei oo ressistä,suklaasta,juustosta tms ).

Sillä vaan säikähin tota kun mulla on pikkisen ollu epilepsiaan viittaavia oireita..en tiiä kyl sit mut ..
Pitää ottaa huomenna lääkärin kanssa puheeksi kun soittaa huomenna labroista.

Kiitos vielä kerran.

Yhteistyössä