Outoa, että Vauva-sivustolla on väärää tietoa ovulaatiosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kattus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kattus

Vieras
Osuipa silmiini tuolta vauva.fi -sivustolta tällainen teksti:

"Ovulaatio tarkoittaa munasolun irtoamista munasarjasta. Ovulaatio tapahtuu kuukautiskierron keskivaiheilla, ja normaali kierron pituus on 23-35 vuorokautta. Kierron pituus lasketaan ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavan kierron ensimmäiseen vuotopäivään.

Jos toiveena on raskaus, kannattaa olla yhdynnässä parin päivän välein erityisesti kierron keskivaiheilla."

Kummallista, että tällaista viitsitään edes julkaista. Ovulaatiohan ei tosiaankaan tapahdu automaattisesti kierron keskivaiheilla, ainoastaan tilanteessa, jossa kierron pituus on 28. Ovulaatio siis tapahtuu n. 14 vrk ennen seuraavien kuukautisten alkamispäivää ja näin ollen ei tosiaankaan ole kierron keskivaiheilla, jos kierron pituus on esim. 32 päivää. Silloinhan ovulaatio tapahtuu n. kierronpäivänä 18. Ja jos kierto on vaikka 36 päivää niin ovulaatio tapahtuu kp 22 eikä keskellä kp 18....

Rupesi vaan ärsyttämään ihan ylivoimaisen paljon. Ei ihme, että monille tämä ovulaation arviointi on niin hankalaa....

No, nyt taidat sitten "valittaa" vähän väärällä palstalla. :xmas: Kannattaisko ottaa yhteyttä vauva.fi-suviston ylläpitoon, niin tämä huutava vääryys saataisiin korjattua, :D

samainen sivu myös kertoo, että lämmön mittaus ei ole kovinkaan luotettava keino..... monet sivustot, joihin tietoja syötetään ja sen perusteella ovulaation ajankohtaa päätellään perustavat laskun juuri tuohon lämmönmittaamiseen. Se on nimittäin ainoa varma keino todeta, että ovulaatio on tapahtunut. Toki unohdetaan tässä vaiheessa nyt vaikka ultraus, mutta siis kotikonsteista. Ja onhan se ihan selvää, että lämmöt on koholla. Pitää vaan tosiaankin mitata samasta paikasta samaan aikaan joka päivä niin tuo asia on ihan vissi!

No mun mielestä sä nyt ehkä vähän viilaat pilkkua. Eihän siinä sanota keskivaiheessa, vaan keskivaiheilla, jolloin se tarkoittaa useampaa päivää. Kai kaikki tuon suunnilleen tietää.

Augh, mun pitää poistua, mua alkaa ärsyttää
a057.gif

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kierron keskivaiheilla, ei ole mielestäni kovin mustavalkoisesti ajateltu.

niin mutta nainen, joka lukee tuon niin ajattelee mitä todennäköisimmin sen tarkoittavan juuri kierron keskivaihetta täsmällisesti....tai ainakin minä luulen näin. En yhtään ihmettele, että monet tosiaankin niin luulevat. Juuri vähän aikaa sitten joku pitkään vauvaa toivonut kirjoitteli, että kun kierto on 40 niin silloin ovulaatio tapahtuu kp 20.....tai siis kyseli, että näinhän se menee.....? no ei se nyt ihan mene niin ja jostainhan tuokin käsitys on saatu....eikä se ainakaan auta, että asiantuntevat sivustot noin hämärästi aiheesta kirjoittavat :)

ja joo, ymmärrän kyllä, että 40 kierto ei lukeudu ihan normaaleihin kiertoihin, mutta jollakin tosiaan aina on tuon mittainen kierto ja ajoittelee sitten lapsentekopuuhia kiertopäivän 20 ympärille eikä suinkaan sinne 26 tuntumaan

mä olen samaa mieltä ap:n kanssa kyllä! Näitä on paljon, jotka eivät osaa ajatella, että se seuraavien kuukautisten alkamispäivä määrää sen edeltävän ovulaation eikä suinkaan kierron keskivaihe.

Kyllä pitäs tarkkuutta olla ja joku kirjoitti, että tulis hirmu pitkä artikkeli jos juurta jaksain kirjoittais....kyllä lasta suunnittelevat jaksaa ja haluaa lukea pitkiäkin artikkeleita siitä mitä kaikkea olis hyvä tietää

Onhan se tietenkin noinkin, kun kyseessä asiantuntijataho. Ite vaan oon tiennyt tuon jo kauan, että ovis tapahtuu noin 14 vrk ennen menkkoja oli kierto sit mikä tahansa. En tiiä, ehkä se käytiin läpi jo yläasteella tai sit oon vaan ottanut ite selvää kun lapsista haaveilin.

Yhteistyössä