Ovestin vs. Vagifem? kirvelyä..ym vv-vaivaa

  • Viestiketjun aloittaja eva
  • Ensimmäinen viesti
eva
Olen käyttänyt Ovestinia tarvittaessa n.vuoden ajan gynekologin ohjeen mukaan. Mutta nyt noin kuukauden verran on ollut inhottavaa kirvelyä, ei mitään vuotoa, enempikin tuntuisi että limakalvot ovat täysin kuivat - ja kenties siitä äryyntyneet tms. Tiedän, että kyseessä on kenties nämä vv-jutut, ikää 49v. ; käytin varmuudenvuoksi yhden Canesten-puikko-kuurin, ei vaikutusta. Gynofilus-emätinpuikkoja olen myös kokeillut, joskus aiemmin ovat olleet ok. nyt ei tuntuisi niistäkään olevan helpotusta. Lääkärille olen menossa.. onko Vagifem-emätintabl. "parempia" lähinnä nyt estrogeenin vähyydestä johtuviin kirvelyihin ym. kuin tämä käyttämäni Ovestin? Olisiko jollain kokemusta/tietoa em. Kaikki perusvoiteet ym. olen käynyt läpi, ja ne tuntuvat vaan lisäävän ongelmaa. Terolut-keltarauhashormonivalmiste on myös käytössäni, tarvittaessa 10pv.kuuri. Nyt ei sitten kuitenkaan kuukautisia kuulu, vaikka terolutit syöty..Eli alkaako muukin hormonitoiminta hiipumaan?
 
hilu
Olen 60 vuotias ja olen käyttöänyt vagifemiä kymmenuntavuotta. Ensimmäiset vuodet sopi todella hyvin, mutta viime vuodet on yhtenään ollut hiivasienitulehduksen oireita, joihin ei kääkitys ole auttanut. Nytkin olen kärsin tässä jo neljättä kuukautta em vaivoista eikä apua ole ollut. Olen miettinyt itsekin, että vagifem aiheuttaa näitä vaivoja´, mutta mitä tilalle???
 
seija 59v
Hei! Sain kans vagifemiä, komen pvä:n käytön jälkeen alkoi kivut :O Nyt on lääkärille soittoaika, saas nähdä mistä johtuu. Tosi kurjaa! Ei mulla ole edes vaivaa ollut mutta nyt on, sain lääkkeet (vagifemin) papakokeen tulosten perusteella.
 
meitsin kokemukset
Olen käyttänyt Vagifemia muun hormonihoidon tukena. Kun laitan tabun, on seuraavana päivänä ärtynyt alapää ja alavatsa kipeä, mutta sitten taas helpottaa. Tää on sellaista kikkailua näiden mömmöjen kanssa, että vaihdevuodet sais mennä jo vihdoinkin ohi. Olen 56 v. ja kärsinyt jo 11 v. Ovestin-voidetta sipasen vielä joskus ulkosynnyttimille.
 
Neiti69
Sain kanssa n. kuukausi sitten Vagifemiä emättimeni kuivuusongelmaan hoidoksi. Kun käytin niitä niin alkoi samanlaiset oireet kuin olette tekin täällä kirjoitelleet, eli ärtynyt alapää, alavatsakipeä, kuumotuksen tunne (ja yleensäkin sellaiset virtsatietulehduksen tyyliset oireet). Kun kysyin asiaa lääkäriltäni hän sanoi, ettei Vagifem sitten sovi minulle, että lopeta sen käyttö.
Itsellä papa koe oli 1:stä eikä mitään solumuutoksia eikä merkkejä hormoonimuutoksista mutta kuitenkin lääkäri Vagifemia määräsi, joska nyt käski lopettaa.
Harmittaa vaan kun rahat meni hukkaan ja nyt on vääriä lääkkeitä kaapissa ja silti kuivuus ongelma emättimessä vaivaa.
 
audinainen
Kuukautiset loppuivat 3 kuukautta sitten, eikä mitään vaihdevuosioireita ole - paitsi limakalvojen kuivuminen. Hormoonihoitoa en halua ellei tule ylitsepääsemättömiä oireita - kuumia aaltoja jne. Lääkäri suositteli vagifem emätintabletteja 2 kertaa viikossa. Aloin tällä viikolla käytön. Tänään ensimmäinen sivuvaikutus eli päänsärky.
 
Bodynice
Ei taida lääkäri tietää (sanon nyt rumasti) mitä hänen yläpäänsä tekee, kun määräsi minulle Vagifemia. Minulla on kellon lyömälleen säännölliset kuukautiset kun täytin 40v. ja nyt olen 45v.
Kosteutta olisi vaikka muille jakaa, kuivuudesta en ole kärsinyt kuin n. 30vuotiaana.
Oireeni on ollut voimakas virtsaamisen kirvely yhdynnän jälkeen. Se loppuu kun olen syönyt virtsiittiini esim. Nitrofur kuurin. Virtsiitti se ei kuitenkaan viljelyn mukaan ollut joten vaadin lääkäriltä Nitrofurit kirvelyn estoon yhdynnän jälkeen, se toimii!
En ole milloinkaan käyttänyt mitään hormoneja, enkä aio jakossakaan käyttää, luomu menetelmillä olen pärjäillyt todella upeasti. Tiukkana pitää olla ja valvoa mitä lääkärit tekee. Epäilen että eräs seikka virtsaamiseen kirvelyihin voi olla anaaliyhdynnät jos ei ole huolellinen hygieniassa, siksi en pidä siitä tavasta ollenkaan. Toinen voi olla läpimitaltaan kovin paksu miehen penis. Yhdynnän aikana virtsatien suu on jatkuvalla venytyksellä. Kerron tämän sillä moni nainen voi kärsiä tällaisesta vaivasta ja se ei liity ollenkaan kuivaan emättimeen. Siis tarkkana kannattaa olla eikä kärsiä turhista vaivoista ja vääristä lääkkeistä. Minä en suostunut lääkärin lääkemääräyksiin, sillä itse tiedän vaivani, ei lääkäri, joka sattui olemaan vielä mies. Asetin kyseenalaiseksi hänen hoitomääräyksensä ja olin oikeassa.
 
Kokemusta....
Olen käyttänyt Ovestinia tarvittaessa n.vuoden ajan gynekologin ohjeen mukaan. Mutta nyt noin kuukauden verran on ollut inhottavaa kirvelyä, ei mitään vuotoa, enempikin tuntuisi että limakalvot ovat täysin kuivat - ja kenties siitä äryyntyneet tms. Tiedän, että kyseessä on kenties nämä vv-jutut, ikää 49v. ; käytin varmuudenvuoksi yhden Canesten-puikko-kuurin, ei vaikutusta. Gynofilus-emätinpuikkoja olen myös kokeillut, joskus aiemmin ovat olleet ok. nyt ei tuntuisi niistäkään olevan helpotusta. Lääkärille olen menossa.. onko Vagifem-emätintabl. "parempia" lähinnä nyt estrogeenin vähyydestä johtuviin kirvelyihin ym. kuin tämä käyttämäni Ovestin? Olisiko jollain kokemusta/tietoa em. Kaikki perusvoiteet ym. olen käynyt läpi, ja ne tuntuvat vaan lisäävän ongelmaa. Terolut-keltarauhashormonivalmiste on myös käytössäni, tarvittaessa 10pv.kuuri. Nyt ei sitten kuitenkaan kuukautisia kuulu, vaikka terolutit syöty..Eli alkaako muukin hormonitoiminta hiipumaan?
Olen käyttänyt 7 vuotta Trisekvens hormonikorvaushoitoa - hyvin tuloksin.
Nyt kuitenkin olen käyttänyt myös paikallisesti estrogeenivalmistetta. Ovestin käyttöohjeessa sanotaan: "saattaa aiheuttaa kirvelyä ensimmäiset kaksi viikkoa. Oireet tavallisesti häviävät käytön kuluessa. Ylläpitoannos: 1 puikko iltaisin 2:sti viikossa".
Joten vaivasi ovat näitä haittavaikutuksia, jotka hävivät yleensä käytön myötä.
Jos ei ole helpottanut. Lopeta puikkojen käyttö ja ota yhteys lääkäriin
 
Viimeksi muokattu:
ponnistus
Taidan olla hieman erilainen tällä palstalla kuin te muut, minulle nimittäin määrättiin Ovestinia, eikä suinkaan vaihdevuosien takia (ikää 18v), vaan e-pillereiden aiheuttaman kuivuuden takia. :D

Mutta mietityttää kyllä, että voiko seksiä harrastaa aivan normaalisti tuon käytön aikana?
 
nainen 59v.
Vagifem on hyvä paikallinen hormooni (emätinpuikko), jota olen käyttänyt 20v. Aina jos meinaa tulla hiivaa (esim uimahallireissun jälkeen) ja on laittanut puikon, apu on tullut heti. Käytön aloittamisen jälkeen ei ole ollut hiivatulhduksia, vaikka ennen niitä oli pari vuodessa.
 
Mimmi-52
Vanha ketju, mutta jatkan tähän, koska otsikko sopii aiheeseen. Eli Vagifem.

Olen 52-v nainen ja viimeisimmän gynekologisen tarkastuksen yhteydessä lääkäri määräsi Vagifem-emätintabletteja. Mitään erityisempää oireilua minulla ei ole ollut, mutta tarkastuksen yhteydessä lääkäri totesi alapään limakalvot ohuiksi ja kuivikis (tuo kuivuus oli minulle ylläri, koska en ole kärsinyt kuivuudesta mm. yhdynnän yhteydessä).

No, apteekkiin ja Vagifem käyttöön, kun kerran lääkäri määrää ;) Heti ensimmäisen tabletin laiton jälkeen alkoi seuraavana päivänä päänsärky ja alavatsakivut. Kivut sellaisia, että käy kipeää kun vatsaa paineleekin. Sitkeästi kuitekin käytin 4 viikoa 2 x viikossa, ajattelin että jos siihen tottuu. Eikö mitä, tuntui että vaan pahenee ja kipuilun lisäksi alkoi tulla vuotoa (ei veristä) ja jatkuvaa pissaamisen tarvetta. Nyt olen ollut 1,5 viikkoa ilman Vagifemia ja vaivat on pois.

Onko muilla vastaavia kokemuksia, että Vagifm ei sopinutkaan? Useimmille kun ne kuulemani mukaan sopivat hyvin. Millä olette korvanneet Vagifemin? Itselleni ei ilmeiseti sovi tuo estrogeni, näin ainakin epäilen.
 
N.
Olen käyttänyt Ovestinia tarvittaessa n.vuoden ajan gynekologin ohjeen mukaan. Mutta nyt noin kuukauden verran on ollut inhottavaa kirvelyä, ei mitään vuotoa, enempikin tuntuisi että limakalvot ovat täysin kuivat - ja kenties siitä äryyntyneet tms. Tiedän, että kyseessä on kenties nämä vv-jutut, ikää 49v. ; käytin varmuudenvuoksi yhden Canesten-puikko-kuurin, ei vaikutusta. Gynofilus-emätinpuikkoja olen myös kokeillut, joskus aiemmin ovat olleet ok. nyt ei tuntuisi niistäkään olevan helpotusta. Lääkärille olen menossa.. onko Vagifem-emätintabl. "parempia" lähinnä nyt estrogeenin vähyydestä johtuviin kirvelyihin ym. kuin tämä käyttämäni Ovestin? Olisiko jollain kokemusta/tietoa em. Kaikki perusvoiteet ym. olen käynyt läpi, ja ne tuntuvat vaan lisäävän ongelmaa. Terolut-keltarauhashormonivalmiste on myös käytössäni, tarvittaessa 10pv.kuuri. Nyt ei sitten kuitenkaan kuukautisia kuulu, vaikka terolutit syöty..Eli alkaako muukin hormonitoiminta hiipumaan?
Minulle Ovestin aiheutti myös kirvelyä, ihan kuin virtsaputken tulehdusta, jäi hyllyyn. Nyt Vagifem-puikkoja ja toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Nainen 50 v
Vagifemin käyttöönoton jälkeen puhkesi ihan karsee hiivasienitulehdus ja kipu alavatsassa oli kova. Nyt kun Vagifem on pois ja hiiva hoidettu, ei enää Vagifemiä!
 
uusi käyttäjä
Minulla oli hiivatulehdus, joka talttui hiivakapselilla. Aloitin heti sen jälkeen Vagifemin käytön 2 krt/vk. Enää ei ole kutinaa, punoitusta, eikä muita hiivan oireita, mutta vaaleaa vuotoa tulee. Välillä sellaisia valkoisia pieniä limaklönttejä. Voiko kyse olla kuitenkin vielä hiivasta vai tuleeko Vagifem-kapseli ulos tällaisessa muodossa? Mistähän tämä valkovuoto johtuu?

Olen 43 v ja estrogeenin vajausta on ilmeisesti ainakin kierron loppupuolella pahasti, kun silloin on virtsankarkailua. Siihen gyne määräsi Vagifemiä hoidoksi.
 
Oireeton 66.
Vanha ketju, mutta jatkan tähän, koska otsikko sopii aiheeseen. Eli Vagifem.

Olen 52-v nainen ja viimeisimmän gynekologisen tarkastuksen yhteydessä lääkäri määräsi Vagifem-emätintabletteja. Mitään erityisempää oireilua minulla ei ole ollut, mutta tarkastuksen yhteydessä lääkäri totesi alapään limakalvot ohuiksi ja kuivikis (tuo kuivuus oli minulle ylläri, koska en ole kärsinyt kuivuudesta mm. yhdynnän yhteydessä).

No, apteekkiin ja Vagifem käyttöön, kun kerran lääkäri määrää ;) Heti ensimmäisen tabletin laiton jälkeen alkoi seuraavana päivänä päänsärky ja alavatsakivut. Kivut sellaisia, että käy kipeää kun vatsaa paineleekin. Sitkeästi kuitekin käytin 4 viikoa 2 x viikossa, ajattelin että jos siihen tottuu. Eikö mitä, tuntui että vaan pahenee ja kipuilun lisäksi alkoi tulla vuotoa (ei veristä) ja jatkuvaa pissaamisen tarvetta. Nyt olen ollut 1,5 viikkoa ilman Vagifemia ja vaivat on pois.

Onko muilla vastaavia kokemuksia, että Vagifm ei sopinutkaan? Useimmille kun ne kuulemani mukaan sopivat hyvin. Millä olette korvanneet Vagifemin? Itselleni ei ilmeiseti sovi tuo estrogeni, näin ainakin epäilen.
 
Viimeksi muokattu:
Leijona
Olen 66 ja jotakuinkin terve.Kävin papakokeessa ja yllätys oli suuri,kun sain kutsun lääkärille.Aloitetaan paikallishoidot Vagifemmillä.Noh,kysyin syytä,että,miksi kun ei ole mitään oireita.Ei kirvelyä,ei verenvuotoo,mutta solukoe näytti muutoksia.Dalaciinikuuri ensin viikoksi ja sen jatkona tuo tablettihoito.Luulin ,että hoito on kuuriluontoinen,mutta apteekissa sanoivat ,että lääkkeet riittää vuodeksi.Nyt tuntuu,että ei voi olla totta,että pitää moinen kuuri aloittaa.Käskettiin ottaa hiivalääkkeet ,jos alkaa tuntua kirvelyä tai kutinaa.Vuoden päästä uudelleen tarkastukseen ja nyt olen kyllä hyvin empiväinen moisen femmin kanssa.Tehtiinkö tämä hoito tekemällä,kun tunnen itseni terveeksi muuten?
 
VIERAILIJA 26
Olen 66 ja jotakuinkin terve.Kävin papakokeessa ja yllätys oli suuri,kun sain kutsun lääkärille.Aloitetaan paikallishoidot Vagifemmillä.Noh,kysyin syytä,että,miksi kun ei ole mitään oireita.Ei kirvelyä,ei verenvuotoo,mutta solukoe näytti muutoksia.Dalaciinikuuri ensin viikoksi ja sen jatkona tuo tablettihoito.Luulin ,että hoito on kuuriluontoinen,mutta apteekissa sanoivat ,että lääkkeet riittää vuodeksi.Nyt tuntuu,että ei voi olla totta,että pitää moinen kuuri aloittaa.Käskettiin ottaa hiivalääkkeet ,jos alkaa tuntua kirvelyä tai kutinaa.Vuoden päästä uudelleen tarkastukseen ja nyt olen kyllä hyvin empiväinen moisen femmin kanssa.Tehtiinkö tämä hoito tekemällä,kun tunnen itseni terveeksi muuten?
 
Viimeksi muokattu:
VIERAILIJA 26
Olen 66 ja jotakuinkin terve.Kävin papakokeessa ja yllätys oli suuri,kun sain kutsun lääkärille.Aloitetaan paikallishoidot Vagifemmillä.Noh,kysyin syytä,että,miksi kun ei ole mitään oireita.Ei kirvelyä,ei verenvuotoo,mutta solukoe näytti muutoksia.Dalaciinikuuri ensin viikoksi ja sen jatkona tuo tablettihoito.Luulin ,että hoito on kuuriluontoinen,mutta apteekissa sanoivat ,että lääkkeet riittää vuodeksi.Nyt tuntuu,että ei voi olla totta,että pitää moinen kuuri aloittaa.Käskettiin ottaa hiivalääkkeet ,jos alkaa tuntua kirvelyä tai kutinaa.Vuoden päästä uudelleen tarkastukseen ja nyt olen kyllä hyvin empiväinen moisen femmin kanssa.Tehtiinkö tämä hoito tekemällä,kun tunnen itseni terveeksi muuten?
 
Viimeksi muokattu:
VIERAILIJA 47
MINUSTA vaikuttaa lääkemarkkinoinnilta. Olisiko lääkärillä lääkefirman osakkeit ja halutaan vakituisia lääkkeen käyttäjiä. jOS EI MITÄÄN OIREEITA OLE NIIN MINUSTA EI LÄÄKKEITÄ KANNATA KÄYTTÄÄ.
Itse käytä Vagifem emätin puikkoja kaksi kertaa viikossa ohjeen mukaan. Minulle sopivat hyvin, tosin nyt kun luin tätä ketjua niin olen huomannut että minulle on tullut lievää päänsärkyä , se on kuitenkin ajoittaista ja hyvin lievää.
Olen käytänyt vagifemi25mg jo usean vuoden , Ihmettelen miksi suomesta ja espanjasta ei enää saa 25mg, mutta Tallinnasta vielä saa.
10mg ei vaikuta riittävästi .
Minulla munasarjat ei ole toimineet sädehoidon jälkeen 2002, sen jälkeen 7 vuotta estrogeeni-geeli ja keltarauhashormoni joka toinen kuukausi vuotojen vuoksi. 2009 jälkeeen pelkkä vagifem 25mg.
Olen 47vuotias lapseton nainen. kohtu ja munasarjat tallella, mutta hormonituotanto loppui sädehoitoon 2002.
MITÄ SITTEN TILALLE JOS VAGIFEM EI ENÄÄ MINULLEKAAN SOVI?
 
One of You
Hei! Sain kans vagifemiä, komen pvä:n käytön jälkeen alkoi kivut :O Nyt on lääkärille soittoaika, saas nähdä mistä johtuu. Tosi kurjaa! Ei mulla ole edes vaivaa ollut mutta nyt on, sain lääkkeet (vagifemin) papakokeen tulosten perusteella.
Miksi ihmeessä lääkäri kirjoittaa Vagifemiä, jos mitään oireita ei ole, vain jonkun Papakokeen tulosten perusteella? Minä en nyt oikein ymmärrä....:eek:
Vagifemistä joissakin tapauksissa on todettu sopimattomuutta.
Esmes mulla aiheutti suoranaista tuskaa, kun yritin käyttää n 2 vkoa, värkin limakalvojen kuivuuteen.... Se myös teki kaikkea muutakin, vaan ei sovi mulle. Kuulun siihen ryhmään naisia, joille tekee todella poltteen ja kirvelyn alapäähän. Silloin, kun Vagifemiä sai isommalla estrogeeniannostuksella, se jopa auttoi, mutta alapään hiiva sitten innostui siitä.

Ovestin on kyllä parempi kuin Vagifem!!!

Juuri eilen vastasin tuohon vaihdevuosigalluppiin, jossa kyseltiin, mitä oireita on tullut. Ja vielä kerran kuulun siihen naisryhmään, jolla om hormonitoiminta on alhainen, jo 30 ikävuodesta hiljalleen hiipuen... Linkki tuohon vastaukseen vielä:

http://keskustelu.ellit.fi/threads/gallup-vaihdevuodet.1386734/page-4

Jos naisilla ei ole mitään oireistoa vaihdevuosista, tai ne ovat hyvin hallinnassa, silloin kannatta todella harkita, kannattaako hormonikorvaushoitoa edes käyttää.
Käyttää hormonikorvaushoitoa vain tarpeeseen, ei sen vuoksi, että on "viihdevuosissa" :D:D:D!!!!
 
Viimeksi muokattu:
monaa
Alotin kokeeksi ovestin puikot,nyt viides ilta menossa,on auttanut yöhikoiluun,nukun paremmin,olen 51v,alkamassa vaihdevuodet,vielä kuukautiset olleet säännölliset,viimeksi niukka vuoto!Eli minulle sopii ovestin 0,5mg.
 
tuulitukka
Olen 56-vuotias, lääkäri suositteli gynekologisen tutkimuksen jälkeen koska hänen mielestään limakalvot ohuet, no aloitin Vagifem 10 mg emätintablettien käytön. Sain niistä kirvelyä, vatsa ja alaselkä kipeytyi, paino nousi selvästi parin kuukauden käytön jälkeen ja koko kroppa tuntui "turvonneelta" jne., en kokenut mitään positiivista joten olen nyt lopettanut ja olo alkaa pikkuhiljaa normalisoitua. Tuli mieleen jotenkin tuo sama mitä täällä on jo joku toinenkin kertonut, että lääkäreillä on jotain oman edun tavoittelua saada paljon käyttäjiä näille estrogeenituotteille. Mutta jokaisen oma asia, jos ne tuovat apua niin käyttäköön ken haluaa mutta minun osaltani kokeilu loppui hyvin lyhyeen.
 

Yhteistyössä