Ovestin vs. Vagifem? kirvelyä..ym vv-vaivaa

  • Viestiketjun aloittaja eva
  • Ensimmäinen viesti
kerrotko
Olen 56-vuotias, lääkäri suositteli gynekologisen tutkimuksen jälkeen koska hänen mielestään limakalvot ohuet, no aloitin Vagifem 10 mg emätintablettien käytön. Sain niistä kirvelyä, vatsa ja alaselkä kipeytyi, paino nousi selvästi parin kuukauden käytön jälkeen ja koko kroppa tuntui "turvonneelta" jne., en kokenut mitään positiivista joten olen nyt lopettanut ja olo alkaa pikkuhiljaa normalisoitua. Tuli mieleen jotenkin tuo sama mitä täällä on jo joku toinenkin kertonut, että lääkäreillä on jotain oman edun tavoittelua saada paljon käyttäjiä näille estrogeenituotteille. Mutta jokaisen oma asia, jos ne tuovat apua niin käyttäköön ken haluaa mutta minun osaltani kokeilu loppui hyvin lyhyeen.
Oletko nyt ollut pitkään ilman Vagifemiä? Onko paino lähtenyt putoamaan Vagifemin käytön lopettamisen myötä?
 
Viimeksi muokattu:
Hämmästyttää...
Olen 66 ja jotakuinkin terve.Kävin papakokeessa ja yllätys oli suuri,kun sain kutsun lääkärille.Aloitetaan paikallishoidot Vagifemmillä.Noh,kysyin syytä,että,miksi kun ei ole mitään oireita.Ei kirvelyä,ei verenvuotoo,mutta solukoe näytti muutoksia.Dalaciinikuuri ensin viikoksi ja sen jatkona tuo tablettihoito.Luulin ,että hoito on kuuriluontoinen,mutta apteekissa sanoivat ,että lääkkeet riittää vuodeksi.Nyt tuntuu,että ei voi olla totta,että pitää moinen kuuri aloittaa.Käskettiin ottaa hiivalääkkeet ,jos alkaa tuntua kirvelyä tai kutinaa.Vuoden päästä uudelleen tarkastukseen ja nyt olen kyllä hyvin empiväinen moisen femmin kanssa.Tehtiinkö tämä hoito tekemällä,kun tunnen itseni terveeksi muuten?
Olen 58-vuotias ja minkäänlaisia vaihdevuosioireita eikä vaivoja ole ollut. Kävin papakokeessa ja lääkärin vastaanotolla. Hän teki tutkimuksen ja määräsi Vagifemiä, jota minun kuuluisi sitten hänen mukaansa käyttää koko loppuikäni. Ihmettelen kovasti, koska luettuani kyseisestä lääkkeestä, tuli harvinaisen selväksi, että lääke voi aiheuttaa runsaasti haittavaikutuksia. Tämä on myös tullut todetuksi, kun olen lukenut ihmisten kokemuksia Vagifemistä. Vielä enemmän hämmästyin, kun luin Lääkeinfo.fi sivulta Vagifemistä. Tässä suora lainaus sivulta:
  • Vagifem®-emätinpuikkoja tulee käyttää mahdollisimman lyhyen aikaa, vain niin kauan kuin se on tarpeellista.
  • Hoitoa tulee jatkaa vain niin kauan kun siitä saatava hyöty ylittää riskit. Keskustele tästä lääkärisi kanssa.
En aio hakea lääkettä, koska minulla ei ole sellaista vaivaa, mihin sitä tarvitsisin. Enkä myöskään halua altistua moninaisille haittavaikutuksille, jotka taas vaatisivat jonkun toisen lääkeaineen käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Pausanol
Papa-kokeessa näkyy mahdollinen atrofia.

"Estrogeeni-hormonin puutos limakalvoilla aiheuttaa limakalvon ohenemisen eli atrofian, jossa limakalvon ylimmän kerroksen soluja ei ole yhtään nähtävissä. Löydökseen voi liittyä tulehdusmuutoksia." (lainaus Terveyskirjastosta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00878 )

Atrofiaa hoidetaan paikallisestrogeenillä. Eli tämän takia gynekologi on todennäköisesti Vagifemia sinulle määrännyt.

Vagifemin hurjat sivuvaikutuksetkaan eivät todellisuudessa ole niin hurjia. Listassa on mainittu kaikki estrogeenivalmisteisiin liitetyt sivuvaikutukset, riippumatta siitä, missä muodossa estrogeenia käytetään. Systeeminen hormonikorvaushoito esim. tablettimuodossa on siis laitettu samalle viivalle paikallisestrogeenin kanssa. Eli niiden pelossa en kyllä jättäisi tuotetta kokeilematta.
 
ei kärsinyt
Hei kaikille
Jatkan tätä pitkää ketjua vaikkakin se on vanha. Itse olen 65 ja käytän vagifemmiä koska solumuutokset olivat niin suuria kun olin 58 ja minulle tehtiin niin sanottu lapraskopia, eli otettin pala kohdun suusta ja poltettiin kohdun suusta jotain. papakokeet olivat näyttäneet jotain hälyyttäviä solumuutoksia, tämän operaation jälkeen minulle määrättiin vagifemmiä, että hormoonitasapaino olisi hyvä, ja en ole sen jälkeen saanut nekatiivista vastausta papakokeesta, kysyin gynokoloogilta kuinka kauan tätä pitää käyttää, sain vastauksen, että koko ikäni.Todetakseni minulla ei ole ollut mitään haittaa tästä hormoonilääkkestä, muuta kuin ihan pientä valkovuotoa mutta tosi harvoin, en sitten tiedä onko tästä johtuvaa tai jotain muuta normaalia.
 
Hormoonikorvausta
Olen 50-v.. ja minulla ei ole tietoakaan vaihdevuosivaivoista. Kuukautiset tulevat säännöllisesti, vaikka kuinka toista toivoisin. Kait tässä vielä voisi lapsenkin synnyttää:) , mikä ei todellakaan tule toteutumaan. Ainoa hankaluus, johon törmäsin on ollut emättimen limakalvojen kuivuusongelma. Aloitin Ovestinin 0,5 mg ja toisin kuin lääkeinfossa sanottiin, jouduin käyttämään sitä monta viikkoa joka päivä, ennen kuin se alkoi tehota. Ei siis kannata uskoa lääkepakkausselosteeseen. Ovestin 0,5 mg on hyvä tuote, mutta auttaa, jos sitä käyttää riittävän pitkään. Ja sitten asteittainen vähentäminen 2 krt/vkossa. On auttanut myös makeanhimooni, mikä on positiivista.
 
vierailija
Hei!
Minä olen käyttänyt Vagifemmaa 10mg viisivuotta ja ottanut sitä ohjeiden mukaisesti 2x viikossa emätinpuikkona emättimeen. Minulle sitä määrättiin ohentuneiden limakalvojen takia ei niinkään vaihdevuosioireiden takia. Olen nyt 60vuotia. Viime keväällä minulla alkoi kova kutina emättimessä ja epäilin sitä heti hiivatulehdukseksi ja ostinkin apteekista hiivalääkkeen,, mutta oireet eivät helpottaneet vaan kutina jatkui. Minulla on ollut sama mies 30 vuotta ja mistään sukupuolitaudista tässä ei voinut olla kysymys. Lähdin gynegologille tarkastuttamaan kutinan syyn. Gynegologi löysi minulta punajäkälää emättimen suulta kummaltakin puolelta!!! Sain tietää, ettei se todellakaan ole tarttuvaa vaan että sen on autoimmunologine sairaus, jossa oma elimistö alkaa hyökätä itseään vastaan jostakin tuntemattomasta syystä.. Kävin myös ihotautilääkärillä, joka myös totesi sen punajäkäläksi näytteitäkin otetiin. Kyselin kovasti, mistä olen sen voinut saada, kun se ei edes ole tarttuvaa, vaan oma elimistö ikäänkuin hyökkää itseään vastaan.. Kysyin heti, voiko se johtua Vagifemmasta jota olen käyttänyt putkeen viisi vuotta. Vastaus oli heti, ettei se voisi sitä aiheuttaa.. Sain kuulla, että punajäkälä voi vaivata useita vuosiakin ja sain siihen kortisoonivoidetta Apolaria 0.1% mitään muuta hoitoa siihen ei kuulemma ole. Vieläkin kyselin Vagifemmasta, kun en käytä mitään muuta lääkettä. Aina vaan sama vastaus, ettei voi siitä johtua ja gynegologi vieläpä kehuu joka kerran kuinka hyvä Vagifem on kaikkiin naistenvaivoihin. Olen ollut aikaisemminkin herkkä estrogeenille. Saan siitä kirvelyä ja poltetta. Ovestan emätinpuikoista sain kovan kirvelyn moneksi päiväksi. Vagifemmasta sain aluksi kirvelyä ja poltetta mutta aloin siihen vähitellen tottua, joten laitoin annostuken sisukkaasti lääkärin määräyksen mukaan niihin ohentuneisiin limakalvoihi. Nyt sain tarpeekseni tästä punajäkälästä ja ainaisista kortisonkuureista, joita olen joutunut tekemään n. vuoden ajan. Päätin itse kokeilla omapäisesti ja lopetin Vagifemman käytö heinäkuun alussa tänä vuonna. Arvatkaahan mitä, punajäkälä hävisi multa viikossa kokonaan, ei enää kirvelyä alapäässä, enkä tarvitse ainaista kortisonvoidetta!! Uskomatonta ; Vagifemmalla oli suora yhteys punajäkäläihottumaani emättimessä ja sen suulla!!! Aion kertoa tämän gynegologilleni ja vaikka kieltäisikin punajäkäläihottuman yhteyden Vagifemmaan niin jatkossa en aio enää sitä enkä muitakaan estarioideja sisältäviä voiteita tai puikkoja käyttää!!! Uskon että jotkut naisista ovat yliherkkiä estrioideille ja voivat saada niistä punajäkälää ym. muuta ihottumaa alapäähän ainakin pitkällisen käytön seurauksena.
Olen ihan itse löytänyt apteekista hormoonittoman emätintä kosteuttavan voiteen ja puikot nimeltää Vagina. Siitä ei tule mitään poltetta ja sitä voi käyttää huoletta tarpeen mukaan. Se auttaa kuiviin limakalvoihin paikallisesti ja se ei sisällä estarioideja. Puikot hieman tuhraavat yön aikana, mutta jos käyttää pikkuhousuja niin lakanat eivät tuhraannu. Voide ei tuhraa lainkaan ja sitä' voi sipaista vaivatta limakalvoille ulkoisesti vaikka päivittäin, jos on tarvetta.
Onko muilla Vagifemman käyttäjillä tullut siitä ihottumaoireita esim. punajäkälää pitkäaikaisen käytön seurauksena?? Olis kiva kuulla, vai olenko joku ennakkotapaus??
 
vierailija
Hei!
Minä olen käyttänyt Vagifemmaa 10mg viisivuotta ja ottanut sitä ohjeiden mukaisesti 2x viikossa emätinpuikkona emättimeen. Minulle sitä määrättiin ohentuneiden limakalvojen takia ei niinkään vaihdevuosioireiden takia. Olen nyt 60vuotia. Viime keväällä minulla alkoi kova kutina emättimessä ja epäilin sitä heti hiivatulehdukseksi ja ostinkin apteekista hiivalääkkeen,, mutta oireet eivät helpottaneet vaan kutina jatkui. Minulla on ollut sama mies 30 vuotta ja mistään sukupuolitaudista tässä ei voinut olla kysymys. Lähdin gynegologille tarkastuttamaan kutinan syyn. Gynegologi löysi minulta punajäkälää emättimen suulta kummaltakin puolelta!!! Sain tietää, ettei se todellakaan ole tarttuvaa vaan että sen on autoimmunologine sairaus, jossa oma elimistö alkaa hyökätä itseään vastaan jostakin tuntemattomasta syystä.. Kävin myös ihotautilääkärillä, joka myös totesi sen punajäkäläksi näytteitäkin otetiin. Kyselin kovasti, mistä olen sen voinut saada, kun se ei edes ole tarttuvaa, vaan oma elimistö ikäänkuin hyökkää itseään vastaan.. Kysyin heti, voiko se johtua Vagifemmasta jota olen käyttänyt putkeen viisi vuotta. Vastaus oli heti, ettei se voisi sitä aiheuttaa.. Sain kuulla, että punajäkälä voi vaivata useita vuosiakin ja sain siihen kortisoonivoidetta Apolaria 0.1% mitään muuta hoitoa siihen ei kuulemma ole. Vieläkin kyselin Vagifemmasta, kun en käytä mitään muuta lääkettä. Aina vaan sama vastaus, ettei voi siitä johtua ja gynegologi vieläpä kehuu joka kerran kuinka hyvä Vagifem on kaikkiin naistenvaivoihin. Olen ollut aikaisemminkin herkkä estrogeenille. Saan siitä kirvelyä ja poltetta. Ovestan emätinpuikoista sain kovan kirvelyn moneksi päiväksi. Vagifemmasta sain aluksi kirvelyä ja poltetta mutta aloin siihen vähitellen tottua, joten laitoin annostuken sisukkaasti lääkärin määräyksen mukaan niihin ohentuneisiin limakalvoihi. Nyt sain tarpeekseni tästä punajäkälästä ja ainaisista kortisonkuureista, joita olen joutunut tekemään n. vuoden ajan. Päätin itse kokeilla omapäisesti ja lopetin Vagifemman käytö heinäkuun alussa tänä vuonna. Arvatkaahan mitä, punajäkälä hävisi multa viikossa kokonaan, ei enää kirvelyä alapäässä, enkä tarvitse ainaista kortisonvoidetta!! Uskomatonta ; Vagifemmalla oli suora yhteys punajäkäläihottumaani emättimessä ja sen suulla!!! Aion kertoa tämän gynegologilleni ja vaikka kieltäisikin punajäkäläihottuman yhteyden Vagifemmaan niin jatkossa en aio enää sitä enkä muitakaan estarioideja sisältäviä voiteita tai puikkoja käyttää!!! Uskon että jotkut naisista ovat yliherkkiä estrioideille ja voivat saada niistä punajäkälää ym. muuta ihottumaa alapäähän ainakin pitkällisen käytön seurauksena.
Olen ihan itse löytänyt apteekista hormoonittoman emätintä kosteuttavan voiteen ja puikot nimeltää Vagina. Siitä ei tule mitään poltetta ja sitä voi käyttää huoletta tarpeen mukaan. Se auttaa kuiviin limakalvoihin paikallisesti ja se ei sisällä estarioideja. Puikot hieman tuhraavat yön aikana, mutta jos käyttää pikkuhousuja niin lakanat eivät tuhraannu. Voide ei tuhraa lainkaan ja sitä' voi sipaista vaivatta limakalvoille ulkoisesti vaikka päivittäin, jos on tarvetta.
Onko muilla Vagifemman käyttäjillä tullut siitä ihottumaoireita esim. punajäkälää pitkäaikaisen käytön seurauksena?? Olis kiva kuulla, vai olenko joku ennakkotapaus??
 
Paras luontaistuote vaihdevuosiin - https://nuvialab.com Helpotti alkavia vaihdevuosi oireita,mm. kuumia aaltoja yöllä ja hikoilua päivisin. Vaikutti myös mielialaan myönteisesti. Lieneekö tuotteen ansiota että olen pysynyt terveenä koko talven vaikka lähipiirissä ollut flunssaa. Olen erittäin tyytyväinen! Suosittelen!
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kuukautiset loppuivat 3 kuukautta sitten, eikä mitään vaihdevuosioireita ole - paitsi limakalvojen kuivuminen. Hormoonihoitoa en halua ellei tule ylitsepääsemättömiä oireita - kuumia aaltoja jne. Lääkäri suositteli vagifem emätintabletteja 2 kertaa viikossa. Aloin tällä viikolla käytön. Tänään ensimmäinen sivuvaikutus eli päänsärky.
Vagifem on kyllä hyvä emättimen limakalvojen kuivuuteen. Minulla jos jää muutama viikko etten käytä niin ihan kauhea tuska on. Tiedän ettei hiivaa tai muuta ole. Aina on auttanut jo muutamalla tabletilla. Käytän aina n. pari viikkoa joka ilta tabl. +ovestin ulkosynnyttimiin. Sitten jatkan pari vertaa viikossa. Kun vain muistaa hoitaa niin ei alapää vaivaa.
Kannattaa kuitenkin käydä kynellä tsekkaa välillä.
 

Yhteistyössä