ovis päällä, jälkiehkäisy ei ilmeisesti toimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omg

Vieras
Tunsin oviksen selkeästi päivällä, illalla oli seksiä. Ehkäisy petti. Otin jälkiehkäisyn seuraavana päivänä. Nyt olen lukenut, että Suomessa myytävät je-pillerit eivät enää siinä vaiheessa auta mitään jos ovis on juuri päällä tai juuri ollut. Voihan pee!!!

Dan Apter
Näytön aste = C
Ovulaation estymistä tai myöhästymistä pidetään hormonaalisen jälkiehkäisyn vaikutusmekanismina.
Usean tutkimuksen perusteella Yuzpen menetelmän mukainen jälkiehkäisy, levonorgestreeli ja ulipristaali näyttävät estävän tai myöhästyttävän ovulaation tapahtumista. Tuoreen katsauksen mukaan levonorgestreelillä ei näyttäisi olevan muita merkittäviä vaikutusmekanismejä

Kliininen tutkimus vahvistaa, että levonorgestreeli vaikuttaa vain annettuna ennen ovulaatiota. Noe ym. «Noé G, Croxatto HB, Salvatierra AM ym. Contraceptive efficacy of emergency contraception with levonorgestrel given before or after ovulation. Contraception 2010;81:414-20 »12 tutkivat 388 jälkiehkäisyä pyytänyttä naista ultraäänellä ja verinäytteillä lääkkeenottopäivänä ja 5 päivää eteenpäin. Heistä 122 näiden tietojen perusteella oli ollut yhdynnässä fertiilivaiheessa, eli ovulaatiopäivänä tai viitenä edeltävänä päivänä. Näistä jaettiin henkilöt edelleen alaryhmiin, 87 otti levonorgestreelin päivinä -5 ja -1 välillä ennen ovulaatiota, ja 35 naista ovulaatiopäivänä tai välittömästi sen jälkeen. Wilcoxonin kaavan mukaan 87 ja 35 naisen ryhmissä odotettujen raskauksien määrä oli 13 ja 7, kun havaittujen raskauksien määrä oli 0 ja 6. Tämä vahvistaa levonorgestreelin vaikutusmekanismina ovulaation eston tai siirtymisen käytettynä 5 - 1 päivää ennen ovulaatiota. Jos periovualtorinen LH piikki on jo alkanut, levonorgestreeli ei enää toimi.

•Tutkimuksen laatu: kelvollinen
•Sovellettavuus suomalaiseen väestöön: hyvä

«Trussell J, Raymond EG. Emergency contraception: a last chance to prevent unintended pregnancy. February 2010. http://ec.princeton.edu/questions/ec-review.pdf»1.

Kertokaa nyt naiset, että teillä ON toiminut! Tosin kaikkihan ei tule heti raskaaksi vaikka tärppipäivillä kuinka jyystäisikin.. Itse vaan olen ollut suht hedelmällisen oloinen kun lapset on tulleet kertaheitolla aina. Nyt oli vaan muita suunnitelmia kuin raskautua uudelleen.. :/

Mulla ei ole kokemusta, mutta wikipedian mukaan pillerin pitäisi ehkäistä hedelmöityneen munasolun kiinnittyminen.

Luitko tarkasti pillerin ohjeet, mitä sanottiin. No pillerit on aikamoista tavaraa, joten luulis tehoavan.

No mulla ei oo sulle valitettavasti hyviä uutisia. Mä harrasti seksiä yhden kerran, edellisestä kerrasta 4kk, seuraavaan aikaa 8kk, mulla ikää yli 35v (jolloin kuulemma hedelmällisyys laskee huomattavasti), ovulaatioaika (tiesin sen), kondomi hajosi, jälkiehkäisypillerin söin 10 tuntia yhdynnästä ja PAM, raskaana olin vahvasti. Lapsiluku piti jo olla täynnä. No ei sitten kai ollutkaan :) Nyt minut on steriloitu enkä osaa oikein luottaa siihenkään koska pelkään niin uudestaan raskautumista.

Mutta joo, toivotaan että sulla toimii =)

Juuri tuota nyt pelkään itsekin ja kokemuksesti vahvistaa vain tuota ettei siitä apua enää siinä vaiheessa ollut.
On suunnitelmat todella tehdä nyt jotain muuta kuin kasvatella mahaa, mutta katsotaan nyt. Aborttia en tee, se on selvä, kävi miten kävi. Olin suht varma että tuo je-pilleri toimii juuri sen pakkauksen oman lappusen perusteella, mutta nyt on ollut hieman sellaista "omituista" oloa, tuttua edellisistä raskauksista, ja googlauksen myötä löysin tuon tutkimuksen, joka ei ainakaan rohkaissut asiassa.

[QUOTE="Yx vaan";25155387]No mulla ei oo sulle valitettavasti hyviä uutisia. Mä harrasti seksiä yhden kerran, edellisestä kerrasta 4kk, seuraavaan aikaa 8kk, mulla ikää yli 35v (jolloin kuulemma hedelmällisyys laskee huomattavasti), ovulaatioaika (tiesin sen), kondomi hajosi, jälkiehkäisypillerin söin 10 tuntia yhdynnästä ja PAM, raskaana olin vahvasti. Lapsiluku piti jo olla täynnä. No ei sitten kai ollutkaan :) Nyt minut on steriloitu enkä osaa oikein luottaa siihenkään koska pelkään niin uudestaan raskautumista.

Mutta joo, toivotaan että sulla toimii =)[/QUOTE]

Juuri näin itselläkin kävi. Mutta keskeytin :(

Kuinkas nopeasti nuo uudet herkät testit mitä netin kautta saa, näyttää positiivista jos on pukahtanut paksuksi? Kuinka monta päivää oletetut hedelmöittymisen jälkeen siis voi testata?

Yhteistyössä