ovis tutkimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nelli

Jäsen
29.03.2004
160
0
16
Niin, että osaisiko joku kertoa minulle, että mimmoisella tutkimuksella katsotaan ovuloiko ihminen. Ja voiko tavallinen terveyskeskus lääkäri tehdä sen vai täytyykö siihenkin jonottaa monta kuukautta? Voiko terveyskeskus lääkäri määrätä clomifenit vai täytyykö olla hormonilääkäri?

Kiitos! :)

joo...eli ihan kotitesti..varsinkin nyt on tullut hyvä sellanen digitaalinen..maksaa kyllä jonkinverran enempi mutta ei tarvi pähkäillä että onko noi viivat yhtä tummia vai ei.......

mutta esim mulla ultrattiin kp 10 jolloin katsottiin että on yleensäkin se johtava folliikkeli mikä irtoaisi....sitten vaan testataan kotitesteillä..

tsemppiä oviksen bongailuun =)

minut laittoivat kierron tietyssä vaiheessa progesteronikokeeseen.kävin yksityisellä gynellä ja näytti ultrassa siltä että en ollut ovuloinut vaikka kuukautiskierto oli siinä vaiheessa että keltarauhasen olis pitönyt näkyä.

Tosiaan kotiovistestit, verikoe ja ultraus ovat niitä oviksen tutkimuskeinoja.

Clomifenit voi määrätä tarvittaessa myös tk-lääkäri, mutta niiden käytön yhteydessä TULISI aina seurata ultraäänellä munarakkuloiden kehitystä. Jotta nähdään tehoaako hoito ja toisaalta, ettei munarakkuoita kehity liikaa -> monikkoraskauden riski.
Mutta varsinkin TK;ssa ei aina näitä uä-seurantoja tehdä...

Anni77, mistä tiedät, että tk-lääkäri voi määrätä clomeja? Onko omakohtaista kokemusta? Olen saanut itse sen käsityksen, etteivät he esim. osaa edes tulkita ultraäänikuvia.

Heeee:
Itselläni ei ole kokemusta, mutta kahdella ystävälläni Clomit on määrännyt tk-lääkäri (pienellä paikkakunnalla) ja aina ilman ultraseurantaa. Syystä ettei ko terveysasemalla edes ole ultraäänilaitetta. Monikkoraskauksia ei ole heidän kohdallaan kylläkään tullut ja muutenkin mennyt hyvin.

Itse olin aivan ihmeissään kun kuulin heidän saaneet lääkkeet tk:sta. Varsinkin kun omalla lapsettomuusklinikalla lekuri sanoi ettei KOSKAAN saa käyttää ilman seurantaa.
Että eri tapoja on... Mutta uskoisin että tavallisemmin tk-lääkärit eivät Clomeja määräile. Vaikka varmaankin suurimmassa osassa tapauksia esim 1tbl / pv annostuksella käyttö on ihan "turvallista".

Samasta aiheesta minäkin kysyisin.

Taustalla on keskenmeno ja pco -epäily, jonka sama erikoislääkäri kuitenkin viime käynnillä totesi vääräksi ??

Tikutin tässä kierrossa elämäni ekaa kertaa ja lauantai-iltana sain tikkuun hieman väriä, tumma väri tikuissa oli su-iltana ja ma-aamuna, sitten väri alkoi taas haalistumaan. Kuinka todennäköistä nyt on, että ovulaatio tapahtui? Tuo pco -puhe sekoittaa nyt kuitenkin päätäni ja luin jostain, että silloin jos, minulla tuo pco olisi, niin LH-hormonin eritys pysyisi kohollaan loppukierron. Onko aina näin?

Tarkoitus olisi vielä jokin kuukausi yrittää ja sitten mennä jatkotutkimuksiin. Clomifen purkki löytyy kaapista, mutta en tiedä uskaltaako sen kanssa alkaa yksikseen pelaamaan. Lääkäri määräsi sen minulle keväällä ja annostuksena lukee 1 tpl/pvä. Ultraa ei olisi silloinkaan tehty, joten ajattelin kyllä, että jos ei kohta ala mitään kuulumaan, täytyy varmaan kokeilla niitä...

Yhteistyössä