Ovulaatio? ja ovulaatiotesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja venae
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

venae

Vieras
Hei,

Minulla aloitettiin Clomifenit 1 tabletilla (50 mg) päivässä, jota otin kaksi kiertoa, joista otettiin myös follikkeliultrat. Lääkäri kuitenkin totesi annoksen olevan liian iso ja se laskettiin puolikkaaseen tablettiin, eli 25 mg. Nyt olen ottanut tuota 25 mg:tä kolme kiertoa. Ensimmäisestä 25 mg:n kierrosta otettiin follikkeliultra ja S-prog. S-prog otettiin kierron 20. päivänä, jolloin se oli 118 (eli erittäin hyvä). Eikö tämä S-prog osoitakin sitä, onko ovulaatio tapahtunut? Silloin en vielä käyttänyt ovulaatiotestejä, mutta nyt tässä kierrossa kokeilin niitä ja sain kahtena päivänä (kierron 9. ja 10. päivinä) kontrolliviivaa haaleamman testiviivan ja niitä edeltävänä ja seuraavana päivänä vain kontrolliviivan (testin herkkyys on 20 mlU/ml). Vaikka testin mukaan ainoastaan kontrolliviivan vahvuinen tai sitä vahvempi viiva viittaa ovulaatioon, niin voiko haaleat testiviivat viitata siihen, että ovulaatio on tapahtunut testien tekemisen välisenä aikana (tein siis testit 24h välein)? Vai viittaako se suoraan siihen, ettei ovulaatiota ole (ainakaan vielä) tapahtunut? Ja voiko se vielä tapahtua, vaikka lh-pitoisuus on kertaalleen ollut hieman koholla? Lisäksi kysyisin sitä, onko mahdollista, että minulla olisi ovulaatio tapahtunut noinkin aikaisessa vaiheessa? Viime kierrossa olin havaitsevani ovulaation yhtä aikaisessa vaiheessa...

Hei,

Kysymykseeni löytyikin jo aika pitkälti vastaus. Eli eilen aamulla (kp 14) emättimestä tuli sitkeää, kirkasta ja limamaista vuotoa, mikä poikkesi aikasemmasta valkovuodosta. Päivällä ajattelin sitten tehdä varuulta ovulaatiotestin (olin siis jo lopettanut testauksen). Testissä alkoi heti näkyä testiviiva, joka muuttui vähitellen (alle 10 minuutissa) hieman kontrolliviivaa tummemmaksi. Näin ollen testi oli ainakin pakkauksen mukaan positiivinen ja viittaa ovulaatioaikaan. Eli minulla ei varmaankaan ollut ovulaatiota tuolloin aikaisemmin, vaan se olisi (ollut) näihin aikoihin. Ilmeisesti tuo lh-pitoisuus voi siis vaihdella hieman normaalistikin aiheuttaen haamuviivoja ovulaatiotestiin? Vai onko kenties Clomifenin käytöllä osuutta asiaan? Minua jäi vielä mietityttämään tuo S-progesteroni arvo 118, kun se on käsittääkseni todella korkea.. Olenko ymmärtänyt oikein? Vai käytetäänkö S-progersteroniarvojen mittaamisessa ja tulkinnassa eri yksiköitä, vai onko se aina nmol/l?

Lisäksi voisin vielä kommentoida tuota kysymystäni ovulaatiotestien herkkyydestä ja lh-pitoisuudesta kuukautiskierron eri vaiheilla. Eli huomasin Ihmisen fysiologia ja anatomia -kirjassa taulukon hormonien pitoisuuksien muutoksista kuukautiskierron aikana. Talulukon mukaan lh-pitoisuus pyörii normaalisti noin 10 mlU/ml:n paikkeilla kohoten kierron alusta alkaen hyvin hitaasti, kunnes ennen ovulaatiota noin 1 vrk ennen lh-pitoisuus on noussut noin 20 mlU/ml:ään. Tästä pitoisuus alkaa nousta rytinällä, ja ovulaation aikaan lh-pitoisuus olisi noin 50 mlU/ml:n paikkeilla, josta se laskee suunnilleen samaan tahtiin kuin nousikin. Näin ollen, jos testin herkkyys on 20 mlU/ml ja testi näyttää haaleaa viivaa, ei se kerro välttämättä yhtään mitään, sillä alle 20 mlU/ml:n lh-pitoisuus ei ole juurikaan koholla ja ovulaation aikaan lh-pitoisuus pysyy yli 20 mlU/ml:n varmasti ainakin 1 vrk:n ajan (taulukon mukaan jopa 3 vrk:n ajan). Olenko ymmärtänyt oikein?

Hei "venae"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Huh, sain muutaman kerran lukea kysymyksesi, toivottavasti osaan nyt vastata edes jotain... :)

Progesteroniarvo onkin korkea ovulaation aikana, mutta en oikeastaan osaa sanoa milloin se olisi ikään kuin liian korkea. Tässäkin on varmasti paljon yksilöllisiä eroja. Käsittääkseni tuo arvo ilmoitetaan aina tuona nmol/l.
Nuo ovulaatiotestin tulkinnat ovat välillä todella vaikeita eikä ovulaatiotestin muuttuminen positiiviseksi aina kerro koko totuutta ovulaation tapahtumisesta, koska lähinnä se kertoo siis vain tuon lh-hormonin noususta. Olet käsittänyt asian ihan oikein. Ovulaatiotestejäkin on olemassa monia eri vaihtoehtoja, digitaaliset ovulaatotestit ovat tulkinnan puolesta helpoimpia käyttää.
Onnea yritykselle!

Yhteistyössä