Ovulaatio kadoksissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja telma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

telma

Jäsen
16.06.2007
55
0
6
Olen 23 vuotias nainen ja toiveena lapsi

Sain epäsäännöllisiin kuukautisiin gyneltä terolut kuurin kolmeksi kuukaudeksi.

Pillereiden lopetuksen jälkeen kiertoni ovat olleet 37, 45, 34 ja 40 päivää. Aloitin terojen syönnin kp 14 ja nyt on kp 18.

En ole vieläkääm bongannut ovulaatiota vaikka ymmärsin että terolut kuurin jälkeen menkkojen pitäisi alkaa muutaman pävivän päästä? Joten ovulaation olisi jo pitänyt taphtua? Apunani olen käyttänyt Donna sylkitestiä.

Pitäisiköhän olla huolissaan vai voikohan terolut kuurista huolimatta ovulaatio tapahtua vasta myöhäisemmässä vaiheessa ja näin kiertokin pitkittyä?

Kiitos vastauksista jo etukäteen :flower: :heart:

Hei,

Vastaan melko huteralla tiedollani. En ole itse teroja koskaan ottanut, mutta olen kuullut muilta, että periaatteessa on tarkoitus aloittaa Terolut-kuuri vasta ovulaation jälkeen. Ovulaatio saattaa estyä, jos se olisi tulossa vasta kuurin aloittamisen jälkeen. Siksi jotkut lääkärit tuntuvat olevan sitä mieltä, että pitkäkiertoisten ei kannattaisi säännöllisesti syödä teroluteja. Mutta jos kierrot ovat menneet ihan hanskasta, säännöllisyyttä voi saada aikaa ottamalla Terot. Terot siisä käynnistävät menkat, vaikka ovulaatiota ei olisi tapahtunut.

On siis hyvin mahdollista, ettei sinulla enää tässä kuussa ole ovulaatiota, mutta en tiedä, onko se varmaa. Toisaalta ovulaatio on voinut olla jo ennen kp 14, vaikka et ole sitä huomannutkaan (tikkuihinkaan se ei aina ehdi, jos on ihan eri vuorokaudenaikaan kuin testaat). Jos olet edellisissä kierroissa ovuloinut (jotkut ovat sitä mieltä, ettei yli 35 päivän kierroissa ovista tapahdu, mutta itselläni kyllä ainakin joskus tapahtuu), se on ollut todennäköisesti noin kiertopäivinä 20-31, joten tämän perusteella en ihmettelisi, vaikka ovulaatio ei sinulla olisi vielä ollutkaan.

Sinun kuukautiskiertosi ei ole ollut ihan kauhean sekaisin pillereiden jälkeen (paljon suuremmat heittelyt ovat tosi tavallisia), joten periaateessa ne olisivat ihan hyvin voineet tasaantua ilman Terolutejakin, sanoo minun ei-lääketieteelinen maalaisjärkeni. Mutta voisit jutella lääkärin kanssa, kannattaako sinun ottaa useampia kuureja, vai riittäisikö tämä yksi.

Tovottavsti en puhunut ihan puuta heinää. Korjatakaa viisaammat, jos meni väärin! Tämä kaikki perustui toisen käden tietoihin.

:heart: piip

Jos asia on niin, se tarkoittaa että minulla ei ole mahdollisuuksiakaan raskautua tässä kierrossa. :'(

Voi siis olla että jos en olisi aloittanut terolut kuuria olisin saattanut ovuloida normaalisti.

Ihmettelen että gyne ei maihinnut siitä, kun kysyin että voiko kuuri vaikuttaa mahdollisuuksiin raskutua. Luulisi hänen ymmärtävän että jos on noin pitkiä kiertoja on erittäin epätodennäköistä, että ovuloi ennen kp 14??? :ashamed:

Onko kennelläkään muulla tietoa, onko asia näin??

Mullakin on aikaa siitä kun teroja söin ja silloinkin vain yhden kierron ajan, mutta ymmärtääkseni asia on juuri noin kuin piip kirjoitti. Teroissahan on muistaakseni synteettistä keltarauhashormonia, jota normaalisti erittyy ovulaation jälkeen keltarauhasvaiheessa. Terot ei siis millään tavalla edesauta ovulaatiota, mutta jos ovulaatio on ehtinyt tapahtua niin tukevat oman keltarauhasen toimintaa...

Mulla aikoinaan ovulaatio tapahtui kp 15 ainakin tikkujen mukaan ja samana päivänä aloitin tero -kuurin (jonka gyne määräsi tasoittamaan huippupitkiä ja epäsäännällisiä kiertoja pilsujen lopettamisen jälkeen).

Oiskohan gynelläsi ollut taka-ajatuksena se, että teroilla saisit kiertosi lyhyemmiksi ja raskautumismahdolliset paremmiksi? Näin mun gynellä oli silloin taannoin ajatuksena, tosin mun kierrot heitteli todella paljon. Olinkin melko varma, etten edes ovuloi kun kierrot oli ihan sekaisin, mut piruuttani tuossa kierrossa kokeilin noita tikkuja ja tutkailin limoja niin bongasin oviksen noinkin "aikaisessa" vaiheessa.

En ole kyllä ikinä kuullut, että ovulaatio voisi tapahtua terojen aikana tai sen jälkeen...mutta en minäkään osaa sanoa onko se mahdollista. Toivottavasti asia selkenee, oisko sun gynellä vaikka soittoaikoja niin voisit varmistaa tuon jatkon noitten terojen kanssa?

telma, en tosiaan halunnut pelästyttää. Niin kuin sanoin, tuo on toisen käden tietoa. Ines jo sanoikin, että hänen lääkärillään on ihan eri kokemus. (Mutta Mammukan käsitys on siis sama kuin omani.) Täällä palstaillessa on jo kuullut jos jonkinlaisen mielipiteen vaikka mistä lääkkeistä.

Tosiasia taitaa olla, että suurin osa lääkäreistä pitää Teroluteja hyvänä apuna raskauden saavuttamiseksi. Sitten on se pienempi osa, joka on sitä mieltä, että joillekin (pitkäkiertoisille) niistä on haittaa. Jos Terot eivät estä ovuloimasta, on niistä nyt ainakin se järkeiltävissä oleva haitta, että lutelaativaihe (ovulaation jälkeinen aika ennen seuraavia kuukautisia) jää lyhyeksi. Silloin pahimmassa tapauksessa kiinnittyminen ei ehdi tapahtua ennen kuin menkat alkavat.

Mutta minusta sinun kannattaa kyllä vielä jatkaa tikuttamista, niin saat varmuuden (tai varmahkon epävarmuuden) ovulaatiosta/ovuloimattomuudesta tässä kierrossa. Ja minusta sinun ehkä kannattaa myös soittaa lääkärille, jos asia vaivaa sinua, tai jos haluat keskeyttää terojen oton. Mutta ennen kaikkea: Älä ainakaan masennu tästä. Tiedän (omasta kokeuksesta), että kuukausi tuntuu iättömän pitkältä ajalta, kun vauva on haaveissa, mutta todellisuudessa se on kuitenkin aika lyhyt aika. Jos tulet vaikka seuraavasta kierrosta raskaaksi, et enää yhtään harmittele, että yksi kuukausi saattoikin valua hukkaan. Tsemppiä!

:heart: piip

Yhteistyössä