Ovulaatio-ongelmia, lääkäriinkö jo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Malla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Malla

Vieras
Kyselen jos täällä joku osaisi minua neuvoa :)
Eli raskautta on yritetty tuloksetta puolisen vuotta, tässä kierrossa vasta ovistestit käytössä. Kiertoni on 28-30päivää ja testaillut olen kp12 --> enkä saa kuin haalean viivan :( Ilmeisesti en siis ovuloi.
Meillä ennestään 3- vuotias lapsi ja minulla ikää 22v.
Aiemmin en ole edes ajatellut että kärsisin lapsettomuudesta mutta nyt alkaa jo sekin tuntua todellisesta kun en ilmeisestikään ovuloi. Pitäisikö nyt jo ottaa yhteys lääkäriin ja mitä yleensä näissä tilanteissa tarjotaan avuksi? Kannattaisiko mennä suoraan yksityiselle?
Kiitos kovasti jos joku osaa auttaa :)

Jos et osaa yhtään arvioida ovulaation aikaa, niin kokeiles ensi kierrossa aloittaa testaus heti kuukautisten loputtua. Ja siitä niin kauan kunnes ovis löytyy. Kaikki ei ovuloi silloin kun oppikirjojen mukaan pitäis.

Kannattaa mennä lääkäriin niin saat ainakin mielenrauhan :) Näkevät ultralla alkukierrosta, että onko ovulaatiota tapahtumassa ja pystyvät sitä seuraamaan. Näin meillä ja hoitoihin siis jouduttiin mutta miehen siittiöiden takia.

Itse ajattelen sillä tavalla, että jos on selkeästi syytä olettaa, että kierrossa on jotain häikkää, niin turha lykätä lääkäriin menoa.

En itse olisi varmastikaan raskaana tällä hetkellä, jos en olisi hakeutunut lääkäriin. Kierto jäi toistuvasti loppupuolelta liian lyhyeksi, menin yksityiselle, sain keltarauhashormonit ja toisesta tukikierrosta tulin raskaaksi. Eli on vähän eri ongelma kuin sinulla, mutta kuitenkin.

On ihan normaalia, että naisilla on vuoden aikana useampikin kierto, jossa ei ovuloi. Hedelmöityshoitoklinikan lääkäri sanoi, että parikin tällaista kiertoa peräkkäin on vielä ihan ok, eikä välttämättä kerro mistään häiriöstä.

Yksityiset lääkärit ja lääkkeet ovat hintavia, joten jos maltat testailla vielä pari kiertoa, niin tee niin.

Itse olen käyttänyt paljon ovulaatiotestejä ja kerran olen tullut raskaaksi kierrosta, josta en saanut yhtä vahvoja viivoja kuin testiviivat. Se huippu on sen verran lyhytkestoinen, että voi mennä ihan hyvin testien ohi.

Aloinkin tehdä niin, että testasin ensin kerran päivässä ja kun testiin alkoi tulla väriä, aloin testata kahdesti päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Mitä tuollainen oviksen metsästys ultralla maksaa?

Me kävimme kunnallisella aluksi niin sen perus poliklinikka maksun. Yksityisellä puhutaan muutamista sadoista euroista. Mutta tosiaan pieni hinta siitä, että saa apua jos sitä tarvitsee. meidän raskautemme tuli maksamaan monia tuhansia ja harmittihan se aluksi mutta myöhemmin mietittynä sen rahan olisi voinut pistää myös johokin tosi turhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Mitä tuollainen oviksen metsästys ultralla maksaa?
Täällä yhdellä hedelmöityshoitoklinikalla lääkärikäynti ultrauksella maksaa noin 200 ? miinus Kela-korvaukset. En ole vielä saanut korvauksia Kelalta, joten en tiedä, kuinka paljon on tulossa rahaa takaisn.

Niin ja tosiaan kannattaa tehdä niitä ovulaatio testejä läpi kuukauden eikä vain viikkoa. Meillä tehtiin pakastealkion siirto luonnolliseen kiertoon ja käytin digitaalista testiä. Se oli tosi helppo ja selkeä! Voin suositella! Hintaa sillä toki on enemmän mutta eipä tarvitse miettiä viivojen vahvuutta. Minulla ei koskaan ole tullut yhtä vahvoja viivoja testiin ja silti ilmeisesti olen ovuloinut hyvinkin säännöllisesti sen mukaan mitä niissä ultrissa aina näkyi :)

kannattaa vaan mennä yksityiselle. Ite kävin tk:ssa kun kuukautiset oli niiiiiin epäsäännölliset enkä ollut noin 9kk aikana tullut raskaaksi.... Eivät tehneet MITÄÄN koska ei oltu vuotta yritetty ja piti kuulemma olla menkat 6kk pois että tehtäs jotain (mulla siinä vaiheessa oli kierto venyny jo yli 5kk pituseksi mutta eipä riittänyt).

Joo vähän eri ongelma mutta mene yksityisellle.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
kannattaa vaan mennä yksityiselle. Ite kävin tk:ssa kun kuukautiset oli niiiiiin epäsäännölliset enkä ollut noin 9kk aikana tullut raskaaksi.... Eivät tehneet MITÄÄN koska ei oltu vuotta yritetty ja piti kuulemma olla menkat 6kk pois että tehtäs jotain (mulla siinä vaiheessa oli kierto venyny jo yli 5kk pituseksi mutta eipä riittänyt).

Joo vähän eri ongelma mutta mene yksityisellle.

Yksityistä minäkin suosittelen palvelun laadun takia mutta kyllä me päästiin kunnallisella heti vaikka yritystä ei ollut edes vuotta. Meillä tosin tiedossa mihen suvun ilmeisesti periytyvät lapsettomuusongelmat. Vaihdettiin yksityiseen huonojen lääkäreiden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja jess:
onkos se ov kuitenkin aina n.14pvä ennen ku menkat alkaa? vai voiko olla jo esim kp10 ja kierto kuitenkin kp33?!

Luteaalivaiheen pituus on yksilöllistä. Yleensä se kuitenkin on 12-16 vuorokautta. Itselläni luteaalivaihe on 16-18 vuorokautta kierrosta riippuen (jos satun ylipäätään ovuloimaan) eli aika oviksesta menkkoihin voi olla hyvinkin eri mittainen vaikka kierron pituus olisikin sama. :)

ei ole kaikilla 14pv ennen kuukautisia vaan normaali vaihelu on 10-15/16 päivää, pitäisi olla kuitenkin suurinpiirtein sama väli jokaisella yksilöllisesti, se sijaan ovulaatioaika kierron alusta voi heittää paljokin.

Alkuperäinen kirjoittaja jess:
onkos se ov kuitenkin aina n.14pvä ennen ku menkat alkaa? vai voiko olla jo esim kp10 ja kierto kuitenkin kp33?!

Mulla esim. ovis on 12 pvää ennen menkkoja (kotitesteillä todettu). Ja olen myös raskautunut kierrosta, jossa ei tullut tasavahvaa viivaa testiin, vähän kontrolliviivaa haaleampi vain.

Kiitos kaikille asiantuntevista neuvoista!
Toisaan, mieleeni ei tullutkaan että tietty pitäisi testailla koko kierron ajan :(
Mainitsitte digitaalisesta testistä, kiinnostuin! Minkälainen se on, mistä niitä saa ja paljonko maksaa?

Tuli mieleeni, että olen huomannut nyt tosiaan ovulaatiotesteillä että joka päivä testiviiva on aina edellistä päivää tummempi, mutta silti kontrolliviivaa hieman haaleampi eli ovulaatioon asti en pääse.
Mitähän se tarkoittaa, kuuluuko asiaan vai voisiko tarkoittaa että jotain toivoa olisi? Olen niin vauvakuumeissani että taidan jo ensi kuussa mennä lääkäriin (yksityiselle jos tai kun kunnalliseen ei pääse..) mutta siitä siis kysymys: Eli missä vaikeessa kietoa olisi hyvä mennä gynelle, vai onko sillä oleellista merkitystä?

Alkuperäinen kirjoittaja Malla:
Kiitos kaikille asiantuntevista neuvoista!
Toisaan, mieleeni ei tullutkaan että tietty pitäisi testailla koko kierron ajan :(
Mainitsitte digitaalisesta testistä, kiinnostuin! Minkälainen se on, mistä niitä saa ja paljonko maksaa?

Tuli mieleeni, että olen huomannut nyt tosiaan ovulaatiotesteillä että joka päivä testiviiva on aina edellistä päivää tummempi, mutta silti kontrolliviivaa hieman haaleampi eli ovulaatioon asti en pääse.
Mitähän se tarkoittaa, kuuluuko asiaan vai voisiko tarkoittaa että jotain toivoa olisi? Olen niin vauvakuumeissani että taidan jo ensi kuussa mennä lääkäriin (yksityiselle jos tai kun kunnalliseen ei pääse..) mutta siitä siis kysymys: Eli missä vaikeessa kietoa olisi hyvä mennä gynelle, vai onko sillä oleellista merkitystä?
Täällä edullisimpia testejä:
http://www.kotitesti.fi/clearblue_digitaalinen_ovulaatiotesti_7_kpl_pr_00302.html

Vaikea tulkita noita viivoja, mutta minä ja joku muu aiemmin kirjoittanut on tosiaan tultu raskaaksi, vaikka viivat jäivät haaleammiksi kuin kontrolliviiva. On mahdollista, että se huippu vain jää huomaamatta. Etenkin jos ei testaa joka päivä samaan aikaan. Itse testasin parhaimmillaan kahdesti päivässä.

Itse ajoitin gyneajat niin, että menin oletettuna ovulaatiopäivänä tai juuri ennen sitä. Silloin nähtiin hyvin, miltä mahdollinen johtofollikkeli näytti ja olisiko mahdollinen ovulaatio tapahtumassa. Siltikään ultrassa ei voi nähdä, onko johtofollikkelissa oikeasti toimiva munasolu kypsymässä vai ei. Mutta muuten saa hyvin viitettä, tapahtuuko siellä mitään edes sinne päin.

Tosiaan ainakin muutaman kierron minäkin kehoittaisin tikuttamaan, voihan olla vaikka niin, että ovuloit vain toiselta puolelta.

Tai sekin on mahdollista, että sulla ei kontrolliviiva kertakaikkiaan tule niin tummaksi.

Esim meillä ei pääse noilla sun ongelmilla vielä tk:n kautta hoitoon.

Itse ovuloin todella harvoin, kolmosta yritetty 5 vuotta, kaksi keskenmenoa mutta joka kerta on pitänyt odottaa vuosi, ennen kuin lähete eteenpäin kirjoitetaan.

Mutta toivottavasti luonto hoitaa pian tehtävänsä :) Edellisellä kerralla mulla muuttui eka gynepolin käynti alkuraskauden ultraksi!

Yhteistyössä