ovulaatio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tatja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tatja

Jäsen
19.10.2010
581
0
16
Hei!
Söin e-pillereitä yli 10 vuotta. Niiden lopettamisen jälkeen kuukautiset olivat poissa yli puoli vuotta ja ne saatiin aikaiseksi Teroluteilla. Ilman niitä ei kierto toimi.

Olen tikutellut ovulaatiota enkä ole sitä koskaan löytänyt. Gynekologilla olin ja hän ultrasi munasarjat, jotka ovat pco tyyppiset. Hormoniarvot olivat kohdillaan, mutta jostain syystä kuukautiset eivät tule ilman Teroluteja. Olisin saamassa Clomit, kunhan miehen sperma tutkitaan. Gyne totesi ultralla ja verikokeillakin, että ovulaatiota ei tapahdu. Sanoi, että se ei tarkoita etten koskaan voisi spontaanisti ovuloida.

Nyt kuitenkin kaksi viimeistä kiertoa ovat olleet poikkeukselliset eli olen löytänyt ovulaation testeillä. Voiko olla niin, että munasarjat ovat intoutuneet toimimaan d-vitamiinin ansiosta? Napsin sitä 80 mg päivässä. Eikö clomit sitten ole periaatteessa tilanteessani turhat? Olisiko nyt niin, että vaikka jättäisin Terolutit pois, niin kuukautisten pitäisi tulla luomusti, koska ovulaatio tapahtuu?

Hei Tatja!

Toivotaan, että kiertosi on palautumassa normaaliksi, se on aina positiivista että ovuloit. Onko sinulle joku määrännyt tuota D-vitamiinia? Tuo 80 mg päivässä kuulostaa kovin runsaalta...Yleensä suositus on n. 10 mg päivässä esim. raskaudessa ja imetyksen aikana, jolloin katsotaan, että d-vitamiinin tarve lisääntyy.
Noista lääkitysten lopettamisista tms. kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa. Toki voi halutessasi muutaman kierron katsoa miltä tilanne alkaa vaikuttaa ovulaation ja vuodon suhteen.
Onnea matkaan!

Hei! Kukaan ei ole määrännyt minulle d-vitamiinia. Omin päin päätin kokeilla d-vitamiinin vaikutusta. Netistä löysin tutkimuksen, jossa ovuloimattomat pco-naiset alkoivat ovuloimaan pian d-vitamiinilisää syötyään. Netistä olen myös lukenut paljon mielipiteitä sopivasta d-vitamiinimäärästä ja toksinen määrä on tuosta 80 mg vielä kaukana. Netti ei tietenkään ole välttämättä kovin luotettava lähde, mutta mietityttää tosiaan tuo d-vitamiinin osuus ovulaatioon. Tässä olisi varmasti jollekin lääkärille oikein hyvä tutkimusaihe.
Mietin tuota kuukautiskiertoa eli jos ovuloi, niin ilmeisesti seurauksena pitäisi olla kuukautisvuoto. Taidan seuraavasta kierrosta kokeilla tuleeko kuukautiset ilman Teroluteja. Kiitos vastauksesta!

Yhteistyössä