OVULAATIOSTA :)

  • Viestiketjun aloittaja Nanna__86
  • Ensimmäinen viesti
Nanna__86
Tietääkö kukaan:
jos ovulaatiotestailulla toteaa ovulaation tapahtuvan,
ja luo mahdollisimman hyvät "olot" raskautua eli touhuaa tarpeeksi usein jne..
niin kuinka isolla todennäkösyydellä raskautuu??

 
vinxvinx
Joka kierrossa on noin 20-25% mahdollisuus raskautua jos sukupuolielämä on aktiivista oikeaan aikaan.
Valitettavasti alkaneista raskauksista noin 50% menee kesken ennen kuin nainen edes tietää olevansa raskaana eli käytännössä menkat alkaa ajoissa tai on myöhässä päivän tai pari.

Sun ikäisistä aktiivisesti yrittävistä pareista n. 70-90% raskautuu vuoden sisällä siitä kun yritys on alkanut. Jos ongelmia ei ole todettu niin en sinuna lähtisi tikuttelemaan. Voi luoda yllättäviä paineita. Aktiivinen seksielämä (2-3xviikossa) riittää vallan mainiosti. Tällöinhän pupuilua osuu takuulla myös ovulaation tuntumaan.

Muista sekin että ovulaatiotestit ei todista sitä että ovulaatio todella tapahtuu. Ovulaatiotestit mittaa lutenisoivaa hormonia ja ovisplussa testissä osoittaa tämän huippuarvon joka mahdollistaa ovulaation. Mahdollinen ovulaatio tapahtuu 24-48 tuntia ovisplussan jälkeen. Tänkin moni unohtaa.

Mutta siis varmuudella tapahtuneen ovulaation voi todeta ainoastaan jälkikäteen verikokeella ja ultralla. Ovistestien plussa näyttää ainoastaan sen että hormonia erittyy tarpeeksi jotta ovulaatio on mahdollinen.
 
Nanna_86
kiitti vastauksesta.
Vain ensimmäinen lause oli uutta tietoa ja sitä minä lähinnä kaipasinkin.
Ovistikuttelen koska minulta leikattiin 2kk sitten kohdunulkoinen ja sen mukana toinen munatorvi, nyt mennää vasta ekaa kiertoa tuon jälkeen (menkat kun alko vast 7vk leikkauksesta) niin on kiva tietää tapahtuuko tuolla mitään. senkin takia seurailen, että saan itselleni mielenrauhan kun näen kehon toimivan :)
Tiedä olemassaolevan mahdollisuuden ettei ovuloi vaikka tikuttaisi tuon hormoonin nousun, mutta minä ainakin tiedän sitten siitä että aika olisi otollinen jos sattuu käymään hyvin :))
Kiitos kuitenkin tiedoista, voihan olla että joku muukin tämän lukee :)
 
vinxvinc
Ai sulta on poistettu toinen tuuba. Nyt jäin miettimään että kun normaalisti munasolua irtoaa vuorokierroin oikealta ja vasemmalta niin tarkoittaako tämä sinulta munasolu irtoaa käytännössä vain joka toinen kierto? Siis ovisplussan voisit saada joka kierto (LH hormonia kun se mittaa) mutta että ovulaatio voi tapahtua vain joka toinen kierto?
 
vinxvinc
Ai sulta on poistettu toinen tuuba. Nyt jäin miettimään että kun normaalisti munasolua irtoaa vuorokierroin oikealta ja vasemmalta niin tarkoittaako tämä sinulta munasolu irtoaa käytännössä vain joka toinen kierto? Siis ovisplussan voisit saada joka kierto (LH hormonia kun se mittaa) mutta että ovulaatio voi tapahtua vain joka toinen kierto?
 
eihän
ei toki kaikilla irtoa munis vuoroin vasemmalta ja oikealta. Toisilla irtoaa lähes aina vaan toiselta puolelta ja toisilla voi irrota ihan epäsäännöllisesti kummalta puolelta tahansa.
 
Niin..
ja vaikka tuuba onkin poistettu niin kyllähän se munasolu sieltä irtoaa. Munasarja toimii ihan itsenäisesti ilman tuubaa. Tuuba vain kuljettaisi sitä solua mutta on myös mahdollisuus, tosin aika pieni sellainen, että munasolu kulkeutuu oikeille paikoille vatsaontelon kautta ja raskaus voi alkaa. Tämä on siis kuitenkin erittäin harvinaista.
 
Nanna_86
No siis, juu minulta poistettiin juu oikea tuuba.
Sen takia nää jutut niin mietityttääkin, kun tietää ettei enään molempia.
Käytännössä tämä minua helpottaakin,
tietäen että kohdunulkoinen raskaus lääkärin mukaan johtui todennäköisesti viallisesta tuubasta ja toki toisen terveys katsottiin :)

Minäkin olen näin saanut tietää, että normaalioloissa normaalikierrossa munasolu irtoaa vuoroin molemmilta puolilta.
Sitten jos mietitään, että munasolu irtoaa joka toisella kerralla toiselta puolelta,
tarkottaisi se kaiketi( minun ajatusmaailmassani) sitä,
että viime normaalissa kierrossa raskauduin oikeaan tuubaan ja sieltä se hra. tohtorin mukaan oli peräisin myös hedelmöittynyt munasolu joka siis oli matkanvarrella jumiutunut..
niin sittenhän tässä kierrossa se irtoaisi juurikin tuolta jäljellä olevalta puolelta?
eikö?
 
Niin..
Ei se välttämättä niin mene. Itselläni on ultran mukaan joskus irronnut luomusti munis kolmekin kertaa peräkkäin samalta puolelta. Toinen puoli on vähän hiljaisempi.
 
vierailija
Mulla oli tänään ultrassa oikein puolesn munasarjassa munasoluja ja vasen tyhjä. Voiko tästä päätellä, että voisi olla oikean vuoro? Vai voi olla myös tyhjän puolen?
 

Yhteistyössä