Pääkaupunkiseudun asumisesta apuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sienna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sienna

Vieras
Kertokaahan siellä asuvat että missä Helsingissä,Espoossa ja Vantaalla on hyvä asua ja mitä alueita ehkä kannattaa välttää.Meillä muutto ehkä edessä sinne päin maailmaa joten vinkit otetaan vastaan.

mistä muutat?
riippuu "mihin on tottunut",joka paikassa on huonoja puolia,ainakin ite mietin asian niin että katteleeko mieluummin kännisiä ja paskaltahaisevia spurguja vaiko maahanmuuttajia jne. (vertaa esim. maunula ja itäkeskus)
ainakin helsingissä,on sanomattakin selvää että vähemmistökansat ja muut ongelma ihmiset ovat pesiytyneet/asutettu alueille joissa halvimmat vuokrat (jos puhutaan vuokra asunnoista)

Saman alueen sisällä on rauhallisia ja sitten vähän levottomampia alueita tai taloja.

Olen asunut itä-vantaalla vuokralla Asolassa Saton kämpässä, hyvä rauhallinen alue, mutta kun Asolanväylää meni vähän eteenpäin silloista Sparia kohti (nyt taitaa olla S-market?) tuli kaupungin vuokrataloja ja meno oli rauhattomampaa.

vanhassa koivkylässä asuin myös, alue muuten rauhallinen mutta meille sattui huonot naapurit. :(

Tämä siis sillä puolen rataa, missä on Peijaksen sairaala

Sillan/ radan toisella puolen Havuoskella niissä korkeissa kerrostaloissa oli myös aika levotonta,
vähän epämääräisiä naapureita, tuttava asui ja muutti tosi nopeasti pois.

Rekola on myös aika rauhallista, on Itä-vantaata.

Länsivantaan puolella vaskipelto, kaivoksela ovat rauhallisia. Samoin Martinlaakso ok.

Mistä sitten tietää?
Käykää kiertelemässä alueita. Katsokaa, missä kunnossa on piha-alueet, minkänäköistä ihmistä siellä kävelee. Pelkkä alueen ostari tai juna-asema ei kerro kaikkea.

Samoin katsokaa millaiseen kouluun lapsenne menisi.

Kuinka paljon on spreijattu / sotkettu /töhritty.
Jos kerrostalon alaikkunat on pleksilasia, se kertoo siitä, että talossa on ollut niin paljon ilkivaltaa että ikkunat / lasit on kerta toisensa jälkeen lyöty sisään ja tilalle on vaihdettu pleksit.

EN SUOSITTELE
havukoski itä-vantaa, kirstinmäki espoo, kivikko hki, pukinmäki hki, leikosaarentie hki - vuosaaressa.
en itse menisi vuosaareen koska siellä on niin jyrkkä ero hyväosaisten ja parempituloisten ja vastaavasti vähällä toimeentulevien välillä ja siellä on aivan valtavasti maahanmuuttajia, koulussa suomensyntyisiä on vähemmistö.

pikkuhuopalahti helsingissä näyttää kivalta mutta isoja ongelmia on.nuorison aj huumeiden kanssa.
kuukausi takaperin 6vuotiaalta pojalta oli viety kännykkä ja kaikki muut tavarat.
eli sinne en teitä ensimmäisenä lykkäisi.

oletteko ostamassa omaa vaiko vuokra asuntoa?
se tieto helpottais paljon,osais paremmin ehdotella :)

Kiitos :) Saisi olla hyvät kulkuyhteydet,jotain palvelua tietenkin,eli pysäkkiä lähellä,rauhallista tosiaan kun lapsia on 3,etsimme omistusasuntoa tai sitten jos sellaista ei löydy niin tulemme ensin vuokralle..Maahanmuuttajia on meilläkin päin sekä alko ja muita ongelmaisia ja niiden vieressä ei ihan ole se ihanne asua. Itsellä kiehtoo espoo mutta mistään alueesta meillä ei ole mitään tietoa.

Hintataso kertoo kaiken. Noita ongelma-alueita en tunne, mutta ne alueet, joihin itse perheeni kanssa voisi muuttaa, ovat kuten jo sanoin, Lauttasaari ja Espoon ranta-alueet. Mutta siellä ei ole esim. kaupungin vuokrakämppiä, vaan perheasunnot ovat siinä miljoonan paikkeilla, joten kuten jo sanottu, raha ratkaisee, minne muutatte.

Alkuperäinen kirjoittaja entinen asuja:
en itse menisi vuosaareen koska siellä on niin jyrkkä ero hyväosaisten ja parempituloisten ja vastaavasti vähällä toimeentulevien välillä ja siellä on aivan valtavasti maahanmuuttajia, koulussa suomensyntyisiä on vähemmistö.

tää on NIIN totta!
:xmas:

Mä olen viihtynyt ihan hyvin Vantaan Pähkinärinteessä. Olen asunut täällä kohta 17 vuotta eikäöole valittamista. Toki asuisin mieluummin Helsingin ydinkeskustassa, mutta rahavarat ei perheellisenä riitä asunnon ostoon sieltä. Mä asun "maalla kaupungissa" eli mulla on reilu 100 metriä lammelle, muutama sata metriä suolle ja muutama sata metriä pellolle. Ja alle kilometri Helsingin rajalle.

Tältä täällä näyttää päivällä
http://www.saunalahti.fi/~simppeli/A2/jussi.html

ja tältä yöllä
http://www.saunalahti.fi/~simppeli/A2/kotikaupunki.html

Raha tosiaan ratkaisee ja huikeat hinnat on siellä etelässä,täällä saa uuden omakoti talon kun sieltä saa pienen kaksion.Meillä etsinnässä vähintään 5h keittiö ja niitä ei ihan ole tarjolla tai sitten jos on niin hintataso liian korkea.Siksi voimme aluksi olla myös vuokralla.Mies paljon pois kotoa joten pitäisi olla sellainen alue että minäkin uskallan siellä kulkea.

OK. Omistusasuntoa Espoosta. Parhaat ovat Westend, Haukilahti, Iirislahti, Nuottaniemi, Soukanniemi. Niissä on kalliita pientaloja. Edullisempaa mutta mukavassa ympäristössä kerrostaloasumista meren läheisyydessä: Kivenlahti. Sitten on ei-merenäärellä paljon toisiaan muistuttavia rivari-, kerrostalo- ja omakotitalosumppuja, joiden osalta taas riippuu, mitä asuntotyyppiä haette. OKT: esim. Nöykkiö OK. Rivaria löytyy mistä vaan, samoin kerrostönöä.

Jos täyttäisin kaupunginvuokra-asuntohakemuksen nyt ja tiedossa olis että vois valita miltä alueilta asunnon ottaisin niin POIS jäisivät kaikki Itä- Hesan metroradan varrella olevat lähiöt paitsi Vuosaaren uusi puoli ( ei Meri-Rastila) ja lännestä päin Kannelmäen uudempi puoli
( vanha ihan kivaa aluetta ja kohtuu edullista )Pohjosesta Tapulikaupunki, Malmi ja Jakomäki. Nää siis lähiöistä...
Vantaa ja Espoo on mulle vieraampia.
Ja tämä vaan mun mielipiteeni.
Tykkään ite sellasista paikoista jossa ei o kapakoita vierivieressä ja paljon luontoa ja vihreää ympärillä ja haluan myös lapseni kasvavan mielellään sellasessa ympäristössä..

joo pähkinärinne on kiva,samoin se -mikä sen nimi nyt on- siinä vihdintien toisella puolella entisen superpähkinän taka siellä :whistle:
mun mummo on asunu kohta 20vuotta ja viihtyy.
siellä on ainakin osa vuokra asuntoja,ja sitten se iso omakotitaloalue siinä myrtsiin mentäessä.
keittis varmaan muistaa nuo nimet :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
joo pähkinärinne on kiva,samoin se -mikä sen nimi nyt on- siinä vihdintien toisella puolella entisen superpähkinän taka siellä :whistle:
mun mummo on asunu kohta 20vuotta ja viihtyy.
siellä on ainakin osa vuokra asuntoja,ja sitten se iso omakotitaloalue siinä myrtsiin mentäessä.
keittis varmaan muistaa nuo nimet :saint:
Varisto, Vapaala ja Askisto.

Suosittelen, että laitat Oikotielle haun, jossa tulee alueet Helsinki, Espoo, Vantaa. Asumismuotoon ei mitään, taikka se, mitä haluat (rivari, kerros vai OKT). Laitat realistisen hintahaarukan ja katsot, mitä se tarjoaa. Koska oikeasti asumispaikassa tosi ratkaisevaa on, mitä haluat/ voit maksaa asumisestasi. Siitä hausta näet vähän tarjontaa. Jos laitat korkeat hinnat, saat luultavasti kivoja alueita. Jos laitat alemman hinnan, on kämppä kauempaa tai huonommalta alueelta.

Mielestäni mukavia alueita Länsi-Vantaalla:
Martinlaakso, Louhela, Myyrmäki, Pähkinärinne, Hämeenkylä, Hämevaara, Kaivokselan Vaskipelto...
Itä-Vantaalle en itse muuttaisi, mutta on sielläkin mukavia alueita kertokoon niistä joku ne paremmin tunteva. Espoossa Leppävaaran ympäristö ainakin näyttää tosi mukavalta.

jakomäessä ja SUURMETSÄSSÄ (joka sekotetaan liian usein jakomäkeen) on paaaaljoooon luontoa.kaikki 3kapakkaa koko alueella.
suosittelen tätä suurmetsää,ollaan asuttu jo jonkin aikaa ja pitkin hampain joudun tästä pojan kanssa lähtemään.
tästä on 20min kävelymatka vantaan ikeaan :whistle: ja metsäreittejä paljon :D

Meille tarjottiin tuolta Kivikosta vuokra-asuntoa mutta oli liian pieni,kehuttiin hyväksi alueeksi :) Toinen oli Malminkartano mistä tarjottiin asuntoa mutta se oli kanssa liian pieni kun muuten saisi taas olla muuttamassa.Keskustassa emme halua asua joten joku Pähkinärinne vai mikä se olikaan kuulosti kivalta,kaupungissa maalla :)

Kiitos teille,onko mitään valmista linkkiä mistä näkee esim kaikki Helsingin vuokra-asunnot tai ne ketkä niitä vuokraa?Tulin siihen tulokseen tässä että itä puolella missään ei kannata asua :) Meillä joku kaverin kaverin kaverin veljen siskon tyttö asuu Puotilassa ja tykkää alueesta mut sanoi että asuu paljon nuoria ja opiskelijoita ja asunnot tyyliin vain yksitöitä ja kaksioita.

Vantaalla kivoja myös Varisto ja Hämeenkylä.

Espoossa kivoja alueita merenrannan lisäksi on esim. Tapiola, Mankkaa, Sepänkylä. Espoossa ehdottomasti en muuttaisi Espoon keskukseen, itse asun mieluiten pientalossa.

Sitten tuosta tilasta, me olemme tinkineet siitä, eli asumme 4 h + k paritaloasunnossa, koska isompaan ei ole varaa, ja toisaalta taas haluamme asua juuri tällä alueella kun asumme.

Mankkaalla on myös kaupungin vuokra-asuntoja, sekä lisäksi asumisoikeusasuntoja, näitä on aso-asunnoilla, ta-asunnoilla ja yh-asunnoilla, ehkä jopa asuntosäätiöllä. Netistä nämäkin löytyvät. Isoja asoja on, Mankkaalta löytyy 5 huoneen asoja ja nuo isommat kiertävät useammin, eli niihin kannattanee laittaa vuoronumero vetämään.

Ja kyllä noita perheasuntoja löytyy Espoosta edullisemminkin ja hyviltäkin paikoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sienna:
Meille tarjottiin tuolta Kivikosta vuokra-asuntoa mutta oli liian pieni,kehuttiin hyväksi alueeksi :) Toinen oli Malminkartano mistä tarjottiin asuntoa mutta se oli kanssa liian pieni kun muuten saisi taas olla muuttamassa.Keskustassa emme halua asua joten joku Pähkinärinne vai mikä se olikaan kuulosti kivalta,kaupungissa maalla :)

Kivikko on käytännössä Kontulaa eli parasta Helsingin ghettoa. Malminkartanosta en osaa sanoa muuta kuin että asemalta nousee junaan enemmän maahanmuuttajia kuin natiiveja. Jos teillä on mahdollisuus ottaa asunto Helsingin ympäristökunnista niin suosittelen. Helsingistä on vaikea saada edes pientä kaksiota alle 750 euron. Kaupungilta toki saa perheasunnon kohtuu hinnalla, mutta samalla saa "mukavat monikansalliset naapurit".

http://www.hel.fi/wps/portal/Helsinki/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Helsinki/fi/Palvelut/Asuminen+ja+ymp_rist_/Asuminen

Mene tuota linkin kautta eri kiinteistöyhtiöiden sivuille. Joillain on hyvät ja joillain ei olenkaan, mutta eiköhän tuolta jotain tietoa löydy. Luulsiin että Espoolla ja Vantaalla on samanlaiset sivut, kun googletat

Alkuperäinen kirjoittaja Sienna:
Kiitos teille,onko mitään valmista linkkiä mistä näkee esim kaikki Helsingin vuokra-asunnot tai ne ketkä niitä vuokraa?Tulin siihen tulokseen tässä että itä puolella missään ei kannata asua :) Meillä joku kaverin kaverin kaverin veljen siskon tyttö asuu Puotilassa ja tykkää alueesta mut sanoi että asuu paljon nuoria ja opiskelijoita ja asunnot tyyliin vain yksitöitä ja kaksioita.

Kyllahan Ita-Helsingissakin on paljon hienoja ( ja kalliita ) alueita esim. Kulosaari, Tammisalo, Laajasalo, Jollas.

Yhteistyössä