Päättäjillä on rajaton luottamus päivähoidon henkilökuntaa kohtaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päivähoidon tilasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päivähoidon tilasta

Vieras
Ruotsin päivähoitoa käsittelevästä ketjusta tuli mieleen, että Suomessahan luotetaan valtavasti hoitohenkilökunnan selviämiskykyyn. Ryhmien koosta määrätyllä lailla ei nykyisin ole enää paljonkaan merkitystä, ja tarvittaessa lapsia on runsaasti yli säädetyn. Ainakin sairastumistapauksissa, ja tilapäisesti päivittäin.

Kun pienten ryhmässä isoimmat täyttävät kolme vuotta, tilalle tulee heti alle 3 -vuotias. Kaupungissamme useimmiten yksivuotias, koska heitä on jonossa runsaasti. Siten pienten ryhmiin saadaan kätevästi 15 lasta kolmelle hoitajalle. Ja vielä jokunen voidaan laittaa vähän kuin kaupan päälle. Yhdellä hoitajalla saa siis olla 7 yli 3 -vuotiasta ja käsite, "pienten ryhmä" on historiaa. Käytännössä tämä aiheuttaa valtavan työmäärän, eikä yksivuotiailla ole enää ollenkaan sitä hoivaa ja sitä tilaa mitä he tarvitsisivat.

Isompien ryhmät ovat heti suurempia kuin 21 lasta, jos edes jollain on jokunen säännöllinen vapaapäivä. Ajoittain kaikki ylibuukatut kuitenkin ovat paikalla, ja siinä lisänä vielä muutama perhepäivähoidon lapsi.

En voi muuta kuin allekirjoittaa kirjoituksesi. Meille muuten tuli juuri uusi sääntö, sijaisia ei palkata alle 3 päivän poissaoloihin eikä vuosilomiin tms. Eli käytännössä aika usein ollaan vajaalla miehityksellä. Sitä kyllä ihmettelen että vanhemmat ei ota kantaa, vaikka näkisivät että olen yksin 20 lapsen kanssa. Vanhempien pitäisi enemmän antaa palautetta ja puuttua asiaan!

[QUOTE="lastenhoitaja";25107599]En voi muuta kuin allekirjoittaa kirjoituksesi. Meille muuten tuli juuri uusi sääntö, sijaisia ei palkata alle 3 päivän poissaoloihin eikä vuosilomiin tms. Eli käytännössä aika usein ollaan vajaalla miehityksellä. Sitä kyllä ihmettelen että vanhemmat ei ota kantaa, vaikka näkisivät että olen yksin 20 lapsen kanssa. Vanhempien pitäisi enemmän antaa palautetta ja puuttua asiaan![/QUOTE]

En oikeasti haluaisi uskoa todeksi tuota uutta sääntöä. Tuo kuulostaa kauhealta! Eihän ihmiset jaksa enää tuollaisissa tilanteissa ja kun me hoitohenkilökuntaan kuuluvat tiedämme tasan tarkkaan sen, kuinka kaikki vaikuttaa lapsiin. Siitäkin tulee erittäin paljon huolta.

[QUOTE="a p";25107625]En oikeasti haluaisi uskoa todeksi tuota uutta sääntöä. Tuo kuulostaa kauhealta! Eihän ihmiset jaksa enää tuollaisissa tilanteissa ja kun me hoitohenkilökuntaan kuuluvat tiedämme tasan tarkkaan sen, kuinka kaikki vaikuttaa lapsiin. Siitäkin tulee erittäin paljon huolta.[/QUOTE]

Eihän jaksetakkaan, tai turha ainakaan on ihmetellä henkilökunnan jatkuvia sairaslomia. Itsekin olen täysin uupunut jokaisen työpäivän jälkeen. Viimeisen kuukauden aikana meillä on ollut vajaamiehitys 15 päivänä, työpäiviä 19. 2 päivää olen ollut yksin ryhmässä. Et sellasta. Lapsista nyt puhumattakaan..... lapsia se 21.

[QUOTE="lastenhoitaja";25107651]Eihän jaksetakkaan, tai turha ainakaan on ihmetellä henkilökunnan jatkuvia sairaslomia. Itsekin olen täysin uupunut jokaisen työpäivän jälkeen. Viimeisen kuukauden aikana meillä on ollut vajaamiehitys 15 päivänä, työpäiviä 19. 2 päivää olen ollut yksin ryhmässä. Et sellasta. Lapsista nyt puhumattakaan..... lapsia se 21.[/QUOTE]

En voi uskoa tätä.. Siis koko päivä yksin ryhmässä 21lapsen kanssa? Kunnallisessa pk:ssa? Pk seutu?

[QUOTE="lastenhoitaja";25107651]Eihän jaksetakkaan, tai turha ainakaan on ihmetellä henkilökunnan jatkuvia sairaslomia. Itsekin olen täysin uupunut jokaisen työpäivän jälkeen. Viimeisen kuukauden aikana meillä on ollut vajaamiehitys 15 päivänä, työpäiviä 19. 2 päivää olen ollut yksin ryhmässä. Et sellasta. Lapsista nyt puhumattakaan..... lapsia se 21.[/QUOTE]

Tuo on oikeasti jo luokatonta. Oletko jaksanut ottaa selville sen, mitä mieltä johtaja on vastuukysymyksistä tuollaisina päivinä? Onko hän varmasti tukenasi kun jotain sattuu. Kuinka ulos lähteminen sujuu kun olet yksin? Tuo on täysin järjetöntä.

[QUOTE="a p";25107678]Tuo on oikeasti jo luokatonta. Oletko jaksanut ottaa selville sen, mitä mieltä johtaja on vastuukysymyksistä tuollaisina päivinä? Onko hän varmasti tukenasi kun jotain sattuu. Kuinka ulos lähteminen sujuu kun olet yksin? Tuo on täysin järjetöntä.[/QUOTE]

Meidän johtaja ilmeisesti luottaa tilanteeseen ettei mitään satu, kun ei ole ennenkään sattunut. Jos jotain sattuisi, niin syy varmasti vieritettäisiin hoitajan niskoille, vaikka johtajahan siitä vastuussa on. Mutta jos ei kiinnosta niin ovi löytyy tuolta....

Yleensä laitsari auttaa ulos lähtemisessä ja sisääntulossa. Järjetöntähän tämä on ja moni on mulle sanonut että en suostuisi tuollaiseen, ja välillä mietin itsekin että täytyy mun olla aika hullu.... ei vaan olen varmaan liian kiltti.

[QUOTE="mie";25107676]En voi uskoa tätä.. Siis koko päivä yksin ryhmässä 21lapsen kanssa? Kunnallisessa pk:ssa? Pk seutu?[/QUOTE]

En halua sanoa täällä netissä sen enempää missä.

Yhteistyössä