Pää oikealle päin

  • Viestiketjun aloittaja N
  • Ensimmäinen viesti
N
Onkohan ihan normaalia kun 2,5 kk ikäinen poikamme tykkää makuuasennossa pitää päätään oikealle päin tai suoraan eteen, ei koskaan vasemmalle? Sylissä ollessaan pää kääntyy myös vasemmalle. Kiitos :)
 
N.lle
Eiköhän tuo ole ihan makuasia. Meillä samanikäinen poika pitää nukkuessaan päätään vasemalla puolen eli siis, kun nukkuessaan kääntyy kylkiasennosta selälleen.
 
Mulle
Mulle selitettiin et se johtuu siitä et vauva on yksipuolinen ja hänelle pitäisi opettaa käyttää myös toista puolta. Eli hoitopöydällä ja pinnarin viereen voit laittaa jotain kuvia heikommalle puolelle, tai ripustaa jotain leluja niin et joutuu kääntymään heikommalle puolelle. Meillä se sit tuli näkyviin kun vauva alkoi kääntyilee ja taas sai kääntää myös toiseen suuntaan. Tämänn yksipuoleisuuden huomas lääkäri ja käski toimia näin. Nyt kyllä ollaan kaksipuolisia.
 
Satu
En ollut ite huomannut, mut äitini sanoi, että poikani (reilu 2kk) tykkää aina pitää päätään oikeelle ja nyt kun asiaa mietin, niin hoitopöydällä hän pitää aina päätään oikealle, kun sillä puolella on mobile, mitä poika tykkää katella. Kääntymistäkin poika yrittää aina oikealle päin.

Mulle sanoi mun kunto-ohjaaja, joka on fysioterapeutti, että kun hän opiskeluaikanaan teki harjoittelua sairaalassa, niin sinne tuotiin paljon vauvoja, jotka oli toispuoleisia. Vauvoja pitäis pitää tasasesti sylissä ""molemmilla puolilla"" vaikka esim. oikeekätiset herkästi pitää vauvaa vain vasemmalla puolella, et jää oikea käsi käyttöön muita tehtäviä varten. Samoten vauvaa pukiessa ja hoitaessa pitäis tasasesti käännellä vauvaa molemmille puolille, että molemman puolen lihakset kehittyis.
Aika jännä, et mulle ei oo neuvolassa puhuttu mitään tällasta, vaan kuulen niitä, kun meen synnytyksen jälkeen salille ja pyydän uutta ohjelmaa...

Mut pitää varmaan laittaa mobile välillä hoitopöydän vasemmalle puolelle. Noita fysioterapeutin vinkkejä oon koittanu kans tehä. Meillä nyt mies on vasenkätinen, mä oikea, joten vauvaa kyl ihan luonnostaan kannetaan molemmilla puolilla.
 
*
Vauva kyllä katselee esim. hoitopöydällä oikeallepuolelle, vaikka nukkuukin pää vasemmalle käännettynä.

Minä oikeakätisenä kannan lasta enemmän oikealla puolella.
 
mansku
Meillä 2kk neuvolassa terkka sanoi kanssa siitä kun neiti mielellään käänsi päätä aina toiselle puolelle(oikeelle).
Lapsista tulee kuulma helposti toispuoleisia.Äiti esim.suosii enemmän toista rintaa,virikkeet on tietyllä puolella jne..
On kuulma nähny lapsia jotka alkaa muistuttaa c-kirjanta..Toisen puolen lihakset kirraa,toisen venyneet enemmän.
..eli virikkeitä tasaisesti molemmille puolille.
Meillä ainakin tilanne on nyt tasottunut ja pää pyörii kun väkkärä suuntaan jos toiseen.Pimu 3.5 kk.
 
-p-
Satu kirjoittikin hyvin tuosta molempien puolien aktivoinnista. Meillä oli lisäksi selvästi vasemman puolen vaihe ja oikean puolen vaihe, nyt on tasapainottunut hyvin molemmanpuoleiseksi (5kk).
 
juu
ei siinä varmaan mitään epänormaalia oli. Meillä poitsu tykkäsi pitää nukkuessaan aina päätä oikealle puolelle ja käänsi itsensä niin jos yritti vaihtaa nukkumaasentoa. No, pää oli aikaslailla toispuoleinen alkuvaiheessa mutta nyt 7 kk on täynnä ja jo nukutaan molemmilla kyljillä ja selällään. Pääkin alkaa näyttää jo normaalilta. Eipä muuta ohjetta saatu kuin yrittää huomioida myös toista puolta ja kääntää välillä sänkyä/vauvaa toisinpäin siis vaihtaa puolta jos pinnari esim oman sängyn vieressä. Ja hyviä ohjeita jo tulikin aikaisemmissa teksteissä. Kesäiloa!
 

Yhteistyössä