Hae Anna.fi-sivustolta

Päänahan ongelma

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä Mona, 30.08.2005.

1. Mona Vierailija

Onko kenelläkään tietoa millä saisin kuivan ja herkän päänahan kuntoon? Minulla ei ole mitään tavallista hilsettä, vaan pääni on täynnä ruvenkaltaista hilselaikkua, jonka alla iho on melkein ""rikki"". Laikut saattavat olla pikkurillin kynnen kokoisiakin. Joskus Bio+-shampoo on auttanut, mutta sitä kai ei suositella käytettäväksi kuin kuuriluontoisesti? Mikään tavallinen hilseshampoo ei auta.

2. Sama vika Vierailija

Samanlainen ongelma myös minulla. Normaalia hilsettä kuivuus ei ole, vaan juuri kuvaamiasi hilseileviä länttejä ja rupia.

Minulla on auttanut oikeastaan vain lääkärin määräämä, melko vahva nestemäinen kortisoni. Liuosta tipsutellaan suoraan päänahkaan. Auttaa melko nopeasti.

Toinen, josta oli apua, oli yllättäen kalaöljykuuri. En muista mitä kapseleita söin, mutta päänahkani voi silloin hyvin. Nyt en uskalla kapseleita syödä raskauden vuoksi ja päänahka on taas rupinen.

Toivottavasti löydät ongelmaan sinulle sopivan ratkaisun! Kannattaa käydä myös ihotautilääkärilla varmistamassa, ettei sinulla ole psoriaasista. Minulla epäiltiin sitäkin, mutta lopullinen diagnoosi oli atooppinen iho.

3. Päänrapsuttelija Vierailija

En osaa muuta kertoa, mutta että sellaista BIO+ -shampoota on olemassa, jota voi käyttää jatkuvasti :)

4. kuivis Vierailija

Mulla on just tollasia laikkuja päänahassa, varsinkin hiusrajassa ohimoilla ja niskassa. Ensin koitin laittaa kosteusvoidetta, ei apua. Kampaaja väitti hilseeksi ja suositteli päänahan kuorintaa, naamiota ym. palveluitaan. Ei apua. Kosmetologi selitti myös jotain omiaan jostain punasienijutuista ja suositteli voiteita. Ei apua.
    Sitten viimeseks kävin ihotautilääkärillä, joka sano, et mulla on seborrea tai alkava psoriaasis. Sain just semmosta nestettä päänahkaan, mikä on auttanut.
    Parempi siis käydä lääkärin pakeilla.

5. minea Vierailija

Ei ole totta, meinasin juuri aloittaa keskustelun ko. aiheesta!
    Minulla ihan sama ongelma ollut vuoden alusta lähtien. Käytin ekaksi Head&Shoulders herkän hiuspohjan hilseshampoota joka auttoi mielestäni vähän.
    Sitten kuitenkin menin kesän alussa ihotautilekuriin ja hän sanoi että ei ole sienen tms. aiheuttamaa vaan jotain muuta. En saanut tyhjentävää vastausta, hän sanoi että VOI olla alkavaa psoriasista tai jotain muuta herkkyyttä. Sain nestemäisen kortisonin ja se auttaa aika pian. Sitten niitä läikkiä kuitenkin ilmaantuu aikaajoin takaisin ja taas laitetaan kortisonia...

Olen käyttänyt tähän saakka koko ajan tuota edellä mainitsemaani shampoota, kun kokeilin välillä Redkenin All softia, niin hilselaikut suorastaan innostuivat.
    Hilse ei ole mitään rasvaista tyypillistä hilsettä, vaan päänahka ikäänkuin lähtee sellaisina isompinakin ohuina liuskoina irti, ja joskus siellä alla on punainen ""veresliha"" iho.

Lääkäri sanoi ettei ole olemassa mitään kaikenkertovaa testiä millä voisi todeta että onko kyse psorista vai mistä. Mitään koepalaakaan ei otettu. Kamalaa jos on kyse psoriasiksesta ja se leviäisi pahasti... :(
    Minulla on lisäksi ikävä tapa rapsutella päänahkaa, mikä ei varmaan ole omiaan ainakaan auttamaan tuota asiaa....

6. juujuu Vierailija

Sama ""vika"" täällä. Välillä ilmaantuu märkiviä pieniä alueita, jotka sitten luonnollisesti muuttuu ruveksi. Itse olen huomannut, että pahimmat vaivat aiheuttaa mm. Tigin tuotteet (olisikohan tuoksuilla jotain tekemistä asian kanssa) ja nykyisin käytänkin LV-herkän ihon shampoota ja hoitoainetta ja märkänäppyläalueet ovat hieman rauhoittuneet. Samoin sitrushedelmät enemmälti syötynä aiheuttavat vaivaa päänahassa.

7. Olen käyttänyt jo pitkään apteekin shampoota kuivalle ja hilseilevälle päänahalle, sarjan nimi taitaa olla Ducray tai joku vastaava. Nyt ostin vaihteeksi Vichyn vastaavan shampoon, siiinä on samoja raaka-aineita. Nämä hillitsevät sitä kuivaa hilseilyä ja vähentävät kutinaa mutta käytän n. joka toinen tai kolmas kerta ihan tavallista shampoota, huomasin että LV-sarjan hajusteeton shampoo sopii hyvin, ei ärsytä. Ja jos on tosi pahassa kunnossa päänahka, niin käytän vielä Sim-sarjan hoitoliuosta jota hieron päänahkaan. Haisee tujulle mutta toimii.
    Muutenkin olen joutunut karsimaan voimakkaasti hajustettuja hiustuotteita ja hiuslakkoja, ne yleensä aiheuttaa melko nopeasti päänahan ärtymistä. Ja huomasin, että tupakansavu pahentaa kans. Baari-illan jälkeen hirveä kutina ja hilseily! (Tätä ei tapahdu jos nautin muutaman lasillisen esim. savuttomissa kotibileissä!)

8. sama vika:lle Vierailija

Täysin ohi aiheen, mutta miksi kalaöljykapseleita ei voisi syödä raskaana ollessa? Kysehän ei ole kalanMAKSAöljystä kuitenkaan. Jotkut jopa syövät nimenomaan raskausaikana kalaöljykapseleita.

9. Sama vika Vierailija

Taidan olla vain hieman ylivarovainen. Ajattelin kokeilla kalakapseleita vasta kolmen ensimmäisen raskauskuukauden jälkeen. Totta tuo, että nimenomaan kalanmaksaöljy ei ole hyväksi, muistaakseni liiallisen a-vitamiinipitoisuuden vuoksi.

Toivottavasti aloittajan päänahkaongelma selviää! Minulla on päänahkavaiva vain pahentunut. Täytyykin kokeilla tuota LV-shampoota. Minulla myös lakat ja muotoiluvaahdot ärsyttävät ihoa välittömästi. Olisiko tämä jonkinlaista allergiaa? Myös hiusvärit saavat hiuspohjan ärtymään, toisaalta ei haluaisi ihan harmaavarpunenkaan olla. :-/

10. ap Vierailija

Joskus kampaaja on sanonut minulle, että vaiva on yleinen, ja sitä pahentaa kylmä talvi ja kuiva huoneilma sekä tapani pitää pipoja. myös pitkä, raskas tukkani kuulemma vaan ""hauduttaa"" päänahkaa, että parempi olisi aina välillä rikkoa rajummin linjoja, että pää pääsee tuulettumaan. Vaiva on ollut minulla poissa jo jonkin aikaa, mutta on nyt kesän lopulla taas palannut.

Veljelläni on psoriaasis, joten en usko tämän olevan sitä. Vaivani on huomattavasti pienempi ja jatkunut jo sykleissä aika kauan, joten en usko, että tämä on alkavaakaan sellaista.

Hiustenvärjäys on kyllä yhtä tuskaa minulle, pääni melkein savuaa :) kirvely on niin kovaa, mutta kipu menee pian ohi. Ehkä tuntohermoni kärähtävät... Muuten voimakkaita tuotteita en käytä ja kalaöljykapseleita syön kyllä päivittäin. Olen huomannut, että päänahan tuulettuminen (tukka auki ja ei märällä tukalla nukkumaan ja rikottu leikkaus) auttavat vähän, mutteivat tarpeeksi.

Kiitos neuvoistanne, täytyy kokeilla kaikkia noita tuotteita, ehkä apu löytyy.

11. System 4 Vierailija

Heippa kaikille!

Olen ennenkin tällä palstalla kehottanut kaikkia kokeilemaan ko. sarjan tuotteita erilaisiin päänahan ongelmiin (siis diagnooseista viis).

Itse kärsin erittäin kuivasta (kutiavasta) päänahasta. Jotkut kampaajat sanovat ongelman olevan hilse, toiset vain liian kuiva päänahka.

Alunperin sain sarjan tuotteita siskoltani joululahjaksi. Sen jälkeen en ole enää vaihtanut!

Käykää tutustumassa:
    http://www.sim.fi/System4/so.html

Oma suosikki on tuo Therapeutic oil cure, jota käytän joka pesun yhteydessä päänahkaan. Lisäksi käytän latvoihin ihan tavallisia hoitoaineita, koska muuten pitkähköt hiukset takkuuntuu liian helposti.

12. System 4 Vierailija

Heippa kaikille!

Olen ennenkin tällä palstalla kehottanut kaikkia kokeilemaan ko. sarjan tuotteita erilaisiin päänahan ongelmiin (siis diagnooseista viis).

Itse kärsin erittäin kuivasta (kutiavasta) päänahasta. Jotkut kampaajat sanovat ongelman olevan hilse, toiset vain liian kuiva päänahka.

Alunperin sain sarjan tuotteita siskoltani joululahjaksi. Sen jälkeen en ole enää vaihtanut!

Käykää tutustumassa:
    http://www.sim.fi/System4/so.html

Oma suosikki on tuo Therapeutic oil cure, jota käytän joka pesun yhteydessä päänahkaan. Lisäksi käytän latvoihin ihan tavallisia hoitoaineita, koska muuten pitkähköt hiukset takkuuntuu liian helposti.

13. eroon hilseestä Vierailija

Kalaöljyä PITÄÄ syödä raskausaikana, tai siis omega3 -rasvahappoja on saatava raskaana ollessaan. Niitä on myös pellavaöljyssä runsaasti, jos kalaöljy ei maistu tai kalaa ei halua käyttää. Pellavaöljyssä ei ole yhtään A-vitamiiniakaan. Sikiön aivojen kehitys vaatii runsaasti omega3-rasvahappoja. Sikiö ottaa ne äidin aivoista jos niitä ei muuten ole riittävästi. Tutkimusten mukaan odottavien äitien aivot kutistuvatkin raskausaikana tilapäisesti ja he saavat äo-testeissä muutaman pisteen alempia tuloksia kuin silloin kun eivät ole raskaana.

A-vitamiinia pitää välttää raskaana ollessaan, mutta rasvahappoja pitää saada. Lapset, joiden äidit ovat käyttäneet raskausaikana omega-rasvahappoja, ovat tutkimusten mukaan älykkäämpiä kuin verrokkiäitien lapset. Aivot ovat suurimmalta osaltaan rasvaa, joten ei se mikään ihme ole jos rasvahappojen saanti vaikuttaa älykkyyteen kun se kerran vaikuttaa myös aivojen kehitykseen.

14. hilseestä eroon Vierailija

Tuo läikkämäinen hilseilyihottuma on luultavimmin taliköhnää. Toinen vaihtoehto on psori. Mitään muita vaihtoehtoja ei oikein ole, jos hilseily on läikkämäistä. Kokeilkaa Stieprox-shampoota, jota saa apteekista. Se on paljonpaljon tehokkaampaa kuin esimerkiksi Nizoral. (http://www.bitelab.fi/stieprox/) Kun ette ole lääkeshampookuurilla, käyttäkää mahdollisimman hapanta shampoota ja peskää hiukset säännöllisesti. Hilseen aiheuttaa iholla normaalistikin elävä hiivasieni. Joillain ihmisillä se vain jostain syystä aiheuttaa hilsettä ja ihottumaa. Hiiva tykkää emäksisistä oloista, joten kannattaa käyttää hapanta shampoota.

Etsikää Googlella tietoa vaikkapa hakusanoilla ""taliköhnä"", ""seborrooinen ekseema"", ""pityrosporum ovale"" tai ""pityrosporum furfur"".

15. Kaali Vierailija

Kokeile, jo tääläkin mainittua, System4- sarjan shampoota: "" Rasvoittuvat Hiukset Ja Arka, Kutiava Hiuspohja"" Tällä pestään kolme kertaa viikossa pullo loppuun (kuuri) Oletko huomannut tilanteen pahenevan stressistä?

16. kommentti Vierailija

No jos veljelläsi on psori, niin sinullakin voi olla. Mitä ihmeen päättelykykyä toi tarttee. Sinulla voi olla vain astetta lievempi.

17. ap Vierailija

enpä oikein usko, että minulla prosiaasista on. Minun vaivani saattaa olla pitkäänkin poissa, on hyvinkin yleinen, toisin kun psori ja aivan eri näköistä. Pääni ei myöskään kutia. Epäilen, että se on jotain jonkun aikaisemman mainitsemasta listasta.

18. ap Vierailija

Kaali, en oikein tiedä paheneeko se stressistä. En muista elämässäni aikaa, jolloin en olisi ollut stressaantunut. Ei mielestäni, jos suoraan sanotaan. Enemmän vaikuttaa vuodenajat, se raavinko haavoja, shampoon laatu jne. eli ulkoiset seikat.

19. mulla Vierailija

myös kuiva päänahka.Se villiintyy yleensä jos päänahka hiukankin likainen tai esim hikoilemassa.kutiavat ja hilseilevät kohdat ovat edessä hiusrajassa,korvien yläpuolella ja takana niskassa hiusrajassa.Kampaaja on sanonut että hiuspohja on kuiva.Tuntuu että hiukset myös hiukan lähteneet,kenties tämän vaivan takia.
    Taidan kokeilla apteekin shampoita ja system4, mutta löytyykö näitä tuotteita värjätyille hiuksille?

20. Systeemi Vierailija

System 4-sarjan terminator korjasi ainakin oman kutisevan ja hilseilevän päänahkani. Muutenkin sarjasta löytyy tuotteita myös värjätyille hiuksille

21. mie65 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Heippa!
    Kotimainen System 4 ja Oil Cure! Olen (kampaajana) nähnyt että toimii. Varsinkin psoriaatikoille ja atoopikoille erittäin hyvä. Kuorii päänahan ja kosteuttaa. Laita 2 tuntia ennen saunaan menoa "hautumaan" päänahkaan ja toista niin kauan käsittelyä saunapäivisin, kunnes lähtee paranemaan. Käy myös ihovoiteeksi ja perheen miehille parranajon alle (rauhoittaa ihoa). Tämän nimeen vannon! Tuote on myös hajusteeton, väriaineeton ja säilöntäaineeton ja KOTIMAINEN!

22. VVV ei kirj Vierailija

Kannattaa myös kokeilla, josko sulfaatittomista shampoista olisi apua. Itselläni oli varsinkin talvisin tosi kuiva, hilseilevä, kutiseva ja ärsyyntynyt päänahka.

Tilasin iHerbistä erilaisia sulfaatittomia (ja hajusteettomia) shampoita, ja parin viikon käytön jälkeen päänahka alkoi selvästi rauhoittua. Nyt talvellakin pakkaskaudella hiuspohja on ihan normaali. Muutenkin olen vähentänyt erilaisten hajusteiden ja hiustököttien käyttämistä.

23. KMAn Vierailija

Itse sain pahan hilseen, juurinkin tässä viestiketjussa kuvaillun, pois parissa viikossa siirtymällä hiivasyndrooma-ruokavalioon, ts. pois vähintään sokeri ja valkoinen vilja. Hilse palasi takaisin, kun aloin syömään kalanmaksaöljykapseleita. Lopetin pari päivää sitten kapseleiden syönnin, ja hilselaatat ovat taas vähentyneet merkittävästi, edelleen kuitenkin hiivasyndrooma-ruokavalio. Sinänsä mielenkiintoinen ristiriitaisuus ed. kirjoittajan kokemuksiin.

24. miesman Vierailija

ihan normaali käsien desifiontiaine auttaa. eli vaikka ku käy esim huoltsikalla vessassa nii samalla sipasee sitä desifiontiainetta päähän. paras tietty ostaa sellanen pullo kotiin. kuulostaa varmaan oudolta mutta totta on.

25. Hei,

katselin tuota viestiketjua ja itselläni on ollut aivan sama ongelma, päänahka vain on pahimmillaan mennyt täysin rikki ja verelle. Kampaaja suositteli kuitenkin jo joitain vuosia sitten Intensive sarjaa (olisikohan nykyään intensive aqua nimellä) päänahka tutkitaan kameralla joka suurentaa päänahan kaikki huokoset yms ja sen mukaan osataan antaa oikealaiset shampoot ja muut mömmöt vaikka hiustenlähtöön asti. Itselläni auttaa jopa talvi aikana(joka on pahinta aikaa ainakin itselläni), en tiedä onko muilla kokemuksia?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri