Hae Anna.fi-sivustolta

Päästään pääsiäiseen

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä paastoaja, 15.02.2016.

1. paastoaja Vierailija

Paastonaika on alussaan, kohta siitäkin päästään. Eli koittaa pääsiäinen.

Sitten taas syödään ja mässätään vähän enemmän kuin sielu sietää. :) Kaikenlisäksi valtaosa kansalaisista ei edes paastoa, mutta silti ruoka ja ennenkaikkea herkut maistuu ihan entiseen tahtiin,

Jotkut syö lammasta. Olen kuullut, että lammas maistuu villasukalle. En kyllä ole villasukkaa maistanut, mutta kaikenvaralta en sitten lammastakaan syö. Villat siitä kyllä huolin.... ja teen villasukat.

Mämmiä syön lusikallisen, enintään. Mieluummin aidon kerman kanssa.

Mutta sitä punaviiniä voin ottaa toisenkin lasillisen sen syömättömän lampaan kanssa.

Pääasiassa kyllä nautin vain valkoviiniä. Se sopii hyvin niin possun kuin broilerinkin kanssa. Lisäksi vihanneksia ja salatteja.

Jäkiruoaksi sitten kupillinen kahvia jonkun hyvän juoman kanssa. Konjakkeja paljon kehutaan, mutta olen muutaman erittäin herkullisen brändyn löytänyt ja niihin tyydyn. Ei jää sitten sellaista jälkimakua suuhun. Ehkä olen liian köyhistä oloista, kun ei kalliit konjakit maistu.

Ja ehkä siinä menee toinenkin kupillinen kahvia brändyineen.:)

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Lammas maistuu pääsiäisenä ja ja joku hyvä jälkkäri. Juomana punaviini.

3. suomalaista Vierailija

Tänä vuonna pääsiäinen on niin aikaisin, että voi olla vielä kylmää. Silloin maistuu yrttisessä ja valkosipulisessa punaviiniliemessä haudutetut lampaanpotkat. Niin pitkään uunissa, että liha lohkeaa luun ympäriltä.

Mielelläni ostaisin kotimaista luomulammasta, mutta kukkaro taitaa valita puolestani uus-seelantilaista.

4. Manteli Vierailija

Kuulostaa mielenkiinoiselta, antaisitko reseptin?

5. suomalaista Vierailija

Näin olen viimeksi tehnyt:
    hieron potkiin suolaa ja pippuria ja kierittelen kevyesti vehnäjauhoissa. Paistan nopeasti pinnan kiinni ja ladon potkat pystyyn uunipataan. Mausteiksi laakerinlehteä, rosmariinia ja timjamia. Lisöksi pari lohkottua sipulia ja valkosipulinkynsiä maun mukaan neljästä kuuteen

Liemeksi alkuun puoli litraa lämmintä lihalientä ja puoli pulloa punaviiniä. Nestettä voi myöhemmin lisätä tarvittaessa.

Jos potkat ovat niin korkeita ettei padan kansi sulkeudu , peitä padan yläosa kaksinkertaisella alumiinifoliolla tiiviisti. Alkuun 200 astetta, kun liemi kiehuu 180 astetta 2 - 3 tuntia sen mukaan onko padassa karitsan vai lampaan potkia.

6. Manteli Vierailija

7. Manteli Vierailija

Kiitos reseptistä, lampaanpotkat ovat uutta minulle, en ole huomannut kaupoissa.

8. suomalaista Vierailija

Itse ostan Stockan gourmetin palvelutiskistä.
    Luulen, että monessa paikassa potkat sahataan matalammiksi potkakiekoiksi, yhtä hyvinhän niitä voi käyttää.

9. kokkinen Vierailija

Millainen on pysty uunipata?

Eikös riitä, että syöjät sitten syödessään naukkailevat sitä punaviintä vaikka vähän reilummin. Ei tarvi hyvää ainetta potkalle juottaa.

10. Manteli Vierailija

Vielä että montako potkaa ostat per nenä?

11. suomalaista Vierailija

Mantelille: potkia varataan yksi/ ruokailija. Tosin isompi lampaanpotka saattaa riittää kahdellekin hyvin pieniruokaiselle.

Lasted edited by : 22.02.2016
  12. Manteli Vierailija

Ok, kiitti!

Lasted edited by : 22.02.2016
  13. pääsiäisruoat Vierailija

Syöttekö te lammasta koko pääsiäisen ajan? Meillä on tapana pitkänäperjantaina syödä kalaa, vaikka emme paastoa vietäkään. Usein se on ollut uunilohta, mutta tänä vuonna luvassa on kuhaa. Vielä en tiedä, miten sitä valmistan. Jälkiruokana on jokin rahkajuttu - ehkä tyrnillä maustettuna tällä kertaa.

Lauantaina käymme laittamassa mökin kevätkuntoon ja silloin syömme eväitä - broilerin koipia kylmänä, salaattia, voileipiä ja ennen kotiin lähtöä vielä paistamme makkaraa. Olemme siis koko päivän siellä, siksi ruokaa tarvitaan runsaasti.

Pääsiäissunnuntaina on perinteisesti lammasta. Tänä vuonna ilmeisesti jonkinlaista lammaspataa. Jälkiruokana sitruunakiisseliä, sekin on monivuotinen perinne.

Maanantaina sitten tarjolla on jälleen kalaa ja kun pitkänäperjantaina ei lohta syöty, nyt siis todennäköisesti joko medaljonkeja tai uunilohta. Jälkiruokana mämmiä kermamaidolla.

Kasvislisuke ja salaatti luonnollisesti joka aterialla, mutta millaista, on vielä mietinnässä. Onko hyviä ehdotuksia?

14. melkeinpä Vierailija

Melkein syömme lammasta koko pääsiäisen :). Paistan yleensä parin kilon paistin pääsiäispäivänä ja syömme sitä myös sitten toisena pääsiäispäivänä, koska olemme kahden mieheni kanssa. Mutta emme me samaa ruokaa syö. Ensin teen paistin kanssa valkosipuliperunoita ja kasvisgratiinia. Toisena päivänä yleensä syömme lammasta kastikkeeseen "upotettuna" tai salaatissa. Pitkäperjantai on meille normaalia arkea eli syömme arkiruokaa. Jälkiruokia emme harrasta, mutta jälkiruokakahvit keitämme ja sen kanssa voi olla tummaa suklaataa.

15. järjestyksessä Vierailija

Olisi kiva jos asiat kerrottaisin kronologisessa järjestyksessä eikä hypeltäisi ees taas sinne ja tänne.

16. lammaskaali Vierailija

Jos paistat lammasta uunissa luineen, lopusta tulee todella hyvänmakuinen lammaskaali. Keittoon voi lisätä myös juureksia.

17. melkeinpä Vierailija

Hyvä idea! Kiitos! Sen minä teenkin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus