Hae Anna.fi-sivustolta

Pääsykokeeseen lukeminen + työ = ?

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Vagabond*, 06.03.2009.

1. Vagabond* Vierailija

Ajattelin heittää ilmoille kysymyksen, miten olette onnistuneet yhdistämään yliopiston pääsykokeisiin lukemisen ja työelämän? Vai onko kyseessä mahdoton yhtälö?

Itseäni houkuttelisi ajatus pyrkimisestä Helsingin yliopistoon, aine josta olen kiinnostunut kuuluu yhteiskuntatieteisiin. Olen suorittanut siitä jo avoimessa yliopistossa perusopinnot sekä aineopinnoistakin 35 op hyvin tiedoin. Tilanne on se, että olen tällä hetkellä töissä vain kolme päivää viikossa, mutta samaan aikaan suoritan myös toisen aineen perusopintoja (päättyvät syksyllä 2009). Lukisin siis pääsykokeisiin samaan aikaan kuin suorittaisin noita perusopintoja. Luvassa on yksi tentti ja kaksi palautettavaa tehtävää ennen kesäkuun alun pääsykoetta. Pääsykoekirjaan (perusopintojen ensimmäinen tenttikirja) en ole koskenut pariin vuoteen, mutta oletan että asiat palautuisivat suhteellisen nopeasti muistiin.

Miltä tilanteeni näyttää teidän muiden aikuisopiskelijoiden näkökulmasta? Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia erityisesti teiltä kolmenkympin nurkilla tai paremmalla puolella olevilta, jotka ovat päässeet sisään yliopistoon. Mitä se teiltä vaati ja tärppäsikö heti, vai vasta toisella/kolmannella yrittämällä?

2. yo-opiskelija Vierailija

Hyvältä kuulostaa, ja varsinkin, kun olet jo avoimen opinnoissa menestynyt. Toki pääsykokeisiin valmistautuminen vaatii ponnisteluja, kun sinulla on työ ja avoimen opinnot lisänä. Pääsykokeisiin valmistautuminen kannattaa aloittaa nyt heti. Ekalla kerralla en päässyt sisään, en ilmeisesti ollut tarpeeksi motivoinut. Tokalla kerralla hankin kaikki pääsykoekirjat itselleni, niin ne olivat aina heti saatavilla, kun päätin lukea. Käytin kesälomaa pääsykokeisiin valmistautuessa, eli otin kesälomaa jo toukokuussa 2 viikkoa. Tietysti valmistauduin muunakin aikana, mutta tuo kaksi viikkoa oli oikein intensiivistä lukemista.

Opettele käsitteet hyvin, ja keskity muutoin hallitsemaan kokonaisuuksia. Ehdottomasti kannustan sinua hakemaan yliopistoon!

3. Vagabond* Vierailija

Hei, suurkiitos kannustuksesta! :) Täytyisi vain tehdä lopullinen päätös, ottaa itseään niskasta kiinni ja aloittaa se valmistautuminen...

Löytyykö muilta kommentteja aiheesta? "Selviytymistarinoita" taikka sitten niitä päinvastaisia?

4. Kohta maisteri Vierailija

Itse olen työelämän ohella yliopisto-opiskelija. Alkuun kävin avoimessa yliopistossa pääaineen cum laude -opinnot sekä sivuaineen approbatur-opinnot. Ne auttoivat kovasti jo unholassa olleen opiskelutekniikan löytämiseksi. Pääsykokeisiin luin samanaikaisesti appro-opintojen sivussa ja työssä käyden. Luin pääsykoekirjoja pitkällä aikavälillä, yhtä kirjaa saatavuusongelmien vuoksi aika harppoen (no tietysti kysyttiin juuri huonosti lukemaani kohtaa, mutta muilta osin pääsykoe meni hyvin).

Jos mahdollista, etsi yliopiston sivuilta vanhoja pääsykokeita, jotta pääset hajulle siitä, mitä tuleman pitää (onko aineistokoe, kirjatentti, yhdistelmä, soveltamista vaativa tehtävä). Alan aiemmista opinnoista on aina hyötyä kokonaisuuden kannalta. Sitten kannattaa pitää mielessä myös avoimen väylän kautta sisäänpääsy, jos ei tärppää, hommaa riittävästi opintopisteitä sisäänpääsyyn.

Niin, itse pääsin ensi yrittämällä sisään, ikää minulla oli jo 43 vuotta. Ulospääsy tuottaa kyllä tuskaa näin työn ohessa (olen saanut koulutustani vastaavan työn, mutta aion vielä loppuun asti sinnitellä). Onnea matkaan, mahdotonta se ei ole!

5. åpo Vierailija

Minäkin kannustan rohkeasti ilman muuta yrittämään! Kun hyvissä ajoin alkaa valmistautua, ehtii sitä lukea ihan hyvin, vaikkei joka päivä ahkerasti lukisikaan. Minä pääsin valtsikaan ekalla yrittämällä, ja samaan aikaan tein 30-35-tuntista työviikkoa. Aloitin lukemisen heti helmikuussa kun pääsykoekirjat selvisivät, joten ehdin lukea varsin paljon, vaikken joka päivä kirjojen kimpussa ollutkaan. Joten ilman muuta se on mahdollista, ja sinulla on vielä hyvä pohja jo tekemistäsi opinnoista!

6. minä myös Vierailija

Minä hain viime keväänä valtsikaan myös. Luin kokopäivätyön ohella ja suoritin nykyisen pääaineen perusopintoja, vähän ennen pääsykoetta otin lomaa jotta pääsin tosissani keskittymään.

Minäkin pääsin näin aikuisiällä ensimmäisellä yrittämällä sisään, ennen en ollut hakenutkaan. :) Pääsykokeisiin lukiessa on hyvä lukea tarpeeksi kauan ja perusteellisesti, koska niissä tosiaan mitataan myös motivaatiota => valmistautuminen tenttiin on vähän toisenlaista. Mutta tämän varmaan tiesitkin. Onnea matkaan!

7. Kepillä Vierailija

Minä tsemppaan vähän kepillä, että hus hus lukemaan pohtivalla otteella.

Olet jo tehnyt paljon alan opintoja, joten mieleen palaa paljon ajatuksia siinä lukiessa. Tee vaikka käsitekarttoja siinä lukiessasi kokonaisuuksien hallitsemiseksi ja pienten avainsanojen muistiinjuurruttamiseksi.

Pääsykoelukeminen on vähän eri asia kuin varsinainen opiskelu, mutta ei nyt niin hirveän erilaista ettei sinulla olisi hyvää etumatkaa koitunut noista avoimen opinnoistasi. Siitä vain yöpöytälukemiseksi kirjaa.

T. itse avoimessa aloitellut, nyt syventävissä opinnoissa kieriskelevä, perheyritystä samalla pyörittänyt 3:n alle kouluikäisen äiti (että ei lukeminen ja tekeminen toisiaan pois sulje =))

8. Vagabond* Vierailija

Ihana lukea näin kannustavia vastauksia ja hyviä vinkkejä. Kiitos! Homma alkaa tuntua jo enemmän mahdollisuudelta kuin mahdottomuudelta. :) Miksen minä, jos muutkin!

9. Yliopistoon hinkuva Vierailija

Hauska lukea, että muutkin kolmekymppiset täällä tuskailevat hakemisen ja lukemisen kanssa. Viisi pääsykoekirjaa olisi luettava enkä ole vielä edes aloittanut. En tiedä oikein miten saan kaikki luettua, mutta täytyy sitten kokeilla tuota avoimen väylää, jos ei portit nyt aukea.

10. Maru* Vierailija

Mahtavaa, että löysin tällaisen ketjun! Olen kolmekymppinen ja vahvasti työelämässä mutta aion silti hakea Yliopistoon keväällä. Siitä on tullut vähän ihmetteleviäkin kommentteja, että mitä järkeä - mutta suurimmaksi osaksi pelkkää kannustusta.

Teen varsin vaativaa työtä ja täyttä työviikkoa, joten täytyy ilmeisesti ottaa vähän lomaa keväälle, että selviän. Nyt juuri soimaan itseäni, kun en eilisen raskaan päivän ole vielä jaksanut tarttua kirjoihin.

Olen tosi innoissani ja motivoitunut opiskelemaan, toivottavasti tieto tarttuu päähän...

11. edellinen Vierailija

Saako kysyä mihin haet?

Itseäni pelottaa ainakin rahallisesti toimeen tuleminen ja vieraaseen kaupunkiin muutto koulun myötä

12. Vagabond* Vierailija

Kiva, että meitä löytyy lisää! :) Itse en ole juuri uskaltanut vielä asiasta kenellekään edes puhua. Miehenkin kanssa pitäisi neuvotella nuo finanssiasiat, ennen kuin lopullisen päätöksen teen, saati sitten varoittaa työnantajaa siitä, että SAATAN ryhtyä kokopäivätoimiseksi opiskelijaksi syksyllä. Olen kylläkin kerännyt itselleni säästöön hieman "vararahastoa" sen varalle, että vallan kokonaan opiskelijaksi ryhdyn.

Mitenkäs te muut, missä vaiheessa olette informoineet työnantajaa asiasta? Entä miten olette ajatelleet rahoittaa opiskelut? Olen itse tutustunut sellaiseen kuin koulutusrahasto (http://www.koulutusrahasto.fi/), sieltä olisi yli viisi vuotta (muistelen, että aiemmin raja oli peräti 10 vuotta) työelämässä olleen käsittääkseni mahdollista saada hieman parempaa tukea kuin mitä tavallinen opintotuki on. Jos jollain on kokemusta tuosta aikuiskoulutustuesta, niin olisi kiinnostavaa kuulla!

13. *Maru Vierailija

Täällä taas kirjoittelen...en ole ehtintyt käydä täällä kommenotoimassa...toivottavasti ketju on vielä hengissä.

Olen pyrkimässä Valtiotieteelliseen tiedekuntaan, ja sinne ei olekaan ihan helpoin päästä. Munkin mielestä tosi mukava kuulla, että meitä on muitakin. Tuo koulutusrahasto kuulostaa hyvältä myös. Tosin itse yritän pysyä kiinni jotenkin työelämässä myös opiskelun ohelle.

Kävi sellainen juttu, että tarjottiin oman firman sisältä uutta tehtävää, josta olin heti kiinnostunut. Uuden, tulevan esimiehen kanssa otin avoimesti esille opiskelusuunnitelmani (vaikka sisäänpääsy on tietysti täysin epävarmaa...kääk) ja suhtautuminen oli hieman

yllättäen todella positiivista. Sain neuvoteltua diilin, jossa en menetä työsopimustani, mutta työajat tukevat opiskelua. Yksi toinen kaveri mietti myös osa-aikaisen sopimuksen neuvottelua juuri opiskelujen takia.

Mäkin olen vähän salaillut suunnitelmiani mutta nyt olen vienosti paljastanut kuvioita, koska vietän työpäivien jälkeen aikaani kirjastossa... :) Hyvin ovat ihmiset suhtautuneet. Ja kun on itse varma asiastaan, muutkin ymmärtävät. Kaverin tupareissa oli mulle ennestään tuntemattomia ihmisiä, joiden kanssa ajauduin keskusteluun uuden porukan kanssa. Ja sieltäkin putkahti heti pari kolmenkympin hujakoilla opiskelut aloittanutta. :) Meitä on paljon!

Tällaista täällä, aikamoista itsekuria vaatii välillä duunirupeaman jälkeen lukeminen ja omaksuminen, tänäänkin oli jo työpaikalla koulutusta koko päivä...Pää surisee valmiiksi.

m.

14. ärhäkkä Vierailija

Itselläni on liuta mukuloita ja olen yksityisyrittäjä. Tosin vielä on edessä yhdet kirjoitukset, sitten yo-lakki kourassa. Olen jo nyt ottanut pääsykoekirjan luettavaksi lukion sivuun, että varmasti pääsen ekalla haulla sisään.Tarkoitus on siis hakea 2010 haussa.

15. seniorifuksi Vierailija

Moi,

Toivottavasti olette jaksaneet paahtaa iltaisin menemään!

Olen yli kolmekymppinen viime syksynä yliopisto-opinnot aloittanut vanhempi opiskelija. Hain viime keväänä töiden ohella yliopistoon, menin ihan valmennuskurssillekin, joka oli iltaisin. Kirjat hankin ajoissa ja päätin että yritän täysillä tai en ollenkaan. IJa riittävän hyvin meni :)

Hain Koulutusrahaston tukea ja sain sitä muutamalle kuukaudelle (työurani oli +5v.) Tuen saaminen siis edellyttää opintovapaan saamista vakituisesta työstä. Tuki oli riittävä raha minulle ja ruhtinaallinen opintotukeen verrattuna (niitähän ei voi yhtä aikaa nostaa eli opintorahan nosto estää koulutustuen. Opintolainaa kait saa). Pärjäsin tosi hyvin tuolla tukirahalla vaikka tulothan siis romahti kolmasosaan entisestä. Asun yksin, joten menoja piti rankalla kädellä karsia.

Ainoa huono puoli tuossa oli se, että päätös koulutustuesta viipyi pitkään vaikka hain sitä välittömästi kun opintovapaa oli selvinnyt. Eli 3 kuukautta tais mennä ennen kuin oli ropoakaan tilillä. Ja takautuvasti niitä ei maksettu, eli tukikuukaudet siirtyi sitten eteenpäin. Eli tuo vararahaston kartuttaminen on erittäin suositeltava vaihtoehto!

Mutta tosi hyvä oli aloittaa opinnot tuolla koulutusrahalla, sai keskittyä täysillä siihen, että sai hommat alkuun.

Toivotan tsemppiä ja lukuintoa! :)

16. Vagabond* Vierailija

Kiitos lisäkommenteista, kiva lukea ihmisten omia kokemuksia. Helsingin valtsikkaanhan minäkin haikailen, ei tosiaan ole sieltä helpoimmasta päästä, mutta ei kai onneksi ihan vaikeimmastakaan. Itse pähkäilin ihan tuonne huhtikuun loppuun asti hakemista, mutta lopulta se vain jäi tältä keväältä, kun en yksinkertaisesti ehtinyt sitä pääsykoekirjaa lukea kaiken muun ohessa ja olen myös vähän sitä tyyppiä, että "täysillä tai ei ollenkaan". :)

Sain kuitenkin sen verran "kipinää" näistä kirjoituksistanne, että ajattelin suorittaa nyt mahdollisimman pian myös kieliopinnot (valtsikan englanti + ruotsi) avoimen puolella ja hakea ensi helmikuussa väylän kautta. Mikäli ei tärppää (sitä kauttahan on varmaan vielä vaikeampi päästä kuin pääsykokeiden), niin ajattelin yrittää jatkaa kolmen päivän työviikon sopimustani vielä ensi kevään ja panostaa silloin tosissani pääsykokeisiin. Nyt vain pidän peukkuja, etteivät keksi alkaa muuttaa pääsykoekirjaa juuri ensi keväänä...

Kiitokset seniorifuksille hyödyllisestä tiedosta tuohon koulutusrahaan liittyen. Täytyy muistaa varautua siihen kolmen kuukauden odotusaikaan. Muidenkin kokemuksia olisi vielä kiva kuulla! Sellaista myös pähkäilin, että onhan pääsykokeiden kautta hakeminen mahdollista ensi kesäkuussa, vaikka hakisin myös väylän kautta helmikuussa? Tulokset väylähausta tulevat käsittääkseni huhtikuun loppuun mennessä, jolloin ehtisi vielä laittaa normaalihaun hakupaperit sisään. En ainakaan valtsikan sivuilta löytänyt mitään mainintaa siitä, että haut jotenkin poissulkisivat toisensa.

17. *Maru Vierailija

Voimia kaikille yrittäjille, olen paahtanut menemään töiden ohella, ensi viikko on melkein kokonaan vapaata, ihan luksusta!

Välillä on jäänyt yöunet vähiin, siis todella vähiin mutta ainakaan ei vielä ole motivaatio loppunut.

Menin valmennuskurssillekin, siellä on mennyt ihan ok, vaikka pelkäsin, etten pysy remmissä ollenkaan. Mutta hyvin olen pysynyt.

Vielä 2 viikkoa....aaaaaargh!

18. Vagabond* Vierailija

Lepäilehän sitten kunnolla ennen loppurutistusta. Pidän peukkuja ja toivotan onnea! :)

19. Kiitti kiitti... Vierailija

Helatorstai ja lukukuumotus...jos ei tänä keväänä tärppää, niin meikäkin hakee uudestaan ensi keväänä...ehkä sit nähdään.

Seniorifuksilta ja muilta haluaisin tiedustella, miten suhtautuvat opiskelijarientoihin ja kekkereihin - menettekö joukon mukana haalarit niskassa, vai onko se ihan teinimeininkiä? :)

20. Riippuu ihan omasta fiiliksestä jaksaako heilua mukana. Valtsikassa on tosi eri ikäisiä opiskelijoita, eli suurin osa ei ole mitään 18-vuotiaita. Itse en ehtinyt käydä juuri missään riennoissa kun käyn opiskelun ohella töissäkin, mutta kannattaa kokeilla olisiko se oma juttu. :D

21. Lääkisvalmennus Vierailija

Paljon hyviä neuvoja tullut esiin!

Se, kuinka paljon valmistautumiseen tulee varata aikaa, riippuu monesta asiasta. Tärkeimpänä asiana voidaan pitää realistista suunnitelmaa. Oman lähtötason ja valintakriteerien tiedostaminen on tärkeää. Kun nämä asiat on tiedossa, voidaan pääsykokeisiin valmistautuminen aloittaa täysillä.

Esimerkiksi lääkikseen pyrkiville voidaan pitää nyrkkisääntönä sitä, että opiskelupaikan lunastaminen vaatii yhden lukuvuoden mittaista määrätietoista valmistautumista. Haasteita tulee, kun pitäisi yrittää yhdistää uusien asioiden opiskelu, perhe, ystävät, harrastukset ja mahdollisesti jopa työ.

Kannattaakin miettiä, mistä olisi mahdollista karsia? Mikäli henkilöllä on säästöjä, on helpointa vähentää työntekoa ja käyttää tämä aika tehokkaaseen opiskeluun.

Vinkkejä lääkiksen pääsykokeisiin löydät täältä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri