Hae Anna.fi-sivustolta

Päiväopiskelun sovittaminen työhön

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä opiskelija, 27.11.2013.

1. opiskelija Vierailija

Kaipaisin vähän kokeneempien neuvoja. Opiskelen tällä hetkellä AMK:ssa iltaopiskelijana. Samalla olen vakituisessa työsuhteessa kokopäiväisenä työntekijänä. Opiskelussa on sellainen tilanne tällä hetkellä, että pääsisin pikku hiljaa valitsemaan ammatillisen suuntautumisen opintoja. Ongelmana kuitenkin on, että se vaihtoehto jota olen tässä miettinyt ja johon todella haluaisin, onkin päivätoteutuksella. Joitakin kursseja saattaa olla etänä. Toki noita suuntautumisvaihtoehtoja on muitakin, mutta tämä tietty vain tuntuu sellaiselta mihin todella haluaisin. Tuo päivätoteutus tuntuu hieman oudolta koska kyseessä on kuitenkin iltalinja. Mietinkin, että mitä vaihtoehtoja olisi sovittaa nuo päiväopiskelut nykyiseen työhöni? Teen kuitenkin ihan toimistotöitä ja pääsääntöinen työaika on 8-16.

Vaihtoehtoina tähän asti olen miettinyt mm. opintovapaata. Siinä tosin ongelmana on, että se todennäköisesti olisi palkatonta. Koulutusrahaston aikuiskoulutustuki tosin ilmeisesti olisi parempi vaihtoehto kuin Kelan opintotuki. Onko näistä kellään kokemuksia?

Toinen vaihtoehto mitä olen miettinyt, olisi nykyisen kokopäiväisen työni muuttaminen osapäivätyöksi.

Molemmat tapaukset ovat toki sellaisia, että nykyinen tulotasoni laskisi. Mietin vain lähinnä että kumpi vaihtoehto olisi kannattavampi? Opintojen määrää en osaa ihan tarkkaan sanoa. Pystyisin kuitenkin tekemään töitä joka viikko, todennäköisesti ehkä jopa joka päivä. Muutamana päivänä viikossa tuntimäärä olisi kuitenkin nykyistä 7,5 tuntia lyhyempi.

Tätä todennäköisesti kestäisi ainakin syksyn ajan, ehkä jopa keväänkin. Riippuen vähän tietysti miten noita opintoja tulee suoritettua ja moniko niistä on mahdollista suorittaa etänä. Esimiehen kanssa alustavasti tuosta juttelinkin jo mutta kunhan tiedän tarkemmin opinnoista niin täytyy jutella lisää. Hänen reaktio kuitenkin ensin oli että korvaisin poissaolotunnit jotka vietän koululla. Totesi kuitenkin etten varmaan sittenkään ehdi niitä korvata mutta voisin ottaa nämä kouluajat lomista. Eli tekisin aina puolikkaan päivän lomana silloin kun olen koulussa esim. aamupäivän tai iltapäivän. Tämä ajatus ei tunnu hyvältä koska en pystyisi pitämään kovin pitkää kesälomaa ensi kesänä jos jouduin säästämään niitä syksylle. Talviloma jäisi pitämättä kunnolla jos pätkin ne puolikkaiksi päiviksi. Tässä lähinnä nousee vain kysymys siitä, että jaksaako sitä tahtia oikeasti ilman kunnon lomaa mitenkään :(

Kaikenlaisia kokemuksia teiltä muilta olisi kiva saada :)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri