Hae Anna.fi-sivustolta

Päivärytmin muutos

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä PMa, 14.11.2009.

1. PMa Vierailija

Onko päivärytminne muuttunut eläkkeellä? Minulla on pikkuhiljaa muuttunut. Töissä ollessani menin nukkumaan heti yhdeksän jälkeen ja heräsin jo ennen kuutta, koska tykkäsin rauhallisista aamuista. Sain lukea lehden kunnolla ja valmistautua töihin. Työpaikallani oli jo liukuva työaika, joten sinne ei tarvinnut saapua tietyllä kellonlyönnillä.

Nyt eläkkeellä olen "venyttänyt" iltoja, tätäkin kirjoitan klo 22.30 ja nukkumaan menen yleensä yhdentoista maissa. Mieheni, hänkin eläkeläinen, valvoo usein vielä myöhempään katsoen elokuvia telkkarista. Aamulla heräämme sitten seitsemän maissa, luemme lehden, syömme aamiaisen ja katsomme aamu-TV:n ohjelmia. Siitä se päivä sitten käynnistyy...

2. pakosti muuttui Vierailija

Sairaudet pakottvati luopumaan työstä ja muuttvati elämää muutenkin kovasti.
    Ennen olin aina töissä jo 7.45, työaika alkoi 8.00, päivällä tunti ruokailuun ja illalla olin kotona n 16.45.
    Illat menivätkin sitten kotihommissa n 21.30 asti, jolloin kävin nukkumaan jaksaakseni taas aamulla herätä töihin.
    NYT heräilen 7-9 välillä riippuen siitä miten olen yön nukkunut, sitten ruokailujen ja lääkkeiden ottojen rytmittämä päivä päivälepoineen. Ulkoilen vointini mukaan ja syön yleensä silloin kun tahdon.
    Pienet ympyrät, liikkuen kodin ulkopuolella apteekissa, ruokakaupassa ja keskussairaalassa.
    Netti ja tv on yhteys ulkomaailmaan.

3. ikikukka Vierailija

Muuttuihan se. Menen nukkumaan illalla joskus 23.30 ja herään aamulla kahdeksan maissa. Rauhallinen aamupala ja aamutoimet lehden lukuineen ja kello onkin jo kymmenen. Ruokaa saa tehdä kaikessa rauhassa, ruokailla viinin kanssa jos haluaa eikä tarvitse tuijottaa kelloa, että työssä on oltava hetken kuluttua. Iltapäivätorkut ruuan jälkeen, jota työssä ollessa sai harrastaa vain viikonloppuisin.

Nyt on aikaa tehdä kaikki hommat päivän aikana, ne joihin ennen piti käyttää ilta. Harrastaa voi aamupäivisin ja ilta on siten vapaa ihan vierailuille tai mille tahansa mukavalle.

4. muuttuhan se Vierailija

Kylläpä tuo muuttuu. Iltavirkkuna menen nukkumaan puolenyön jälkeen ja nousen siinä 7 – 8 aikaan aamulla. Suihkuun, kahvit tippumaan, mikropuuro jauhot valmiiksi ja ulos koirulin kanssa,
    Syön puuron ja juon pari kupillistanahvia, katson aamu TV:tä ja siitä päivä alkaa..

Työelmässä ollessa jouduin nousemaan usesti jo ennen aamuviittä ehtiäkseini parin sadan kilometrin päähän yhdeksäksi. Talviaamuisin pimeillä niljakkailla teillä vannoin, että kun jään eläkkeelle mikään ei saa minua sängystä ylös ja auton rattiin ennen kymmentä. No, ei se ihan niin ole mennyt. Kymmeneen asti en jaksa sängyssä virua ja välillä olen joutunut lähtemäänkin jo aamutuimaan kun lapsenlapset ovat tarvinneet hoitajaa.

5. Kasperiina Vierailija

Kyllähän tuo rytmi väkisinkin muuttuu, kun kaikki ennen illalla ja viikonloppuisin tehdyt työt voi nyt tehdä hyvällä ajalla vaikka keskellä päivää. Illat ja viikonloput ovatkin sitten ihan todellista vapaa-aikaa ja silloin ehtii entistä paremmin tavata tuttuja ja harrastaa vielä työssäkäyvien kavereiden kanssa.

Huomaan nykyään "haahuilevani" entistä enemmän, olen näköjään vähitellen oppinut antamaan itselleni aikaa. Menen ruokailun jälkeen hyvällä omallatunnolla loikoilemaan ja lueskelemaan. Nojailen ulkona kaikessa rauhassa haravan varteen ja nautin siitä, että ei todellakaan ole kiire mihinkään, vaikka seistä toljottaisin tässä iltaan asti.

Yhtenä päivänä ajelin mökille pesemään auton, tunnin ajomatka per sivu. Töissä ollessani jätin auton pesuun, kävin kaupassa ja noudin putipuhtaan auton, aikaa meni reilu puoli tuntia:)

6. näin Vierailija

rytmi muuttui täysin kun jäin sairaseläkkeelle. Nyt on aikaa itselleni, enkä ole jatkuvasti niin väsynyt kuin töissä käydessäni.

Juon aamulla mieheni kanssa aamukahvin ja hän lähtee töihin.
    Hoidan aamutoimeni ja avaan tietokoneen.
    Suunnittelen itselleni aamiaisen ja nautin, ei tarvitse heti aamusta lähteä minnekkään.
    TV:tä en aamuisin, enkä päivällä katsele, muuten jämähdän siihen ja siitä tulee tapa.
    Teen kotitöitä, heittäydyn sängynpäälle lukemaan ja käyn kaupungilla, tapaan ystäviäni.
    On myös enemmän aikaa keskittyä tuohon ruokapuoleen ja sen terveellisyyteen.

Käyn parikertaa viikossa jumpassa ja päivittäin kävelyllä. Yritän pitää huolta kunnostani. Käyn myös satunnaisesti uimassa ja vesijuoksussa.

Nukkumaan menen edelleen noin klo.21 ja herään aamulla 5.30 kun kello soi.

7. vierailija Vierailija

Kiireetön elämä on eläkkeellä olossa parasta.
    Jostain syystä herään aikaisin noin klo 6 vaikka ei ole minnekään menoa.

8. vierailija Vierailija

Rytmini oli työelämänkin aikana iltapainotteinen, vaikka piti herätä jo klo 6. En saanut sitä koskaan kääntymään niin, että olisin saanut unen ennen puoltayötä.
    Nyt eläkkeellä on ylellistä kun saa nukkua omassa rytmissä ilman kasautuvaa univelkaa. Nukahdan klo 23-24 ja herään 9 tunnin jälkeen pirteänä viettämään "hidasta aamua".

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri