Paha mieli - naapurin lapsi oli sitten talonut istutukseni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aavenenäliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aavenenäliina

Vieras
Siis niin naurettavalta kuin se kuulostaakin, niin tuli surullinen olo. Vaikka tiesin jo etukäteen, että istuttaessani pienen puuntaimen omalle pihamaalleni lähelle ( = n 2metriä) rajasta, jossa ei ole aitaa välissä, kerjään vain verta nenästäni. Silti harmittaa! Meillä ei ole varaa laittaa mitään aitaa siihen väliin ja pensasaita ei naapurin lapsia pitele. Eikä heppoinen verkkoaita.

"Puuntaimi" ei ollut mikään hieno, "oikea" puuntaimi. Olin itse poiminut itäneen vaahteransiemenen maasta keväällä ja laittanut sne kotona ulos ruukkuun kasvamaan. Se kasvoi sitten pieneksi taimeksi ja oli n 25cm mittainen kun istutin sen maahan. Olisin suojannut talveksi lumelta. Kovia kokeneen näköinenhän se oli, kun oli lehdissä valkohometta (vai mikä se vaahteroita riivannut tämän kesän tauti nyt onkaan?), mutta kyllä se siitä olisilähtenyt kasvamaan. Laitoin pitkän kepin taimen viereen ja verkon taimen ympärille.

Keppi oli reivtty monta kertaa pois ja verkko kaadettu, ja nyt sitten naapurin 2-vuotias oli sitten tallanut siinä leikkiessään taimen poikki. Ärsyttää se, etten voi laittaa pihalle tuolle puolelle rajaa mitään istutuksia, kun ne eivät saa olla rauhassa. Enkä voi käsittää, ettei lapsen vanhemmat piittaa. Äidillä on varmaan kiire hoitaessaan sisällä 7kk ikäistä vauvaa ja isä taas tekee autotallissa jotan remonttitöitä.

No ei varmaan lohduta, mutta istutit muutenkin sen liian lähelle rajaa. Kahden metrin päässä puun oksat kasvaisivat naapurin tontilla jossakin vaiheessa. Tiedä vaikka olisi joku aikuinen sen katkonut.

Outo asenne, oma istutus on paljon arvokkaampi kuin rahalla ostettu kallis kaupan.
Oikea taimi on omakin istuttama.
Naapurisi on törkeä,,ylimielinen ja röyhkeä, tuhotessaan toisten omaisuutt(päästäessään omat lapsensa kuljeksimaan ilman valvontaa)

Mä olen huomannut tämän saman, että ihmiset eivät osaa opettaa lapsille rajoja ja eivät ymmärrä, että joku kasvi voi merkitä toiselle paljonkin.

Naapurini antaa lastensa potkia palloa kukkamaahani. Ok, ymmärrän, jos kerran pallo sinne vahingossa menee, mutta että 10-15 kertaa samalla ulkoilukerralla, varsinkin kun vanhemmat seisovat vieressä.

Viime kesänä otti pionien kanssa päähän todella paljon, kun pallottelu katkaisi niiden kukinnot. Kevään tullen siirsinkin ne turvaan. Ja kun se pallo tulee meidän pihaan, terassillekin välille, juostaan se pallo hakemaan terassilta ja napataan samalla meidän muksumme lelu mukaan. Terassille tullessa oli pakko laittaa portti... Aidata en tuota rinnekukkamaata halua.

Voi ap:ta. Harmittaa takuulla, puun kasvatus siemenestä on hieno juttu!

Yhteistyössä