Paha olla!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton tapaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton tapaus

Vieras
Mulla on sanoinkuvailemattoman paha olla...elämänilosta ei tietoakaan, elämänhalukin tökkii. Mulle on kertynyt tuhansia euroja velkoja, asuntolainan lisäksi visavelkaa 4000e, käyttöluottoja yhteensä noin 12000...Tiedän, että olen itse sotkenut raha-asiani eikä mua voi kukaan auttaa. Luottotiedot ovat kuitenkin yhä puhtaat, vaikka oon joutunut maksaa laskujakin velkarahalla. Vanhemmiltani en voi apua pyytää, kun on jo muutenkin etäiset välit ja äitini hysteerikko joka ei oo mun pärjäämisestä kiinnostunut. Mulla ei ole oikeastaan ketään, ainoastaan lasten vuoksi koetan jaksaa päivästä toiseen...Mies on, mutta silläkin raha-asiat huonossa jamassa. Sosiaalitoimistosta en saa apua, tulojeni vuoksi, kun ne eivät huomioi kulutusluottoja menoiksi vaikka joudun lyhentää niitä joka kk. En missään nimessä halua myydä kotiamme! Se on ainut turvapaikka mikä mulla on

[QUOTE="vieras";23184421]Miltä tuntu ottaa niitä lainoja ja käyttää kuin omia rahojaan :D
Oliks sellanen olo et mä oon niin rits..[/QUOTE]

Miten kaunareiden rits tähän liittyy? :o

Raha-asiat on kyl veemäinen juttu, mutta kyllä se siitä aina jotenkin. Eihän se lopuiksi ole kuin rahaa ja sitä paperia tehdään aina vaan lisää.

[QUOTE="alkup.";23184471]Voiskohan velkaneuvonnasta olla jotain apua? Vai onko ainut ratkaisu sieltä hakeutua velkajärjestelyyn ja menettää luottotiedot?[/QUOTE]

Kyllä se taitaa sitä kautta niin mennä. Mutta luulisin, että se olisi silti parempi vaihtoehto kuin kituuttaa ainaisten velkojen ja lisävelkojen kanssa. Luotot kuitenkin saa joskus takaisin ja velkaneuvonnasta saa apua siihen että pärjää rahallisesti eikä kaikki rahat mene velkoihin, vaan jää vähän käteenkin.

Menet pankkiin, kerrot tilanteen, otat yhden ison lainan (olet töissä, saat vakituista palkkaa, olet periaatteessa hoitanut raha-asiasi vaikkakin hassusti), maksat kertarysäyksellä kaikki pois ja lyhennät sitä yhtä isoa pankkilainaa kunnes se on maksettu.

Ja kaikki luottojutut nyt vaan sitten unohdat ja alat elämään elämääsi ilman isotteluja ja prameiluja.

Ja otat asuntolainaan ns "remonttirahaa" niin paljon kun sulla noita pikavippejä ja luottoja. Sit pidennät laina-aikaa jos mahdollista. Sen jälkeen sulla on 1 laina mitä maksat. luottokortit katkaiset ja pikavippejä et enää ota. Kyllä se siitä.. Ja sit katsoo mitä ostaa. Tekee vaikka päätöksen, et 3kk ei osta mitään ylimääräistä! Ja muutenkin harkitsee aina tarviiko uutta paitaa ym. Lapsille saa hyviä halpoja vaatteita kirpputoreilta ja itselleenkin tietty.

[QUOTE="Piika-äiti";23184503]Menet pankkiin, kerrot tilanteen, otat yhden ison lainan (olet töissä, saat vakituista palkkaa, olet periaatteessa hoitanut raha-asiasi vaikkakin hassusti), maksat kertarysäyksellä kaikki pois ja lyhennät sitä yhtä isoa pankkilainaa kunnes se on maksettu.

Ja kaikki luottojutut nyt vaan sitten unohdat ja alat elämään elämääsi ilman isotteluja ja prameiluja.[/QUOTE]

Näin.

Kodista ei tarvitse luopua. Haet todellakin sen lainan pankista kun sen vielä saat. maksat kaiken silpun ja sälän pois, ja sitten keskityt lyhentämään sitä yhtä pankkilainaa. Sovit kuukausierät sellaisiksi, että selviät niistä.

Tämän jälkeen kun olet hävittänyt kaikki kortit joissa on luotto-ominaisuus, nostat kuukausittain pankkitilisi tyhjäksi. (Jätät laskuja varten tarkkaan laskemasi summan) Näi nsinulla on käteistä rahaa kuukaudeksi. Kirjoitat kalenteriin kiinteät kulut (esim. ruokakauppa maanantaisin 100 euroa) ja sitten menet maanantaina ruokakauppaan satasen kanssa. Teet etukäteen viikon listan, ja pysyt siinä. Kun kaupasta jää hiluja, säästät ne ja käytät viikolla esim. täydennysmaito-ostosten tekoon jne. ja seuraavan kerran menet kauppaan kalenteriin merkittynä päivänä, viikon kuluttua. Ja laskut tietysti ja muut kiinteät kulut kirjaat ylös ja hoidat pois verkkopankin kautta kalenteriin merkittyinä päivinä.

Kuukauden päästä huomaat, että sulla on käteiskassassa vielä rahaakin. Mitä ihmettä! Ja sillä rahalla voit sitten halutessasi palkita itsesi, koska se on oikeasti ylimääräistä. Mutta kalenteriin on hyvä merkitä myös se palkitsemispäivä, vaikka joka kuukauden 25. päivä tai tiliä edeltävä päivä. Silloin on jäljelle jäänyttä, oikeasti käytettävissä olevaa rahaa, ja voit mennä vaikka kampaajalle tai tehdä mitä haluat. Etkä elä velaksi.

Itse olen elänyt näin vuosia, koska olen opiskelija. Ongelmiin en ole joutunut. Toki ap:n kohdalla puhutaan täysin erilaisista summista, mutta elintasosta ei tarvitse luopua vaikka alkaakin elää hiukan järkevämmin.

Yhteistyössä