Hae Anna.fi-sivustolta

Pahaa kahvia Moccamasterilla

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä Prettersson, 10.02.2008.

1. Prettersson Vierailija

Ostin uuden kahvinkeittimen toissapäivänä, Moccamasterin siis. Ensimmäinen lajissaan minulla, mutta olen kyllä sen keittämiin kahveihin ennenkin tutustunut, mm. töissä.

Mutta varjelkoon, tällä niin mainioksi mainitulla keittimellä tulee tässä tapauksessa niin pahaa kahvia, etten saata sitä juoda parhaalla tahdollanikaan. Siis todella pahaa, ei mitään vähän sinnepäin. Ja niin kun minä odotin sitä erityisen nautinnollista aamukahvia!

Laitan kupillista kohden tavallisen mittalusikallisen kahvia, en siis käytä sitä isokokoista, joka keittimen mukana tulee. Tällä tavoin kahvista PITÄISI tulla kahvin makuista, mutta lähinnä voisin kuvailla sitä palaneen mämmin makuiseksi.
    Enkä puhu seisseestä, vaan tuoreesta kahvista.

Ärsyttävää; takuukaan ei kumminkaan korvaa maun hirvittävyyttä. Tietenkin voi aina lopettaa kahvinjuonnin.

2. kokemusta on Vierailija

Ostapa pannukahvia, jostain luin suositukset, että käytettäisiin Moccamasterilla pannujauhatusta!

3. kahvia Vierailija

Kaverilla kans moccamaster ja sillä tulee pahaa kahvia! En ostaisi itelleni.Eikö ole mahdollista palauttaa, palautusoikeus 14 pv yleensä?

4. Prettersson Vierailija

vain, että palautuksen syyksi ei kelpaa mikään niin aistinvarainen, kuin maku. Vaikka se kahvinkeittimessä asian nro 1 onkin.

5. --- Vierailija

Tuli vaan mieleeni, että onko keittimesi jotenkin vielä likainen. Itse putsasin keitintäni ennen kuin keitin kupillistakaan siten, että laitoin pelkkää vettä menepään läpi varmaan kymmenen kertaa. Voisikos perusteellinen putsaus autaa. Sama valmistuperiaatehan kahvinkeittoon jokaisella keittimellä on - kuumaa vettä porojen läpi! Ei siinä prosessissa pitäisi mitään kummallisia makuja tulla!! Suosittelen perusteellista putsausta. Tulihan keittimen mukana sellainen pussillinen kahvinkeitimen puhdistus ainetta, toitappa vaikka sitä, jos pelkkä vesi ei auta. Tehtaalla sinne vesiputsiin on voinnut jäädä jotain ja jos siis siitä johtuisi kumma maku.

6. Tyytyväinen . Vierailija

Hmm... itse olen ollut tyytyväinen meidän m.masteriin.
    Käytän aivan tavallista Juhla Mokkaa ja annostelen koneen mukana tulleella mitalla (joka vastaa 2 norm. mitallista), esim. 6 kuppiin vettä laitan 3 mitallista kahvia jne... eli puolet kahvia veden määrästä.
    Onko masterissasi muuten virtakytkimen lisäksi toinenkin kytkin?
    Tuo toinen on tarkoitettu käytettäväksi, jos haluaa norm. vahvempaa kahvia ja en ainakaan itse pysty sitä kahvia juomaan, jos lapset tai mieheni on vahingossa kahvia laittaessaan napsauttaneet tuonkin nappulan päälle:)

7. käyttänyt Vierailija

Pätee vain etämyynnissä eli netti- ja postimyyntikaupassa, ei normaalisti liikkeestä ostettuun laitteeseen. Gigantti tosin tarjoaa sen "30 päivän palautusaika eikä kysymyksiä"-palvelun, jos laitteessa on kaikki osat tallessa ja sitä rataa, mutta se on ihan lisäpalvelu eikä kenenkään ole pakko tuollaista tarjota.
    Riippuu siis ostopaikasta, saako laitteen palauttaa enää tässä vaiheessa - etämyynnissäkin on jo vähän siinä ja siinä, että voiko useamman käytön jälkeen...

Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa sen Moccamasterin käyttöohjekirjasta, että nappulat ovat oikeissa asennoissa (jos niitä on enemmän kuin yksi); ne eivät välttämättä ole kaikki ihan itsestäänselviä (mm. joissakin on suodattimen puolella useampia asetuksia ja mitä pidempään vesi on porojen päällä, sen happoisempaa ja ärtsympää kahvia).

Toisekseenkin kannattaa tosiaan pestä suodatin ja kannu oikein perusteellisesti, niissä voi olla jotain kuljetuksesta tms. tullutta lisäaromia...

Kolmanneksi kannattaa tietysti tarkistaa, että kahvi on kunnollista, Moccamaster nimittäin kyllä paljastaa vanhentuneen kahvin armottomammin kuin joku tavallinen laite.

Kannattaa myös verrata normaalia mittalusikkaa ja sitä koneen mukana tullutta, että laskutoimitus meni oikein. Kahvin määräkin on hyvä tarkistaa käyttöohjeesta, ainakin 14 kupin Moccamaster tekee supervahvaa (aika pahaa) kahvia, jos laittaa 14 mitallista kahvia, 10-12 riittää - aromit kai irtoavat paremmin kuin "peruskeittimessä" tms.

8. fyffendaali Vierailija

"Onko masterissasi muuten virtakytkimen lisäksi toinenkin kytkin?
    Tuo toinen on tarkoitettu käytettäväksi, jos haluaa norm. vahvempaa kahvia "
    -- Siis tuo toinen kytkinhän on sitä varten että jos keittää yli puoli pannua, pitää kytkin laittaa päälle jotta se lämmittää alustaa lisää kun on pannussa enemmän lämmitettävääkin. Kahvin vahvuushan määräytyy ihan sen mukaan paljonko poroja laittaa. Tsiisus..

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Eikös se moccamasterin mittä ole kahden tavallisen mitan kokoinen? Ainakin joskus näin on ollut.

10. Elinaxx Vierailija

Itse olen huomannut että ei kannata keittää alle 4 kupin satsia (siis tarkoitan mitta-asteikossa nelosta), sitä pienemmät todellakin maistuu pahalle. Mutta tuo 4 kuppia (=2 mittaa kahvia) onkin ihan sopiva määrä aamukahviksi, kaksi isoa mukillista...

11. 1. Pirta Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on ollut Moccamaster kuusi vuotta ja olen ollut tyytyväinen.
    Ihan samalla tavalla laitan pienen mitallisen kuppia kohden.
    Tavallisesti keitän neljä kupillista, mutta olen huomannut että jos keittää enemmän, niin täytyy laittaa "tehonappi" alas että tulee juotavan makuista, muuten tiputtaa liian hitaasti ja kahvista tulee karvaan makuista.

Aikaisemmat keittimet kestivät käytössä vuoden , korkeintaan kaksi.
    Moccamaster on ollut hintansa väärti ja minä en vaihtaisi pois.

12. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Sanon samaa kun "1. Pirta", meillä keitin ollut reilut kolme vuotta ja hyvää kahvia tulee. Meillä aamuisin keitetään lähes täysi kannullinen sillä juojia on neljä. Muuten näin päivisin neljä kuppia riittää.
    Tuleepi tosi hyvvää kahfeetta... ja nyt kaffeelle....

13. poetry. Vierailija

Kokeilisin itsekin tuota pesemistä tai veden laskemista läpi ennen todellista käyttöä. Kuulostaa kyllä todella omituiselle, että pelkkä keitin itsessään aiheuttaisi pahan maun. Ottaen huomioon, että kyseessä kraanavesi (jota varmaan juot muutenkin) ja kahvinporot, jotka eivät näennäisesti pilaantuneet.

Meilläkin mocca master kotona ja myös kolmessa työpaikassa jossa olen/olen ollut. Kaikista tulee hyvää kahvia.

14. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Työpaikka kokemukseni johdota en ottaisi ko. laitetta itselleni edes ilmaiseksikaan.

15. Elli-Noora Lydia Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Teitköhän keittimen käyttöönotto toimet oikein ja huolellisesti?

Meillä on Moccamaster kahvinkeitin ollut jo todella kauan.
    Keittää hyvää ja kuumaa kahvia.
    Ostin vähän aikaa sitten uuden Moccamasterin, keittiön väreihin paremmin sopivan.
    Vanhan, vieläkin todella hyväkuntoisen ja laadukkaan Moccamasterin vien kesäasunnolle ja saamme sielläkin sitten hyvää kahvia.

Enpä vaihtaisi enää keitinmerkkiä muuhun.

16. Kannattaa myös muistaa, että masterin putkiin jää aina n kupillinen vettä joten sekin vaikuttaa makuun. Tämä mainitaan käyttöohjeissakin. Minusta masterilla tulee liian kuumaa kahvia.

17. Erityisesti tuo kupillinen vettä putkissa kannattaa muistaa siinä vaiheessa kun lähtee kesäasunnolta ja laittaa sen talvikuntoon. MAsteri menee pilalle jos vesi pääsee jäätymään.

18. tadetski Vierailija

Ostimme Moccamasterin viime kesänä. Aino huono puoli siinä on manuaalinen tippalukko. Kahvista tulee tällä parempaa kuin millään meidän aiemmilla keittimillä. Jos kahvi jää seisomaan pannuun joksikin aikaa on se edelleen hyvän makuista. Tosi hyvä keitin.

19. se on ruma keitin Vierailija

keisarilla ei ole vaatteita laisinkaan

20. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Se tippalukko on tosi onneton sillä menee joskus itsestään kiinni tai jotain vastaavaa eikä kahvi tipu ja vettä tulee suodatin paperin yli ja lopputuloksena poroista kahvia.

21. Ellinä Vierailija

Meillä on n.6v vanha Moccamaster, siinä on automaattinen tippalukko, se on joku luxusmalli.
    Sitten meillä on myöskin uusi Ferrarinpunainen Moccamaster, siinä on manuaalinen tippalukko.
    Mutta kyllä se toimii ihan hyvin.
    On kahvinkeittäjän ammattitaidosta kyse ettei keittele poroista kahvia kahvinkeittimellään.
    Myöskään koskaan ei ole vesi jättänyt valumatta suodattimen läpi kahvipannuun.
    Ammattitaitoa näköjään vaatii jopa kahvinkeittokin ;D

22. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Eipä kyseessä ole kahvinkeittäjän vika tässä tapauksessa ja kyseisessä keittimessä on manuaalinen tippalukko. Juuri tuon vuoksi en kyseisenlaista tippalukollista rumaa keitintä kotiini ottaisi.

23. Ellinä Vierailija

Joillekin Moccamaster voi myöskin olla liian kallis investointi ja niinpä siitä kateuksissaan etsivät olemattomia vikoja.
    Saahan niitä mauttoman näköisiä halpiskeittimiä useita yhden Moccamasterin hinnalla.

24. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Vai kateuksissa. Meillä töissä kyseinen keitin ja sitä olen käyttänyt ja huonoksi havainnut. Onneksi en kotona tarvitse kahvinkeitintä päivittäin eli sen ulkonäöllä ei ole välia, kun se lähes kaapissa makaa. Mutterilla saan halutessani hyvää kahvia, jota tosin juon harvoin. Mutteri on hyvännäköinen musta väriltään.

25. maisa******* Vierailija

Ei taida kellään muulla olla sellaista moccamasteria, jolla kahvista tulee lähinnä kylmää..? meillä tällainen maanantaikappale löytyy ja tään kanssa on kärvistelty jo 2 vuotta, eli kahvin pitää seisoa pannussa vähintään 15 min ennen juomista, että on edes läheskään oikeen lämpöistä. Uudesta asti on ollut samanlainen ja myyjäliikkeen mielestä laitteessa ei ole mitään vikaa: uhkasivat maksattaa meillä turhat huoltokulut.. ja maahantuojakin käski vaan selvittämään asian myyjäliikkeen kanssa.. No se on ainakin varma, että meille ei toista moccamasteria enää koskaan tule!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri