Pahasti lohjennut hammas ja reikä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rosmariinisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rosmariinisi

Jäsen
14.07.2011
96
0
6
..tai reikiä! Ihan älyttömän kipee, vähän aikaa sitten menin sorkkimaan hammastikulla ja eiköhän palasia lähtenyt lisää. Lohjennut jo joskus vuosi-pari sitten. Nyt näkee ihan selvästi ison reiän, ellei sitten ole useampiakin vierekkäin. 1/3 osa hampaasta lähtenyt.

Mikähän on hampaani tuomio, kun menen lääkäriin? Pitää kai huomenna soittaa päivystysaikaa. Hammas on niiiiiin kipee! Mulla hammaslääkäripelko ja siksi en ole aiemmin varannut aikaa, viisaudenhampaiden poistot oli tuossa muutama kuukausi sitten, eikä ihan niin pahana pelkokaan enää, vaikka puudutus pelottaakin.

Varsinainen kysymys kuitenkin on, että mitä hammaslääkärissä tehdään lohjenneelle ja reikiintyneelle hampaalle? Onkohan mulla juurihoito edessä, kun hammas kipuillut jo vuoden ellei useammankin...

Muoks. Alhaalla olevasta poskihampaasta kyse..

Luulen, että jos hampaasta on lähtenyt jo melkein koko kruunu (hampaan näkyvä osa) niin se poistetaan, sillä on oltava jäljellä riittävästi omaa hammasta että sen voi paikata. Muuten luultavasti olisi kyseessä juurihoito.

Luulen, että jos hampaasta on lähtenyt jo melkein koko kruunu (hampaan näkyvä osa) niin se poistetaan, sillä on oltava jäljellä riittävästi omaa hammasta että sen voi paikata. Muuten luultavasti olisi kyseessä juurihoito.

Tai juurihoidetaan ja laitetaan jk-ruuvit tueksi jos ei omaa kruunua jäljellä. Ei ole loppuiän ratkaisu mutta ostaa vuosiksi hampaalle lisäaikaa.

On aika paljon hammasta näkyvissä, tosiaan ehkä paremmin kuvaa 1/4 osa hampaasta lähtenyt kun toi 1/3 osa. Oon niin himputin paniikissa, mut ei auta kun huomiseks kysellä jo valmiiksi lapselle hoitajaa ja soittaa sit aikaa.

Näkemättä vaikea sanoa, mutta voi olla että saat juurihoidon, parempi niin, koska isojen poskihampaiden poisto vaikuttaa aina purentaan. Hyvä juttu, että nyt uskaltaudut hammaslääkärille! :)

Itselläni tehtiin juurihoitoa reikiintyneeseen hampaaseen useaan kertaan ja lopulta se halkesi puoliksi. Tämä korjattiin paikka-aineella. Lopulta kuitenkin ilmeisesti hammas oli haljennut (mikrohalkeama) koko juuren pituudelta, joten se tuntui koko ajan oudolta tai kipeältä, niinpä se sitten poistettiin. Ja onpas outoa kun se ei ole enää kipeä :) Tässä kyse siis ei näkyvästä hampaasta, ylhäällä keskellä. Pari tonnia maksaisi uusi, ainoa miinus :/

Kiitos vastauksistasi! Viisaudenhampaan poisto oli ihan helppo juttu, vaikka sitä aikani jännitinkin. Kyl se hammaslääkäri vaan on pelastava enkeli (vaikka kuinka hammaslääkäripelko olisikin) kun särky hampaassa on tarpeeksi kova! :D

Yhteistyössä