Paheniko migreeni raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Niin"

Vieras
Oon kärsiny silloin tällöin aika pahoista migreeneistä, ja nyt kun oon ihan alkumetreillä raskaana oon alkanu pohtia mites sitten menetellään jos kohtaus iskee. Mitään vahvempia kipulääkkeitähän ei voi käyttää, mutta jos kohtaus on paha niin mites sitten tehdään?

Miten muilla migreenistä kärsineillä meni, tuli raskauden aikana enemmän vai vähemmän kohtauksia vai oliko vaikutusta? Mitä teitte lääkityksen kanssa?

Mulla raskaudenaikana tilanne oli aika sama kohtausten suhteen. Mut ne piti vaan kärvistää läpi kun ei luvattu mitään panacodia kummempaa ja se ny on turhaa lääkettä pääkipuun. Mut sen muutos tuli raskauden jälkeen että vähenivät ja on ollu muutama aurallinen ja suht kivuton kohtaus.

Minulla neljä lasta, joiden raskauksien aikana ensimmäistä lukuunottamatta on ollut aivan järkyttävät migreenikohtaukset. Ennen toista raskautta minulla ei ikinä ollut ollut minkäänlaisia kohtauksia, ja kyllä säikäytti, kun hävisi puhe ja näkö sumeni.. Jotenkin olen kuitenkin raskaudet läpi kärvistellyt, en ole käyttänyt panadolia kummempia lääkkeitä.

No mulla kävi niin, että ennen kuin olin edes plussannut, sairastuin migreeniin ekaa kertaa. Ja tuli niitä sitten jokunen alkuraskauden aikana.

Siis mitä, sulleko raskaus "aiheutti" migreenin? Voi ei, voiko raskaushormoni pahentaa tai jopa aiheuttaa niitä. Siis olitko jo raskaana muttet testannu kun sait ekan kohtauksen?

Huh huh, nyt melkein alkoi hirvittää. Mutta eihän se auta kun kärvistellä. Laittakaas saman tien pinoon millä lääkkeettömin konstein ootte onnistu helpottaan kohtauksia? Mulla auttaa tosi kuuma suihku tai sauna, pimeessä oleminen ja kylmät kääreet.

Kohtaukset harveni molempien raskauksien aikana - tleensä niitä tulee 2-5 viikossa, raskauden aikana 1 kaikkiaan... Esikoisen kohdalla jouduin sairaalaan kun se halvaannutti puol kroppaa hetkellisesti enkä tienny mikä oli ennen kunnon pääkipua - panadolia 1g annostuksella sain 6h välein kunnes kohtaus meni ohi...
Toisen kohdalla ruli samanlainen mutta siihen osasin jo suhtautua migreeninä ilman pelkoa lapsen menettämisestä...
Raskauden jälkeen tilanne on "normalisoitunu".

[QUOTE="Niin";22785403]Siis mitä, sulleko raskaus "aiheutti" migreenin? Voi ei, voiko raskaushormoni pahentaa tai jopa aiheuttaa niitä. Siis olitko jo raskaana muttet testannu kun sait ekan kohtauksen?

Huh huh, nyt melkein alkoi hirvittää. Mutta eihän se auta kun kärvistellä. Laittakaas saman tien pinoon millä lääkkeettömin konstein ootte onnistu helpottaan kohtauksia? Mulla auttaa tosi kuuma suihku tai sauna, pimeessä oleminen ja kylmät kääreet.[/QUOTE]

Joo olin raskaana, mutten ollut vielä testannut eli siis menkkojen alkamispäivä ei vielä edes ollut. Lääkäri kysyikin heti, onko raskauden mahdollisuutta.. juu eli raskaus laukaisi mulle migreenin.

[QUOTE="Niin";22785403]Siis mitä, sulleko raskaus "aiheutti" migreenin? Voi ei, voiko raskaushormoni pahentaa tai jopa aiheuttaa niitä. Siis olitko jo raskaana muttet testannu kun sait ekan kohtauksen?

Huh huh, nyt melkein alkoi hirvittää. Mutta eihän se auta kun kärvistellä. Laittakaas saman tien pinoon millä lääkkeettömin konstein ootte onnistu helpottaan kohtauksia? Mulla auttaa tosi kuuma suihku tai sauna, pimeessä oleminen ja kylmät kääreet.[/QUOTE]

Mahollisimman pimeässä makaaminen mahollisimman hiljaa ja ikkuna auki jotta tulee raitista ilmaa. Kuuma jne pahentaa vaan. Kylpäpussi sopivasssa kohtaa päätä. Ootella että laukeaa.

Olen vähän kateellinen. Joka raskaus on minulla pahentanut migreeniä. Ei raskaana jos en imetä kiskon Maxalt Rapitabia ja Voltarenia yhtä aikaa maksi annoksilla.

Raskaana ollessa kaksi panacodia, Imigran nenäsuihke ja Burana yhtä aikaa on se juttu.

Ärsyttää jos migreeni laukaisee kolmoishermosäryn. sitä saa kokoajan pelätä.

Mutta nuo satsit laukaisee ainakin nuo halvausoireet jotka muuten jää useammaksi päiväksi päälle. On vaikeaa oksentaa kun naama on tunnoton, saatikka juoda.

Minulla halvausoireisen migreenin laukaisi e-pillerit. Sitä ennen oli välkkyvä aura.

Mulla aurallinen migreeni ja pahimmillaan teininä. Kun tulin 29 v raskaaksi, migreeni loppui kokonaan. Mulla ei ollu koko raskauden aikana edes tavallista päänsärkyäkään, jota aiemmin oli miltei viikottain.

Olen vähän kateellinen. Joka raskaus on minulla pahentanut migreeniä. Ei raskaana jos en imetä kiskon Maxalt Rapitabia ja Voltarenia yhtä aikaa maksi annoksilla.

Raskaana ollessa kaksi panacodia, Imigran nenäsuihke ja Burana yhtä aikaa on se juttu.

Ärsyttää jos migreeni laukaisee kolmoishermosäryn. sitä saa kokoajan pelätä.

Mutta nuo satsit laukaisee ainakin nuo halvausoireet jotka muuten jää useammaksi päiväksi päälle. On vaikeaa oksentaa kun naama on tunnoton, saatikka juoda.

Minulla halvausoireisen migreenin laukaisi e-pillerit. Sitä ennen oli välkkyvä aura.

Herranen aika, eihän migreenipotilas saa käyttää e-pillereitä! Eikö lääkäri siitä sulle sanonu?!

Alkuperäinen kirjoittaja herraisä;22785611:
Herranen aika, eihän migreenipotilas saa käyttää e-pillereitä! Eikö lääkäri siitä sulle sanonu?!

Saa minipillereitä. Ja yhdistelmäpilleritkin on kiellettyjä ainoastaan aurallista migreeniä sairastavilta.

Alkuperäinen kirjoittaja herraisä;22785611:

Ei, vaan auraoireinen ei saa käyttää yhistelmiä. Se ei oo kokonaan kiellettyä. Lekuri varsin hyvin ties kysellä ja selittää. Mun pilleriselostekaa ei kokonaan kiellä.

Mulla on kolme raskautta takana ja jokaisessa olen kärsinyt pahoista migreeneistä koko ensimmäisen kolmanneksen. Ja sitten taas raskauden lopputtua... Jotenkin ne hormoonimuutokset vaikuttavat muhun niin! Panacodeja määräsi lääkäri, mutta vältin niiden ottamista viimeiseen asti. Lääkäri kyllä vakuutteli, että vaikka nuo ovat vahvoja lääkkeitä niin niistä on vähiten haittaa juuri raskauden ensimmäisellä kolmannekselle. Jos niitä joutuu paljon käyttämään loppuraskaudesta, niin se voi aiheuttaa jo vieroitusoireita vauvalle. :( Onneksi kohtaukset tosiaan minulla ajoittuivat juuri alkuraskauteen!

Voi. Raskaus voi tehdä migreenille mitä vain. Kellä pahenee, kellä lievenee tai loppuu. Kellä muuttuu kuten mulla.

Yhteistyössä