Pahoinvointia raskaana ollessa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja link
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

link

Uusi jäsen
25.12.2009
3
0
1
Olen miettinyt onko yhteyttä e-pillereiden ja raskauden pahoinvoinnin välillä, eli e-pillerit eivät koskaan ole minulle sopineet (tullut huono olo, ruokahaluttomuus ym) joten onko kellään tietoa voiko myös raskaana ollessa tästä johtuen tulla pahoinvointia herkemmin, koska estrogeeniähän kummassakin tapauksessa kehoon tulee, tosin en tiedä mistä tämä e-pilleri sopimattomuus minun kohdallani johtui, mutta voiko tämä mahdollisesti kertoa että kun olen raskaana niin huono olo on varmasti myös silloin?

Menen aina paniikkiin jos minulla on vähänkin oksettava olo, sillä pelkään oksentamista yli kaiken jonka takia tämä tapaus mietityttää, sillä en haluaisi koko aikaa olla paniikissa mahd. raskausaikanani että mahdanko nyt sitten oksentaa, milloin tai missä tilanteessa se tapahtuu, josta syystä en taas koskaan voisi mihinkää ulos lähteä ilman tätä pelkotilaa...

Mutta jos kellään on ollut samanlaista tilannetta niin olisi kiva kuulla/ onko ollut yleensäkään kuinka huono olo raskauden aikana ym.?

mulla ei e-pillerit tee huonoa oloa mutta raskaus kylläkin :x esikoista odottaessa oksensin viikot 5-25 ja loppuun asti oli etovaa oloa. kuopusta odottaessa oksensin 4-18 viikot ja loppuaika meni ihan ok. ennen ensimmäistä raskautta mullakin oli oksennuskammo ja olin aina ihan paniikissa kun alko etoa ja sen takia sainkin pahoinvointi lääkkeet käyttöön ettei tarvinu ainakaan niin usein oksentaa, mutta aika hyvin meni tuo kammo ohi noiden raskauksien aikana.

No tuossa just ajattelinkin et varmaan siihenki sit tottuu mut nyt on sellanen olo etten haluais sellasta kokea että kolme ensimmäistä kuukautta vain oksennan enkä uskalla mihinkään lähteä ilman että pitää ottaa joku oksennuspussi mukaan :D pienestä asti ollut kamala kammo jos jollakin oli ollut mahatauti niin pysyin kyllä kaukana siitä henkilöstä viikon päivät...

Kuten tuossa jo sanottiin, pahoinvointi on se perinteisin oire raskaudelle, tosin joillakin ei sitä ole, multa kysytään vieläkin että oksettaako, no ei okseta ei, ei oo oksettanu koko aikana, et se voi olla et oksentaa viikosta 1 viikkoon 40, tai jotain siltä väliltä... :whistle:

Kyllähän se tosiaan kannattaa varautua siihen pahoinvointiin, mutta ei se loppujen lopuksi ole niin kamalaa kun luulisi. Unohtuu nopeasti :) Mulla kesti tässä raskaudessa n. kuukauden sellanen voimakas pahoinvointi, että oksensin useamman kerran päivässä ja silloin mietin jo, että mitä ajattelin kun halusin raskaaksi. Nyt se on haalea muisto enää ja loppu raskaus on tuonut omat ihanat vaivansa. Jotkut vanhemmat ihmiset väittää, että pahoinvointi johtuisi jännityksestä, oikeammin kai noista hormooneista =), mutta koittaa ottaa rauhakseen ja syö mikä maistuu tai on syömättä, kyllä siitä selviää. Voimakkaaseen pahoinvointiin on myös lääkkeitä.

Vielä täytyy sanoa, että mulla ainakaan raskausajan pahoinvointi ei ollut kuin oksennustauti, että ihan hallitsemattomasti olisin pulautellut, vaan ehdin rauhassa etsiä vessan jonne menin oksentamaan, et ei ollu ongelmia liikkua julkisesti. Toisilla voi olla toisinkin, mutta yleisintä taitaa olla sellanen etova olo, et tuntuu kun tulisi ylös, vaikka ei sitten tulekkaan.

täällä ollu e-pillerit käytössä 4vuotta, joista ei tullu hirveesti mitään ongelmia, mutta silti raskaaks tultu pillereistä huolimatta :D Pahoinvointia ei juurikaan ole ollut, kerran oksentanut rv10-12 viikon välillä. Yökötys oloa oli rv9-14 välillä, mutta sen jälkeen ei ole yököttänyt.. Että näin täällä :) *koputtaa silti puuta, jotta ei tulisikaan loppuajaksi*

Pahoinvointi on tyypillinen oire, niinkuin yllä on mainittu. Jos se on tullakseen, niin ei sitä ihan kokonaan voi välttää. Oloahan voi monilla konsteilla lievittää.

Minulla myös ollut lapsesta saakka kamala oksennuskammo, sekä muiden oksentamisesta että omastani. Hieman on kammo laantunut, mutta edelleen vältän oksentamista viimeiseen asti ts. pidätän jos vain voin. Pelkäsin myös ennen raskauden yrittämistä mahdollista pahoinvointia ja oksentamista, mutta kun sen vauvan tekemiseen kesti kolme vuotta ja lapsettomuushoitoja niin se pahoinvoinnin kammo jotenkin kerkesi siinä ajassa haipua aika sivuseikaksi. Kun plussatestin sitten tein, kieltämättä pieni kammon ajatus kävi mielessäni, mun äitini kertoi oksentaneensa koko raskausajan ihan synnytykseen asti. Itselläni paha olo oli päivittäin n. rv 6 - 12 ja sen jälkeen satunnaisesti rv 14 asti. Kertaakaan tuona aikana en oksentanut mutta sekin vain siksi kun en jotenkin vain osannut antaa sen tulla vaan pidättelin. Muutenkin alkuraskaus meni sumussa väsymyksen, pahoinvoinnin ja hormoonihöyryjen takia. Mutta kuten jo aiemmin sanottua, kaikki nuo "vaivat" on unohtuneet eikä niistä mitään kammoa jäänyt. Nyt on vaivoina selkäkivut ja kiinnikkeiden venymiset ja uskon että nekin häpyy muistoista viimeistään sitten kun nyytti saapuu.

Haave & Helmi - Oskari 20+6

Mulle ei e-pillerit oo koskaan sopineet,on tullut päänsärkyä ja huonoa oloa,oksettavaa oloa...
Mutta kun oon ollut raskaana,oon päässyt aika pienellä pahoinvoinnilla joten mulla ainakaan ei mene yks yhteen =)

Yhteistyössä