Päihdetyöntekijä paikalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Töissä olen ja täällä on helvetin hiljaista. Ja en mä nyt välttämättä auttaa halua, mutta ajattelin aikani kuluksi vastata, jos jotakuta jokin askarruttaa. Koulutukseltani olen sosionomi.

Miten sun oma pää kestää?
Ei olis minusta moiseen työhön, todella turhauttavaa yrittää auttaa alkkiksia ja narkkareita kun tietää ettei ne siitä mihinkään muutu...

Aloittelevalta kodeinistilta tiedustelisin käyttääkö kodeiinia tarpeeseen (kipuun) vai viihteilyyn, kuinka paljon, onko haluja lopettaa, tuleeko viekkareita, jos on ilman. Jos halua lopettamiseen on, niin lääkärin pakeille vieroitusohjelmaa tekemään ja joku avohoitokontakti tueksi.

Mun pää kestää kohtuullisen hyvin. Työskentelen sellaisten asiakkaiden kanssa, joita iso osa on aika lepposaa porukkaa.

mitkä on haluttomasti asiaan suhtautuvan seitsemänkymppisen pitkän linjan tissuttelijan mahdollisuudet saada hoitoa, ja olisiko siitä mitään hyötyä. hän kun ei näe itse mitään tarvetta edes vähentää. mitä hoitoa se sitten olisi, jos jotain voisi saada, ja voisiko hoito avartaa hänen näkemystään kun omaisista ei siihen ole.

ei ole painostettu tai kerjätty, mutta tavallinen keskustelu ei ainakaan mitään ahaa-elämyksiä tuota. isäni on muutenkin hiukan erakko, joten lisääntyvät yhdessäolomahdollisuudet lapsenlapsen kanssa eivät ainakaan riitä motivoimaan.

terveyskeskuksessakaan ei hänen juomisestaan tiedetä, eikä hän aio niille kertoakaan.

Miksi isäsi pitäisi mennä hoitoon, jos ei halua? Haittaako tissuttelu häntä vai enemmän teitä. Terveydelle ja sosiaaliselle elämälle juominen voi olla haitta, mutta, jos se ei henkilöä itseään haittaa, niin juopotelkoon.

Mikäli isäsi päättäisi hoitoon hakeutua olisi pitkällinen juominen parasta lopettaa katkolla (joillain paikkakunnilla katkoja toteutetaan myös tk:ssa) tai ainakin hommata tk:sta avokatkolääkitys. Tämän jälkeen jokin avohoitokontakti (AA-ryhmä, A-klinikka tai paikallinen päihdetyöntekijä). Mikäli avokontakti ei olisi tarpeeksi tukeva, niin sitten sosiaalitoimen kautta hakemaan laitospaikkaa.

Bentsoriippuvuus on perkeleestä, mutta kyllä siitä eroon voi päästä. Kehottaisin kääntymään lääkärin puoleen ja kertomaan rehellisesti paljonko bensoja menee ja sen mukaan suunnittelemaan vähennysohjelman. Ja lääkärin pitäisi olla sellainen, joka osaa asiansa, eikä tk:n vasta aloittanut kandi. Usein esim. A-klinikoilta löytyy päihdelääkäreitä, jotka tietävät miten edetä asiassa. Tähän tueksi apteekkisopimukset ja iteroidut respat. Varaudu siihen, että kyseessä voi olla useidenkin vuosien prosessi. Jos olet hankkinut lääkkeitä useilta eri tahoilta, niin lääkkeiden määräys vain hoitavalta taholta ja sitä kautta muihin paikkoihin ilmoitus, että sinulle ei saa määrätä bensoja.

Toki voit ihan itseksesikin alkaa titraamaan, jos jaksat. Kannattaa kysellä neuvoja ja vertaistukea esim. vaikka Päihdelinkin keskustelusivuilta.

Miksi isäsi pitäisi mennä hoitoon, jos ei halua? Haittaako tissuttelu häntä vai enemmän teitä. Terveydelle ja sosiaaliselle elämälle juominen voi olla haitta, mutta, jos se ei henkilöä itseään haittaa, niin juopotelkoon.

Mikäli isäsi päättäisi hoitoon hakeutua olisi pitkällinen juominen parasta lopettaa katkolla (joillain paikkakunnilla katkoja toteutetaan myös tk:ssa) tai ainakin hommata tk:sta avokatkolääkitys. Tämän jälkeen jokin avohoitokontakti (AA-ryhmä, A-klinikka tai paikallinen päihdetyöntekijä). Mikäli avokontakti ei olisi tarpeeksi tukeva, niin sitten sosiaalitoimen kautta hakemaan laitospaikkaa.

Olen mietiskellyt nyt tuota kysymystä. Ongelmahan taitaa olla siinä, että isällä ei ole vertailukohtaa, miltä tuntuisi elää raittiina ja onnellisena. Hän tietää vain miltä tuntuu elää laskien päiviä milloin pääsee taas juomaan. Mutta mitenpä isä onnellistettaisiin, kun hän ilmeisestikin juo mielialalääkkeeksi. Eli jos haluan kysyä häneltä realistisesti hänen halustaan edes kokeilla kunnolla juomisesta luopumista jos tietyt ehdot täyttyisivät, minun pitäisi itse ensin tietää enemmän.

Miten tämä puoli kyetään ottamaan hoidossa huomioon? Lyödäänkö mielialalääkkeet samantien kouraan, vai mitä tapahtuu? Isän henkinen kasvuhan on jäänyt vähäiseksi kaikkina näinä juomalla kulutettuina vuosikymmeninä, ja raitistuessa se asia tulee vastaan. Samalla juomisen aiheuttamat haitat aivoille ja jo pelkkä ikäkin ehkä rajoittavat hänen mahdollisuuksiaan käsitellä ongelmiaan?

Viimeisen vuoden aikana olemme alkaneet huomata käyttäytymisessä itsekeskeisyyden lisäksi uusia ongelmia, lähinnä sen että isä ei oikein kykene keskittymään kuin yhteen asiaan kerralla. Jos pitäisi järjestää vieraille ruokaa, niin soppa syntyy mutta leivät ja ruokajuomat eivät pysy mielessä. Sudokuissakin on alkanut näkyä päättelyvirheitä aiempaa enemmän.

Ehkä juuri tästä syystä koemme, että on viimeinen hetki yrittää puhua isä kokeilemaan hoitoa, kun ongelmat eivät vielä ole tuon suurempia. Motivaatio varmasti vain laskee kun aikaa kuluu.

mieheni on selvästi alkoholisti,ajoittain sanoo että tahtoo lopettaa juomisen mutta ei pysty.kuinka edetä? juominen haittaa koko perhettä ja se olisi loputtava.
mihin ottaa yhteyttä ja kuinka motivoida mies lopettamaan,halua varmaan olla jossakin siellä kuoren alla,kun välillä niin sanoo että kunpa pystys lopettaan.että mikä avuksi ja mistä aloittaa???

olen lukenut asiaan kuuluvaa kirjallisuutta ja ilmeisemmin ainoa oikea ratkaisu olisi potkia mies pellolle jolloin me ei enää mahdollistettaisi hänen juomistaan vaan hän jäisi yksin ja saisi itse päättää lopettaako...mutta kun..se on vaan niin vaikeeta ja radikaalia..

Epätietoinen. Onko isäsi itse ilmaissut olevansa alakuloinen/masentunut. Hoidon kokeileminen voisi auttaa siihen, että johtuuko juominen masennuksesta vai masennus juomisesta. Harvoin hoitopaikoissa ihan heti mielialalääkkeitä lykätään. Ensin pitäisi katsoa millainen mieliala on ilman viinaksia. Voivathan nuo keskittymisvaikeudet johtua jo iästäkin. Jos isäsi ei ole halukas päihdehoitoon voisitko houkutella häntä perusteelliseen lääkärintarkastukseen, jossa tehtäisiin perusteelliset labrat ja neurologinen tutkimus. Jos terveydessä on jotain vialla se saattaisi herätellä isääsi miettimään juomisensa mielekkyyttä.

Kiia. A-klinikan päivystys voisi olla hyvä paikka aloittaa. Siellä arvioivat onko tarvetta katkolle ja mahdolliselle jatkohoidolle. Mikäli paikkakunnallanne ei ole A-klinikkaa, niin tk-ssa osaavat (yleensä...) auttaa alkuun. AA-ryhmiä kokoontuu liki jokaisella paikkakunnalla ja se voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, koska miehesi on ilmaissut halunsa lopettaa juominen. Ihan sama mistä aloitatte, kunhan jostain. Tsemmppiä!

Yhteistyössä