Päin hyppivän koiran kohtaaminen? Vetävän koiran opettaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hildiira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hildiira

Vieras
Okkei, miesystävälläni on koira. Suht riehakas noin kolmevuotias narttu, itäsiperianlaika rodultaan. Koira on todella kova hyppimään ihmisiä päin, siis myös miesystävääni päin. Miten hyppivä koira kohdataan oikein, että vois sen hyppimisen lopettaa?

Ja sitten koiran lenkittäminen... Toinen vetää kuin hinaaja. Jos minä käytän koiraa ulkona, joudun kulkemaan takakenossa käsi pitkällä kun koira vetää niin kovin. Vetää myös, kun miesystäväni taluttaa ihan yhtä kovaa.

Mulla ei ole koskaan ollut koiraa, enkä oikein tiedä, miten niitä koulutetaan. Mutta jos näihin kahteen asiaan ainakin saisin vähän vinkkejä? Koira on kyllä muuten kiltti ja suloinen. Vai onko se turhaa minun yrittää mitään, koska en ole omistaja?

Kannattaa hakea ongelmiin ihan ammattilaisapua, jos kolmevuotias koira on jäänyt kouluttamatta.
Yksi tehokas keino hyppimisen lopettamiseen on nostaa polvi hyppäävää koiraa vasten. Ei hypi enää. Tätä keinoa oidetään vähän kovana, mutta tehokas se on.
Vetämisestä pois opettaminen vaatii sitten jo paljon työtä. Jos sd tehdään kunnolla, varmaan häviää myös tuo hyppiminen, kun koira alkaa ymmärtää paikkansa laumassa.

Jos koira on perso herkuille, saa sen melko nopeasti opetettua kolmevuotiaanakin. Hyppimiseen voi toimia selän kääntäminen, polven nosto, remmin päälle astuminen tai muu kikka, kunhan palkkio tulee heti kun neljä tassua koskee maata. Pelkästä ein karjumisesta ei ole mitään hyötyä, jos koira ei tajua, millaista käytöstä siltä toivotaan. Vetohomma on todellakin vaikeampi ratkottava. Joskus toimii se, että liike pysähtyy tai suunta vaihtuu heti kun remmi kiristyy, eli aluksi koko ajan. Ensiavuksi suosittelisin kuitenkin kuonopantaa, joka on ns. koirien riimu. Päästä koiran saa hallintaan paremmin ja vetäminen jollei lopu niin ainakin hankaloituu. Palkkiota, palkkiota ja palkkiota vaan kehiin, positiivisen kautta koira oppii parhaiten.

Yhteistyössä