Painajaisia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Painajainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Painajainen

Vieras
Meillä on pian 7 vuotias tytär. Hyvä ystäväni on hänen kummitätinsä, ja tyttö menee silloin tällöin hänen luokseen yökylään, käyvät syömässä tai ostoksilla ja milloin mitäkin. Tyttö siis on ollut siellä elämänsä aikana usein, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Viikko sitten ystäväni oli vienyt tytön elokuviin katsomaan täällä pohjantähden alla. Sen jälkeen tässä talossa ei ole nukuttu yhtäkään yötä kunnolla. Ikäraja elokuvaan oli 13, 11 aikuisen seurassa. Tyttäremme on ikäisekseen aika pitkä, joten eivät varmaan sen takia olleet teatterissa huomanneet puuttua ikärajaan.

Tyttö näkee siis joka yö painajaisia kyseisestä elokuvasta, olen nähnyt elokuvan itsekin, joten en ihmettele jos tuon ikäinen järkyttyy kun se kosketti itseänikin. Hän huutaa aivan suoraa huutoa ja itkeskelee. Eikä se jää vielä siihen, 2 vuotias kuopuskin tietysti herää meteliin ja siinä meillä sitten on joka yö kaksi hysteeristä lasta rauhoiteltavana.

Ihmettelen ystäväni arviointikykyä tässä asiassa, luulisi hänellä nyt olleen jotain ennakkotietoa minkälainen elokuva on kyseessä, ettei se ole tuon ikäiselle sopiva, varsinkin kun tyttäremme on aina menettänyt herkästi yöunensa. Olen itse lukenut kirjan vuosia sitten, ja muistaakseni ystävänikin on. Kerroin hänelle puhelimessa, että tyttö oli kovasti elokuvasta järkyttynyt, mutta ei ystäväni nähnyt siinä mitään omituista. Hän on itse lapseton, mutta kuten aikaisemmin mainitsin niin meillä ei ole koskaan ollut mitään valittamista kun tyttäremme on siellä ollut.

Mikä tässä nyt neuvoksi? Miten saan lapselle selitettyä että kyseessä oli elokuva, ei ketään oikeasti ammuttu jne. Olisin ymmärtänyt jos hän olisi yhtenä yönä nähnyt painajaisia, mutta hänen on todella täytynyt järkyttyä sydänjuuriaan myöten kun tätä on näin kauan jatkunut. Välillä tuntuu että tyttö traumatisoitui lopullisesti, kun puhuu välillä valveilla ollessaankin ihan kummallisia asioita, joihin on ottanut elokuvasta vaikutteita.

Turha valittaa kun paskat on jo housussa. Miks veitte alaikäisen, ei aina ikärajan ylittänytkään ole välttämättä henkisesti niin iso että voi mennä katsomaan 11 vuotiaana aikuisen kanssa 13-vuotiaan elokuvaa. Voi hitto miten vastuulliset vanhemmat. -.-

Aika paha! Ite olen tosi tarkka mitä meidän 8-vuotias saa katsoa. Katsoi elokuvan Myrsky joka kertoo Berliinin muurilla partioineista koirista joilta loppui sitten "työ" kun muuri purettiin. Elokuvan jälkeen olikin pitkät keskustelut ko. leffasta. tyttö muutenkin ihan älyttömän herkkä. En tiedä mitä ite tekisin jos meidän tyttö ton leffan näkis, selittäisinkö että vain elokuva vai ottaisinko siltä kannalta että se on filmatisointi sodasta joka on joskus ollut. Narnian tarinat on kans sellanen joka aiheutti tytölle pään vaivaa, siinä kun on se sota alussa, kyseli että voiko sellanen sota tulla meille. toisaalta ehkä parempi kertoa totuus kun kieltää asiat, näkee ne uutisissakin vaikka mitä. Hankala tilanne! :(

Alkuperäinen kirjoittaja tua:
Turha valittaa kun paskat on jo housussa. Miks veitte alaikäisen, ei aina ikärajan ylittänytkään ole välttämättä henkisesti niin iso että voi mennä katsomaan 11 vuotiaana aikuisen kanssa 13-vuotiaan elokuvaa. Voi hitto miten vastuulliset vanhemmat. -.-

Siinä on taas yksi taliaivo jonka luetunymmärtäminen on nolla. Eivät vanhemmat lasta mihinkään vieneet vaan kummitäti. Sokea.

Kerro tytölle se, mitä tiedät elokuvien teosta, kerro, miten ne ampumakohtaukset tehdään. En keksi muutakaan.

Mutta se sun kaveris... Älä anna sun tyttöä enää sen vastuulle, jos se on kerran noin tyhmä. Sietäs kyllä saada korvilleen. |O

Yhteistyössä