Hae Anna.fi-sivustolta

Painava tunne oikean puolen kylkiluiden alla

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Kysyvä ei tieltä eksy, 05.11.2008.

1. -76 Vierailija

Hei
    onpas kiva kuulla että on "kohtalotovereita" mulla on ollut pitkään painetta/vihlovaa kipua oikean kyljen "alla" joka alkoi viidennen raskauteni aikana. Mukaan kuuluu myös kuvotus, en oksenna mutta kuvottaa välillä koko päivän ja välillä vain silloin tällöin.
    Myös röyhtäilyjä on sekä ilmavaivoja. Lääkärissä kävin n.reilu vuosi sitten ja se laitettiin raskauden jälkeisten hormoonien piikkiin.. no nyt 6kk jälkeen vaiva on palannut ( oli siis välillä lähes pois) ja menin uudestaan lääkäriin kun huimasikin.. verikokeet oli ok ja lääkäri määräsi minut neurologille ... no sinnehän on aika nyt 3.11 mutta kyllä minusta tämä mahan seutukin pitäisi tutkia.. no ehkä neurologi laittaa lähetteen siitä. Hyvähän se on pääkin tutkituttaa mutta ihmettelin että lääkäri ei mitenkään noteerannut tätä kuvotusta ja kipua kyljessä joka vihloo myös selän puolelle välillä.

2. Sama vaiva Vierailija

3. 40v mies Vierailija

Minua vaivannut nyt kuukauden verran samanlaiset oireet kuin mitä tässä ketjussa monet kuvailleet. Maksan seudulla kylkiluiden alapäässä paineen tunnetta. Tämän lisäksi koko oikean puoli rintakehää ja selkää kipeänä ja jumissa. Kaikki alkoi epämääräisenä yöllisenä kipuna lapaluun seudulla ja siitä tuntuu levinneen koko oikealle puolelle. Satutin yläkroppani alkutalvesta ja siitä tuli kovat kivut selkään ja rintakehään ja sitten kun siitä selvittiin, niin on jäänyt nämä muut ahdistavat kivut. Kipu tai siis epämiellyttävä tunne tuntuu aina eri paikoissa. Milloin on kylkiluu hieman kosketusarka ja milloin taas sykkii 10 senttiä eri kohdassa.

Fasettilukkoa yms. ollut puheissa, mutta koska olen murehtivaa ja luulosairasta tyyppiä, niin olen diagnosoinut itselläni jo ties kuinka monta vakavaa sairautta ja sitä kautta henkinen terveyskin on mennyt. On siis mukava kuulla, että samanlaisia vaarattomia oireita on ollut muillakin.

Liikkuessa ja touhutessa tunne katoaa ja istuessa on pahimmillaan. Nukkuessa ei niinkään vaivaa. Oireet aina pahimmillaan työaikana kun istuu 8 tuntia näytön äärellä. Lääkärissä kävin valittamassa, mutta tämä vain tökkäsi selkääni ja selitti jumitilasta... Koska pelkään lääkäriä ja tutkimuksia, niin en tarkempaa analyysia alkanut pyytämään. Fysioterapiaan sain ajan ja katsotaan josko hän osaisi sanoa jotain joka rauhoittaisi mielen.

Tämän ketjun löytäminen kyllä hieman rauhoitti mieltä.

4. Nainen 40+ Vierailija

Minulla poistettiin sappi 11/2014. Sen jälkeen alkoi vaivaamaan munuaiset. Kovaa kipua selässä oikeanpuolen munuisen kohdalla. UÄ-röntgenissä todettiin lievä rasvamaksa. Särkyä ja turvotusta vatsassa oikeanpuolen kylkikaaren kohdalla. Mitään muuta hälyttävää ei löytynyt. Nyt vaan kahvi, suklaa, suola, rasvaiset/paistetut ruuat ja vahvat mausteet pois. Alko ei ongelma kun en pahemmin käytä. Litalgin tai clotam särkylääkkeet (reseptillä saatavia) auttavat, buranat ja muut reseptivapaat eivät auta juurikaan mitään. Kokeilemalla ruokavaliota selviää mitkä ruoka aineet sopivat ja mitkä eivät. Kuulemma ihan yleinen vaiva kun hiemankin kertyy vyötärön seudulle rasvaaja ikää 30+- ylöspäin eli nyt pieni laihdutuskuuri ja ruokaremontti edessä. Ei muuta kun tsemppiä sekä jaksamista kaikille muille kohtalo-tovereille!

5. Zirpa Vierailija

Kiva löytää kohtalotovereita! Itselläni kolmisen kk kipeä kohta oikealla ylävatsalla ja samassa kohdassa selässä.. Välillä kipua myös kyljessä. Veriarvot normaalit, ylävatsan ultra ok, myös keuhkoröntgenit ok. Koko oikea puoli välillä kipeä ja yläselkä. Nyt flunssan myötä kaula kipeytynyt oikealta puolelta ja kovaa yöhikoilua. Liittyvät varmaan vaan flunssaan. Seuraavaksi kai tähystys, jos siitä selviäisi jotain lisää. Ikää 35 ja muuten ihan perusterve.

6. Onko syytä huolestua, että onko maksani jo pahasti vioittunut. Juon viikossa yleensä aika monta sauna ja muuten illanviettoon olutta. Olen yleiskunnoltaan täysin terveenoloinen. Ei siis mitään kirroosiin ja rasvamaksaan liittyviä oireita, paitsi oikealle kyljessä on välillä pientä kipua siinä kylkikaaren alapuolella. Verenpaineet ovat hyvät n. 123/65 ja pulssi 65 sekä verensokeri aamuisin 4,5 luokkaa. Nyt tällä viikolla menen mittauttamaan laajan maksapaketin joka sisältää myös GT-arvon jolla kuulema nähdään paremmin maksan kuntoa. Onko nämä kokeet luotettavia. Vielä taustastani, niin tosiaan olen normaalipainoinen ei edes vyötäröllä liikakiloja, lenkkeilen viikossa n.30-50km ja muutenkin vatsalihaksia teen ja kuntosalillakin käyn. Toki tulee heti mieleen, onko nyt jo syytä ottaa vakavasti. Toki tuo määrä mitä juon olutta niin on liian suuri. Voi olla toki että voi myös olla joku lihas revähtymä kyseisessä kohdassa kylkeä. Onko siis kipu niillä kellä on vikaa ollut maksassa niin miten kovaa ja minkä tuntuista.

Haluaisin siis muilta kokemuksia. eli onko teillä tai läheisillä jolla on rasvamaksa tai jo kirroosi todettu niin oikeasti minkälaisia oireita.

Olen kauhean huollestunut, voiko olla noista vakavista asioista kyse.

7. Kylkikipuinen Vierailija

Hei. Olipas helpottavaa löytää tämä ketju...
    On muitakin ihmisiä joilla on sama ongelma,vaikka yksin sen kanssa pääasiassa täällä jossain taistelenkin :)
    Minäkin allekirjoitan tämän viheliäisen vaivan joka alkoi vuonna 2013
    Oikea kylki kipea niinkuin teilläkin. Ja mitä luin ketjua niin sama ogelma on kyseessä kun teillä muilla.
    Ja samasta mystisestä syystä... eli ns mitää ei muka löydy kokeissa muutako hiukan koholla olevat tulehdusveri arvot ja joitain tukiranka juttua... ne tarjoaa... Mulla ei auta peruskipulääkeet tähän vähääkään ja reseptijututkin vain vähän.

Sokeria en juuri käytä. (Yritän keksiä ruuan ja tämän yhteyksiä... Mitä saa syödä ja mitä ei. )
    Ja ruumiini ei sitä juurikaan kestä. Tosin mulla on vanhastaan ylipainoa.

Tämä kylkikipu on tressiaihe no 1 kun ei tiedä mikä on vialla .

Saattaa olla maksaperäistä tai sappiongelmia joka taas ihmetyttää sillä multa on sarppirakko leikattu pois yli 10 vuotta sitten ja umpilisäke samoin.

Voisko sappitiehyet oikeasti tulehtua uudestaan... tai tulla joku muu komlikaatio vasta aikojen päästä...
    Olisi hyvä jos joku lääkäri osain kertoa mikä mättää...
    Koittakaa kipuiset kestää (Tääläki yritetään sitä)... tää on syvältä

Mitä taas kotihoitoon tulee
    Kokeilkaa tätä:
    Menkää maate vasemalle kyljelle. Vasen jalka polvesta 90 asteen kulmaan ja oikea suoraksi. vasen käsi alas suoraksi ja oikea sillai yläselkää vähän kiertaäen koukkuun kasvojen alle (tavallaan ensiapuasento jossa varmistetaan hengitys mutta ilman tajuttomuutta tai toisen apua)... Venyttää kaikkein pahinta kipualuetta/oikeaalapaa ja sitte kon asenossa lepäilee pitempää kipu voi helittää (en sano että tää auttaa kaikille mutta mulle on ollu ainaki apua) joksikin aikaa todella ja siinä on parhainmillaan varsin mukava olla jos asento on oikea.Nukuin yks yö pitkät unet onellisena ko asennossa kun perusasennoissa oon kipiä.
    Toinen on että hankikaa lepäilyyn kunnon tyyny mikä nostaa hivenen puolistualeen, se että taas että istut... se ei oo hyvä asento. seisominen ja vaakataso on paree...
    Tsemppia kaikille ... koitetaan selvitellä mitä tää oikeasti on :)

8. Kylki painaa Vierailija

Täällä myös samaa vaivaa eli paineen tunnetta oikeassa kyljessä. joskus enemmän ja joskus vähemmän. ei varsinaista kipua, mutta rasittava painava tunne, ikäänkuin kylkiluu painais lihakseen. Iltasella nukkumaan mennessä saa hakea asentoa jossa ei niin paljoa vaiva haittaisi. Nyt viimepäivinä sen verran voimakkaampaa tunnetta, että harkinnut jopa lääkärille lähtöä.

9. Hippuliini Vierailija

Oli hyvä löytää tämä ketju sillä minulla on aivan samoja vaivoja kun teillä muillakin. Kaikki alkoi tänä keväänä eli noin 9kk sitten. Ensin vähän pistelyä kyljessä joka sitten muuttui paineen/painon tunteeksi oikeassa kyljessä. Kävin lääkärillä jossa otettiin verikokeet, ne oli ok. Kävin vatsan uä ja keuhkojen röntgenissä, ei niissäkään mitään. Lääkäri ei osannut sanoa mistä johtuu vaan sanoi että otan yhteyttä jos vaiva pahenee. No kesä meni ihan ok ja välillä paineen tuntu helpotti.

Nyt taas kuukauden ajan ollut pahenevaa paineen tunnetta kyljessä, välillä selän puolellakin. Nyt on alkanut tuntua jopa kipua kyljessä ka vatsassa. Mietin myös asiaa koko ajan mikä ei varmasti helpota asiaa. Pelkään aina pahinta ja nytkin olen varma että minulla on joku kasvain jossain :/

Mietin että voiko tämän 9kk aikana minulle voinut kasvaa joku kasvain tuonne munuaisiin tai suolistoon mikä siellä nyt tuntuu? Mihin lääkäriin sitä seuraavaksi pitäis menä? Syoliston toiminnassa ei sisnäänsä ole ongelmia ja skolioosi löytyy eli selkä on nytkin todella jumissa

10. Upuoo Vierailija

11. samoja tuntemuksia Vierailija

12. ams1 Vierailija

Etkö ole vielä saanut hoitojen tuloksia ???

13. Anna.fi-toimitus Administrator Ylläpidon jäsen

Saadut tykkäykset:
    18
    Painon tunnetta tai kipua oikean kyljen alla?

Painava tunne oikean kylkikaaren alla vaivaa yllättävän monia. Siellä sijaitsevat niin maksa kuin sappirakkokin. Vaiva ei kuitenkaan välttämättä johdu niistä. Mikä on oudon kivun syy ja onko se vaarallista?

Toistuva kipu oikean kylkikaaren alla on monen tunnistama vaiva. Olo voi tuntua tukalalta, sillä kipu tuntuu painon tunteena.

Mistä kipu johtuu ja pitääkö siitä olla huolissaan? Kysyimme asiantuntijalta.

Lue lisää: https://anna.fi/hyvinvointi/terveys...lla-taustalla-usein-yllattavalta-tuntuva-syy/

14. pohjukainen Vierailija

Minulle tuli vuosia sitten todella kaamea kipu juuri tuohon suoliston oikeaan yläreunaan. Olin muutaman päivän ajan käyttänyt yhtä ns. puhdistuskuuria. Ihan oli pakko sitten mennä lääkäriin. Siellä tutkittiin, sain kipupiikinkin, mutta ei siitäkään oikein tuntunut apua tulevan. Päivystävä lääkäri epäili sappikiviä ja sain sitten ajan utraan. Onneksi ei montaa viikkoa tarvinnut odotella kipulääkkeiden kanssa, kun jo sain ajan. Ultrassa näkyi kuulemma erittäin siisti sappi ja maksa. Ei siis ollut mitään vikaa kummassakaan. Lääkäri arveli, että kyseessä oli pohjukaissuolen tulehdus. En suostunut tähystykseen, mutta sain reseptin johonkin vatsasuojalääkkeeseen, jonka hain ja jota käytin jonkin aikaa. Vaiva meni ohitse ajan myötä. Toki edelleenkin toisinaan tulee pieniä kipuja, mutta silloin sitten vaan yritän syödä hyvin varovasti, etten ärsytä suolistoa lisää.

Jo silloin päivystykseen mennessä kerroin tuosta puhdistuskuurista ja silloinkin lääkäri epäili tuotteen aiheuttaneen tuon kivun. Onneksi ei siis kuitenkaan sappikiviä ollut riesana, mutta hyvin tarkka olen kyllä sen jälkeen ollut, kun jotain luontaistuotteita olen ostanut. Minulla on myös ärtyvä suoli, mutta kauppiaan mielestä tuote ei ole voinut tuota kohtausta aiheuttaa. En silloin viitsinyt sitten valmistajaan olla yhteydessä, mutta olen kyllä muistanut mainostaa, miten hyvin suoli puhdistuukaan noilla tuotteilla, kun ei voi mitään syödä, kun kaikki sattuu.:)

Kannattaa siis olla erittäin tarkkana, mitä suuhunsa laittaa, olkoonkin, että tuote on valmistettu puhtaista aineista. Kukaan ei voi sanoa, mitä kenekin suolisto kestää. Niissä tuotteissa on kuitenkin melkoinen arsenaali erinäisiä kasveja. Ja eikös ole jossain ollutkin tietoa, ettei suolistoa tarvitse puhdistaa; se kyllä puhistuu ihan omia aikojaan. Mutta näin saadaan rahat tyhmiltä pois.:)

15. vierailija Vierailija

16. sama syy Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus