Paineen tunnetta alapäässä!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toinen raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toinen raskaus

Vieras
Odotan toista lastani rv17 ja olen runsaan viikon ajan tuntenut lievää painetta alapäässä. Hieman vaikea selittää, mutta tunne muistuttaa sitä mikä on synntyksen jälkeen kun paikat ovat venyneet kunnolla (tosin tämä on lievempää) tai jos on rakastellut vähän turhan "kovakouraisesti". Jos nyt ikään kuin ponnistan tunnen hiukan kipua siellä emättimen kohdalla.

Tietääkö joku onko tämä normaalia jo synnyttäneellä vai alkavatko paikat jo avautua(?)
Kukaan kokenut samaa?

Mulla on ainakin aivan samanlaisia tuntemuksia. Taisi jokin aika sitten olla täälläkin keskustelua aiheesta ja muillakin olevan. Taitaa siis olla ihan normaalia, mutta jos hirmuisesti huolestuttaa niin voithan soittaa neuvolaan ja kysäistä vielä siellä.
Mulla tuo paine tai paino mikä nyt sitten on, niin tulee myös jos pitkään seisoo tai tekee jotain raskasta. Pakko mennä istuun kun tuntuu että paikat hajoaa...Ja viikkoja 21

samaa on. tuntuu et paikat on pehmentyneet jo ja lihakset antaa periksi. varsinkin kun ed. kerrasta ei oo 2v. kaan. jumppaamaan en jaksa nyt ruveta, sit vasta synnytyksen jälkeen.

Sama juttu täällä. Ei oikein jumppaamaan ole ehtinyt kun esikoinen vasta reilun vuoden. Huolettaa kovasti ettei tää nyt tarkoita jotain ennenaikaista synnytystä tai sitten että joutuis moneksi viikoksi vuodelepoon mikä on käytännössä esikoisen vuoksi täysin mahdoton ajatus....
Itselläni huomenna lääkäri joten voin häneltä kysyä kaiken mahdollisen tästä ja raportoida sitten hänen sanomisensa tänne palstalle. Olen jo aiemmissa ketjuissa ollut mukana kyselemässä ongelmasta ja niiden perusteella olen saanut oireille jopa selkeän diagnoosin eli suonikohjut alapäässä... auts...

Mukana ollaan, rv jotain 25-26 ja esikoinen vähän reilu 2v. Ihan selkeästi paikat on paljon löysemmät kuin edellisellä kerralla, alaselkä ja lantio suorastaan kolisee ja rutisee kun yölläkin kääntyy sängyssä. Onneksi kivut on pysyneet toistaiseksi loitolla, SI-nivel lantiossa hieman kenkkuilee mutta helppaa aina kun saa huilata.

Tota paineentunnetta mullakin on ollu alapäässä aika voimakkaana, mikä kanssa mietityttää. Mulla on tänään neuvolalääkäri, joten pitää yrittää muistaa sielä kysyä asiasta. TÄälä vain tosi huono lääkäritilanne, lääkäri vaihtuu joka kerta joten saappa nähdä kuinka kova kiire lääkärillä on että ehtiikö kysellä mitään :(. Mulla paineentunne tulee eniten iltapäivisin (eli selkeästi kun lantionpohja väsyy) ja sitten pitkään istumisen/makuulla olon jälkeen kun nousee seisomaan. Oon yrittäny taistella vastaan lihasvoimalla mutta en tiedä. Hirvittää kanssa että ennustaako tämä jotain "laskeumaa" sitten viimeistään synnytyksen jälkeen kun ekaltakin sai jumpata aikalla "avaruuttaan" umpeen. Mutta palaan asiaan jos olen viisaampi!

Terveisiä lääkäristä. Kaikki oli hyvin pikkuisella ja sehän on pääasia. Ei ollut kohdunkaula lyhentynyt yhtään joten huoli pois ennenaikaisesta synnytyksestä. Puhuttiin paljon lääkärin kanssa tästä paineentunteesta. Minulla se tosiaan ainakin johtuu niistä suonikohjuista alapäässä ja ne ovat kuulemma yleinen vaiva raskaana olevilla. Sanoi ettei niille voi tehdä mitään mutta toisaalta ne eivät kuulemma vaikuta raskauden kulkuun millään tavalla. Paineen tunne aiheuttaa vaan äidille inhottavuutta johon auttaa vaan paikkojen nostaminen ylöspäin. Kuten kuulemma jalkojen suonikohjuissakin jolloin jalat nostetaan ylemmäs. Eli kaikki joilla eka raskaus menossa niin voitte huoletta makailla jos se helpottaa. Meillä esikoisen omaavilla makaaminen on vähän vaikeampaa... ;) Sanoi ettei seksistäkään tarvitse pidättäytyä, että sen jälkeinen voimakkaampi paineen tunne on ihan luonnollista kun alueen verisuonet laajenevat jolloin myös näarihin suonikohjuihin tulee enemmän verta ja paineen tunne kasvaa, asia ei siis vaarallinen lainkaan vaikka toki inhottava. Kysyin myös sitä, että onko suonikohjut jotenkin itse aiheutettu jumppaamattomuudella tai muulla niin lääkäri vastasi että ei missään nimessä että ne vain liittyvät raskauksiin ja häiritsevät toisilla enemmän kuin toisilla mutta synnytyksen jälkeen poistuvat.

Sitä en tiedä voiko tuota paineentunnetta tulla muusta kuin suonikohjuista. Mutta eivät ne kohjut itsellänikään mitkään valtavat ole, enkä alkuun niitä edes ollut huomannut ennen kuin aloin tutkimaan vähän tarkemmin niin kyllähän siellä tosiaan vähän semmoisia patteja on ettei se alapää ihan samalta näytä kuin ennen.

Lääkärineuvolassa olin myös ja minullekin lääkäri vakuutti paineentunteen olevan normaalia etenkin kun kohdunkaula oli ihan ok. Mulla tosin on nyt vähän ollut enemmän supistuksia joten lääkäri otti vielä muutamat näytteet emättimestä poissulkeakseen tulehduksia ym jotka vois noi supparit aiheuttaa että saan joulurauhan. Luulenpa vaan että tähän on nyt avaimena tosiaan vain se huilailu. Mutta esikoisen kanssa se on TODELLA vaikeaa. Heeh. Ai niin, myös jalat on alkaneet tuntua raskailta, pitänee joulualesta hommata tukisukat varmasti seisomatyöhön.